meer dan 1 hd Led op de connector????

Pagina: 1
Acties:

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:04
Ik ben van plan om een stuk of 12 ledjes op een rijtje in mijn kast te planten. Deze moeten dan als hd led(s) gaan fungeren :)

Dus in plaats van 1 led, 12 leds....

Maar nou lijkt het mij niet dat ik gewoon die 12 leds in serie op de connector op mijn mainbord (MSI K7TPro2-a) kan zetten, omdat dat veel te veel stroom vraagt |:(

Ik heb wel al die verhalen gelezen over knightrider effecten enzo, maar dat hoef ik niet, gewoon 12 ledjes die tegelijk gaan knipperen als mijn hd activiteit vertoont.

Nou is mijn vraag, is hier nog een schema ofzow voor nodig, wat voor componenten moet ik eventueel gebruiken, en is dit überhaupt (mooi woord he :))wel mogelijk????

Ronald McDonald (mijn eerste post haha:p)

Verwijderd

Is zeker mogenlijk, vrij eenvoudig zelfs denk ik. Met 1 opto-coupler en ee dikke transistor ben je er al.
Ik zal wel ff een schematje klussen...

• RonaldMcDonald
ik wacht met smart..... >:)

alvast bedankt

Verwijderd

/me wacht met nog VEEL meer smart. ;)

• RonaldMcDonald
Op dinsdag 13 februari 2001 19:34 schreef Tweaky het volgende:
/me wacht met nog VEEL meer smart. ;)
Jij vond het dus ook een leuker ideetje dan die knightrider zooi.... >:)

Verwijderd

Er is hier wel eens eerder een topic geweest met zo'n night-rider schema erbij.

Probeer de search eens!

Verwijderd

Ik hoop dat hij een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel...
Geschatte bouwkosten: 5,- excl led's
Afbeeldingslocatie: http://www.bugs.nl/images/12ledhdd.gif

edit: Maar ff paint gebruikt :)

• RonaldMcDonald
Op dinsdag 13 februari 2001 19:41 schreef LAAF het volgende:
Er is hier wel eens eerder een topic geweest met zo'n night-rider schema erbij.

Probeer de search eens!
Ik wil dus juist niet zo'n knightrider geval!!!!
Op dinsdag 13 februari 2001 19:49 schreef bugsy het volgende:
Ik hoop dat hij een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel...
Geschatte bouwkosten: 5,- excl led's
[afbeelding]

edit: Ernstig foutje gemaakt bij de nummering van het IC, 3 en 4 moeten omgedraaid :) Niet dat het uit maakt als je 'm maar zo aan sluit als getekend...
Sorry, maar ik vind dit niet echt duidelijk... ik weet niet of je een proggie hiervoor heb, maar doe het anders in paint ofzwo...

Het is dat ik er zelf geen verstand van heb, anders had ik het wel zelf mee gaan klooien...

Verwijderd

Als je er geen verstand van hebt waarom begin je met zoiets "moeilijks" ?

Probeer eerst eens de basisprinciepes te leren, dan kan je verder.

Weet je wat stroom is?

Zoniet , dan zullen we je alles moeten voorkouwen. niet iedereen hier heeft daar zin in.

-- vergelijking --> moet je kijken hoe lui worden afgezijkt als ze vragen wat een cpu is

• Wortel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06-2024
Heb je uberhaupt wel ervaring met het bouwen van elektronische schakelingen?

Niet om het een of het ander ofzo maar het is best duidelijk, tenminste voor mij.

Verwijderd

Aarg, het is ook nooit goed ;)
Als je er geen verstand van hebt moet je het proberen te krijgen :) Ik wil eigenlijk zeggen: moet je het niet proberen, maar dit is een aardig schematje om het mee te leren :)
Fixed...

Verwijderd

Nou we toch met ledjes enzo bezig zijn heb ik ook vraagje ( ivm met ongeveer hetzelfde project )

hoeveel Volt leveren die aansluitingen op je mobo voor die ledjes ?

Enneh... hoeveel mA ?

misschien stomme vraag, maar ik ben electronica leek :'(

Verwijderd

Niet veel, ik denk dat je hooguit 2 rooie in serie kan zetten maar dan branden ze hoogst waarschijnlijk minder fel. Met blauwe zal je dat niet lukken ivm de spanning over de diode. Deze is hoger naarmate de frequentie van het licht hoger is en bij blauw zal die dus te hoog komen te liggen gok ik. Kwestie van proberen.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Omdat er op je mobo gewoon een transistortje zit met een serieweerstand naar de +5v zal ook over de blauwe LED genoeg spanning vallen, alleen brandt hij wat minder fel :)
Het enige wat je hoeft te doen voor twee blauwe leds is die serieweerstand aanpassen aan de spanningsval van twee LED's en een transistor >:)

Powered bij meergranenbrood.

• Wortel
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-06-2024
Leds hebben altijd (in ieder geval de standaard rode) een spanningsval van 1.6 volt in doorlaat richting.
Bij dat voltage vreten ze zo'n 15 mA aan stroom.
De voorschakel weerstand wordt dan:

Spanning over de weerstand / stroom door de weerstand ==
(Voedingsspanning - 1.6) / 15 mA.

Zo zit het.... dus.

Verwijderd

Moet je anders even aan je natuurkunde leraar vragen :)

Of aan een andere natuurkundige...

Die kunnen je er ALLES over uitleggen:)

Verwijderd

[/quote]
Sorry, maar ik vind dit niet echt duidelijk... ik weet niet of je een proggie hiervoor heb, maar doe het anders in paint ofzwo...

Het is dat ik er zelf geen verstand van heb, anders had ik het wel zelf mee gaan klooien...
[/quote]

Lekker tof ben jij :r doet er iemand moeite voor je.....hebbie nog op of aan merkingen zoek het dan lekker zelf uit......

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op dinsdag 13 februari 2001 20:01 schreef RonaldMcDonald het volgende:

ik weet niet of je een proggie hiervoor heb, maar doe het anders in paint ofzwo...

TiberianHunter
Lekker tof ben jij :r doet er iemand moeite voor je.....hebbie nog op of aan merkingen zoek het dan lekker zelf uit......
En het is natuurlijk ook wel supersukkelig nadat Bugsy notabene nog aangeeft dat het een M$paintjob was |:(

Verwijderd

Ronald kan je alsjeblieft je logo :9~ weghalen want je speeld in op mijn verslaving! :Y)

• delyver
  • Laatst online: 24-08-2025
wat doet nou precies zo'n optacoupler?

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

optocoupler/photocoupler: Een transistor is licht gevoelig, dus als je een ledje naast een transistor in een behuizingje plakt kan je de transistor aansturen met het licht van de led.
Voordeel: Je kunt informatie overdragen tussen 2 totaal verschillende circuits zonder dat ze electrisch met elkaar verbonden zijn. Zoals in een schakelende voeding gebeurd tussen de 220V electronica en de feedback voor de spannings regeling. Dan heb je geen directe verbinding tussen de 220V en de uitgangs spanning.
In deze schakeling wordt een optocoupler gebruikt omdat je niet weet of het moederbord de + of - van de LED schakeld, dit kan leuk gaan roken als je verkeerd gokt en een beetje lomp schema bouwd :) Bovendien is het voor elk moederboard waarschijnlijk anders.

Verwijderd

Op dinsdag 13 februari 2001 19:38 schreef RonaldMcDonald het volgende:

[..]

Jij vond het dus ook een leuker ideetje dan die knightrider zooi.... >:)
Nope, maar k vond dit wel origeel. :9

Straks een strake bay-bus (of zoiets, k bedoel zo'n ding om je fans te regelen.) met daar onder een lijn of 5 van die leds. Voor iedere HDD een. :)

Verwijderd

Op dinsdag 13 februari 2001 19:12 schreef RonaldMcDonald het volgende:
Ronald McDonald (mijn eerste post haha:p)
En wat een succes ;(

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:48

dfr0st

Geel is mooier

perfecte thread! weet ik eindelijk wat ik met de andere 7 device leds moet doen!
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~g_kok/resistance.jpg

B-)

-

• RonaldMcDonald
Sorry als ik met iedereen zijn gevoelens heb gespeeld >:), maar het was niet hatelijk bedoeld ofzow. I kheb af en toe wat moeite om mijzelf uit te drukken op zo'n computer....

Maar zeg nou zelf, heeft iemand dat eerste tekeningetje van bugsy gezien?????? Dat vond ik iig niet echt duidelijk.. (Dit paint ding is veel duidelijker hoor, THANX)

En ik snap heus wel wat van elektronica enzo, en ik kan best solderen, maar ik kan geen schakelingen verzinnen, omdat ik al de eigenschappen van al die sjippies niet weet.

Maar nu weet ik genoeg, als jullie allemaal denken dat dit gaat werken, zal ik het ff gaan bouwen en misschien wat pics posten ofzow....

Nou nog goedkope blauwe ledjes vinden :(

• RonaldMcDonald
Op dinsdag 13 februari 2001 21:51 schreef Sn@ke het volgende:
Ronald kan je alsjeblieft je logo :9~ weghalen want je speeld in op mijn verslaving! :Y)
Deze beter????:Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/usericons/22192/mcnuggetskip.jpg

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op dinsdag 13 februari 2001 21:48 schreef picobyte het volgende:

[..]

[..]

En het is natuurlijk ook wel supersukkelig nadat Bugsy notabene nog aangeeft dat het een M$paintjob was |:(
eikel let zelf op .. die heeft hij achteraf veranderd..daar is nou zo';n EDIT KNOPJE VOOR!

Verwijderd

Als je blauwe led's gaat gebruiken moet je misschien 2 in serie zetten ipv 4, afhankelijk van de spanning over de led's. Deze is meestal tussen de 3.7 en 4.5V!!!
Bij rode led's zou het op 4x1.6V=6.4V komen maar bij blauwe kom je dan al op 4x3.7=14.8V, dus meer als de voedings spanning en dat gaat een beetje moeilijk :)

Als je meer als 7 rijtjes led's op de transtor aansluit is het nodig om de weerstand van 2.7K te verkleinen, naar bijvoorbeeld 1K om de transistor verzadigd te houden (deze tor gaat tot 1.5A, dus meer led's trekt hij makkelijk).

edit: voor de geïntereseerde www.bugs.nl/images/12ledhdd.jpg, het oude met de hand gekalkte plaatje :)

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
Op dinsdag 13 februari 2001 22:31 schreef dfr0st het volgende:
perfecte thread! weet ik eindelijk wat ik met de andere 7 device leds moet doen!
[afbeelding]

B-)
Hey dfr0st, wat is dat voorn kastje? Ziet er wel goed uit!! :). En waar kun je die buyen??

Bestuh!!

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
Whoops, Dubbelpost

Bestuh!!

• RonaldMcDonald
Op woensdag 14 februari 2001 16:27 schreef bugsy het volgende:
Als je blauwe led's gaat gebruiken moet je misschien 2 in serie zetten ipv 4, afhankelijk van de spanning over de led's. Deze is meestal tussen de 3.7 en 4.5V!!!
Bij rode led's zou het op 4x1.6V=6.4V komen maar bij blauwe kom je dan al op 4x3.7=14.8V, dus meer als de voedings spanning en dat gaat een beetje moeilijk :)

Als je meer als 7 rijtjes led's op de transtor aansluit is het nodig om de weerstand van 2.7K te verkleinen, naar bijvoorbeeld 1K om de transistor verzadigd te houden (deze tor gaat tot 1.5A, dus meer led's trekt hij makkelijk).

edit: voor de geïntereseerde www.bugs.nl/images/12ledhdd.jpg, het oude met de hand gekalkte plaatje :)
Thanx, ik ben van plan het eerst met groene ledjes te testen (geen zin om dure blauwe te mollen) en dan daarna wat blauwe te kopen (en dus ook wat andere weerstandjes...)

Iemand trouwens nog een goekoop adresje voor blauwe 3 en 5 mm ledjes???

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Er is gewoon @#$meerdere malen geedit op die posting, maar ik was ook wel wat aan het flamen ja >:)

Dat kon ik ook niet laten op zo'n topic >:):Y)

Pagina: 1