Als voorbeeld neem ik even wat nieuwe hardware. In het eerste kwartaal van 2008 kunnen we desktop Penryn processoren verwachten met een FSB van 1600MHz. Deze processoren hebben een FSB bandbreedte van circa 12800MB/s. DDR3 geheugen met een effectieve kloksnelheid van 1600MHz is al op de markt. Als je dit geheugen in dual-channel zet, dan krijg je een geheugen bandbreedte van 25600MB/s. Uit tests is gebleken dat het beter is om de FSB bandbreedte en de geheugen bandbreedte identiek te houden, alles daarboven geeft slechts een zeer minieme performance winst.
Kunnen we dus concluderen dat DDR3 geheugen op het moment zwaar overkill is? In het voorbeeld dat ik geef zien we dat de geheugen bandbreedte twee keer zo groot is dan de FSB bandbreedte. Eigenlijk is de extra 12800MB/s bandbreedte van het DDR3 geheugen nagenoeg nutteloos. Voor de nieuwe Penryn processoren met 1600MHz FSB is het dus veel verstandiger - even afgezien van de hoge prijs van DDR3 geheugen - om PC2-6400 (800MHz DDR2) geheugen te kopen? Of zie ik iets over het hoofd en kan DDR3 geheugen toch nuttig zijn in de nabije toekomst?
Kunnen we dus concluderen dat DDR3 geheugen op het moment zwaar overkill is? In het voorbeeld dat ik geef zien we dat de geheugen bandbreedte twee keer zo groot is dan de FSB bandbreedte. Eigenlijk is de extra 12800MB/s bandbreedte van het DDR3 geheugen nagenoeg nutteloos. Voor de nieuwe Penryn processoren met 1600MHz FSB is het dus veel verstandiger - even afgezien van de hoge prijs van DDR3 geheugen - om PC2-6400 (800MHz DDR2) geheugen te kopen? Of zie ik iets over het hoofd en kan DDR3 geheugen toch nuttig zijn in de nabije toekomst?