Toon posts:

DDR3 geheugen zwaar overkill?

Pagina: 1
Acties:
  • 537 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als voorbeeld neem ik even wat nieuwe hardware. In het eerste kwartaal van 2008 kunnen we desktop Penryn processoren verwachten met een FSB van 1600MHz. Deze processoren hebben een FSB bandbreedte van circa 12800MB/s. DDR3 geheugen met een effectieve kloksnelheid van 1600MHz is al op de markt. Als je dit geheugen in dual-channel zet, dan krijg je een geheugen bandbreedte van 25600MB/s. Uit tests is gebleken dat het beter is om de FSB bandbreedte en de geheugen bandbreedte identiek te houden, alles daarboven geeft slechts een zeer minieme performance winst.

Kunnen we dus concluderen dat DDR3 geheugen op het moment zwaar overkill is? In het voorbeeld dat ik geef zien we dat de geheugen bandbreedte twee keer zo groot is dan de FSB bandbreedte. Eigenlijk is de extra 12800MB/s bandbreedte van het DDR3 geheugen nagenoeg nutteloos. Voor de nieuwe Penryn processoren met 1600MHz FSB is het dus veel verstandiger - even afgezien van de hoge prijs van DDR3 geheugen - om PC2-6400 (800MHz DDR2) geheugen te kopen? Of zie ik iets over het hoofd en kan DDR3 geheugen toch nuttig zijn in de nabije toekomst?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Elke minimale prestatie winst is toch mee genomen, en het word gewoon mainstream dus waarom zou je straks geen DDR3 1600MHz nemen als het toch net zo duur (of zelfs goedkoper word) als DDR2 1066Mhz? Al scheelt het maar 2-3% is het toch weer mee genomen, en we hoeven geen zorgen meer te maken over of we wel kunnen overklokken met ons geheugen want er s altijd zat ruimte over.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 21-11-2007 14:13 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Toen de C64 net uitkwam werd ook gezegd dat 64k overkill was.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:54

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Overkill wil ik het niet noemen, maar op dit moment wel zonde van je geld

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Sn0WDr4gon schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:17:
Overkill wil ik het niet noemen, maar op dit moment wel zonde van je geld
Ja op moment nog wel, maar het gaat over de overkill, nou geef mijn maar overal overkill. Hoor je mijn niet meer klagen. :P

Nu is DDR3 2x zo duur maar over 1 jaar of zo niet meer, en is er meer keuzen in DDR3 mobo, AMD gaat rond die tijd (misschien wel eerder) ook over naar DDR3 en dan is het geld ook geen issue meer.

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp me niet verkeerd, DDR3 heeft onmiskenbaar voordelen. Lager energieverbruik, hogere kloksnelheden en in potentie meer GB per reepje. Maar, als ik even de toekomst buiten beschouwing laat, en kijk naar de hardware die momenteel op de markt is dan zie ik het nut van DDR3 niet. Het is iets voor de toekomst, momenteel is DDR2 nog ruimschoots voldoende. Zelfs als overklokker kun je met DDR2 nog een flinke tijd vooruit. Om de geheugen bandbreedte van bijvoorbeeld Corsair PC2-10000 modules te vullen moet je een FSB hebben van 625MHz.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 20:28
Momenteel heeft geheugensnelheid bitter weinig invloed op werkelijke prestaties.
Om van 667mhz over te stappen naar 800 of zelfs 1066, geeft op synthetische benchmarks wel een klein verschil, maar in de realiteit is dit niet iets wat je zal merken (tenzij je met je chronograaf langs de pc zit).
Zonde van het geld.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

DDR3 is momenteel nog wel ontzettend duur en ik heb zelfs het vermoeden dat ondanks het nog niet door veel fabrikanten geproduceerd word de prijs toch ietwat bewust hoog gehouden word.
(Kunnen ze eerst mooi van hun DDR2 voorraad af en de zaak uitfaseren waardoor je niet zo'n ontzettende prijsdrop krijgt als een half jaar geleden met DDR2... vieze zaak maar al die fabrikanten gaat het natuurlijk om de poen).

Vanuit het oogpunt prestatie zou ik zelf zeker weten voor DDR3 gaan. Al jaren blijkt dat bij Intel systemen de iets hogere latencies nauwelijks invloed hebben op de prestaties.
Daarnaast lijkt het mij wel hard gaan als je 1333MHz processoren op een 1600 MHz FSB gooit want dat trekt een C2D / C2Q met een fatsoenlijke koeler toch wel.
Tevens kun je dan meteen 1:1 divider draaien met je Geheugen.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:46:
Begrijp me niet verkeerd, DDR3 heeft onmiskenbaar voordelen. Lager energieverbruik, hogere kloksnelheden en in potentie meer GB per reepje. Maar, als ik even de toekomst buiten beschouwing laat, en kijk naar de hardware die momenteel op de markt is dan zie ik het nut van DDR3 niet. Het is iets voor de toekomst, momenteel is DDR2 nog ruimschoots voldoende. Zelfs als overklokker kun je met DDR2 nog een flinke tijd vooruit. Om de geheugen bandbreedte van bijvoorbeeld Corsair PC2-10000 modules te vullen moet je een FSB hebben van 625MHz.
Daarom is het nog niet mainstream, het is nog niet nodig het is alleen nog voor early adopters die graag iets nieuws hebben en er ook voor wilt betalen. Voor de rest van de wereld is DDR3 nog niet aantrekkelijk. DDR2 533MHz was ook overkill in het begin, maar nu niet meer het is zelfs te weinig geworden voor 1333MHz bus en 1600Mhz heeft nog net genoeg aan DDR2 800MHz. DDR2 800MHz is nog steeds officieel het einde van de DDR2 standaard, 1066MHz komt misschien ook nog als echte standaard voor DDR2 maar is er nog steeds niet doorheen.

DDR1 het zelfde verhaal, geheugen was in het begin sneller dan de bus, je had er ook niet zoveel aan.

Je moet dit ook niet nu al kopen, maar ben blij dat het er al is dan kan het proces verbetert worden en goedkoper gemaakt worden, en zodra we het nodig hebben is lekker goedkoop en door ontwikkeld. En vanaf de Nehalem zit je denk ik vast aan DDR3 door de integrated geheugencontroller van de Nehalem is het niet meer mogelijk om ander geheugen te draaien.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
DDR3 is atm nog veelste duur in vergelijking met DDR2 geheugen, dat terwijl DDR2 nog helemaal niet onderdoet voor DDR3. Gewoon geld in je zak houden en zo rond half 2008/2009 weer eens kijken DDR3. Een van de vele redenen dat DDR3 zo duur is, omdat het nog geen mainstream is en omdat het nog een nieuw is. Geld in je zak houden dus en DDR2 nemen.

Verwijderd

Ik snap je punt wel.. Kwa bandbreedte heb je het iig niet nodig nee. Voor elk stock (intel)systeem heb je aan DDR2 PC5300 genoeg. En die 1600MHz FSB proc kun je ook wel van data voorzien met PC6400 repen. Het memory gebeuren loopt gewoon een beetje voor op de rest op het moment.. Dus in deze context: DDR3 is overkill :)
Pagina: 1