Ik begin met het uiteindelijke doel te vertellen:
het regelen van een driekleurenled zodat je gedurende dag alle kleuren krijgt.
Maar om te bepalen wat kan werken wil ik weten of ik één led(gewoon een simpele) mbv een regelbare voeding en een opamp (lm 324) kan regelen. Waarschijnlijk heb ik voor het rgb led wat ik heb uitgezocht een zwaardere opamp nodig(want die trekt 3x 400 mA)
deze layout. er vanuit gaant dat ik pin 11, 12, 13 , 14, en 4 gebruik
pin 12: out
pin 13: input min
pin 14: input plus
pin 11: gnd
pin 4: V+
plaatje:
http://www.national.com/images/pf/LM324/00929901.pdf
waarbij ik tussen pin 12 en 13 een 500omh weerstandje doe en tussen 13 en gnd een 1k weerstandje zou doen.
hierdoor zou hij de ingansspanning(tot 5v) met 1,5 keer moeten versterken.
op pin 12 komt dan een ledje.
en op pin 13 en 14 komen de plus en min van een regelbare voeding(overigens ook op gnd en v+, alleen dan met de waarde van 5v)
kan ik op deze manier mijn ledje harder en zachter laten branden door de regelbare voeding hoger en lager te zetten?
het regelen van een driekleurenled zodat je gedurende dag alle kleuren krijgt.
Maar om te bepalen wat kan werken wil ik weten of ik één led(gewoon een simpele) mbv een regelbare voeding en een opamp (lm 324) kan regelen. Waarschijnlijk heb ik voor het rgb led wat ik heb uitgezocht een zwaardere opamp nodig(want die trekt 3x 400 mA)
deze layout. er vanuit gaant dat ik pin 11, 12, 13 , 14, en 4 gebruik
pin 12: out
pin 13: input min
pin 14: input plus
pin 11: gnd
pin 4: V+
plaatje:
http://www.national.com/images/pf/LM324/00929901.pdf
waarbij ik tussen pin 12 en 13 een 500omh weerstandje doe en tussen 13 en gnd een 1k weerstandje zou doen.
hierdoor zou hij de ingansspanning(tot 5v) met 1,5 keer moeten versterken.
op pin 12 komt dan een ledje.
en op pin 13 en 14 komen de plus en min van een regelbare voeding(overigens ook op gnd en v+, alleen dan met de waarde van 5v)
kan ik op deze manier mijn ledje harder en zachter laten branden door de regelbare voeding hoger en lager te zetten?
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.