Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Led's regelen met opamp

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 14:30
Ik begin met het uiteindelijke doel te vertellen:
het regelen van een driekleurenled zodat je gedurende dag alle kleuren krijgt.

Maar om te bepalen wat kan werken wil ik weten of ik één led(gewoon een simpele) mbv een regelbare voeding en een opamp (lm 324) kan regelen. Waarschijnlijk heb ik voor het rgb led wat ik heb uitgezocht een zwaardere opamp nodig(want die trekt 3x 400 mA)
deze layout. er vanuit gaant dat ik pin 11, 12, 13 , 14, en 4 gebruik
pin 12: out
pin 13: input min
pin 14: input plus
pin 11: gnd
pin 4: V+
plaatje:
http://www.national.com/images/pf/LM324/00929901.pdf
waarbij ik tussen pin 12 en 13 een 500omh weerstandje doe en tussen 13 en gnd een 1k weerstandje zou doen.

hierdoor zou hij de ingansspanning(tot 5v) met 1,5 keer moeten versterken.
op pin 12 komt dan een ledje.
en op pin 13 en 14 komen de plus en min van een regelbare voeding(overigens ook op gnd en v+, alleen dan met de waarde van 5v)

kan ik op deze manier mijn ledje harder en zachter laten branden door de regelbare voeding hoger en lager te zetten?

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• mauws79
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-11 13:59
Ik begrijp niet wat je precies met de spanning wil gaan regelen. Zover je hier al in de
andere threads kan lezen wordt de helderheid (evt per kleur) geregeld door PWM
toepassing. (sorry ik kan je plaatje niet zien want ik zit hier achter een fanatieke firewall)
Behalve torren en fet's heb ik nog weinig voorbeelden (ofwel geen) voorbij
zien komen met opamps. Wellicht kun je toelichten wat je met deze variant wil en
welk voordeel je wil bereiken vergeleken met de gangbare methoden?..?
(Mods: wel veel overeenkomst met de huidige threads over 'dimmen van leds')??

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

PWM is inderdaad de way to go voor dit soort dingen. Ledje kans je prima 1000 keer per seconde schakelen en dat zie je echt niet meer.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Opamps werken ook prima, je moet er alleen rekening mee houden dat de opamp alles wat niet gebruikt wordt verstookt (<Stroom door de led> x (5volt - <spanning over de led>)).

Het is misschien niet de beste oplossing, maar het werkt wel op deze manier. Een spanning omzetten naar pwm om vervolgens daarmee de led te dimmen kost iig meer onderdelen.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

1 chipje en 3 weerstanden.

• Kevinp
TrailBlazer schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:33:
PWM is inderdaad de way to go voor dit soort dingen. Ledje kans je prima 1000 keer per seconde schakelen en dat zie je echt niet meer.
klopt, en vooral goedkoper daar ben ik me van bewust, maar ik wil weten of dat het op deze manier mogelijk is en of er misschien wel voordelen aanzitten.(bv omdat je ledje niet "knipperd").

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je niet wil dat je ledje knippert (who gives a damn) kan je natuurlijk een RC netwerkje erachter zetten lijkt me.

• Kevinp
TrailBlazer schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:05:
als je niet wil dat je ledje knippert (who gives a damn) kan je natuurlijk een RC netwerkje erachter zetten lijkt me.
Eigenlijk is niet de vraag wat beter is, maar of het zo werkt/zonder dat ik alles sloop :). het knipperen/fade ouden is met PWM ook voor 99.99999% van de mensen niet te zien.

Verwijderd

Met opamps kan je ook een zaagtand-oscillator maken. Hier nog 3 opamps in comparator mode achter (1 per led kleur) en presto, een mooie pwm schakeling, mét opamps.

Lijkt me ook net iets 'mooier' qua verbruik dan een paar opamps die volop zitten te stoken :+

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Voor dat gebeuren met zaagtand etc heb ik een ontwerp gemaakt.
Dit is ook al een paar keer gebouwd, dus het werkt.
En ik heb de informatie naar het mailadres van KevinP gestuurd.

Op-Amps die rechtstreeks een wat grotere led kunnen aansturen zijn vrij duur. :?

Guus Assmann

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

NE555, cheap ictje, kun je al leds mee regelen als PWM generator... kost bijna niks.
Pagina: 1