Ik probeer even te redeneren vanuit "de business doelen" voor modereren:
"De bezoekers een zo goed mogelijke informatievoorziening te bieden, door de zinnige van de minder zinnige reacties te scheiden"
een tweede zou kunnen zijn:
"het vergroten van de betrokkenheid van bezoekers door ze invloed te geven op de inhoud van Tweakers.net"
De rol van expert is volgens mij vooral bedoeld om het eerste doel te dienen.
Mag ik vanuit dat doel proberen een definitie te geven van wat je als een expert zou kunnen zien:
Iemand die een reactie op basis van zijn/haar eigen inzicht een waarde toekent zodanig dat er (zo snel mogelijk, maar liever laat dan niet)) een correcte schifting ontstaat tussen: ongewenst, neutraal, toegevoegde waarde, "must read"
Een expert schift dus goed. Zijn/haar middel is waarde toekennen.
Een expert bepaal je dus op de mate waarin hij/zij in de juiste richting bijstuurt bij een waardering.
Dus iemand die terecht een 0 naar +1 bijstuurt doet een zinnigere actie dan iemand die correct een +2 bevestigt. Oftewel expert ben je als je je nek uitsteekt en dat terecht is. Zulke mensen moeten dus ook zoals nu al dubbel tellen bij het modereren.
Dus de berekening voor expert zou volgens mij iets moeten zijn als:
gat_moderering = |waardering_reactie_op_moment_van_modereren - waardering_van_moderator|
correctheid_moderatie = round(|eindwaardering_reactie_alle_experts - waardering_van_moderator|)
expertpunt = (1-correctheid_moderatie)*gat_moderering
Maak som(expertpunt) een running-total over twee maanden en geef gebruikers de mogelijkheid om moderatie tijdelijk te onderbreken met behoud van running-total om op vakanite te kunnen gaan.
Suggestie: Expert ben je als je 40 expertpunten haalt/hebt.
Beginner/meeloper als je rond de 0 punten blijft
"Prutser" als je onder 0 zit (rechten tijdelijk ontnemen)
Er is dus helemaal geen drempel om te beginnen. Ben je snel met modereren en doe je het goed dan krijg je punten, doe je het later en corrigeer je de verkeerde moderaties en doe je de moeite anderen daarvan te overtuigen en het gemiddelde dus op het goede niveau te krijgen, dan krijg je ook punten.
[
Voor 0% gewijzigd door
Goodielover op 23-11-2007 13:10
. Reden: Berekening aangepast nav reactie arne ]