Raid migratie

Pagina: 1
Acties:

• Cafe_delmar
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-01 14:10

Cafe_delmar

Hold my beer!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb thuis een server staan met een K8N4-E SE met een nvidia "raid" controller waar aan 2* 500gb schijven draaien in striped mode alleen is het probleem dat ik er een ander moederbord in wil hebben een A8N SLI Deluxe ook met een nvidia "raid" configuratie, alleen nou vraag ik mij af of ik deze gewoon over kan pluggen als het dezefde chips zijn die er op zitten, zodat er geen data verlies is.

heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt!

MSI - VAG - Apple - HP - Intel i7 - RaspBerry

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan de RAID gewoon overzetten als dezelfde controllers gebruikt worden :)
Zie voor meer informatie de RAID FAQ en in het specifiek: RAID FAQ:Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?:
Bij zuivere mirrors (RAID1) is dat tot zover bekend geen probleem. Je hoeft enkel de array te verhuizen en eventueel in de BIOS de bronschijf opnieuw rebuilden naar de mirrorschijf. Maar bij RAID levels waarbij striping wordt gebruikt (RAID0, RAID5, RAID10, etc) is dat minder makkelijk. De stelregel is:

zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
zelfde merk, ene type > andere type = geen probleem, meestal alleen "forward compatible"
ene merk > andere merk = no-go
Succes :)

[ Voor 83% gewijzigd door Outerspace op 21-11-2007 10:14 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Cafe_delmar

Cafe_delmar

Hold my beer!

Topicstarter
Maar wat als ik niks bevestig en hem bijwijze van er wel mee opstart blijft alles dan wel bespaard ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Cafe_delmar schreef op woensdag 21 november 2007 @ 10:16:
Maar wat als ik niks bevestig en hem bijwijze van er wel mee opstart blijft alles dan wel bespaard ?
Hoe bedoel je dat? Als je niets aan de schijven verandert zal je je data niet kwijt zijn.

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Data staat op je HDD geschreven en wordt niet veranderd als je het probeert te benaderen. Zolang jij geen format geeft of je array delete gebeurd er niks met je data.

• Cafe_delmar

Cafe_delmar

Hold my beer!

Topicstarter
Okay, Bedankt!

• Cafe_delmar

Cafe_delmar

Hold my beer!

Topicstarter
Ow ja voor dat ik het vergeet, en wat als je de optie krijgt om hem te rebuilden dan ?

Verwijderd

dvl-2 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:44:
Data staat op je HDD geschreven en wordt niet veranderd als je het probeert te benaderen. Zolang jij geen format geeft of je array delete gebeurd er niks met je data.
Dat is niet per definitie waar. Onboard RAID BIOS zal tijdens de boot de laatste sector van elke hardeschijf uitlezen, om te ontdekken of de schijf lid is van een RAID-configuratie (deze config wordt alleen op de disks zelf opgeslagen!). Sommige RAID BIOS zal gaan steigeren als deze metadata ontdekt die het niet herkent (Silicon Image). Met Promise heb ik meegemaakt dat deze doodleuk een nieuw label op de disk plakt, ook al heb ik daar niet om gevraagd.

Simpelweg een disk op RAID-controller gooien kan dus betekenen dat de laatste sector overschreven wordt, en dat heeft gevolgen als je die disk ooit weer in zijn originele array wilt plaatsen.
Pagina: 1