Mijn multimedia hok, in ontwerpfase

Pagina: 1
Acties:
  • 7.117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
(dit past eigenlijk in meerdere categoriën, dus ik hoop dat dit een beetje de juiste is, anders moeten de modjes het maar verzetten)
De plannen voor ons nieuwe huis zijn nu in gevorderde status. Normaal gezien starten we de bouw in april-mei volgend jaar. In ons huis is een ruimte voor mij voorzien, die ik ga inrichten als multimedia kamer. Hierin zullen mijn PC's komen te staan, en zal de overige ruimte worden gebruikt als homecinema met projector.
Ik zit al met wat ideetjes in mijn hoofd, maar zal zeker nog wat tips nodig hebben om dit in goede banen te leiden.

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/multimedia_20071020.jpg

Mijn hok wordt dus 4m breed en 5m20 lang. Als je binnenstapt, zal aan de linkerkant een lang raam zitten (met rolluik voor volledige verduistering), met daaronder waarschijnlijk 2 lange bureau's voor een aantal PC's. Daar tegenover denk ik kasten te zetten als bergruimte. Hiermee zijn de 2 lange muren dus al volzet.
In de hoek zit nog een deur naar een kleine bergruimte van ca 1,5m². Daar kan ik nog allerlei rommel kwijt...
Uiteraard komen er onder de bureau's zeker voldoende stopcontacten. Minstens een 10-15tal verdeeld over die ene muur. Verder ook minstens 1 stopcontact per hoek van de kamer.
Ik denk aan 3-4 netwerkaansluitingen onder de bureau's, en dan nog een 2tal in het midden van de linker muur voor een networked DVD-speler of HTPC (Overigens wil ik in het ganse huis in elke ruimte minstens 1 netwerkaansluiting Cat6 beschikbaar hebben.)
In de 4 hoeken komt een aansluiting voor de surround speakers, met bekabeling weggestopt in de muur. Een 5.1 opstelling lijkt me voldoende voor een ruimte van ca 20m². Speakers van Jamo heb ik al liggen. De amp is wel eens aan vervanging toe: da's nog een analoge Dolby Prologic. Maar goed, da's niet dringend.
Aan de linker muur komt een projectiescherm en de AV installatie. Daar zullen dus ook nog wel een paar stopcontacten worden voorzien.
Ik denk de projector boven de deur te bevestigen, maar daar wringt nu nog het schoentje: genoeg plaats tussen het plafond en de deur?? Ik denk de beamer vast te zetten met zo'n Vogel's wall support of iets dergelijks. Het zal alleszins een stille projector moeten zijn, want de sofa zal er vrij dicht bij komen te staan. Boven de deur dus nog een stopcontact en aansluiting voor de videokabel. De 'electroman' zei ook nog cinch en LAN te voorzien, maar volgens mij is een VGA kabel toch voldoende. Het geluid komt toch via de surround versterker en niet vanuit de beamer. En is er al nut om een beamer op het netwerk te hangen?
1 centraal lichtpunt zal niet lukken, omdat die lamp dan de projectie zou storen. Daarom dus 2 lichtpunten aan weerszijden van de kamer, zodat de projectie er mooi tussendoor kan.

Voorlopig zijn dat mijn ruwe ideetjes. Er zal dus zeker nog wat moeten aan geschaafd worden. Plaatsing en voorzieningen voor de beamer is dus al een eerste punt. En waarschijnlijk zie ik nog zaken over het hoofd. Dus alle bedenkingen zijn welkom :)

• freeco
Efjes een aantal cm stof van een stokoud topic blazen O-)
Dit project begint weer op dreef te geraken nu we zo'n 2 jaar in ons huis wonen en de meest dringende zaken achter de rug zijn. Mijn vrouw heeft trouwens haar fiat gegeven om tegen eind dit jaar of begin volgend jaar mijn multimediahok verder in te richten. Waarom die timing? Omdat ik de voldoende tijd wil nemen alles op een rijtje te zetten en ik tevens wil wachten tot de volgende generatie HD-beamers is uitgebracht.

Zal ik even beginnen met een nieuwe situatieschets:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/MMopstelling02.gif
Als je de speakers (groen), projector (blauw) en scherm (oranje) wegdenkt, hebt je de huidige toestand van mijn hok.
De oplettende lezer ziet dat ik ben afgestapt van 5.1 en aansluitingen heb voorzien voor een 7.1 opstelling (rode blokjes langs de muren). Maar ik had me slecht geïnformeerd en heb de 2 surrounds in het midden van de langste muren voorzien, wat dus fout is. De rears zitten ook te wijd. Maar goed, da's nog op te lossen door de kabel langs de muur te laten lopen.
Let wel: deze ruimte is in de eerste plaats mijn bureau, dus het functionele daarvan primeert altijd boven de home cinema. Daarom zal bijvoorbeeld de kijkpositie niet helemaal centraal zijn, anders kan ik niet meer makkelijk tussen de bureautafel en sofa door.

In de tussentijd heb ik al wat zitten opzoeken, maar om nieuwe domme fouten zoals die speakeraansluitingen te proberen voorkomen ga ik dit topic toch weer verzetten.

Qua hardware heb ik dit in gedachten, maar ik sta nog open voor suggesties in dezelfde prijsklasse:
  • Bron: Ondertussen heb ik al een HTPC in de living en die verhuist dan naar deze ruimte wanneer deze af is. In de living zet ik dan een simpele mediaspeler, want daar zullen toch nog maar zelden films bekeken worden. Dus een bron hoef ik al niet meer aan te schaffen.
  • Versterker: In de living heb ik nu ook een Onkyo TX-SR508, maar die blijft om mijn oude Jamo speakers te blijven aansturen. Ik moet dus wel nog een nieuwe versterker. Wss iets in dezelfde reeks als mijn huidige Onkyo, maar dan het model van volgend jaar.
    Ik zou ook nog durven overstappen naar Denon (of ??). Mijn SR508 bromt heel lichtjes en dat vindt mijn vrouw superirritant, bij multichannel bron zijn de achterste kanalen omgewisseld (enkel op te lossen via een firmware update bij Onkyo support op 70km van m'n deur...), en als ik naar de settings wil gaan via de remote moet ik altijd eerst "receiver" drukken (het is toch ook wel de remote van de receiver 8)7). Kleine probleempjes, verder ben ik wel tevreden van de versterker.
    Voor deze component reken ik iets rond de €250-€300.
  • Speakers: ik heb nog een luistertest van de Jamo S606 en S608 HCS 6 op het verlanglijstje. Dat is een populaire speakerset en valt binnen het budget dat ik er wil aan spenderen. Met nog 2 extra S602 speakers heb ik een degelijke 7.1 setup voor zo'n €1000. Maar hier pin ik me nog niet op vast zonder luistertest.
  • Projector: ik hou de Panasonic HD projectoren al een tijd in de gaten. Als de opvolger van de PT-AE4000 goed scoort in reviews zou het wel dat model kunnen worden. De 4000 is bijna 2 jaar oud, terwijl Panasonic eerder elk jaar een nieuw model uitbracht, dus ik verwacht veel goeds van de 5000 (als die zo komt te noemen). Deze reeks wordt elk jaar goedkoper, dus ik hoop dat ik de opvolger voor zo'n €2000 kan aanschaffen.
    Anderzijds hou ik de opvolger voor de Epson EH-TW5500 ook in het oog. Momenteel zijn deze modellen relatief gelijkaardig geprijsd en zijn ze volgens reviews ook heel dicht aan elkaar gewaagd.
  • Scherm: nog geen flauw idee. Een 16/9 doek van een 2 meter breed zou wel moeten volstaan. Het mag een vast frame doek zijn op de muur bevestigd, want dat mag gewoon zichtbaar blijven. Wss is dat ook wel wat goedkoper dan een oprolbaar systeem.
    Ik reken zo'n €4-500 voor een degelijk doek, of ga ik daarmee te kort door de bocht?
  • Muurbevestigingen voor surroundspeakers & plafondbevestiging voor projector: nog niet echt voor uitgekeken, maar dit zal nu ook wel de grote kost niet zijn.
Waar ik nu in de eerste plaats nog wat info over zou kunnen gebruiken is over projectieschermen. Dit is toch geen evidente keuze als je er niks vanaf kent. :?
Op Amerikaanse sites moet ik het al niet gaan zoeken, want daar spreekt men over merken die je in onze regio niet kan vinden (heb ik toch de indruk).
Ik heb voor mezelf uitgemaakt een doek te nemen van om en bij de 2m breed. Met de omlijsting komt dat dan op 2m15 à 2m20 breed en kan het geheel nog tussen de 2 vloerstaanders. Anders zou het erboven moeten hangen, en dat wordt al direct wat té hoog om comfortabel te kijken.
Via Nederlandstalige sites kom ik dan uit op frame schermen van Beamax A-series, i-Visions Frame HD-series (doek van Draper), Kingpin Velvet Framed Screen of Projecta HomeScreen. De i-Visions komt rond de €300 en de andere 3 hebben schermen van rond de €400-500. Maar hoe evalueer ik nu het verschil tussen deze merken. Op papier zijn ze voor mij gelijk, dus neem ik dan de goedkoopste? Of kom ik dan enkel maar bedrogen uit?

BTW: momenteel ziet mijn hok er zo uit, maar gisteren zijn we kleurtjes weest kiezen om te verven. Wellicht gebeurt dat over een 2tal weken.
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-05-01_005-MultimediaBureau.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-05-01_008-MultimediaBureau.jpg

• freeco
Niemand die pointers heeft over een projectiescherm :? Bijvoorbeeld over de 4 die ik hierboven aanhaalde?

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Kan je niet beter een grote lcd kopen?
http://www.bestekoopaanbieding.nl/afmeting-van-je-hd-tv/

[ Voor 38% gewijzigd door Haas_nl op 17-07-2011 15:53 ]

Verwijderd

Beleving is natuurlijk veel groter op een echt groot scherm.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55

MazeWing

The plot thickens...

mbt scherm zou je moeten kijken naar de gain waarde. Dit wil zeggen hoeveel licht er daadwerkelijk op teruggekaatst wordt. Hoe hoger de gain waarde, hoe helderder het beeld.
Schermen rond de 300-500 euro zitten volgens mij toch altijd wel op gain waarde 1.1-1.2
En inderdaad is een spandoek wat vast aan de muur zit, goedkoper dan een electrische.

En waarom wil je wachten op de volgende generatie beamers? Die epson TW5500 is 1 van de beste prijs/kwaliteit beamers die je op dit moment kunt kopen. Ik verwacht niet dat de volgende beamers opeens zoveel beter zullen worden. Misschien dat ze 3d gaan krijgen, maar dan wordt het denk ik behoorlijk duur. Plus het feit dat je dan ook voor mogelijk een silver screen zal moeten gaan (weet niet in hoeverre dit ook voor thuis bioscoop telt).

Maar waarom wil je meteen voor een 7.1 setup gaan? Waarom niet eerst voor een 5.1 setup en later naar 7.1
Je zou er zelfs aan kunnen denken om gebruik te gaan maken van de nieuwe Audyssey DSX, waarbij je ook ook een speaker in de hoogte gaat plaatsen en dus echt geluid boven je hebt. Heb het zelf nog niet gehoord, maar de ervaringen die ik op internet er over lees, zijn best enthousiast.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• freeco
Bedankt voor de reactie MazeWing, maar het maakt me eerlijk gezegd niks slimmer.
Dat van de gain kende ik al, en ik denk dat iets tussen de 1 en 1.2 wel voldoende voor me is gezien het scherm niet al te groot is en ik de kamer ook volledig kan verduisteren met rolluiken. Veel hoger dan 1.2 wil ik ook niet gaan omdat ik lees dat je vanaf 1.5 toch wel wat last van hotspots kan krijgen. Sowieso zit dat toch wel niet in mijn prijsklasse geloof ik.
Ik zoek eerder info over hoe een vergelijking te kunnen maken tussen gelijkaardige schermen, bijvoorbeeld die 4 die ik aanhaalde. Is er een manier (om zonder ze zelf te gaan bekijken) te kunnen oordelen welk doek goed of slecht (minder goed) is? Zal ik deze vergelijking maken: een Intel op 3GHz lijkt voor de nietswetende consument misschien evengoed als een AMD op 3GHz, maar wij tweakers weten natuurlijk wel dat er toch net iets meer achter zit dan kloksnelheid.
Echt grondige reviews heb ik van deze schermen nog niet gevonden, gezien Engelstalige sites eerder Amerikaanse merken reviewen die je alhier niet vindt (toch niet dat ik weet).
Positieve of negatieve gebruikerservaringen zijn misschien nog het beste...

Waarom 7.1? Wel, waarom niet? Het scheelt maar 2 speakers, en de aansluitingen heb ik toch al. De achterste speakers hoeven nu ook niet kwalitatief top te zijn, want die moeten enkel wat effecten kunnen weergeven. 2x Jamo S602, die toch ook wel degelijk zijn, kost zo'n €110, dus die neem ik er wel ineens bij hoor...

En ik wacht nog wel op de volgende generatie projectoren omdat de Panasonic ondertussen 2 jaar oud is (de Epson ook zoiets geloof ik). Ik schat dat over een maand of 3 de nieuwe generatie uitkomt en die zou dan logischerwijs weer niet ietsje beter moeten zijn. Ik volg de Panasonic reeks nu toch al een paar generaties en telkenmale worden ze ook goedkoper bij introductie. Dus ik hoop de volgende generatie te kunnen kopen voor niet zoveel gek meer dan de huidige prijs. En ligt het toch onverwacht hoog, dan zullen de prijzen van de huidige generatie nog wel wat zakken om van hun voorraad af te geraken.
Daar zit toch wel een logica achter he ;) En sowieso, ondertussen heb ik rustig de tijd alles eens op een rijtje te zetten. Mijn hok moet toch nog geschilderd worden, dus geen haast...

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

Tazzios

..

freeco schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:49:
Efjes een aantal cm stof van een stokoud topic blazen O-)
Dit project begint weer op dreef te geraken nu we zo'n 2 jaar in ons huis wonen en de meest dringende zaken achter de rug zijn. Mijn vrouw heeft trouwens haar fiat gegeven om tegen eind dit jaar of begin volgend jaar mijn multimediahok verder in te richten. Waarom die timing? Omdat ik de voldoende tijd wil nemen alles op een rijtje te zetten en ik tevens wil wachten tot de volgende generatie HD-beamers is uitgebracht.

Zal ik even beginnen met een nieuwe situatieschets:
[afbeelding]
Ik zou de inhoud van de ruimte 1 slag met de klok meedraaien. bureau`s naar beamer muur, bank naar raam, etc.
Voordelen
  1. je makkelijker op je scherm kan kijken (je hebt er nu een raam achter zitten en kijkt tegen het licht in)
  2. De bank niet meer voor de deur staat en er makkelijker met meerdere personen recht voor kan zitten
  3. Bekabeling naar de beamer is makkelijker ( je hoeft geen 2 deuren te passeren )
Daar staat niet eens bij wat hun signaal was. Zoals bij de reactie`s ook al wordt opgemerkt is onderstaande handiger
http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/kijkafstand-hdtv-20090626/

[ Voor 14% gewijzigd door Tazzios op 18-07-2011 12:10 ]

• freeco
doorschuiven doe ik niet voor aantal redenen:
* ik heb geen probleem om de bureau voor het venster te hebben staan. Dit is nu al zo'n 2 jaar zonder enig probleem voor me. Ik zit aan de schaduwkant voor het grootste deel van de dag, en het dak hangt ook nog eens zo'n meter voor het raam uit, dus ik heb weinig last van tegenlicht. Enkel bij ondergaande zon is het wel wat irritant en dan doe ik gewoon de rolluiken half omlaag. Sowieso komen hier ook nog eens op termijn rolgordijntjes.
* ik heb zo'n 12 stopcontacten en 4 CAT6 LAN connecties onder het raam 8)7
* er zit nu al een 10m lange HDMI kabel in de vloer/muur ingewerkt. Je kan de connectoren nog zien op de 2 foto's: onder de CRT en boven de deur.
* de kijkafstand zou ook met ongeveer 1m korter worden, en dan zou een 2m breed scherm toch wel overdreven worden. Vanop 4m is het niet ongewoon, er worden zelfs schermen van 2m50 tot 3m genomen, maar dat vind ik fel overdreven.

edit:
ik las trouwens daarnet op AVSforum dat de volgende generatie Panasonic home theater projector 3D ready zal zijn. Panasonic heeft dat in juni al bevestigd op Infocomm en de projector zou later dit jaar uitkomen.
Nu... 3D interesseert me geen hol, zolang de 2D beeldkwaliteit nog verbeterd is en/of andere interessante features erbij komen, dan is het wel nog het wachten waard.

[ Voor 17% gewijzigd door freeco op 18-07-2011 15:03 ]

• freeco
ik denk dat ik dicht bij een beslissing ben over welk scherm er komt. Nog eens efjes de 4 op een rijtje zitten, met een indicatieve prijs erbij. Ik heb niet al te lang naar de prijzen gezocht, dus misschien zijn ze nog wel goedkoper te vinden. Verzendkosten ook niet mee in rekening gebracht...

* i-Visions Frame HD-Series 200x112 16:9 €279
* Kingpin vfs210-16-9 €399
* Projecta HomeScreen Matwit 128x216 16:9 €408
* Beamax A-series frame projector screen 220x130 16:9 €460

Ik heb 2 argumenten gevonden die de doorslag kunnen geven voor ofwel de Kingpin ofwel de Beamax:
1. de eerste 3 zijn doeken met een gain van 1.0, terwijl de Beamax een gain van 1.2 heeft. Dat lijkt me interessant wanneer de projectorlamp al wat branduren achter de rug heeft en dus wat aan lichtsterkte zal inboeten. De Beamax is blijkbaar wel de duurste van de 4, maar de meerprijs valt nu ook nog wel mee.
2. de Kingpin heeft een velvet afwerking van het kader, terwijl de andere "gewoon" een mat zwarte aluminium kader hebben. Het velours zou minder reflecteren en dus minder afleidend zijn.
Ik heb alvast een heel positieve review en een gebruikerservaring over de Kingpin op htforum gevonden, dus da's ook al weer een plus voor die keuze.

Nu weet ik niet welke van deze 2 argumenten het belangrijkste is... Projecta en Beamax hebben ook wel schermen met velvet, maar die komen me dan te duur uit.
Dus ga ik voor de hogere gain... of voor de velvet kader? :?

• freeco
Volgens wat ik elders hoor is een scherm met gain 1.0 genoeg voor mijn situatie.
Doordat mijn projector op een 5tal meter hangt zal ik wel wat met de zoom moeten spelen, en daardoor wat lichtsterkte moeten inleveren, maar dan nog zou deze gain voldoende moeten zijn.

Dus volgens die commentaren kan ik gerust de Kingpin nemen, dus met een velours afgewerkt frame.
Ik heb in de tussentijd ook een webshop gevonden op 10km van m'n deur die dit scherm verkoopt voor €407. Levering is gratis, maar voor die afstand rij ik er dan waarschijnlijk liever zelf om.

• DonJoe
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-12-2022
Ik kan je helaas ook geen hulp bieden met de keuze van je scherm.

Maar ik wou je wel even bedanken met je "studie"..... ik begin binnenkort namelijk te verbouwen en ik ga een soortgelijke ruimte neerzetten. En is het dus interessant om te lezen waarmee iemand worstelt die al wat verder zit..... ;)

• freeco
't is een tijdje stilgeweest, maar ik heb hier niet stilgezeten:
Gans de kamer is leeggehaald om te schilderen. Het schilderen heeft langer geduurd dan aanvankelijk gedacht (wij hadden nog nooit geschilderd), maar nu het eindelijk af is ben ik er wel heel tevreden mee.
In de tussentijd was het Kingpin scherm ook aangekomen. Ik had dat nog snel besteld via een webshop die 'm blijkbaar veel goedkoper kon leveren dan alle anderen. Waarschijnlijk had hun leverancier er nog 1tje op voorraad van vóór de prijsverhoging. Ik zie dat ook daar ondertussen de prijs is verhoogd met 20%, dus ik had gelijk snel te handelen ;)

Bij het terugplaatsen van het meubilair heb ik het 1 en ander lichtjes herschikt. De bureau's en kasten zien iets meer naar achter toe gekomen en de zetel iets meer weg van de zijkant.
De kamer ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/MMopstelling03.gif

Het zal nu waarschijnlijk wel een tijdje terug stil worden.
Het eerste waar ik nu naar uitkijk is een projector. In september zouden zowel Panasonic als Epson een nieuwe generatie beamers demonsteren op beurzen, dus als die interessante verbeteringen hebben tegen een relatief kleine meerprijs tov de huidige modellen ga ik voor het nieuwe model. Normaal gezien zouden ze beide active 3D moeten hebben, maar als dat het belangrijkste is, kan ik even goed de oude modellen nemen. 3D interesseert me geen hol. Mogelijk pik ik dan nog wel een stockopruiming mee en bespaar me op die manier ook nog wat geld.

• freeco
efjes nog wat foto's erbij :)

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-08-04_001-MultimediaBureau.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-08-04_002-MultimediaBureau.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-08-04_003-MultimediaBureau.jpg

• freeco
Deze namiddag merkte ik terug een kleine tegenvaller: nu dacht ik op gebied van surround versterker al de knoop te hebben doorgehakt, maar ik was even wat info aan het opzoeken ivm 7.1 versterkers en merkte dat Onkyo de 5XX reeks nu niet meer met 7.1 uitrust maar met 5.1. :(
Voor in de living heb ik vorige zomer een TX-SR508 gekocht voor een €250, en die heeft 7.1 terwijl dat daar helemaal niet nodig is. Diens opvolger is dus 'maar' 5.1 meer, terwijl ik in mijn hok net wél 7.1 wil. Ik zal dus naar een hogere en duurdere reeks moeten overstappen :/
Nu bemerk ik wel dat er dan eens wel een vrij grote sprong in prijs wordt gemaakt. Van €250 gaat het naar zo'n €430 voor de TX-NR579 en €470 voor de TX-NR609.

Ik heb ook efjes de prijzen bekeken van Denon en Marantz, maar daar wordt het dan nóg duurder voor gelijkaardige 7.1 toestellen :F
De Denon AVR-1912 voor zo'n €550, of de oudere AVR1911 aan zo'n €400
Bij Marantz iets in dezelfde grootorde: de NR1602 voor ruim €600 en de NR1601 aan zo'n €400.
Sony en Pioneer komt er bij mij niet in (vooroordelen).

Zie ik wat over het hoofd? Zijn er geen degelijke 7.1 amps meer voor zo'n €250-300?
Zoals ik nu efjes de vergelijking heb gemaakt zal de keuze gemaakt worden tussen de Onkyo TX-NR579, TX-NR609 of de Denon AVR1911. Ofwel verhuist de TX-SR508 naar mijn hok en komt er in de living dan een goedkopere 5.1 in de plaats. Dan mis ik natuurlijk wel wat nieuwe features, maar dat is alleszins wel de goedkoopste oplossing...
Tenzij iemand heel overtuigende argumenten heeft om toch het budget voor deze component zo ongeveer te verdubbelen en de recentste Denon of Marantz te nemen?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:03
Moet het "nieuw zijn" ?.

• freeco
Bedoel je of 2de hands ook goed is? Ik ga er vanuit dat je van zo'n nieuwe modellen nog niet al te veel 2de handsjes zal vinden. Toch zeker niet dichtbij.
Voor nieuw materiaal durf ik wel wat laten overkomen uit UK, NL, DE naar België, maar 2de handsjes van particulieren ga ik toch liefst eerst een kijken naar de staat.

En het vorig model nieuw aan te schaffen, zoals die Denon, overweeg ik nog wel. Maar nóg ouder, als dat dan al nog nieuw te vinden is, pas ik toch voor want dan mis ik teveel recente features zoals HDMI 1.4a. Ik wil toch dat het materiaal wat future proof blijft.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:03
freeco schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 21:23:
Bedoel je of 2de hands ook goed is? Ik ga er vanuit dat je van zo'n nieuwe modellen nog niet al te veel 2de handsjes zal vinden. Toch zeker niet dichtbij.
Voor nieuw materiaal durf ik wel wat laten overkomen uit UK, NL, DE naar België, maar 2de handsjes van particulieren ga ik toch liefst eerst een kijken naar de staat.

En het vorig model nieuw aan te schaffen, zoals die Denon, overweeg ik nog wel. Maar nóg ouder, als dat dan al nog nieuw te vinden is, pas ik toch voor want dan mis ik teveel recente features zoals HDMI 1.4a. Ik wil toch dat het materiaal wat future proof blijft.
Ja begrijpelijk.
Dan ben ik persoonlijk meer voor de "denon en marantz'.
Ik heb me niet verdiept in de Onkyo die je opgenoemt heb maar wat ik gezien heb de laatste jaren kwa "instap" van hun ben ik er niet echt kapot van.

Ik ga wel nu na de reply er over zoeken en googlen ;).
Maar ik zelf zou dan ook voor een nieuwere denon gaan.

• freeco
ik heb de Onkyo TX-NR609 en de Denon AVR-1911 eens vergeleken en ik denk dat de Onkyo het toch wint van de Denon.
Toegeven dat een vergelijking met de 1912 correcter zou zijn, maar ik wil hier echt geen €600 aan spenderen.

De Onkyo heeft een hele reeks features die de Denon niet heeft. Al denk ik de meeste features toch niet te gaan gebruiken, je weet nooit in de toekomst. Vb:
* THX Select2 Plus certified. Sja, iedereen weet wel dat die certificaten eigenlijk weinig willen zeggen...
* 7x160W tov 7x125W. Hoh ja, ik heb nu 5x 110W in de living en zet die amp nooit boven 50%, dus een nog hoger wattage is eigenlijk ook overbodig. Maar goed, meer is meer...
* 6 HDMI inputs tov 4. Heb er max 2 nodig, maar als je er 6 krijgt...
* Firmware upgradable via ethernet en USB. Ik zou deze feature al wel kunnen gebruikt hebben want mijn TX-SR508 heeft een bug in de multichannel rear channels. Aangezien ik niet zelf de firmware op dat model kan updaten, zou ik 'm al 70km ver naar een service center moeten brengen. Niet dus...
* Audyssey DSX. Niet dat ik van plan ben om front high speakers te gebruiken ipv de surround rears...
* Network capability. Ik denk ook niet dit te gebruiken, aangezien een HTPC dit ook allemaal kan.
* 4K video upscaling. De projector zal niet hoger dan 1080p aankunnen, maar wie weet voor de toekomst
* Signal-to-Noise van 106dB is beter tov 100dB veronderstel ik? Of is het andersom??
* 7.2 tov 7.1. Niet dat ik 2 subs ga gebruiken...

Het enige voordeel van de Denon dat ik gevonden heb is dat de toetsen op de remote oplichten. Maar op WhatHifi zeggen ze dan weer dat de remote niet gebruiksvriendelijk is.

Ik hoor regelmatig als negatief punt over Onkyo dat hun opgegevens wattages onmogelijk kunnen kloppen. Als je simpelweg 7x 160W vermenigvuldigt kom je aan 1120W terwijl de voeding maar 610W is.
Echter ditzelfde geldt voor de Denon: de voeding is 460W, terwijl 7x125W = 875W.

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Onkyo staat er om bekend dat het wattage een stuk inzakt, zodra je er 6 speakers op aansluit. Is die 160w die onkyo trouwens opgeeft gebaseerd op 8 ohm?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Verwijderd

MazeWing schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:20:
Onkyo staat er om bekend dat het wattage een stuk inzakt, zodra je er 6 speakers op aansluit. Is die 160w die onkyo trouwens opgeeft gebaseerd op 8 ohm?
Wat wat wat???? |:(

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01 21:19

MikeWazowski

Look into my eye

He, leuk zo'n topic. Ik heb al een jaar of 5 in onze garage-omgebouwd-tot-studeer/bios-kamer een PT-AE700E beamer hangen met een elektrisch oprolbaar Ally scherm. Een groot genot! Leuk om te zien dat er meer mensen zo zijn :). Ik heb met toen wel verdiept in een beamer (toen al 720p!), voor het scherm heb ik een goedkope oplossing genomen en ik heb niet echt het idee dat dit slecht is.

Even een tip voor het ophangen van de beamer: ik heb 4 draadeinden gepakt die met knel-"pluggen" in het plafond (beton) vastzitten, waaraan ik aan de andere kant van de draadeinden een plankje heb gehangen. Op die manier kan je de beamer hangen waar je wilt en kan je hem helemaal waterpas hangen.

Verder is de kleur grijs goed gekozen om het scherm beter uit te laten komen. Ikzelf heb het scherm hoger hangen (aan het plafond), op de (lig)bank lig ik meestal toch onderuit dus dan is wat omhoog kijken niet echt erg. Ik zit overigens op ongeveer 2,5m vanaf het scherm, dan zit je er lekker in :9.

Veel plezier met de verdere keuzes!

• freeco
[b][message=36538204,noline]Is die 160w die onkyo trouwens opgeeft gebaseerd op 8 ohm?
nope:
160 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC
Normaal gezien verbind ik er dan een Jamo S608 set op, dus die zijn allemaal 6ohm.
En feit (volgens de specs toch, al dan niet met wat halve waarheden) blijft dat de voeding van de Onkyo krachtiger is dan die van de Denon. Ik verwacht ook niet meer dan zo'n 70-80W/ch nodig te hebben, helemaal zeker geen 160W.

Mike, de beschrijving van je beamer volg ik niet helemaal... :z

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Zoek maar eens op internet. Alle receivers hebben last van en een Denon ook. Maar Onkyo valt vergeleken met andere receivers echt een stuk meer terug. Een post van een week of 2 geleden hier op het forum, gaf het mooi in procenten weer.

Verwijderd

Ziet er puik uit Freeco! _/-\o_

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

MikeWazowski schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:41:
Even een tip voor het ophangen van de beamer: ik heb 4 draadeinden gepakt die met knel-"pluggen" in het plafond (beton) vastzitten, waaraan ik aan de andere kant van de draadeinden een plankje heb gehangen. Op die manier kan je de beamer hangen waar je wilt en kan je hem helemaal waterpas hangen.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden 8)

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/aw9axl.jpg

(ja, ik weet het: dat plankje is niet afgewerkt. Het was een tijdelijk plankje en zo gaat dat met tijdelijke dingen 8)7 - ik ga het gelijk weer op mijn to-do lijst zetten :P )

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qua inrichting: is het niet mogelijk om je bureau achter je bank te zetten? Kun je ook nog eens op je beamer gamen als je dat wilt. Plus nog steeds alles bij de hand. Heb je ws wel iets minder werkblad, maar de gamebeleving gaat dat ruimschoots goed maken gok ik zo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Hij zit met zn netwerk en stroom aansluitingen ;)

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:41

Geckoo

Good news, everyone!

heb je met het geluid geen problemen met de plavuizen/stenen vloer?
eventueel ook wandbedekking in de vorm van tapijt?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• freeco
@Mike: dat is inderdaad best een goeie oplossing :) Alhoewel inderdaad een ander plankje het toch net iets meer afwerking zou heven ;)

@Eagle: ik game niet meer, dus de zetel mag zo ver mogelijk achteruit. De HTPC (nu in de living) komt trouwens op een nog te kopen meubeltje onder het scherm te staan, bij de (eveneens nog aan te schaffen) versterker.
Dan staan er 4 desktops in een ruimte van 20m² :z De 2 oudste zijn wel een Athlon 3000+ en een PIII 800MHz :+

@Gecko: onze effen vloer is qua akoustiek misschien niet ideaal, maar er komt ook nog wel een voetbankje en/of tafeltje tussen de zetel en het scherm, dus de extra aankleding zal ook nog wel wat opvangen van de geluidsreflecties. Ik zie dit niet echt als een probleem.
In de living hebben we trouwens identiek dezelfde tegel, in een ander kleurtje. Daar ondervind ik momenteel toch ook geen problemen met het geluid.
Ik denk ook voor de deuropening van mijn berghok een gordijntje te hangen. Da's ook weer wat properder, en de stof zal het geluid ook weer wat absorberen.

edit:
kan ik trouwens de titel van deze topic aanpassen? 't Is ondertussen niet echt meer ontwerpfase.
Op phpBB fora kan je dat, maar hier heb ik dat nog niet gevonden...

[ Voor 7% gewijzigd door freeco op 12-08-2011 17:22 ]

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

freeco schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:21:
Ik denk ook voor de deuropening van mijn berghok een gordijntje te hangen. Da's ook weer wat properder, en de stof zal het geluid ook weer wat absorberen.
Ik heb voor alle ramen en de deuropening rolgordijnen, vind ik mooier staan - en is ook mooier weggewerkt!

• freeco
Voor het raam komt ook nog wel een rolgordijnt, maar dat of dat ook altijd omlaag zal hangen valt nog te bezien. Mijn hok is aan de westkant, dus aan de schaduwkant van ons huis tot de late namiddag. Enkel bij laagstaande zon naar de avond toe heb ik wat last van fel tegenlicht op mijn monitoren. Daarvoor wil ik nog het rolgordijn, dan moet ik niet de rolluiken 2/3 omlaag laten om nog deftig om mijn scherm te kunnen kijken ;)
Bij het kijken naar een filmpje gaat dan toch sowieso het rolluik omlaag, dus dan komt het misschien enkel nog van pas als wat geluidsabsorptie.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topititel aanpassen kan niet; je kunt wel een topicreport doen dmv het handjeAfbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif en een titelchange aanvragen. De GoT forumsoftware iets net ietsje geavanceerder als pbpBB gok ik zo ;)

Ontopic: is een KVM switch niks voor je? Frot je die machines zelf ergens lekker in de kast weg :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• freeco
@ Eagle: hoh ja, een KVM switch... eigenlijk staan die 2 oudere desktops niet in m'n weg, en veel worden die ook niet meer gebruikt. De retro game pc staat misschien 3x per jaar aan, en de Athlon64 om de paar maand eens aangezien ik nu ook een virtuele Win7 op mijn nieuwste desktop draai wanneer ik eens iets wil uittesten.
Het is meer met de gedachte: ik heb het, het staat niet in de weg, verkopen brengt toch niks meer op ;)

Maar...
Daarnet een paar bestellingetjes gedaan :9~

* Jamo S 608 HCS 3 black ash 5.0 speakerset
Afbeeldingslocatie: http://www.jamo.com/images/c/1106/800x800.aspx

* nog een extra paar Jamo S 602 black ash bookshelf speakers voor mijn 7.1 opstelling.
Afbeeldingslocatie: http://csimg.webmarchand.com/srv/FR/000008117721/T/340x340/C/FFFFFF/url/jamo-s602-black-gloss.jpg

* projector plafondbeugel van het Chinese merk NB (North Bayou) NBT717M. Op Amazon.co.uk vond ik 12 positieve gebruikersreviews, en deze kost maar een kwart van de prijs van een plafondbeugel van Vogel's. Dus ik heb toch voor deze gekozen.
We zien wel of het een zilvere of een zwarte is, want het stond niet duidelijk op eBay vermeld en de verkoper reageert niet op mijn vraag.
Afbeeldingslocatie: http://www.nbavmount.com.cn/en/product/2010330201644.jpg

Nog op mijn shoppinglijstje voor de komende weken/maanden (het doel is nog steeds eind dit jaar, begin volgend jaar):
* Onkyo TX-NR609 black 7.2 receiver
* wanneer Epson/Panasonic de komende dagen hun nieuwe reeks 3D projectoren aankondigt op IFA zal de prijs van hun Panasonic PT-AE4000 en Epson EH-TW5500 wel beginnen dalen. Dus dat hou ik nauwlettend in de gaten! En dan ga ik waarschijnlijk voor de Epson, tenzij het prijsverschil met de Panasonic nog groter wordt.
* Jamo SUB 300 om de 7.1 compleet te maken
* 2 paar Vogel's VLB 500 luidsprekersteunen om de 4 rears omhoog te hangen
* nog een 10tal meter Supra classic 2.5 speakerkabel om de speakers aan te sluiten

Ik moet ook nog eens zien voor wat kabelgootjes om de speakerkabel van de rears langs de muur weg te werken. Stom dat ik de aansluitpunten gewoon verkeerd heb in de muur voorzien! 7(8)7
Ook nog een TV meubeltje zien te vinden om de receiver en HTPC in te zetten. We zien wel waar ik dat nog tegenkom.
En dan zijn we er zo'n beetje denk ik *O*
Wachten is toch zo lastig hè :+

• freeco
Kleine tegenslag: het setje S 602's is geleverd op het werk vandaag, maar 't is het foute kleur :X
Op de webshop stond de set omschreven als "black", en op de bijhorende foto stond de dark apple set. Aangezien er Black Ash en High Gloss Black bestaat, vroeg ik de klantenservice over welke kleur het nu eigenlijk ging. Ik kreeg prompt antwoordt dat het wel degelijk over Black Ash ging. De artikelcode was "S602BA", dus die afkorting bevestigde dat ook wel.
Ik dus tevreden en 's avonds de bestelling gedaan.
Maar... op de doos staat dus een label "S 602 High Gloss Black". Op de factuur staat dan weer "Jam S602 Black Ash".
Ik ga ervanuit dat de doos toch correct is, dus dan maar terug een mailtje gestuurd naar de klantendienst of ze wel degelijk Black Ash in huis hebben, en hoe ik die kan wisselen. Tot ik antwoord heb doe ik de geleverde doos ook niet open.

Nu ja, het had erger geweest als ze in dark apple geleverd waren, maar ik ga toch proberen kosteloos te laten wisselen. Maar worst case gaan ze daarmee niet akkoord...
Iemand een idee of het kleurverschil tussen de 2 zwarte sets echt groot is? Ze komen toch vrij dicht bij de andere satellieten uit de 5.0 set te hangen, dus grote kleurverschillen zullen wel opvallen. Ik heb de zwarte kleuren nog niet in het echt gezien, en kleuren beoordelen op computer is toch niet echt betrouwbaar.
Het lijkt me dat de high gloss wat donkerder is en het kunststof frontje glimmend is, terwijl de black ash eerder donkergrijs en mat is. Deze dus:
Black Ash:
Afbeeldingslocatie: http://www.digitalstreet.nl/images/Jamo-S602.jpg

High Gloss black:
Afbeeldingslocatie: http://www.lostinhifi.com/WebRoot/StoreLDE/Shops/62384441/4BD0/D530/74BC/D320/929D/C0A8/28BD/1A34/s-602-high-gloss-black.jpg

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Maar wil je dan niet de High Gloss Black? Aangezien in de S 608 HCS 3 set ook alle speakers die High Gloss Black afwerking hebben, ondanks dat er Black Ash wordt aangegeven.

Flickr | Instagram

• freeco
Ben je daar zeker van?? Natuurlijk wil ik ze gelijk als met de 5.0 set!
Jongens, da's me wel een soepje zeg!? :F

• freeco
Wel, het blijkt allemaal een storm in een glas water te zijn...
Om helemaal zeker te zijn ben ik vanavond direct na het werk nog holderdebolder naar een electrozaak gereden waarvan ik vermoedde dat ze Jamo hebben uit staan. Ik moest toch nog de muurbeugels kopen, dus dan moest ik niet voor niks binnenstappen.
Een geluk: ze hadden de S 606 HCS 3 in zwart staan. En dat zijn dus wel degelijk zwarte kastjes met een glimmend plastic frontje. De foto op de Jamo site lijkt er qua kleur langs geen kanten op! De vloerstaanders wel wat, maar de center en rears die erbij staan zijn op foto veel te grijs in vgl met de realiteit.
Bij deze nog maar eens bewezen dat kleuren kiezen via computer langs geen kanten betrouwbaar is!

Ik heb bij mijn thuiskomst de webshop per mail nog bedankt en voor de verwarring hen een positieve, maar eerlijke shopreview bezorgd. Iedereen weer tevreden ;)

Nu hoop ik maar dat ik op gans mijn kleurenverhaal niet moet terugkomen wanneer de 5.0 set geleverd worden de komende dagen :X

• freeco
Ik zat efjes te denken hoe ik die Vogels muurbeugels best moet vastmaken aan de satellieten... Ik wil ze kantelen naar de luisterpositie, dus gewoon tegen de muur hangen met de standaardbevestiging die al voorzien is achteraan de speaker kan ik dan niet doen. Zo zouden ze gewoon plat tegen de muur hangen.

De handleiding van de muurbeugels geeft meerdere mogelijkheden aan, maar ik denk dat maar 1 daarvan mogelijk is: de beugel vastschroeven met de 2 bijgeleverde houtschroefjes. Die gaan zo'n centimetertje in het hout zitten.
De ideale plaats zou midden op de speaker zijn denk ik, op de lege plaats tussen de aansluitingen en de baspoort, waar het Jamo S 602 labeltje hangt. Dat worden dan 2 gaatjes links en recht van het label.

Maar zit daar niks aan de achterkant van het hout? Iemand een idee?
(efjes te lui om zelf een foto te nemen)
Afbeeldingslocatie: http://i47.servimg.com/u/f47/16/77/29/47/11610810.jpg
In een review van de S608 vloerstaanders zag ik dat er ook een printplaatje in de speaker zit waar de filter op gesoldeerd zit. Door boor ik dus liefst geen vijs door...
Do you feel lucky, punk? :+
In uiterste nood zou ik nog wel eens kunnen proberen die 4 vijzen van de aansluitingen losmaken, en kijken wat erachter zit.

• freeco
Zo, net nog een bestellingetje de deur uit gedaan: mijn Onkyo TX-NR609 black 7.2 receiver via Amazon.de.
Afbeeldingslocatie: http://static.trustedreviews.com/67eeae%7Cad00_onkyo-front.jpg

Had ik 'm gisteren besteld had ik 'm €18 goedkoper, maar ik had gegokt (en verloren) dat 't nog wel goedkoper kon. Niet dus, vandaag was ie al weer in prijs gestegen.
Ik ga er niet langer op wachten en nog eens het risico nemen dat ie terug op de prijs van vorige week komt (nog €20 hoger dan vandaag) en maar ineens bestellen. Dan is dat ook weer afgehandeld. En wat is €18 nu vergeleken met het ganse budget dat ik hier aan't spenderen ben ;)

Nog nodig:
* projector (wacht nog tot er wat reviews van de nieuwe Epson en Panasonic te vinden zijn)
* sub (kan ook nog wel iets wachten, gezien de vloerstaanders ook best laag kunnen én zonder projector ik toch nog geen films kan kijken)
* TV meubeltje (voorlopig kunnen de receiver en HTPC wel op de vloer staan, maar proper is dat niet natuurlijk)
* 10tal meter Supra Classic 2.5 speakerdraad (alhoewel ik nog wel wat el-cheapo draad heb liggen voor een voorlopige opstelling)

• freeco
Om nog efjes terug te komen op de bevestiging van de muursteunen op de S602's...
Ik heb zonet de 4 schroeven van het aansluitpaneeltje toch even losgemaakt om zeker te zijn dat ik geen schade ga doen.
Het plastic paneeltje krijg ik er niet uit omdat er inderdaad een printplaatje aan de achterkant op gemonteerd zit, maar ik heb toch kunnen zien dat het hout dik genoeg is om er 2 extra schroefjes in te draaien. Dus zo zal het worden opgehangen. Weer een probleempje van de baan. :)

• freeco
Zondag ben ik met m'n vrouw efjes weest zien in de lokale meubelzaak of ik geen goedkoop tv-meubeltje kon vinden. Tegen alle verwachtingen toch iets gevonden voor géén geld, en het pas nog bij de rest van het meubilair van de bureau er bovenop.
Niks speciaal, gewoon in spaanplaat met eik fineerlaagje. Made in China, maar het zal ook wel dienen ;) 't Is een laag, sober meubeltje van zo'n 40cm hoog en 1m50 lang met 3 open delen. Links komt de receiver, rechts de HTPC en in het midden zie ik nog wel. Ik denk het wireless keyboard.
Ik heb nog 20cm tussen het meubel en de onderkant van het scherm, terwijl de center zo'n 13cm hoog is. Ik denk dat ik de center gewoon op het meubel ga zetten en niet bevestigen aan de muur, da's weer een speakerkabel minder die zichtbaar is. Maar dat beslis ik nog wel 's als de 5.0 set geleverd is.

Ik plaats morgen of zo nog wel eens een fotootje. Vanavond niet direct tijd...

Deze voormiddag is ook de receiver aangekomen op het werk. Best snel: vrijdagmorgen besteld, dus levering vanuit Duitsland op 2 werkdagen tijd. Behalve wat radiozenders in de tuner in te stellen en de BelgacomTV decoder aan te sluiten via cinch heb ik nog niet gedaan. Ik heb, behalve de TV beneden, geen enkele monitor met HDMI, dus de afstelling via OSD zal nog wat moeten wachten tot de projector er ook is.
1 dingetje waar ik nog mee zit is of de receiver wel voldoende zal kunnen koelen. De ruimte in het TV meubel is toch blijkbaar wat nipt: 1cm ruimte links en rechts en nog 2cm aan de bovenkant. Voor- en achterkant zijn wel volledig open. Ik denk dat dit wel voldoende moet zijn. De radio staat nu zo'n 3u op volume 40 (van 100 denk ik) en de receiver voelt niet echt warm aan.

• freeco
Zoals gisteren al aangehaald nog efjes wat foto's erbij...

Meubeltje:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-09-14_001-TVkastje.jpg

Ademruimte tussen de receiver en het meubel:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-09-14_002-TVkastje.jpg

Ondertussen is de situatie al weer wat veranderd: de tafel waar de CRT beeldbuis op stond is weg en ik heb de TV op het meubeltje gezet. Eens de projector er is, gaat die beeldbuis wel weer weg uiteraard.
De BelgacomTV decoder is nu ook met een toslink aangesloten ipv cinch. Maar goed, veel verschil merk ik daar nu niet van.
De firmware van de receiver is ook geflasht naar de recentste versie, en ik ben momenteel wat webradio aan het afspelen. Die kon ik gewoon via de computer over het netwerk in de Onkyo programmeren.

• freeco
Nog efjes een overzichtje van een paar stapjes achteruit:

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-09-15_001-BureauMetTVmeubel.jpg

Deze namiddag ook nog een mailtje gekregen dat de levering van de Jamo S608 HCS 3 speakerset wat vertraging zal oplopen. Ik moet ze niet verwachten vóór volgende week vrijdag :/ Maar goed...

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Zou het niet fijner zijn als die boekenkast of, nou ja, 'hokjeskast' op de plek van die kast met de deurtjes stond? En die kast met de deurtjes juist in die hoek?

• freeco
Nope, want links en rechts van het scherm komen nog 2 Jamo S 608 vloerstaanders. Dus zullen nu al wel wat voor de DVD/BD collectie komen te staan vrees ik. Als me dat stoort, zal ik misschien nog wat moeten gaan puzzelen, maar dat zien we op dat moment dan wel weer...

Mocht die kast daar komen, dan krijg ik gewoon de deuren niet meer open zonder de vloerstaanders telkens te verzetten. Dus da's al uitgesloten.

Sja, 't is misschien geen echt kleine ruimte, maar er moet toch wel het 1 en ander in :) En de linkse muur is al grotendeels venster, de voorste muur is al voor de helft gevuld met het scherm, en de achterste muur heeft 2 deuren en een grote radiator. Dus veel muur om kastjes te zetten schiet er al niet meer over...

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 15:56
Fantastische kamer/project.
Maar ga je niet met meer mensen cinema kijken ? 2 plaatsen in de zetel is wat weinig ? misschien een zachte mat zodat er nog een paar op de grond kunnen zitten ?

In de toekomst kasten aan de zijkant laten op maat maken, en de bank op een verhoogd zetten zodat er nog een zetel voor past ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• freeco
We zijn maar met ons 2tjes, dus een zetel voor 2 is in eerste instantie genoeg. En dit is eigenlijk onze ouwe sofa uit de living (2 van de 3 delen). Op termijn wordt deze ook wel eens vervangen, maar ik vind 'm nog te goed zitten om al weg te gooien. Misschien dat er dan eens echte cinemastoelen in de plaats komen, maar dat zien we op dat moment dan wel weer.

Maar je hebt gelijk dat wanneer we eens wat vrienden uitnodigen het wat zal puzzelen zijn waar we die ook nog gaan zetten. In de zetel kunnen we wel met 3, mits wat drummen ;) En er kan ook nog wel een stoel of 2 links ervan. Ik kan ook nog de hond z'n DoggyBag ervoor leggen, daar kan ook nog iemand in liggen :+
Nee, ideaal is het dus niet, daar ben ik me van bewust, maar het is in de eerste plaats een ruimte voor mij. We zullen daarmee beginnen, en we zien dan wel hoe het verder gaat.

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

Wij hebben 2 IKEA loungebanken tegen elkaar aangezet, kan je ook lekker onderuit liggen. Dan is er nog ruimte voor onze dochter tussenin. Maar voor vrienden doen we het niet hoor, die komen bijna nooit kijken. En indien wel dan zet je toch gewoon stoelen ernaast? Dus: geen rekening mee houden! :) (echte vrienden vinden dat niet erg hoor...)

• freeco
Nee, inderdaad, met wat stoelen valt nog wel wat op te lossen, maar echt comfortabel filmkijken is dat nu ook weer niet. Maar zoals je zegt, ik denk ook niet dat er echt frequent vrienden gaan langskomen om wat film te zien, dus hun comfort staat niet direct hoog op mijn prioreitenlijstje. ;-)
Waar ik wel nog zou willen in investeren is iets om mijn voeten op te leggen. Ik lig graag vrij plat bij het filmkijken. Ik heb nog wel een ouwe lederen poef, maar die is zowat de helft zo hoog als de zetel, dus ook weer niet ideaal. Maar ik kom wel 's iets tegen in een meubelzaak. Da's zo iets waar je oog moet opvallen...

Vandaag is de plafondbeugel aangekomen. Best wel laat, want besteld op 1 sept... Maar blijkbaar heeft die een omweggetje gemaakt vanuit UK via NL naar BE. Er staat nog een 2de retouradres opgekleefd van een postbus in Schiedam, terwijl de zending uit UK kwam. Maar goed, geen punt want heb toch nog geen beamer om omhoog te hangen. Het belangrijkste is dat ik die al heb. Dan kan de beamer direct omhoog wanneer die er is.

Mijn eerste prioriteit nu is de projector. Ik zet meer en meer mijn zinnen de Epson EH-TW5500 ipv de Panasonic PT-AE4000. Momenteel is de laagste prijs in de pricewatch zo'n €1845. Als die onder de €1700 gaat "sla ik toe" :+ Rond eind volgende maand komt diens opvolger uit, dus ik hoop dat de 5500 rond die tijd rond die prijs gaat gedaald zijn. Ik wacht vol ongeduld :P

• freeco
Gisteren is mijn Jamo S608 HCS 3 speakerset aangekomen. Eindelijk, want die waren al van 1 sept besteld...
Ik ben heel tevreden over de geluidskwaliteit van de ganse set icm de Onkyo receiver.
Ik weet niet of dat effectief (nog) zo is, maar voor de zekerheid heb ik ze gisteren niet al te veel belast en ze rustig wat laten inspelen met allerhande muziekgenres.
Zelfs zonder sub halen de zuilen al een betere bass dan de Jamo set die ik in de living heb, mét sub. Dus helemaal tevreden. Maar een aanvullende sub staat nog op m'n lijstje.

Mijn multimediahok ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-09-28_001-JamoSpeakersFront.jpg

De kabels mag je wegdenken. Ik moet nog wat extra meters Supra 2.5mm speakerkabel bestellen. Dan leg ik die proper langs het plafond zodat mijn fout met de plaatsing van de speakeruitgangen wat minder opvalt (hoop ik toch).
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-09-28_002-JamoSpeakersRear.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-09-28_003-JamoSpeakersFront.jpg

De center speaker heb ik nu centraal in het tv meubel geplaatst, maar eens de TV weg is, komt die speaker op het meubel of bevestigd tegen de muur onder het spanscherm.
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-09-28_004-JamoSpeakersFront.jpg

Mijn vrouw vind mijn bureau nu overladen met al die speakers. Zeker die 4 achterste satellieten vind ze maar niks. Dat je zonder speakers geen geluid kan hebben wil ze blijkbaar maar niet snappen. Lage WAF dus :/ Maar goed, tis mijn bureau, en mij stoort het niet. Integendeel: 7.1 = lekker stoer :+

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-01 18:27
Weet hoe niet het met de panasonic beamers is, maar epson heeft goeie lamp garantie.
Heb zelf de eh-tw2900 welke gelijk is aan de eh-tw3200. Mijn lamp ging stuk bij een kleine 1000 uur.
Zit 3 jaar garantie op. Na een korte mailwisseling met Epson had ik in n0-time een nieuwe lamp.
Die dingen zijn best duur, en de garantie is niet bij iedereen geweldig. Vaak zelfs uitgesloten.

toch een kleine 25% van de beamerwaarde....

• freeco
Dat van de garantie heb ik ook al gehoord. Panasonic zou daar niet al te best scoren naar 't schijnt.
Dat is niet de enigste reden, maar ik heb mijn zinnen gezet op de Epson EH-TW5500.

Maar goed, een lamp wordt naar het schijnt ook wel best vervangen na 1000u, ook al werkt die dan nog wel. Na 1000u zou de lichtsterkte al ruim gehalveerd zijn.
In mijn geval denk ik zo'n 5u per week de projector te gebruiken. Dus 1000u zou op een 200tal weken komen. Misschien denk ik tegen dan al niet aan een upgrade :+ 4K projectie is tegen dan misschien al mainstream? :9

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

freeco schreef op woensdag 28 september 2011 @ 20:34:
Mijn vrouw vind mijn bureau nu overladen met al die speakers. Zeker die 4 achterste satellieten vind ze maar niks. Dat je zonder speakers geen geluid kan hebben wil ze blijkbaar maar niet snappen. Lage WAF dus :/ Maar goed, tis mijn bureau, en mij stoort het niet. Integendeel: 7.1 = lekker stoer :+
Qua geluid is het stoer, qua looks moet ik je vrouw eigenlijk wel gelijk geven. De zwarte satellieten steken wel erg af tegen de muur, wit was een stuk gedekter geweest (aangezien je schakelmateriaal en radiator ook wit zijn). Misschien is een soort van witte radiatoromkisting of box-met-shutter-deurtjes voor je satellietspeakers een oplossing die zowel jou qua functionaliteit als je vrouw qua looks tevreden stellen? Dan ben je ook gelijk af van het "scheef" hangen van je speakers om het geluid goed te richten, dat zie je dan namelijk niet meer. Demping van de omkisting is niet belangrijk, dan zet je het niveau voor de satellieten in je versterker gewoon wat hoger.

(je kent het vrouwelijk volk he, als iets ze niet bevalt blijf je dat tot in lengte van dagen horen :P)

• freeco
Persoonlijk vind ik van die omkistingen nog lelijker dan gewoon de speakers te laten zien. Ik denk ook niet dat mijn vrouw dat echt beter zou vinden. Het zijn geen al te kleine speakertjes, dus het zou toch een grote lompe blok blijven daar aan het plafond. In een slaapkamer hebben we door een foutje van de architect ook iets moeten wegmoffelen met een omkisting en hoe je het ook draait of keert, je blijft dat toch wel zien. Je weet dat het er is, en het blijft een doorn in het oog.
Het zou er waarschijnlijk wel wat mooier uitzien had ik gewoon de speakers plat tegen de muur opgehangen, zonder die Vogel's speakermounts. Maar ik denk toch dat het beter klinkt als ze naar de luisterpositie gekanteld zijn.
Van het formaat van die satellieten was ik zelf eigenlijk verwonderd dat ze toch zo groot zijn. De satellieten van mijn Jamo set in de living zijn misschien de helft... OK, ik kende de specs vanop de Jamo site, maar je staat er eigenlijk niet bij stil dat 24x13x21cm toch niet klein is om omhoog te hangen. Ook qua gewicht: 3.5kg... Ook al kunnen die speakermounts 5kg aan, je merkt toch dat het goed vastzetten niet al te makkelijk meer gaat.
Ik had ooit zelfs nog overwogen de nog grotere S 604 te nemen als extra paar rear L en R. Gelukkig vond ik ze wat te duur om als satellieten te gebruiken, anders had het nog plomper eruit gezien.

Sja, het kleur... Het was een set he. En de S 608 HCS 3 set bestaat enkel in zwart en dark apple. Dark apple spreekt me niet aan, en zelfs al had het in het wit bestaan, dan had ik daar ook ver weg van gebleven. Ik heb een hekel aan van die witte (Apple-alike) toestellen...
Maar inderdaad, het zwart steekt dan wel scherp af tegen de bleke muur.
Ik hoop dat eens ik de speakerkabels wat netter heb opgehangen dat het toch weer iets afgewerkter oogt.

Langs de andere kant... Over een aantal weken komt er centraal nog eens een projector bij te hangen (ook een zwarte trouwens), dan gaat het nóg voller gaan hangen. De WAF zal dan waarschijnlijk nóg wat zakken. :/ Maar goed, voor de techboys onder ons, die zien wel graag wat electronica hangen :) We zullen ze wat extra schoenen laten kopen, dan is vrouwtje ook weer tevreden :+

In het topic komt af en toe zo wel eens een ideetje van iemand op de proppen: had je niet beter zo, of doe je niet beter dat... En meestal schiet ik dat idee dan weer af en doe ik mijn eigen zin.
Begrijp me niet verkeerd... Ik wil hier niet de betweter uithangen die toch al alles weet en gewoon wat wil komen de show-off spelen. Van sommige aspecten van de home cinema ben ik echt niet helemaal overtuigd en zoek ik wat gebruikerservaringen en ideetjes. Ik neem die ook wel echt in overweging. Ze zijn ten zeerste geapprecieerd :)

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 16:20
Die afstanden zou ik meer aanhouden als maximale afstand van het scherm formaat. Voor optimale afstand zou ik de helft van de opgegeven waardes nemen. ;)

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 11:45
freeco schreef op donderdag 01 september 2011 @ 20:05:
* projector plafondbeugel van het Chinese merk NB (North Bayou) NBT717M. Op Amazon.co.uk vond ik 12 positieve gebruikersreviews, en deze kost maar een kwart van de prijs van een plafondbeugel van Vogel's. Dus ik heb toch voor deze gekozen.
* nog een 10tal meter Supra classic 2.5 speakerkabel om de speakers aan te sluiten
Het spijt mij zeer, maar weet je dit wel zeker?
Ik zocht de prijs van deze beugel op Google, en ik kwam alleen maar vage chinese sites tegen (made-in-china.com, alibaba.com, 57436080.en.ecplaza.net/)...
Ahfijn, doen we het anders. Gemiddelde prijs van een Vogel beamerbeugel is na wat zoekwerk ongeveen €100,-.
Maw, jij wilt je €1600,- + beamer aan een beugeltje van 25,- hangen?!....
Oftewel, Je geeft 2 keer zoveel geld uit aan speakersnoer dan aan een ophangbeugel voor je projector.
5 meter speakersnoer is even duur als de beugel!
De beugels van je speakers komen qua prijs zelfs in de buurt van je beamerbeugel. (Terwijl, Speaker €120,- ophangbeugel €20,-)

De verhouding beamerbeugel/beamer ligt wat mij betreft totaal schreef. Ik ga ook geen Golf 1 kopen met goude 21" velgen eronder. Of omgedraaid, een BMW 7 met oude 13" roestvelgen.

Ik zou nog een tweede keer nadenken, voor je je beamer aan zo'n beugel hangt.
freeco schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:06:
Ik zat efjes te denken hoe ik die Vogels muurbeugels best moet vastmaken aan de satellieten...
Ik snap het probleem niet. Ik zie hier een plaatje waarmee de speaker aan de muur kan worden gehangen. Daarnaast 2 schroefjes. Dat ophangplaatje kan er dus af.
Dan is het dus mogelijk om een verloopplaatje met uitstekende schroef te maken zodat die schroef meteen in de Vogel ophangbeugel gaat?
Deze Vogel beugel heeft aan de speakerkant een los plaatje. Die zou je ook op de speaker kunnen monteren, op de plek van het originele ophangpunt. Dan moet je in het Vogel ophangplaatje boren, maar niet in je speakers.

• freeco
Beetje laat he Daan...
De satellieten hangen al omhoog ondertussen. Nog niet 100% definitief vastgemaakt (de scharnier dan bedoel ik), want ik moet de speakerdraad nog wisselen, maar vast genoeg om niet omlaag te donderen.
Een paar posts eerder deed ik al uit de doeken dat ik de Vogel's mount heb vastgevezen aan de achterkant van de speaker, tussen de baspoort en de connectoren. En dat ik toch voor de zekerheid efjes gecheckt heb of er aan de binnenkant geen printplaatje zat dat ik per ongeluk kon doorboren.

En die beamer mount heb ik ondertussen ook al een tijd in huis. Die is best stevig hoor: alles in gelakt metaal met stevige bouten enz. Dus ja, daar hang ik dan mijn €1700 beamer mee aan het plafond. Ik had wel liever een zwarte mount, maar 't is nu een witte. Sja... Maar met het prijsverschil heb ik dan gratis de rest van mijn Supra speakerkabel.
Wat je zegt over die prijsverhouding beamer/beugel vind ik toch maar volledig scheefgetrokken. Dus een goedkope beamer kan gerust hangen met zo'n goedkope Chinese beugel, eentje van €1700 dan met een wat duurdere Vogel's, en wat doe je dan met een beamer die nog 2-3x zoveel kost? Dan is de Vogel's beugel ook te goedkoop of wat?
Komaan, je moet toch gewoon naar het gewicht kijken, niet naar de prijs van de beamer...
En de gebruikersreviews op Amazon liegen er toch ook niet om. Als het niet goed is, zullen ze het ook wel zeggen. Zo heb ik er ook wel een aantal gevonden.

Ik koop geregeld wel wat no-name producten vanop dealextreme, amazon of ebay voor een fractie van de prijs van A-brands. Je moet natuurlijk wel wat uitkijken, maar ik heb er nog geen enkele slechte ervaring mee.
Dat je vb voor €2 geen echte Apple accessoires zal krijgen, en dat een projector van XioaChin (zeg maar wat) niet dezelfde kwaliteit zal geven als Epson/Panasonic, dat is nu ook wel gewoon boerenverstand.
Maar voor zo'n accessoires kijk ik daar wel eens rond.

• freeco
Mijn Epson EH-TW5500 is een uurtje geleden gearriveerd :) Dus kan niet wachten tot ik thuis ben om die aan het plafond te hangen :*)

Vorige vrijdag dook die onder de prijs die ik voor ogen had, dus snel snel besteld. De Panasonic waar ik eerder mijn keuze op laten vallen was ondertussen al weer in prijs gestegen en is onlangs ook helemaal uit de pricewatch verdwenen, dus ook al had ik me al voorgenomen de Epson te nemen, de keuze was nu al snel gemaakt.
Vanavond dan met de buurman de beamer omhoog hangen en al wat proberen afstellen. Hopelijk gaat dat wat vlot, want heb er totaal geen ervaring mee.

Ik probeer dan van't weekend nog eens wat foto's online te zetten.

• freeco
Weer effe wat stof van het topic blazen. Heb geen updates meer gepost omdat ik eigenlijk liever wat films keek ivp tijd te nemen foto's te maken ;) En zonder foto's is zo'n post ook maar saaitjes...
Maar gisteravond dus wel 2 foto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-12-21_001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2011-12-21_002.jpg

Ik maak nog wel eens een foto met iets op het scherm geprojecteerd, en eventueel nog eens een pano. Maar heb meer zin om filmpjes te kijken :+

De beamer heeft ondertussen een 60tal uurtjes op de teller. Ben er heel tevreden van, maar ik heb toch een ander idee bij "stille projector". Je moet het volume van een film toch wel goed opkrikken eer je de projector niet meer hoort. Die hangt natuurlijk ook maar op 1,5m van m'n oren... Op ECO stand is ie welliswaar een pak stiller, maar dan vind ik 'm toch wat te donker.
Maar goed, ik kijk graag film met een onderdompelend volume :+ Alleen mijn vrouw heeft het liever wat stiller...
Dat ding is ook best groot! Niet verwacht... Maar goed, eens die omhoog hangt, geen last van. Die hangt daar prima. Die Chinese beugel doet ook prima z'n ding, voor een kwart van de prijs van een Vogel's beugel. :P
Schoonvader, die James Bond-fan is, is ondertussen ook al eens komen kijken naar Quantum of Solace in HD. Hij kon er niet over zwijgen nadien :D Die wou al direct naar de voetbal komen kijken op groot scherm ;)

Een tijd terug kocht ik me een X-rite ColorMunki Display. Ik las dat die zowel monitoren als projectoren kon calibreren. De prijs viel wel mee, en als amateurfotograaf had ik een colorimeter ook nog wel ergens op een ver verlanglijstje staan.
Maar... geen enkele calibratiesoftware ondersteunt net dit model. Alhoewel mijn CM enkel op firmware niveau verschilt van de duurdere i1Display Pro, kan de mijne enkel gebruikt worden met de software van X-rite zelf, en daar kan je enkel kleurprofielen mee maken, geen echte calibraties zoals met CalMAN. En 't ligt niet aan de calibratiesoftware, maar aan X-rite die de goedkopere modelletjes lockt aan hun eigen soft.
Met wat tegenzin heb ik dan toch maar een kleurprofiel gemaakt op de HTPC. Maar het resultaat mag er wel zijn. Out-of-the-box waren de kleuren al best goed en nu heb ik er helemaal niks meer op aan te merken.
En zo zijn met computerschermen ook eens gecalibreerd geraakt :)

Een 2tal weekjes geleden is mijn Jamo SUB 300 ook aangekomen. Dat was nog het laatste stukje van de puzzel. Zonder sub had ik ook al een heel degelijke bass, maar het was toch geen échte 7.1 he... Nu mét de sub... fwoei... De zetel trilt lichtjes mee bij scenes met explosies. Niet teveel, net genoeg. En de rest van de ruimte vibreert niet mee. Dat geeft toch wel weer een extra kick bij films :*)
Of de plaats waar ik 'm nu heb staan ook de meest ideale plaats is, heb ik eigenlijk niet getest. Ik kan 'm om praktische redenen eigenlijk ook niet echt elders zetten. En het klinkt goed, dus ik laat 'm gewoon daar staan.

Om de acoustiek in de ruimte iets te verbeteren denk ik wat canvassen aan de muur te hangen. Da's doek, dus zou het geluid toch ietsje moeten dempen veronderstel ik? Nu staat de ruimte vol met vlakke/harde objecten dus de geluidsgolven bouncen gewoon in het rond.
Niet dat ik er bij het filmkijken last van heb, maar als ik sporadisch eens wat muziek afspeel klinkt het bij luidere volumes niet al te best meer. En dat ligt denk ik niet aan de apparatuur, maar aan de ruimte.
Ik denk wat filmgerelateerde foto's en logo's op 20x30cm en 40x60cm canvas te laten maken. De online prijzen daarvan vallen best mee. Het is enkel kwestie van high-res foto's te vinden. Met een 1920x1080 afbeeldinkje kom je er niet. Ik heb al wel redelijk wat gevonden via Google Images, maar mocht nog iemand goeie sites weten waar ik dergelijke grote foto's kan vinden, laat maar weten.

Op termijn wil ik ook nog wel een gordijntje om mijn berghokje af te schermen, iets om voor het raam te hangen (nu wel al verduisterd via een rolluik), en op lange termijn nog een nieuwe sofa. Ik lig graag met m'n voeten omhoog, en ik heb nu maar zo'n oud, laag poefje. Een bijzettafeltje om wat glazen op kwijt te raken komt er dan ook nog wel bij.
En dan denk ik dat ik zowaar rond ben met mijn projectje :)

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-02 12:22
Qua akoestiek zou ik beginnen met een vloerkleed.

[ Voor 4% gewijzigd door loeberce op 22-12-2011 15:06 ]

• freeco
Heb ik nog wel gehoord, maar ik ben nogal allergisch aan vanalles en nog wat. Vooral paarden en katten, maar ook wel wat aan stof. Daarom hebben we in gans ons huis geen tapijten, overal vloertegels.
Een tafeltje zal er nog tussen de sofa en het scherm komen, maar meer ook niet.

• freeco
Ondertussen heb ik wat zitten dubben hoe ik de ruimte nog wat verder wil aankleden. Zoals al wel eens eerder vermeld is het momenteel nogal kaal aan de muren.

Een paar weken terug liet ik een 40x60cm canvas om aan de achterste muur te hangen. Ik kwam eigenlijk tot de conclusie dat die gerust nog wat groter mocht zijn, maar goed.
Vorige week zijn dan ook nog 2 kleinere 20x30cm canvasjes besteld met de DTS-HD en TrueHD logo's op, om een reeksje te maken boven het projectiescherm. 3 met de Jamo, Onkyo en Epson logo's zijn in de tussentijd ook al weer onderweg.
Zover sta ik dus...

Toen ik de kleuren voor de muurverf aan het kiezen was zat ik al in m'n achterhoofd om op de muur filmlogo's te stencilen, schilderen, whatever. Ik bedacht er dan ineens ook wel bij dat het niet eenvoudig zou zijn dit ook nog een beetje goed/duidelijk/proper te realiseren.
Daarom denk ik het eerder terug met canvassen te gaan doen. Ik heb al 8 logo's klaar in Photoshop, 4 stuks 20x20cm en 4 stuks 20x30cm.
Hiermee zit ik in gedachten (klikbaar voor groter formaat):

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/muur_voor_650w.jpg

Alhoewel... 't wordt misschien wat té druk... Misschien dat ik die 4 linkse beter weglaat (less is more), of misschien 1 grote afbeelding van 60x90cm in de plaats daarvan. Ik heb die logo's op formaat 4500x3000px gemaakt, dus qua grootte kan ik er alle kanten mee op.
Ik ben er nog niet helemaal aan uit :F Wat ideetjes zou leuk zijn :)

• freeco
een paar alternatieven...
(trouwens ook rekening houden dat er links nog een bureautafel staat, zoals te zien een paar foto's eerder)

een 20x30cm minder, en 3 onder elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/muur_voor_alt1.jpg

een volledig andere, op 60x90cm:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/muur_voor_alt2.jpg

of gewoon niks op die plaats,en dan kan ik nog een grote canvas op de linker muur kwijt, want die is nu ook nog volledig kaal:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/muur_voor_alt3.jpg

Die vierkante canvassen denk ik niet dat ze storend zullen zijn. De zwarte rand van het scherm is 9cm breed, en zoals ik het hier getekend heb komen de canvassen links en rechts er nog eens 10cm vandaan. Dus 19cm van het beeld verwijderd. Bovenaan is het dan 29cm.

• freeco
Heb nog eens wat zitten tekenen omdat het bij het projectiescherm misschien toch wat te druk werd zo, en denk het zo te gaan doen:

voorste muur, vrij kaal laten om niet te storend te worden tijdens filmkijken, behalve dan de 5 logo's bovenaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/muur_voor_alt4.jpg

De filmlogo's zou ik dan grotendeels verhuizen naar de ruimte boven m'n DVD/BD rek. Er is ruimte voor alle 8 maar dan is het weer heel dicht opeengepakt, dus bedacht ik het dan zo. Over de rest van die rechtste muur heb ik dan nog ruimte voor 2 filmposters van 60x90cm:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/muur_rechts.jpg

De linkermuur is grotendeels venster met m'n computers eronder, dus daar komt dan maar 1 filmposter, een horizontale voor de afwisseling:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/muur_links.jpg

Achteraan hangt nu al die canvas met een star wars compilatie, en aangezien ik nu nog 2 kleine 20x20cm filmlogo's over heb, kan ik die daar nog kwijt tussen de 2 deuren:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/muur_achter.jpg

Zo lijkt het me toch wel leuk aangekleed, en niet té druk. Maar wat ken ik van interieurinrichting? 8)7
Nog iemand opmerkingen? :z

• freeco
hmm, blijkbaar mijn eigen topic wat uit het oog verloren hier... Toch weer een paar nieuwtjes ondertussen.

Ondertussen hangen alle 5 logo's boven het scherm. Die storen totaal niet tijdens het filmkijken: ze zijn donker, mat en hangen 20cm boven de rand. Geen issue voor mij.

De 8 filmlogo's zijn ook aangekomen en opgehangen. Ben best tevreden over mijn eigen creatie. Enkel de gradient in de achtergrond valt totaal niet op in de gedrukte versie. Als je er echt op let, zie je wel dat de midden lichter is dan de randen, maar tis best OK zo. Niet de moeite waard om het aan te passen en nieuwe te laten drukken.

Dat 3de stuk sofa is ook aangepast tot poef. Ideaal zo: het breekt wat de leegte tussen de sofa en scherm, én het ligt nog eens comfortabel ook!

En het is er eindelijk eens van gekomen op wat panoramashots samen te stitchen:
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/pano_multimedia_1000px.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/pano_multimedia2_1000px.jpg

Mijn vrouw vond het wel wat te vermoeiend aan de ogen om in een volledig verduisterde ruimte film te kijken. Voor mij is dat geen probleem, maar als ze erbij zat moest er steeds een klein lichtje aan. Da's natuurlijk moordend voor het contract en detail van het beeld, dus ik wou er toch nog iets anders voor vinden.
In de living hebben we een Philips flatscreen met Ambilight en dat vind ze wel aangenaam.

Ik kwam toen met het ideetje om LED strips ergens weg te stoppen. Een eenvoudige ambilight nabootsen dus... Niks nieuws, da's al eerder gedaan, I know.
Ik kocht vorige week 2m RGB LED strip, een controller met afstandsbediening en een 1A voeding. Alles hangt nu tijdelijk omhoog met wat tape aan de achterkant van de zuilen. Als mijn vrouw het zo OK vindt, dan blijft het definitief zo.
Afbeeldingslocatie: http://www.weytens.net/_www/2012-04-21_001-HomeCinemaLED.jpg

Het is wel een RGB strip, maar zuiver rood vind ik toch het minst storen in het beeld. Dit is de laagste van 6 mogelijke lichtintensiteiten.

Zo ook nog eens het bewijs dat die 5 kleine canvassen boven het beeld helemaal niet storen. Zien jullie iets op de foto boven het scherm? ;) Zelfs met nog wat extra verlichting zijn ze helemaal niet te bespeuren.
Pagina: 1