Toon posts:

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

Pagina: 1
Acties:
  • 929 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Op een SBS 2003 Server STD ontvangen de clients onregelmatig de volgende melding:

Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

Onderwerp: Adidas
Verzonden: 19-11-2007 15:26

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

Geen, Idee op 19-11-2007 15:26

U beschikt niet over de juiste machtigingen om e-mail naar deze geadresseerde te verzenden. Neem contact op met de systeembeheerder voor meer informatie.
<abcdefghijk.nl #5.7.1 smtp;550 5.7.1 Unable to relay for test@abcdefghijk.nl>

Over het algemeen wordt de mail goed verstuurd en krijgt men geen non delivery report terug. Het probleem doet zich enkel voor bij bepaalde geadresseerde...

De mail wordt verstuurd middel de DNS van Xs4all. Gisteren heb ik telefonisch contact gehad met de helpdesk van Xs4all waarbij ik het relay (smarthost) adres opvroeg, echter kon niemand mij die geven en heb ik het vermoeden dat Xs4all geen relay server heeft, lijkt me overigens sterk....

Gegevens:

Exchange: Service Pack 2
Provider: Xs4all
E-mail: BSMTP
Uitgaande mail: DNS

Overige instellingen op SMTP connector etc. zijn std aan de installatie van SBS2003. De mail wordt niet verstuurd vanuit een distibution group of een gesharde mailbox user. Ook bij een nieuwe account in de AD doet dit propbleem zich voor.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand een idee?

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

En dit is neem ik aan met een mail naar buiten of heb je als je naar elkaar een mail stuurt ook deze melding?

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Selecteer een mailbox enabled user in AD --> Properties --> Security --> SELF --> Advanced.

Zorg er voor dat:
Type: Allow
Name: SELF
Permission: Send As

Wel aanwezig is... Als dit niet het geval is kun je dergelijke meldingen krijgen...

Ben benieuwd :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 08:19:
De mail wordt verstuurd middel de DNS van Xs4all. Gisteren heb ik telefonisch contact gehad met de helpdesk van Xs4all waarbij ik het relay (smarthost) adres opvroeg, echter kon niemand mij die geven en heb ik het vermoeden dat Xs4all geen relay server heeft, lijkt me overigens sterk....
Je weet dat je email moet versturen via het SMTP-protocol hè? DNS is voor domeinnaampjes resolven naar IP's en andersom :+

Verder heeft XS4ALL gewoon een lijstje met servers, waarbij de "SMTP server (uitgaande mail)" gewoon de relay (smarthost) is.

Overigens is het ook handig om te melden wíe die melding verstuurt: Is het je eigen Exchange of een mailserver ergens onderweg?

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 22-11-2007 17:06 ]

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Het probleem doet zich zeker alleen voor bij email gericht aan ontvangers welke gehost zijn of zijn geweest bij KPN, xs4all, planet ? Mailen naar andere providers zoals @home, upc enz gaat wel goed he :-)

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat een klant een domein had geregistreerd bij XS4all(kpn, planet)en later verhuisd naar een andere provider. Xs4all past in dat geval niet hun mailserver aan.
De mailserver van XS4all blijft dus denken verantwoordelijk te zijn voor dat domein en probeert bij zichzelf te bezorgen, en op de mailserver van XS4all bestaat de alias dus niet en krijg je de foutmelding die je post. Een telefoontje naar de helpdesk van XS4all moet genoeg zijn. (Als je het ze uitgelegt krijgt, zucht)

[ Voor 61% gewijzigd door bgrr op 22-11-2007 18:35 ]

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Mijn inschatting is dat je mogelijk de verkeerde DNS servers hebt ingesteld.
XS4ALL gebruikt verschillende types DNS servers; authorative en not authorative servers. A, MX e.d. records worden dus ingevoerd in de authorative DNS servers. Xs4all klanten dienen dus deze servers NIET te gebruiken voor hun DNS query''s..
Xs4all heeft ook caching only DNS servers, die dus netjes de domain tree doorlopen, en dus ook via de NS servers van SIDN (de .NL root level) de juiste authorative servers vindt i.p.v. de verouderde records op hun eigen authorative servers. Via de MX records komt de mail dan wel op de juiste plaats terecht.

De juiste 'Caching only' DNS server adressen zijn 194.109.6.66, 194.109.9.99 en 194.109.104.104.

Knipperdeknip----
Je zou dus kunnen overwegen om 'zelf ' de mail af te leveren (dus geen smarthosting) en dus ook zelf de DNS queries te resolven.

[ Voor 9% gewijzigd door Yezz op 22-11-2007 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thijmen schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:54:
En dit is neem ik aan met een mail naar buiten of heb je als je naar elkaar een mail stuurt ook deze melding?
Het is enkel de mail naar buiten, maar niet elke mail. het betreft maar een x aantal domeinen waarbij deze foutmelding voordoet. overige e-mail naar extern konmt gewoon aan

Verwijderd

Topicstarter
bgrr schreef op donderdag 22 november 2007 @ 18:26:
Het probleem doet zich zeker alleen voor bij email gericht aan ontvangers welke gehost zijn of zijn geweest bij KPN, xs4all, planet ? Mailen naar andere providers zoals @home, upc enz gaat wel goed he :-)

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat een klant een domein had geregistreerd bij XS4all(kpn, planet)en later verhuisd naar een andere provider. Xs4all past in dat geval niet hun mailserver aan.
De mailserver van XS4all blijft dus denken verantwoordelijk te zijn voor dat domein en probeert bij zichzelf te bezorgen, en op de mailserver van XS4all bestaat de alias dus niet en krijg je de foutmelding die je post. Een telefoontje naar de helpdesk van XS4all moet genoeg zijn. (Als je het ze uitgelegt krijgt, zucht)
Klopt!! Bij de meeste domeinen gaat het versturen zonder problemen. Bij enkele domeinen krijg ik de bovenstaande foutmelding terug. De domeinnaam van klant is recentelijk verhuisd van Xs4all naar een andere provider. Wat je bedoelt is dus dat de domeinnaam waar ik naar toe verstuur mogelijk nog bekend is op het netwerk van Xs4all? Of bedoel je juist de domeinnaam van de afzender in dit geval de klant met de foutmelding?

Verwijderd

Topicstarter
DJ-B schreef op donderdag 22 november 2007 @ 16:58:
Selecteer een mailbox enabled user in AD --> Properties --> Security --> SELF --> Advanced.

Zorg er voor dat:
Type: Allow
Name: SELF
Permission: Send As

Wel aanwezig is... Als dit niet het geval is kun je dergelijke meldingen krijgen...

Ben benieuwd :)
Dit is niet het probleem. Het verzenden gaat over het algemeen zonder problemen en doet zich enkel voor bij bepaalde domeinen.

Verwijderd

Topicstarter
Yezz schreef op donderdag 22 november 2007 @ 22:34:
Mijn inschatting is dat je mogelijk de verkeerde DNS servers hebt ingesteld.
XS4ALL gebruikt verschillende types DNS servers; authorative en not authorative servers. A, MX e.d. records worden dus ingevoerd in de authorative DNS servers. Xs4all klanten dienen dus deze servers NIET te gebruiken voor hun DNS query''s..
Xs4all heeft ook caching only DNS servers, die dus netjes de domain tree doorlopen, en dus ook via de NS servers van SIDN (de .NL root level) de juiste authorative servers vindt i.p.v. de verouderde records op hun eigen authorative servers. Via de MX records komt de mail dan wel op de juiste plaats terecht.

De juiste 'Caching only' DNS server adressen zijn 194.109.6.66, 194.109.9.99 en 194.109.104.104.

Knipperdeknip----
Je zou dus kunnen overwegen om 'zelf ' de mail af te leveren (dus geen smarthosting) en dus ook zelf de DNS queries te resolven.
De opgegeven DNS Servers stonden al ingesteld op de Server. Ook bij het verwidjeren van de opgegeven DNS Servers en het gebruik van de std root Servers wordt de mail naar bepaalde domeinen niet verstuurd. Een voorbeeld waarnaar de mail niet verstuurd kan worden is de domeinnaam: carat.nl : Het versturen vanaf mijn privé adres lukt zonder problemen.

• bgrr
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 08:24:
[...]

Klopt!! Bij de meeste domeinen gaat het versturen zonder problemen. Bij enkele domeinen krijg ik de bovenstaande foutmelding terug. De domeinnaam van klant is recentelijk verhuisd van Xs4all naar een andere provider. Wat je bedoelt is dus dat de domeinnaam waar ik naar toe verstuur mogelijk nog bekend is op het netwerk van Xs4all? Of bedoel je juist de domeinnaam van de afzender in dit geval de klant met de foutmelding?
Jep het domein waarnaar je verstuurd staat foutief in de nameservers van XS4all. Je email komt daar aan en xs4all probeert vervolgens de mail af te leven op het interne adres wat xs4all vindt op zijn eigen nameservers. Echter dit adres klopt niet meer want het domein is verhuist en deze wijziging staat niet correct in de nameserver van xs4all.

Succes met bellen. Het is eigenlijk het probleem van de ontvangende partij. Geen enkele xs4all klant kan naar dit domein mailen.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
bgrr schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 10:14:
[...]

Jep het domein waarnaar je verstuurd staat foutief in de nameservers van XS4all. Je email komt daar aan en xs4all probeert vervolgens de mail af te leven op het interne adres wat xs4all vindt op zijn eigen nameservers. Echter dit adres klopt niet meer want het domein is verhuist en deze wijziging staat niet correct in de nameserver van xs4all.

Succes met bellen. Het is eigenlijk het probleem van de ontvangende partij. Geen enkele xs4all klant kan naar dit domein mailen.

Succes.
Ik vrees dat je gelijk hebt. Om het e.a. uit te sluiten heb ik vanaf een andere Internet verbinding geprobeerd te mailen, en ook daar dezelfde fout. vervolgens vanaf een andere locatie zonder Xs4all als provider, en ja, het mailen lukt. Erg slecht van de provider Xs4all vindt ik.

Bedankt voor jullie reactie!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:15:
[...]

Erg slecht van de provider Xs4all vindt ik.
Ligt eraan wat voor TTL e.d. die (MX-)records hebben. Als die een TTL van bijv. een week (ik noem maar wat) hebben en je verandert het MX-record, dan zal je dus ook niet zo'n vloeiende verhuizing van je domein krijgen, logischerwijs. Dus om nou meteen met 't vingertje naar XS4ALL te wijzen zonder dat we concrete informatie op tafel hebben liggen is wel heel erg kort door de bocht.

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Met zelf de mail relayen passeer je ook het probleem.. Je mailserver verzend de mail dan zelf naar de juiste server..

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:24:
[...]

Ligt eraan wat voor TTL e.d. die (MX-)records hebben. Als die een TTL van bijv. een week (ik noem maar wat) hebben en je verandert het MX-record, dan zal je dus ook niet zo'n vloeiende verhuizing van je domein krijgen, logischerwijs. Dus om nou meteen met 't vingertje naar XS4ALL te wijzen zonder dat we concrete informatie op tafel hebben liggen is wel heel erg kort door de bocht.
Helaal mee eens. Maar de de domeinnamen zijn al langer dan een week niet meer onder gebracht... zal de tekst even aanpassen:)

Verwijderd

Topicstarter
Yezz schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:34:
Met zelf de mail relayen passeer je ook het probleem.. Je mailserver verzend de mail dan zelf naar de juiste server..
Je doelt hierop de mail te versturen buiten de Server van de klant om?

• bgrr
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:24:
[...]

Zolang het desbettreffende domein geen melding maakt bij xs4all blijft deze fout in de nameserver van xs4all zitten. Dit heeft niks met TTL te maken, het is gewoon in fout in de nameservers van xs4all die blijft zitten. Je kunt het domein jaren geleden verhuist hebben en dan kan het probleem zich nog voordoen.
Pagina: 1