Nieuw Project: Custom Laptop Cooler

Pagina: 1
Acties:
  • 3.809 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hajo360
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-01 11:34

Hajo360

Back in NL

Topicstarter
Allereerst even wat info,

ik ben een Industrial Design student uit Rotterdam en loop op het moment stage in China. Ik loop stage bij een bedrijf wat diensten aanbied als Engineering, Design, Tooling, Production en Assembly. Ik en mijn mede student hebben echter af en toe een aantal uurtjes waarin er geen werk voor ons is. En dus hebben we samen een klein projectje op gezet.

We werken beide met laptops omdat we vaak of bij de fabriek of op kantoor zitten en dus is mobiel blijven handig. Op de laptops worden zware 3D-CAD programma's als UG NX 5 en Solidworks gedraaid en deze kunnen onze laptops goed warm krijgen. Ikzelf heb een 15 inch laptop en mijn mede student een 17 inch. Doordat we hier in een klimaat zitten wat dicht op de tropen zit willen de laptopjes nog wel eens goed heet worden. De laptop coolers die tegenwoordig in de winkels liggen vinden wij zelf niet aantrekkelijk, dit kan komen door looks, performance of ontbreken van functie's zoals een controler of USB hub.

Er zijn al een paar ruwe schetsen en zelfs al een 3D model op de computer, en aangezien we hier erg goedkope prototyping shops hebben kunnen we ze nog laten maken ook.

Graag zou ik dit forum willen openen voor iedereen die een mening heeft over hoe DE ultieme laptop cooler eruit zou moeten zien. (Functies, Looks en Performance)

We beginnen dus met een brainstorm waar iedereen zijn idee kwijt kan zonder kritiek, daarna zullen we gaan filteren en een stuk of 3 ideeen uitwerken tot concepten (voor zowel 17 als 15 inch).

Dus laat de ideeen maar stromen!!!

Kunststof kun je krijgen!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou iig voor goed contact zorgen met de warme componenten. Vaak zie je met standaard dingen dat er een fan op staat te blazen maar dat schiet niet echt op.

Ik zou vlakke blokjes koper nemen en zorgen dat die aansluiten op de warme plekken van de onderkant. Die leiden de warmte dan naar binnen in de cooler. Daar zit een fan oid. die tegen de onderkant van het Koper blaast. De onderkant kun je dan voorzien van vinnen ed. zodat het opp. groter wordt. Lang leve paint.
Afbeeldingslocatie: http://i89.photobucket.com/albums/k208/TEAMIKKE/Laptopkoeler.jpg

Dat gele blokje kan dan een stil 40 mm. fannetje zijn oid.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 18:42

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Even een paar punten vooraf : Hoe veel mag er aan de laptop geknutseld worden? (omdat je dan direct hitte van je processor af kunt voeren naar de interne koeling, danwel door de heatpipe over een metalen stuk onderkant te laten lopen er ook een extern koelblok aan kunt hangen)

Iets als een leuke 12cm fan die tegen de onderkant aan blaast scheelt al een hoop, eventueel aangevuld met ribbels aan de onderkant van je laptop, zodat je er meer koeling krijgt. Functies lijken me minder belangrijk, je kunt je laptop gewoon aansluiten als een desktop als je wilt, ben je daar ook weer vanaf.

/me Freeze_XJ even tekenen gaat

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ik zou hem ook proberen USB-powered te maken. Is een stuk makkelijker dan werken met adapters ed.

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het punt met USB is dat het 5V is (dacht ik)... Ik wil er een gewone 12cm fan voor kunnen gebruiken, zodat je eventuele testgevallen zelf in elkaar kunt zetten... (kleinere fans geven ofwel amper koeling, ofwel een pokkeherrie...)

Afbeeldingslocatie: http://i230.photobucket.com/albums/ee62/Freeze_XJ/IdeeLPTCool.jpg

meer iets zoals dit dus...
12cm fan, voldoende koeling, hoewel hij nog niet half 'gebruikt' wordt door het koelblok. De rest koelt je scherm, soms zit daar ook hitte-afvoer.

Koelblok, gewoon aluminium zou het moeten doen, is goedkoop, lekker licht, en omdat je met een groot oppervlak werkt, heb je ook geen gedoe met de wat lage hitte-overdracht.

Gelpad : De meeste laptops zijn niet echt vlak aan de onderkant (de mijne in elk geval niet), en je wilt die warmte er toch af, anders kun je beter de hele laptop op een 20cm fan leggen, en daarop gaan werken. Met een gelpad (dus niet alleen een gel, maar netjes verpakt) heb je toch warmte-overdracht, en kun je je geval voor meerdere typen geschikt maken.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Hajo360
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-01 11:34

Hajo360

Back in NL

Topicstarter
Ok dit zijn allemaal erg mooie ideeen we zouden alleen graag wat meer gedurfde ideen willen zien, out of the box denken dus. Toch best vreemd dat er zoveel mensen op dit forum zitten met verstand van koeling en er maar 2 geintreseerd zijn in het bedenken van een nieuw systeem.

Ik zal even 1 van onze ideetjes toelichten:
Afbeeldingslocatie: http://fc01.deviantart.com/fs23/i/2007/326/1/9/CoolBird_v0_5_by_Hajo360.jpg

Door de aangevoerde lucht door een smalle breede gang te laten stromen Maar je gebruik van het totaale opervlak van de laptopcooler. Er worden gaten gemaakt het platform waar de laptop op staat. Nu willen we natuurlijk dat de lucht door deze gaten omhoog schiet inplaats van er gewoon langs stroomt... Dus was het idee om schansjes te plaatsen op plekken waar de lucht omhoog moet.

Het is maar een idee, en meer zullen nog volgen. En we zullen zeker naar de ideeen op dit forum kijken! We stellen de bijdrage van de tweakers zeer op prijs en hopen zo veel mogelijk zicht te krijgen op de wensen van de laptop gebruiken die meer doet dan patience!

Als reactie op FreezeXj zijn vraag of er aan de laptop geknutseld mag worden:

We willen natuurlijk niet zorgen dat we van onze laptops een desktop maken. We willen het liefst zonder schroevendraaiers op pad. We willen dus zo min mogelijk aan de laptops hoeven knutselen, hoewel we er serieus over hebben nagedacht de onderkant van de laptops hier te laten hermaken door een rapid prototyping bedrijf met grotere intakes en ruimte voor 80mm fans op de processor :P. Dit is echter een automatisch process en is zelfs in China erg duur :P.

Kunststof kun je krijgen!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 20:22

XanderDrake

Build the future!

Het is niet custom-made, maar ik denk dat je erg veel kan overnemen/leren van dit model

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/UserFiles/Image/News/070709-Front2.jpg

En de luchtcirculatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/UserFiles/Image/News/070709-air%20flow-2.jpg

http://www.coolermaster.c...detail&tbcate=542&id=2927

Voor mij is dit het ultieme voorbeeld van externe laptop koeling, zonder het gebruik van pasta's, water, peltier elementen en andere methoden.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het probleem met ontzettend creatieve en vreemde ontwerpen is dat er zo veel fout kan gaan. De meeste mensen die zich er hier mee bezig houden zijn casemodders, en dan wil je er eerst zeker van zijn dat het werkt.

Inhoudelijk commentaar : Als je je laptop zo schuin zet als op verschillende tekeningen is voorgesteld, typt het ongelofelijk bagger. Ergonomisch worden bijna platte toetsenborden aanbevolen, en dat limiteert de hoogte van je ontwerp nogal. Een 8m fan eronder knutselen betekent dat je er ook een extern keyboard aan moet hangen, dat je ontwerp lastig meeneembaar is, en je in feite beter af bent met een LANbox of een ander compact formaat computer. Data past wel op een externe harde schijf..

(waarom ik zo gek doe? Mijn laptop wordt bij stevig rekenen hier in Nederland al best warm, en da's met 20 graden. Doe hetzelfde in bijvoorbeeld 35 graden, ergens op een relaxed tropisch eiland, en je kunt een servicedealer gaan zoeken.) Geforceerde koeling vraagt jammer genoeg wel meer geknutsel, laptops zijn qua koeling op het niveau Sweex, de goede niet te na gesproken.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Hajo360 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 04:24:
Ok dit zijn allemaal erg mooie ideeen we zouden alleen graag wat meer gedurfde ideen willen zien, out of the box denken dus. Toch best vreemd dat er zoveel mensen op dit forum zitten met verstand van koeling en er maar 2 geintreseerd zijn in het bedenken van een nieuw systeem.

Ik zal even 1 van onze ideetjes toelichten:

Door de aangevoerde lucht door een smalle breede gang te laten stromen Maar je gebruik van het totaale opervlak van de laptopcooler. Er worden gaten gemaakt het platform waar de laptop op staat. Nu willen we natuurlijk dat de lucht door deze gaten omhoog schiet inplaats van er gewoon langs stroomt... Dus was het idee om schansjes te plaatsen op plekken waar de lucht omhoog moet.
Het nadeel van die is, dat de lucht niet erg snel meer zal stromen nadat het de bocht is omgegaan. die zal dus dnek ik niet heel veel effect hebben ondanks dat ie 2 dikke (relatief) fans heeft. Wel een gaaf ontwerp natuurlijk :P

Ander idee van mij: Help de standaard koelers mee. Vaak zit er aan de onderkant een fan en aan de zijkant een outtake. Als je nou de intake fan mee helpt door er een andere fan tegenaan te laten blazen. Dan moet je wel zorgen dat ze elkaar niet tegen werken maar dat moet te doen zijn. Bij de outtake zet je dan een fan die meehelpt de lucht eruit te krijgen.

Lang leve paint again ;)

Afbeeldingslocatie: http://i89.photobucket.com/albums/k208/TEAMIKKE/GoT/Laptopkoeler20.jpg

Andere mogelijkheden zoals iets met waterkoeling ed. (out of the box denken) gaat moeilijk worden omdat het wel mobiel en mogelijk moet blijven. Less is more in dit geval ;)

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een hele eenvoudige gemaakt na wat testjes. Een paar fans die direkt naar de onderkant blazen hielp het meest, maar je kon er niet meer mee werken op een normaal buro, tenzij je een buro hebt die je in hoogte kan verstellen.

Ik had toen ook een passieve laptop koeler gekocht en 1 die op USB werkte. De eerste deed zo goed als niks en de 2e maakte nog meer herrie dan de fan die in mijn laptop zat. Allebei terug en toen maar zelf wat geklust.

Wil je lucht wegsluizen en de hoogte redelijk laag houden dan kan ik je aanraden om naar radiaal fans te gaan kijken. Die zijn ongeveer 10mm hoog, maar blazen de lucht weg naar de zijkant. Ik had nog wat 80mm fans liggen dus had ik geen zin om er meer geld aan uit te geven.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

misschien iets zoals dit:

http://www.instructables.com/id/SRG3GSKF7PCMYI5/

maar dan uiteraard zonder aan je laptop te dremelen. als je al iets kan maken wat alle lucht die uit de laptop komt koelt, dan hoopt die lucht niet op en blijft em koeler.
Pagina: 1