Toon posts:

deel netwerk cappen, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een leek en ben benieuwd of bestaat en mogelijk is wat ik bedacht heb:

Ik wil, bijvoorkeur draadloos, mijn internet delen met een ander. echter wil ik niet dat deze persoon mijn hele banbreedte gebruikt dus wil ik die verbinding cappen op bijv. 1025/512 (down en up). en dat ik op de overige pc's volledige bandbreedte blijf houden. kan dit? zo ja, met wat voor apparaat (router), kan dit met alle apparaten, waar moet ik op letten?

• ajw
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-01 23:04

ajw

Dat bestaat zeker. Een andere soortgelijke oplossing is een router die met instelbare QOS.(Quality of Service). Zelf heb ik de D-Link DIR635. Hiermee kun je een range van je interne netwerk een bepaalde prioriteit toekennen. Je kunt bijvoorbeeld je eigen pc's voorzien van een vast ip nummer, en deze in de router voorzien van een hogere prioriteit. De persoon waarmee je deelt krijgt zelfs volledige bandbreete als jij het netwerk niet gebruikt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan ook vragen als de gebruiker Netlimiter kan gebruiken om zo al je bandbreedte te behouden :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

@Outerspace: Je geeft zo wel de gebruiker de tools om te frauderen, dus in dat licht is het een wat discutabele opzet.
Als alles in goed overleg op die manier geregeld kan worden is het natuurlijk geen probleem ;)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Swaptor schreef op woensdag 21 november 2007 @ 09:01:
@Outerspace: Je geeft zo wel de gebruiker de tools om te frauderen, dus in dat licht is het een wat discutabele opzet.
Als alles in goed overleg op die manier geregeld kan worden is het natuurlijk geen probleem ;)
Ik neem aan dat de gebruiker volwassen genoeg is om dit aan te spannen bij zijn huisgenoot.

Maar anders is dit hele topic wel 'discutabel', niets wordt automatisch verdeeld dat de ene gebruiker veel kan downloaden en uploaden en de ander niet.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Vraag je ook af waarom je dat wilt cappen. Want ook veel openstaande connecties van die ander zullen de performance van je hele netwerk beinvloeden. Dus ook al cap je down en up, dan nog kan je een enorm traag netwerk krijgen, waarop bijvoorbeeld niet te gamen valt. Dit komt vooral voor als de ander P2P programma's gaat gebruiken die veel connecties openen (dat doen eigenlijk alle P2P programma's standaard, dat kan je wel wijzigen in het programma zelf, maar een programma als netlimiter kijkt alleen naar snelheid, niet naar aantal connecties). Denk erover na of je wel echt wilt delen als je dit in je achterhoofd houdt.

En ook geldt: hoe meer draadloze stations je hebt aangesloten, hoe meer die elkaar storen, dus ook dat zal je netwerkperformance beinvloeden.

[ Voor 10% gewijzigd door Mar2zz op 21-11-2007 10:02 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik zou zeggen, kijk eens naar m0n0wall of PFSense
Deze ondersteunen beide capping en traffic shaping (dat houdt oa rekening met openstaande verbindingen, verdeling, voorang van soorten verkeer, enz)

Dat zijn beide pakketen waarmee exact kan wat jij wil. Je hebt alleen wel een computer nodig als router. Er zijn verder vrij weinig hardwarematige routers (behalve degene die monowall draaien :P) die zoiets kunnen, dus je zit eigelijk al zo goed als vast aan een oud computertje als router. succes! :)

• Mar2zz
Een leek die een oud computertje als router gaat gebruiken, gaan we de installatie daarvan in dit topic bespreken of openen we alvast een nieuwe :-p ... Dat gaat je ook meer stroom kosten natuurlijk. Maar het is een oplossing inderdaad, en je kan die computerfirewall meer dingen laten doen en als homeserver laten fungeren (dan kan het een vrij elegante oplossing zijn met vele extra mogelijkheden). Is er niet een mooie linux-distro die hier speciaal is opgericht met een grafische interface (of zoiets als freeNAS ofzo, maar dan voor dit doel)

Maar echt, als je veel gamed (vooral FPS) dan ga je je storen, let maar op, dit weet ik uit het verleden, toen ik nog het internet deelde. Maar goed, ik stoor me al als ik een ping heb die 10 hoger is dan normaal.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Mar2zz schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:07:
Een leek die een oud computertje als router gaat gebruiken, gaan we de installatie daarvan in dit topic bespreken of openen we alvast een nieuwe :-p ... Dat gaat je ook meer stroom kosten natuurlijk. Maar het is een oplossing inderdaad, en je kan die computerfirewall meer dingen laten doen en als homeserver laten fungeren (dan kan het een vrij elegante oplossing zijn met vele extra mogelijkheden). Is er niet een mooie linux-distro die hier speciaal is opgericht met een grafische interface (of zoiets als freeNAS ofzo, maar dan voor dit doel)

Maar echt, als je veel gamed (vooral FPS) dan ga je je storen, let maar op, dit weet ik uit het verleden, toen ik nog het internet deelde. Maar goed, ik stoor me al als ik een ping heb die 10 hoger is dan normaal.
M0n0wall is het neefje van FreeNAS ;)

Draait overigens ook op een Epia bordje wat echt weinig stroom verbruikt :)

Een computer als router hoeft geen slechte ping op te leveren overigens, indien dat bij jou het geval is/was, zou ik eens kijken naar de capaciteit van de pc, en de status van de nic's.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• j-a-s-p-e-r
Mar2zz schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:07:

Het is met een GUI, klik dan ff op die link man!!
Een gemiddelde software router is trouwens SNELLER dan een gemiddelde hardwarerouter (en dan heb ik het niet over cisco etc) zo'n consumentenrouter heeft maar iets van 200mhz, en is werkt meestal ook op een linux distro.
Stroomverbruik klopt wel, maar een 35 watt computer (veel meer heeft het echt niet nodig) kost plm. 45 euro per jaar. Enig idee wat een router met trafficshaping kost? IIG boven de 200e, dus dat duurt wel even voor dat je die eruit hebt. En die verbruikt uiteraard ook stroom.

nou jij weer ;)

• Mar2zz
Sommige mensen zitten op hun werk vriend en mogen niet naar alle websites klikken. Zo ook ik. Anyway, nu ben ik dus wel thuis, en monowall ziet er goed uit moet ik zeggen. Een pc puur hiervoor hoeft idd niet veel te kosten qua verbruik en dergelijke en kan een mooie oplossing zijn, wat ik dus ook aangaf, een hele mooie oplossing zelfs aangezien die pc meer kan doen dan alleen trafficshapen (ik ben me sinds kort een beetje aan het verdiepen hierin omdat ik een nas wil die ook usenetdownloads enzo voor zijn rekening neemt). Maar ik vraag me af wat de TS wil, heb JelledeVries nog niet weer gezien met wat updates. Is ook een beetje een luie starttopic imho, weinig info erbij.

Ik ben het dus helemaal met je eens, een aparte pc tussen het internet en de router in het netwerk gooien is prachtig en veelzijdig en de oplossing voor Jelle (en goedkoop als hij nog een ouwe bak heeft staan).

Zo goed? :)

offtopic: dat van die ping geef ik alleen aan voor het geval jelle een pietlut is. Hij wil wel netwerk delen maar niet alles. dus vandaar dat ik aangeef dat er allerlei invloeden zijn die dat negatief kunnen beinvloeden. Ik ben pingparanoia, als ik Cod of UT speel dan wil ik bij de lage pings horen, anders ga ik slechter spelen. en dat zit waarschijnlijk grotendeels in mijn hoofd. noem het digiparanoia, ik heb het ook op het gebied van FPS, geheugengebruik, processorverbruik e.d. alles moet light, laag, snel, lite, klein, weinig, minimaal etc... (daarom ben ik een tweaker geworden :P )

[ Voor 25% gewijzigd door Mar2zz op 21-11-2007 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen voor de reactie's

Ik zal uitleggen wat mijn 'dicutabele' bedoeling was/is. Naast mijn woning bevindt zich een appartement bestemd voor verhuur. Dit appartement heeft geen eigen huisnummer en kan zodoende geen eigen internetaansluiting aanvragen. Om toch internet te krijgen wilde ik het delen, echter wil ik geen drops bij mijn FPS.

Een oude computer zie ik niet zo zitten omdat na bijv. een stroomstoring ik ws alles weer moet instellen/opstarten en ik de kast in de meterkast wil plaatsen (en omdaar nu een complete pc neer te zetten).

Anyway, ik zal een tweede aansluiting aanvragen (kabel) en deze beschikbaar stellen tegen meerprijs aan de huurders.

nogmaals dank

• j-a-s-p-e-r
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 19:46:
Dank allen voor de reactie's

..Verhaal..
Tsja, dat is wel het makkelijkste ja.

Wil ik toch nog een ding toevoegen; routers hoef je niet opnieuw op te starten als je het goed doet. Je kan in de bios 'power on after power failure' instellen, mits het natuurlijk een atx is. En de instellingen staan of op flop, hdd of usb, hoeft ook niet opnieuw. Zo dat was mn demopraatje voor die routers weer :p
Mar2zz schreef op woensdag 21 november 2007 @ 18:58:
Sommige mensen zitten op hun werk vriend en mogen niet naar alle websites klikken. Zo ook ik. Anyway, nu ben ik dus wel thuis, en monowall ziet er goed uit moet ik zeggen. Een pc puur hiervoor hoeft idd niet veel te kosten qua verbruik en dergelijke en kan een mooie oplossing zijn, wat ik dus ook aangaf, een hele mooie oplossing zelfs aangezien die pc meer kan doen dan alleen trafficshapen (ik ben me sinds kort een beetje aan het verdiepen hierin omdat ik een nas wil die ook usenetdownloads enzo voor zijn rekening neemt). Maar ik vraag me af wat de TS wil, heb JelledeVries nog niet weer gezien met wat updates. Is ook een beetje een luie starttopic imho, weinig info erbij.

Ik ben het dus helemaal met je eens, een aparte pc tussen het internet en de router in het netwerk gooien is prachtig en veelzijdig en de oplossing voor Jelle (en goedkoop als hij nog een ouwe bak heeft staan).

Zo goed? :)

offtopic: dat van die ping geef ik alleen aan voor het geval jelle een pietlut is. Hij wil wel netwerk delen maar niet alles. dus vandaar dat ik aangeef dat er allerlei invloeden zijn die dat negatief kunnen beinvloeden. Ik ben pingparanoia, als ik Cod of UT speel dan wil ik bij de lage pings horen, anders ga ik slechter spelen. en dat zit waarschijnlijk grotendeels in mijn hoofd. noem het digiparanoia, ik heb het ook op het gebied van FPS, geheugengebruik, processorverbruik e.d. alles moet light, laag, snel, lite, klein, weinig, minimaal etc... (daarom ben ik een tweaker geworden :P )
Over 't bekijken van die websites heb je een punt, ik redeneerde even over jou als zijnde een erg lui iemand, omdat ik het al 'kant en klaar' had neergezet. Maar daarin zat ik dus fout, excuus daarvoor :)

Ping klopt trouwens wel een beetje denk ik, die zal iets omhoog gaat t.o.v. helemaal niet delen. Maar over dat monowall ben ik echt goed te spreken. Ik deel hier orange20mbit met 3 huisgenoten, dankzij de trafficshaper heb ik echt nooit last van ze bij gamen (css, tf2, cod)
En dat alles kleiner, sneller, beter moet ben ik roerend met je eens, daarom zit ik hier ook ;)

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 19:46:
Ik zal uitleggen wat mijn 'dicutabele' bedoeling was/is.
Graag haak ik daar ff op in omdat ik de eerste was die die term introduceerde: niet jouw methodiek is discutabel, maar het geven van de sleutel om de beveiliging te omzeilen aan de gebruiker is dat wel. Ook is het natuurlijk niet echt "veilig" te noemen, de eenvoud om alles te omzeilen is vaak dan op die manier dan ook de reden om het juist te doen ;)

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Pagina: 1