Nieuwe Samsung SATA2 HDD doet vreemd op SATA1 mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 992 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• b4rt_NL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-02 11:17
Hallo, ik heb sinds zaterdag een nieuwe hardeschijf erbij, een 500gb samsung spinpoint T166 (HD501LJ) . Deze schijf heb ik op mijn moederbord aangesloten die stamt uit de SATA(1) tijd. Ik heb gelezen dat SATA2 schijven op SATA(1) geen probleem is. Maar ik heb dus wel problemen, alhoewel ik niet weet aan wat het ligt ( moederbord of hardeschijf ) .

Een omschrijving van het probleem dat ik heb :

Ik heb op de nieuwe schijf meteen windows geinstalleerd, dit verliep prima. Daarna in windows een tijdje alles 1 voor 1 geinstalleerd aan programma's , drivers etc. Op een gegeven moment viel alles vast in windows. Ik kon mijn cursor niet meer bewegen, HDD led gaf geen teken meer, kortom de pc sloeg compleet vast. Toen heb ik maar op de reset knop gedrukt, en tot mijn verbazing kon de bios mijn hagelnieuwe schijf niet meer zien. Pas na volledig de pc uitgeschakeld te hebben met de powerknop, kon ik daarna de schijf weer zien.
Omdat ik dacht dat mogelijk de schijf niet goed was, heb ik meteen de diagnose tool van de samsung site gehaald en gebrand op cd. Na een half uur deze tool gedraait te hebben (self diagnose) kwam er een error bij de test " Test maximum seek" . Verder stonden er geen details, alleen "error : no details" . Na 3.5 uur de random seek test gedraait te hebben zonder enige error, heb ik hem maar afgekapt.

Ik heb al windows er opnieuw op gezet, maar dit maal verliep het niet zonder hakken of stoten. Bij de installatie hing die ook zo op een willekeurig moment, en kon die na een resetje de schijf in de bios niet meer zien, pas na een shutdown weer wel.

Ik weet nu niet waar ik het probleem moet zoeken. Ik heb een oudere sata(1) schijf die het wel gewoon doet op dezelfde SATA controller, alleen heb ik er geen verstand of de sata controller gek gaat doen omdat het een sata2 schijf is ?

Mijn pc bestaat uit de volgende configuratie:
DFI lanparty UT nf3 250gb (nforce3)
1gb pc3200 twinmos
antec 500watt voeding
ati x850xt

Ik hoop dat jullie me nog een idee kunnen geven waar het aan ligt, of wat ik kan proberen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

b4rt_NL schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:28:
Hallo, ik heb sinds zaterdag een nieuwe hardeschijf erbij, een 500gb samsung spinpoint T166 (HD501LJ) . Deze schijf heb ik op mijn moederbord aangesloten die stamt uit de SATA(1) tijd. Ik heb gelezen dat SATA2 schijven op SATA(1) geen probleem is. Maar ik heb dus wel problemen, alhoewel ik niet weet aan wat het ligt ( moederbord of hardeschijf ) .
Je hebt iets niet goed gelezen denk ik. Achterop de HD kun je een jumper zetten waardoor de HD als SATA1 wordt herkend.

Lees ook eens de S.M.A.R.T. waardes uit. Mogelijk zijn er dan wel fouten te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 20-11-2007 21:35 ]

ARME AOW’er

• b4rt_NL
huh dit wist ik niet. Ik kan op de schijf aan de buitenkant ook niet zien waar de jumper moet staan.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dit staat zelfs op de bovenzijde als ik me niet vergis.

Ik kan niet bij mijn 501LJ's komen maar er zijn types die geen jumpers gebruiken. Je kunt dan op de website van Samsung een tool downloaden om het e.e.a. softwarematig in te stellen.

[ Voor 62% gewijzigd door Guardian Angel op 20-11-2007 21:57 ]

ARME AOW’er

• b4rt_NL
Kan je me vertellen waar dat op dit plaatje in staat dan ?

http://www.pctuning.cz/ilustrace3/Sulc/7x500GB_disk/HD501LJ_prave_iso_velky.jpg

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Daar staat het dus niet (meer) op. Zit er achterop een mogelijkheid om een jumper te plaatsen? Anders heb je een probleem en is de comptabiliteit niet gegarandeerd.

ARME AOW’er

• b4rt_NL
Guardian Angel schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:05:
Daar staat het dus niet (meer) op. Zit er achterop een mogelijkheid om een jumper te plaatsen? Anders heb je een probleem en is de comptabiliteit niet gegarandeerd.
Ja , er zit wel een jumper aansluiteng achterop : [: : : :] .
Weet jij mischien toevallig hoe die software matige tool heet ? Ik zit op de samsung site te kijken maar daar kan ik het zo niet vinden.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Die softwareaanpassing zou ik dan niet gebruiken.

Zet hem maar op de 3e van links als ik me het goed herinner anders de 3e van rechts. :)

Of kijk op het plaatje dat op de Samsungsite staat http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=121&orderNum=7

[ Voor 40% gewijzigd door Guardian Angel op 20-11-2007 22:11 ]

ARME AOW’er

• b4rt_NL
Guardian Angel schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:08:
Die softwareaanpassing zou ik dan niet gebruiken.

Zet hem maar op de 3e van links als ik me het goed herinner anders de 3e van rechts. :)

Of kijk op het plaatje dat op de Samsungsite staat http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=121&orderNum=7
Hey gaaf man ! Ik ga het gelijk proberen. Bedankt voor je hulp, had dit anders echt nooit geweten.

• b4rt_NL
Na een dag werken op de PC kan ik wel stellen dat hij het nu wel gewoon doet.

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 16:32
Hallo jongens,
Ik heb ditzelfde probleem nu met dit moederbord (SATA1):
http://global.msi.com.tw/...&prod_no=575&maincat_no=1
en deze hardeschijf (SATA2):
http://westerndigital.com.../Products.asp?DriveID=336

Zou dit nu hetzelfde werken als hierboven? Ik heb alles afgesloten behalve de SATA2 schijf, hoor hem wel aanzoemen, maar m'n moederbord ziet hem niet.

Alvast bedankt!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Meten = weten. Proberen dus.

ARME AOW’er

• Dimiz
Ja ik zit op m'n werk, dus als iemand het zeker denkt te weten hoef ik de winkel niet te bellen waar ik hem gekocht heb ;).

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zit er een jumper op dan is de kans op verzetten 100%.

ARME AOW’er

• Dimiz
Jumper zijn toch die 8 pinnetjes waar je zoon zwart dingetje op moet zetten :$?

(Thanks trouwens voor je razendsnelle reactie's, ik zit beetje in de rats door die harddisk, want het is wel een rip uit m'n lijf :P )

• Dimiz
Volgens mij heb ik m'n antwoord gevonden:
http://wdc.custhelp.com/c...gTW90aGVyYm9hcmQ%2A&p_li=

Bedankt he!!!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36
Afbeeldingslocatie: http://support.wdc.com/images/kb/sataopt1on.gif

/edit:Ah, weer te laat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 30-11-2007 10:34 ]

• Dimiz
Precies ja, en precies mijn chipset die op die site staat, dus technisch gezien wordt het precies voor mijn hardware beschreven dus de kans is 100% dat het gaat lukken, erg bedankt jongens!!
Pagina: 1