Toon posts:

Pc werkt niet fatsoenlijk

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Laatst heb ik mijn pc aan een maat van me verkocht, maar hij heeft er allemaal problemen mee.
Ik heb er vroeger zelf nooit problemen mee gehad.

Eerst de specs:

Pentium D805@3.4GHz
2GB ram
Asus p5ld2-vm mobo
WD 80GB sata 2 schijf.

Het probleem:
Ik heb de pc aan hem verkocht met een pata schijf van 40 gb.
Ik heb er zelf nog vista opgezet zonder problemen.
Een dag later heeft hij zelf een 80GB sata2 schijf gekocht.
Hij probeerde hier vista op te zetten, maar het lukte hem niet, allemaal foutmeldingen, maar wat precies kon hij niet aangeven.
Ik ben er even langsgeweest en zag dat hij allemaal in de bios heeft zitten kloten, ik kreeg zelfs de melding cpu microcode update error, hij had ook settings van de cpu veranderd enzo.
Ik heb de bios gereset, en alles weer goed ingesteld.
Windows vista aan het installeren, maar hij geeft steeds de melding dat hij bestanden niet kan vinden op de dvd.
Eens geprobeerd met een andere dvd, precies hetzelfde.
Ook eens geprobeerd met een andere dvd speler, ook nog hetzelfde, het lijkt of de ide controller er na een tijdje mee stopt.
Nu is hij hem vandaag komen brengen, maar wat ik nu zie verbaast mij toch.
Het beeld van de on board videokaart zitten allemaal strepen door, en alles staat op een andere plaats.
Ik heb er even een pci-e videokaart ingezet en bij deze heb ik gewoon goed beeld.
Windows installeren heb ik nog steeds dezelfde problemen.

Wat heb ik allemaal gedaan?
Memtest, alles was goed.
Hardeschijf test, ook alles goed.
bios weer eens gereset en alles goed gezet maar nog steeds werkt het niet.
Overklok weggedaan maar werkt ook niet.
Diverse dvd drives geprobeerd met zowel xp en vista, maar het mag allemaal niet baten.
Drives op secondary ide kanaal aangesloten maar maakt geen verschil

Zou het kunnen dat iets van de chipset oververhit geraakt is dat die video on board zo raar doet?

Wie o wie kan mij helpen?

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven, en het topic open blijft.
Ook heb ik de trouble shooter al doorgelezen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:15

Thandor

SilverStreak

CSL Beleid
Probleemtopics horen niet in CSL thuis. Naar PMG.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

uh klinkt als een te warm onboard chippie :9

bios update nog effen proberen en als dat geen verschil maakt dan denk ik dat je onderdeel voor onderdeel moet testen, maar dat is vast niet wat je wilt en buiten jou schuld om.

dus niet te veel tijd in steken zou ik al snap ik wel dat jij wellicht lichtelijk bezwaard voelt.

Verwijderd

Topicstarter
Bios zit al ongeveer recenste op,
zou ik hem dan een keer opnieuw flashen?
Er zit nog garantie op het moederbord, zou ik die eventueel op kunnen sturen of zou het dat niet zijn?

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Als hij het eerder altijd goed deed dan zou ik het onderdeel verwijderen dat erbij is gekomen en het allemaal opnieuw proberen. Dus die 2e sata-schijf er even uit. Ik hoop voor je dat die vriend niet al statisch zijnde allerlei dingen heeft aan lopen raken in de kast, want dan zou er echt iets vernield kunnen zijn. En de bios zou gewoon moeten werken op default lijkt me, begin vanuit default settings en dan verder als je merkt dat dingen wel of niet werken (1 step @ a time).

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:26
Idd, SATA schijf er uit, verder zou ik het ook even met een dimm minder proberen. Die onboard videokaart is al kapot. Ik weet niet wat hij heeft gedaan met de PC, maar lijkt er op dat hij een beetje te veel van het goede is gaan overclocken....

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 15:03
Nou nou, klinkt iig wel alsof die vriend van jou weinig verstand van zaken heeft.

Ik zou idd ook alles uit je PC halen, en van de grond af gaan opbouwen.
Gewoon een ram module, GPU en HD en dan instaleren, werkt dit? Dan verder gaan met de volgende onderdelen

Werkt het niet, dan is er iets anders aan de hand, bios reset had je al gedaan, bios upgrade ook al. Zijn er toevallig wat bolstaande elco's (lijkt me niet logisch mb is nog vrij nieuw, maar toch).

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Verwijderd

Topicstarter
elcos staan niet bol,
Ik zou eens proberen alles vanaf begin.
Maar die on board video, hoe zou dat komen? is dat op te lossen, of moet ik het bord rma sturen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de cdrom speler aangesloten op de aparta ata chip
Een hardeschijf op de ata controller ICH7.
Hier installeerd hij wel gewoon goed.

Maar wanneer ik de sata schijf aan de ich7 chip hang en de cd rom speler op de ich7 ata.
Dan werkt hij niet.

Hoe zou dit kunnen komen?

Edit:
Nu heb ik effe met sata geprobeerd, en de dvd rom op de losse chip voor die ene ata poort, maar werkt ook niet.
Het zou dus moeten liggen aan de schijf of de sata controller.
maar daarmee is dat beeld nog niet opgelost.
Ik zal eens een andere sata schijf eraan hangen

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de sata schijf getest met de computer via een ander programma,
hij geeft test failed aan.
Daarna heb ik de schijf even op mijn eigen pc gehangen, ik kan windows zonder problemen installeren, en ook de tests zijn goed.

dus kan ik er dan van uitgaan dat de sata controller op het bord kapot is, en het bord op RMA gedaan moet worden?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je het ook met andere kabels heb geprobeert en het probleem blijft; ja.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Andere kabels is ook al geprobeerd ja.
Niemand een oplossing ofiets?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:15:
Andere kabels is ook al geprobeerd ja.
Niemand een oplossing ofiets?
Een losse pci-Sata controllerkaart of een nieuw moederbord.

http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=21419&ref=2

Heb je ook IDE nodig:

pricewatch: Conceptronic CSATACOMBO PCI Adapter (2x SATA, 1x IDE, RAID, PCI)

[ Voor 18% gewijzigd door Madrox op 21-11-2007 23:20 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:26
Er zal wel meer kapot zijn dan alleen je SATA Controller als het beeld ook rare dingen vertoond dan is je onboard graka dus ook kapot... Zoals gezegd, probeer eerst maar op die IDE schijf te zetten mocht dat nog lukken om iig te testen of de rest uberhaupt nog goed werkt... Kan zijn dat je hele moederbord gaar is, of het geheugen mogleijk ook een optater van een mogelijk overclocken heeft gehad.

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09
klinkt zeer zeker als mobo problemen met graka zijn al genoeg om daar verdere discussies over te sluiten. je zegt dat je alles op default hebt geprobeerd enzo zelfs bios opnieuw geflashed met dezelfde nieuwste bios. dus als ie op standaard instellingen niet fatsoenlijk werkt is het vrij duidelijk.
MAAR om je volledige plaatje van testen compleet te maken probeer eens andere voeding dat kan soms ook hele vreemde zaken generen maar denk dat dat et niet is en echt het mobo is.
kortom hem RMA laten sturen daar hij in bios enzo heeft lopen kloten en jij de pc goed werkend hebt afgeleverd. Dus verzendkosten voor hem, dat zou ik in ieder geval doen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu is de video het spontaan weer gaan doen.
Sata werkt nog steeds niet.
Hoe zou dat komen?

Verwijderd

Topicstarter
Nu krijg ik er XP opeens wel weer gewoon op, met de sata schijf.
Maar vista pakt hij nog steeds niet.
Wat zou ik eraan kunnen doen?

• Mar2zz
Ik denk dat je op die xp-cd dan wel de juiste sata-drivers hebt staan, en dat die niet op vista-cd staan?

En hoezo gewoon erop? na 10x proberen doet ie het ineens zonder veranderingen? net als bij die video? Is dit niet gewoon een PC die na een harde ram op de kast ineens weer werkt???

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik het zo.
Xp installere werkt.

Maar met vista krijg ik deze melding: 0x8007045D , en kan hem nie installe.
Doe ik er een ata schijf in dan krijg ik er vista wel op.

Het is wel raar dat ie spontaan weer beter werkt.
Wie kan me helpen vista erop te krijgen?

• Mar2zz
probeer eens: install vista op ataschijf. Maak een backup-image van c:\schijf na de install. prop sata erin, gooi de backup daarop, kijk of ie start.

Toch heb ik het idee dat je in de bios iets vergeet om te zetten voor sata, dit lijkt allemaal zo willekeurig te gaan die fouten die je hebt/maakt, moet haast bijna wel human-error zijn.

En dan nog wat: die foutmelding 0x8007045D schijnt voor te komen bij zelfgebrande Vista-DVD's, is die vriend van jou Piet Piraat? Dus daar kan het misschien aan liggen? Oplossing kan dan zijn: nogmaals branden maar dan op slower settings, of op een andere pc branden en dan proberen.

[ Voor 67% gewijzigd door Mar2zz op 23-11-2007 19:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad een kopie,
Maar met een ata schijf werkt het wel, maar met sata niet.
Dus dan zou het toch niet aan de cd liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu vista op de ata schijf, de ata schijf heb ik nu overgezet naar de sata schijf.
En het werkt!
Er zal neem ik aan niks aan de hardware kapot zijn dan he?
Maar ik heb vroeger vista gewoon met de cd kunnen installeren.

• Mar2zz
Schijnbaar gaat er iets mis zodra de Vista-install de satadrivers probeert te laden. Ben blij dat het je gelukt is, er is dus niets mis met hardware, dat scheelt je weer centen! Veel plezier en laat die vriend van je uit de bios blijven :-P

Verwijderd

Topicstarter
vroeger kon ik het wel gewoon meteen vanaf de dvd installeren.
Ik heb iemand van een pc bedrijf gebeld, maar die zei dat het wel aan het moederbord zou liggen.
Pagina: 1