• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet niet of ik de enige ben die zich aan deze premier ergert, maar ik denk dat dit de slechste premier is die ons land is overkomen.

Dat het een chagrijnige sok is (wat 'ie in Eitrea wel heeft herbevestigd) en niet zo bijster veel weet (muisincident) tot daar nog aan toe. Dat is namelijk op de man spelen.

Wat wel erg is is de manier van politiek die Kok handhaaft. Bij moeilijke politieke kwesties neemt hij gewoon de fractieleiders van de coalitie-partijen apart in het Torentje, totdat deze akkoord gaan. Dat kan je niet echt democratie noemen. Qua partijpolitiek heeft hij de PvdA volledig naar zijn hand gezet door op strategischepunten volgelingen te benoemen, Dijksma straks, maar ook Melkert. PvdA-Congres wordt ook niet echt serieus genomen (zoals met de hypotheekrenteaftrek bleek, besluit was unaniem aangenomen en Kok veegt het vervolgens van de PvdA-tafel)

Op visie heb ik hem de afgelopen 11 jaar niet betrapt. Geen enkel plan gelanceerd/ondersteund die voor de lange termijn voordelig zou zijn voor Nederland. Belangrijke besluiten die gewoon genomen moeten worden (Schiphol, HSL, betuwelijn, referendum, Noord/zuidlijn, landbouw, gezondheidszorg & onderwijs en als laatste justitie (meer blauw op straat)) zijn de afgelopen jaren niet gedaan zodat deze problemen al jaren voortmodderen en de komende jaren gewoon blijven voortmodderen.

Hij was dan wel trots dat hij zijn ideologische veren heeft afgeschud: het gevolg is dus een sociaal-democraat die de welzijnsstaat heeft kapot gemaakt. Gezondheidszorg is geprivatiseerd en rijken worden alleen maar rijker (en vice versa). Ik had dan liever een sociaal-democraat die wel ideologie heeft.

Kok speelt dan wel graag op het wereld-toneel mee, maar erg veel affectie met Nederland heeft 'ie blijkbaar niet. De herkiezing van Kok lijkt mij dan ook de grootste ramp die Nederland kan overkomen.

Zo denk ik erover, ik weet niet of anderen een andere levensbeschouwing hebben.

Verwijderd

Ik kan me wel enigszins in jouw stelling vinden.

Ook zijn houding tov het koningshuis ergert mij mateloos. Alsof hij bang is voor Beatrix.

Eerst als zo beschermend bij die omstreden wintersportvakantie en nu met het gedoe rond de vader van Maxima.

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Idd...
Gelukkig stem ik niet op zijn partij :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 23:08
Dat het een chagrijnige sok is (wat 'ie in Eitrea wel heeft herbevestigd) en niet zo bijster veel weet (muisincident) tot daar nog aan toe. Dat is namelijk op de man spelen.
wat is dit voor ongeloofelijke onzin, zelfde als op de t.net , daar hebben ze het ook nog steeds over die muis.
Respect, voor iemand die ons land bestuurd zo meer op zijn plaats zijn.
Liever een oud iemand, dan een jup. of sterken nog z'n aap in pak (it'er) die alles van pc's weet en zo eogo als de neten is, duizenmaal dat de man die ons land bestuurd, weinig van pc's weet en veel van politiek, dan andersom dacht ik zo maar.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18

Jag

Hij was dan wel trots dat hij zijn ideologische veren heeft afgeschud: het gevolg is dus een sociaal-democraat die de welzijnsstaat heeft kapot gemaakt. Gezondheidszorg is geprivatiseerd en rijken worden alleen maar rijker (en vice versa). Ik had dan liever een sociaal-democraat die wel ideologie heeft.
Wat een onzin zeg. Hoe kom je erbij dat de gezondheidszorg is geprivatiseerd:? En de rijken rijker worden? Weet je uberhaupt wel iets van politiek af?

De rol van een premier is het leiden van een coalitie, en ik vind dat hij daar erg goed in is geslaagd.
Ik stem overigens geen PvdA, maar D66.

Jag

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
Jag> ach pvda of d66, tis beide slecht >:) ;)

En het is idd nogal bullerig dat de rijken steeds rijker worden, aangezien iedereen rijker wordt....

Verwijderd

Het is de taak van de kamer om het kabinet in de gaten te houden, en dus is het de "fout" van de kamer dat ze Kok (en het kabinet) veel vrijheid geven... Je kan hem moeilijk verwijten dat hij die vrijheid neemt. Hij is voor zover wij weten zijn boekje niet echt grof te buiten gegaan, en als de kamer weigert de hoeveelheid democratische controle uit te voeren die jij kennelijk wilt, tja... Dat mogen ze.

Visie heeft hij misschien niet echt, maar dat is misschien maar beter ook: Dan kan die visie ook niet in de weg van zijn beoordelingsvermogen komen... En ik geloof echt niet dat het met het sociale stelsel zoveel slechter geworden is. Niet de afgelopen 7 jaar iig

Verwijderd

Kok is natuurlijk een ontzettend saaie man (als ik niet in slaap kan komen bekijk ik even een opname van het gesprek met de minister president, geen slaappil werkt zo goed!), maar op zijn bestuurlijke kwaliteiten valt volgens mij maar weinig op te merken.

Verwijderd

Eigenlijk denk ik dat er gewoon geen "pit" in de man zit en dat hij gewoon lekker moet geen vissen ;)

Qua levendigheid kunnen we nog beter Bolkje als premier hebben...

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik kan sowieso geen enkel respect op brengen voor degene die een linkse partij resoluut rechts van het midden heeft gebracht. Met veel van wat Ecteianscidin zegt over Kok ben ik het wel eens; zijn herverkiezing zou echter geen ramp zijn volgens mij, beter Kok dan een coalitie van VVD en CDA. :)

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Zoals zo vaak: hoe zou de premier dan moeten functioneren en hoe zou hij moeten overkomen?

Kok moet wel de man van compromis zijn, aangzien hij het "boegbeeld" van deze coalitie is.
Ik zie geen betere premier dan hij; iemand die rustig en weloverwogen handeld.

Over de toewijding van de partijen in de coalitie valt echt het één en ander te zeggen, maar dat is een ander verhaal. De regeringspartijen (en eigenlijk ook opositie partijen) zouden eens wat fanatieker moeten gaan worden, zodat het boeiend blijft, en dat dat er duidelijke meningen naar vorenkomen. Dan blijft het allemaal tastbaar en zal het nederlandse volk ook meer met de regering van ons land betrokken zijn.
Een solide cabinet met een rustige en solide (=saai) premier zal goed gecontroleerd blijven, maar door de rust zal het nogsteeds verantwoorde beslissingen kunnen nemen.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Kok is wel een redelijke bruggebouwer en dat is ook nodig in een consensus democratie (daarom is een vvd-er als premier ook geen goed idee), maar kok laat steeds meer ergenis zien wanneer hij wordt gecontroleerd door de volksvertegenwoordiging...iets wat niet bepaald een teken is van democratische gezindheid.
Kok wordt als rustig en bedachtzaam gezien omdat ie niets doet en altijd sust, maar hij lost problemen niet op of heeft niet eens door dat er problemen zijn...

De hervorming van de WAO (en andere volksverz) moest een keer gebeuren, en hoewel ik de hervorming maar halfslachtig vind, heeft de pvda ervoor gezorgd dat de invloed van de vvd geremd werd, aangezien de vvd helemaal niets van de verzorgingsstaat moet hebben (wel in woorden, maar niet in daden).

Ik erger me niet eens zo erg aan kok, ik vind het erger dat een nitwit als jorritsma min. v. economische zaken kan worden terwijl er bij haar niet het geringste beetje economische kennis aanwezig is...het is nog vnl aan jorritsma te danken dat UPC e.a. niet snel worden aangepakt.

De ergste minister vind ik netelenbos, ze is lid van de pvda maar lijkt wel actief vvd-er...ze wil niet gehinderd door enige argumenten nu schiphol volledig de vrije hand geven om nog meer troep het milieu in te pompen door ze ongebreideld te laten groeien en nauwelijks meer (milieu-) eisen te stellen
Ze is bezig om onder het mom van rekeningrijden enorme hoeveelheden extra asfalt aan te leggen zodat de auto nog meer gefaciliteerd wordt...en dat vervolgens al die autoliefhebbers toch gaan zeiken over dat rekeningrijden bewijst maar weer eens dat al die klagers voor het merendeel nogal achterlijk zijn...

Kok valt dus nog best mee...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Delerium
  • Niet online
OK, een goede premier moet goede compromissen kunnen sluiten, maar een compromis over bv schiphol en/of betuwelijn is nog niets aan tafel verschenen.

Dat de kamer de premier moet controleren is waar, maar de premier pikt wel zijn fractievoorzitter eruit en zorgt dat zijn partij iig achter hem staat. Dan kan de PvdA dreigen met een crisis, waardoor de andere partijen direct water bij de wijn doen (andere partijen zijn wat dat betreft ook niet echt heldhaftig).

Zodra Jaap de Hoop Scheffer een ideetje oppert, dan wordt ook direct door de coalitiepartijen op de man gespeeld. Dan krijg je opmerkingen als :"daar heb je hem ook weer" of "dat doet er niet toe" waarna de discussie gesloten is. Ik zeg niet dat Jaap een goede politicus is, maar zijn CDA wordt wel steeds als achterlijke partij afegdaan en als dusdanig behandeld.

Overigens, degene die beweert dat ik geen verstand van politiek heb, geef ik bij deze een -1 flamebait.

Verwijderd

Hmmm... wie blijft er dan nog over om op te stemmen?

PvdA - Kok is ondemocratisch en niet daadkrachtig
VVD - Te rechts
D66 - Borst is incompetent
CDA - Te christelijk
Groen links - te links
SP - veel te links

Tijd voor een nieuwe partij misschien? Partij van de Tweakers:7

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Groen Links is helemaal niet te links, dus het lijkt me duidelijk. :)

Lord Daemon

• Delerium
  • Niet online
Op woensdag 14 februari 2001 12:37 schreef Metal Militia het volgende:
Hmmm... wie blijft er dan nog over om op te stemmen?

PvdA - Kok is ondemocratisch en niet daadkrachtig
VVD - Te rechts
D66 - Borst is incompetent
CDA - Te christelijk
Groen links - te links
SP - veel te links

Tijd voor een nieuwe partij misschien? Partij van de Tweakers:7
Beetje kort door de bocht. CDA is dan wel christelijk, maar de normen en waarden die deze partij heeft zijn dan wel behoudend; er is iig niets mis mee.
Groenlinks? Ik vind Paul een fantastische politicus, alleen jammer dat hij niet representatief is voor zijn partij. Groen Links heeft op Paul na IMHO totaal geen capabele politici, iets waar de partij wel achterkomt als ze ooit mee zouden mogen doen.

Verwijderd

Groen links is ook voorstander van extreem hoge inkomstenbelastingen, in de orde van 70 a 80%.

Ik vind het prima dat mensen met een inkomen van boven een miljoen een beetje extra mogen lappen, maar de burger die gewoon goed verdient hoeft in mijn ogen niet alles af te dragen aan de staat.

Als het aan groen links zou liggen zou je hier bijna communistische praktijken krijgen. Mij veel te links.

Om nog maar te zwijgen over de SP. Alleen maar kritiek leveren, maar absoluut niet met redelijke alternatieven komen.

Deze partij is gewoon standaard tegen. Beetje een Greenpeace partij.

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Interessant topic dit.
en rijken worden alleen maar rijker (en vice versa)
Alle respect ecteinascidin, maar deze wordt genomineerd voor de stupidity-awards :) Ik lag echt dubbel toen ik hem las :P

Maar back on topic:

Ikzelf vind Kok eerlijk gezegt ook een behoorlijk slecht politicus. Of eigenlijk, een middelmatig politicus. Want dat is het woord waar Kok mij altijd aan doet denken: middelmatigheid (en overigens is middelmatig voor een policitus niet goed genoeg. Iemand in zo'n belangrijke positie moet boven de middelmaat uitkomen).

Kok heeft geen visie, totaal niet. Wat Kok eigenlijk 7 jaar lang gedaan heeft is 'op de winkel passen'. Dat was slecht was bleef slecht, maar andersom, dat was goed was bleef ook goed. Hij heeft niets verpest, maar ook niets verbeterd. Middelmaat dus. De enige credit die je hem kunt geven is dat hij de finianciering op orde heeft gebracht. Maar dat is ook het enige positieve punt wat ik zou kunnen noemen, en is ook nog eens voor het grootste deel de prestatie van de VVD (in de persoon van Zalm, zonder twijfel (imho!) de beste policitus van paars).

En over de PvdA zelf. Ecteinascidin geeft Kok de schuld van het gebrek aan interne democratie, maar het is niet alleen Koks schuld natuurlijk. De PvdA is als partij al jarenlang in verval imho.

De partijdemocratie is eigenlijk al 20 jaar geleden afgeschaft, met de opkomst van 'nieuw links'. En sindsdien gaat het alleen maar bergafwaards. De huidige voorzitterscrisis, en de manier waarop daar mee wordt opgesprongen is echt bedroevend. Er is een kleine kliek aan de top ontstaan en de enige manier om in de PvdA vooruit te komen is hielen likken. De leden hebben niets meer te vertellen.

Het resultaat is ook vrij duidelijk. Wat heeft de PvdA nu? Want is er kritiek op Kok, maar wat heeft de PvdA behalve Kok? Netelenbos? Melkert? Adelmund? Pronk?

Kok is nog altijd heel populair in nederland, en in 1994 was hij nog veel populairder. Ik geloof dat 90% van het volk hem wel een geschikte premier vond. En toch verloor de PvdA bij de verkiezingen. Omdat ze de grootste waren geworden presenteerden ze zich als de winaars, maar eigenlijk was het gewoon bedroevend. Zo'n populaire lijsttrekker, en dan nog verliezen... Dat zegt wel iets over de rest van de partij.

Het wordt dan ook pas echt leuk als Kok straks zich nìet verkiesbaar stelt. Wat blijft er dan over van de PvdA? Ik schat 20 zetels, hoogstens....

Ik kan niet wachten >:)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Delerium
  • Niet online
Als Kok zich niet herkiesbaar stelt, zal het Brinkman-drama zich over Melkert uitstorten. Verder heeft de partij een aantal hele capabele mensen, die gewoon gepasseerd worden. Maarten v Traa was iemand die uitgerangeerd was (nu dood trouwens), Bart Tromp zal ook buitenspel gezet worden etc. De voorzittersdebatten laten precies zien in welke staat de partij is, die Dijksma vind ik het ultieme zwaktebod van de partij. Ze praat veel, maar zegt vrijwel niets (quote uit NRC). (Dat ze veel ervaring heeft met alle PvdA-geledingen bestaat niet omdat ze sinds haar 24ste aktief kamerlid is).

De VDD heeft het een stuk makkelijker omdat ze geen centraal figuur hebben in hun partij. Iedereen kent Dijkstal, Zalm en v Aartsen. Hoe het met de PvdA zal aflopen? Als Kok doorgaat zijn ze over 4 jaar totaal kansloos, als Kok stopt dan hebben ze nu een probleem.

Ik bied wel mijn excuses aan voor een aantal hele-kort-door-de-bocht argumenten, maar anders was het oorspronkelijke verhaal zo lang geworden dat er geen discussie meer haalbaar was. :Y)

• Diadem

Diadem

fossiel

[frustratie modus]
AAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHH!!!! F*CK NETSCAPE! F*CK NETSCAPE!!!!!!
[/frustratie modus]

Ok, nog maar een keer proberen te typen, en nu hopen dat netschaap niet weer crasht. In telegrapsteil deze keer, geen zin om hele verhaal weer te typen:

ecteinascidin:

met je eens [STOP] Dijksma is ultiem zwaktebod [STOP] echter enkele vragen [STOP] Kok geen Lubbers, waarom dan Melkert = Brinkman? [STOP] Wat is nut capabele mensen als ze uitgerangeerd worden? [STOP]

[edit]
Telegramstijl is leuk, maar dan moeten de stop's niet wegvallen natuurlijk, want dan denkt iedereen dat je zwakzinnig bent :)

Sinds waarneer mag ik geen shift-komma en shift-punt meer gebruiken?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:11

blitzkrieg

Whoop Whoop!

moet je eens luisteren naar: nofx - the decline, errug goed liedje (alleen wel 18 min.), daar staat dit verhaal ook zo'n beetje in.

Ik vind het trouwens een beetje "ons kent ons" politiek, zo van: "als jou partij ff voor stemt, dan vertel ik dit over jou niet aan de pers". :r :r

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 18:02 schreef Diadem het volgende:
Interessant topic dit.
[..]

Alle respect ecteinascidin, maar deze wordt genomineerd voor de stupidity-awards :) Ik lag echt dubbel toen ik hem las :P

Maar back on topic:

Ikzelf vind Kok eerlijk gezegt(1a) ook een behoorlijk slecht politicus. Of eigenlijk, een middelmatig politicus.(1b)

Kok heeft geen visie, totaal niet. Wat Kok eigenlijk 7 jaar lang gedaan heeft is 'op de winkel passen'.(1c)

Dat was slecht was bleef slecht, maar andersom, dat was goed was bleef ook goed.(2)
Je nomineert zelf iemand voor een award, waarna je zelf verstrikt raakt in je eigen argumenten (1) en zinsconstructie(2).
(1a) gezegd
(1b) is Kok nou behoorlijk slecht of middelmatig?
(1c) je visie kan zijn dat je alleen 'op de winkel past'. Dat alleen op de winkel passen hoeft dus zeker geen gebrek aan visie te zijn.
(2) spreekt voor zich. Germanisme?

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 21:51 schreef oral-B het volgende:

[..]

Je nomineert zelf iemand voor een award, waarna je zelf verstrikt raakt in je eigen argumenten (1) en zinsconstructie(2).
(1a) gezegd
(1c) je visie kan zijn dat je alleen 'op de winkel past'. Dat alleen op de winkel passen hoeft dus zeker geen gebrek aan visie te zijn.
jezus, zeg! hoeveel tijd heb je hier ingestoken?

een lesje verbale communicatie voor jou:
een grote middelvinger! :z :( :r

Verwijderd

5 minuten. dank je. *D (een grote middelvinger behoort overigens tot de nonverbale communicatie)

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 21:04
Op woensdag 14 februari 2001 22:17 schreef oral-B het volgende:
<<snip>
(een grote middelvinger behoort overigens tot de nonverbale communicatie)
LOL :D :D

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Tss, nog even en ik ga een waarschuwing uitdelen. :)

Lord Daemon

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op dinsdag 13 februari 2001 18:34 schreef ecteinascidin het volgende:
Ik weet niet of ik de enige ben die zich aan deze premier ergert, maar ik denk dat dit de slechste premier is die ons land is overkomen.
Nou ik zet Lubbers bovenin, die zat alleen maar zijn eigen zakken te vullen, orders voor de firma Lubbers binnen te halen en heeft tonnen belastingeld ontdoken.Het dieptepunt vormde zijn optreden tijdens de golfoorlog, toe hij opeens op bezoek was bij een aantal sheiks uit Koeweit waar hij nog geld van kreeg en hij probeerde als Minister president van Nederland dat geld alsnog binnen te krijgen.
Verder zeg ik: zonder Kok geen Poldermodel, zonder Poldermodel geen groeiende economie zoals dat de afgelopen jaren onder paars gebeurt is.Alleen Zalm had dat niet voorelkaar gekregen, je hebt ook iemand nodig die het zaakje bijelkaar houdt en de besprekingen in het torentje is geen dictatoriale manier van Kok om zijn zin door te drijven, maar een poging om de coalitiegenoten zich aan het regeeraccoord te laten houden zoals ze dat tijdens de formatie ALLEMAAL hebben afgesproken, dus niet alleen Kok!
Verder is Kok in zijn functie als minister president behoorlijk rechts van het midden terecht gekomen omdat hij moet proberen de wensen van alle coalitiegenoten in overweging te nemen.Daar ben ik persoonlijk niet blij mee, hij is een rekenaar geworden, het effect op bijvoorbeeld bezuinigingen op de ouderen pensioenen ziet hij alleen nog maar als een grafiekje, terwijl hij als pvda man toch zou moeten zien in welke problemen veel mensen komen door zulke ingrepen.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Diadem

Diadem

fossiel

oral-B:
Op woensdag 14 februari 2001 18:02 schreef Diadem het volgende:

Interessant topic dit.
[..]

Alle respect ecteinascidin, maar deze wordt genomineerd voor de stupidity-awards Ik lag echt dubbel toen ik hem las

Maar back on topic:

Ikzelf vind Kok eerlijk gezegt(1a) ook een behoorlijk slecht politicus. Of eigenlijk, een middelmatig politicus.(1b)

Kok heeft geen visie, totaal niet. Wat Kok eigenlijk 7 jaar lang gedaan heeft is 'op de winkel passen'.(1c)

Dat was slecht was bleef slecht, maar andersom, dat was goed was bleef ook goed.(2)

(1a) gezegd
1a) werkwoorden. Ach... I couldn't care less. Dat sommige mensen daar niet tegen kunnen, ach...
1b) Als je niet slechts de helft van de alinea had gequote had je gezien dat die opmerking volkomen logisch en taalkundig geheel correct was.
1c) Zie 1b. Ook hier was het hele stuk quoten handig geweest als je verbanden wilt zien. Ik heb echter sterk het vermoeden dat je dat niet wilt.
2) De eerste en derde 'was' moeten natuurlijk 'wat' worden. Dat had je zelf ook nog wel kunnen bedenken. Heeft niets met germanisme te maken, is gewoon een typo. Daar ben ik nogal goed in (verderop staat bv. nog ergens: policitus), dus wen er maar aan :(

De volgende keer dat je iemand wilt afkraken, doe het dan met goede argumenten, en doe het ook eerlijk, zonder te proberen de waarheid te verdraaien met uit verband gerukte quotes. Bij voorbaat dank.

[edit]
ff wat tags rechtzetten

Verwijderd

Het is niet als afkraken bedoeld. Je moet soms wat scherp en direct zijn om discussie te maken!
Pagina: 1