Van ADSL 2+ Wired Naar Wifi Netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10
Ik heb nu via SpeedXS een ADSL 2+ abbonnement. Daarbij een KPN Belbasis voor de ADSL lijn. Nu loopt dit dus via het stopcontact naar de router die hun je gratis aanbieden.

gewoon wired is dat. Werkt verder perfect enzo. Maar nu wil ik dus een aantal apparaten kopen, misschien ipod, laptop ofzo...en dat werkt allemaal draadloos.

Als ik nou die wired router vervang door een wireless router is dat het enigste wat ik moet doen om een draadloze verbinding te krijgen? Me internet hou ik gewoon met de draad in die wireless router.(kan ook gewoon wired in)

Of moet ik dan nog meer apparatuur kopen?

Ben redelijk op de hoogte kwa computers enzo maar kwa netwerken eigenlijk nooit in verdiept. Ik hoop eigenlijk dat die wireless router genoeg is. En is dat dan ook net zo snel als mn wired adsl 2+?

Las ook ooit iets over access point enzo, usb adapters? of heb je dat dan allemaal niet nodig..

Bedankt voor de informatie alvast :)

• Jeffoz
Niemand die hier een beetje mee kan helpen?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:45
Je vertelt vrijwel niets over de situatie en je laat ook niet zien dat je zelf al dingen uitgezocht hebt.

Wat voor modem heb je? Die router? Zit die in de modem of is het een ander apparaat? Wat voor router is het? Wat voor thuisnetwerk heb je momenteel? Dwz, hoe is het ingericht?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-03 20:35
Sorry JElzenaar ... maar ik kan me voorstellen dat niemand reageerd, niet omdat we je te dom vinden, maar omdat we er verdomd weinig zelfinzet in terug zien
JElzenaar schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 20:46:
Ik heb nu via SpeedXS een ADSL 2+ abbonnement. Daarbij een KPN Belbasis voor de ADSL lijn. Nu loopt dit dus via het stopcontact naar de router die hun je gratis aanbieden.
ADSL ... stopcontact ... 230V telefoon :Y) Zal uitermate goed bereik hebben zo.
gewoon wired is dat. Werkt verder perfect enzo. Maar nu wil ik dus een aantal apparaten kopen, misschien ipod, laptop ofzo...en dat werkt allemaal draadloos.
OK, so far so good ...
Als ik nou die wired router vervang door een wireless router is dat het enigste wat ik moet doen om een draadloze verbinding te krijgen? Me internet hou ik gewoon met de draad in die wireless router.(kan ook gewoon wired in)
/me LinuX-TUX pakt z'n woordenboek erbij en zoekt enigste en komt tot de conclusie, eniger dan enig bestaat niet :Y) (gratis tip)

En ja ... je geeft hier al zelf een oplossing. Standaard aangeleverde router vervangen door een door jou gekochte router met Wi-Fi functionaliteiten.

De hamvraag overigens blijft hierin ... wat voor draadje gaat er nou precies in die "Router" die je al hebt? Een 4 aderig telefoonstekkertje OF echt een 8 aderige, wat dus zou betekenen dat je een losse modem en losse router hebt.

MAAR, als er gewoon ook een telefoonstekkertje in gaat ( en niet alleen maar een stroomsnoertje wat je hierboven zei ;) ) heb je een plaatsvervangende ModemRouter nodig met Wi-Fi functionaliteit.
Of moet ik dan nog meer apparatuur kopen?
Ja, als je zin hebt wel.
Ben redelijk op de hoogte kwa computers enzo maar kwa netwerken eigenlijk nooit in verdiept. Ik hoop eigenlijk dat die wireless router genoeg is. En is dat dan ook net zo snel als mn wired adsl 2+?

Las ook ooit iets over access point enzo, usb adapters? of heb je dat dan allemaal niet nodig..
Als je op de hoogte bent, dan moet je je ook makkelijk kunnen verdiepen in materie zoals access points. En begrijpen dat het een "uitbreiding" is van een netwerk (zoals jij hebt). Mocht je dus nog een vrije "stopcontact" hebben (sarcastisch!!!) dan kan je een access point erop hangen.
Bedankt voor de informatie alvast :)
Geen dank ;)

Maar wel even wat meer links en schetsen laten zien volgende keer, wij zijn hier niet om jou les te geven.

edit:
Spuit 11 op gebied van zelfinzet melden

• Jeffoz
Nou heb dus een Copperjet 1616-2P. Dat is een ADSL Modem/Router. In het stopcontact heb ik een soort adaptertje. Die loopt vanuit daar naar mijn modem/router. Die is op zijn beurt weer via de ethernet kabel aangesloten op mijn pc. Ook is mijn vaste telefoonlijn aangesloten op de Copperjet.

http://www.unet.nl/downlo...NET_CopperJet_1616-2P.pdf

Hier kan je eventueel de handleiding vinden wat er zoal opzit aan aansluitingen.

Ik heb verder geen netwerk. Alleen mn pc is er op aangesloten en dan mijn vaste telefoonlijn.

Wat ik nu wil, omdat ik een ipod touch krijg en je daarvoor een draadloze verbinding nodig hebt en ook voor mn eventuele PS3 in de toekomst is een draadloze Wifi verbinding.

Dus zal ik een draadloos modem/router moeten kopen dacht ik zelf. Maar is dat dan genoeg om het netwerk draadloos te maken? of heb je ook een USB adapter nodig voor een access point? Gaat dat wel werken met ADSL 2+ ? Ik wil dan een draft -N modem/router gaan kopen. Behoud ik mn snelheid dan die ik nu heb?

Dat is eigenlijk mn inrichting. Ik heb zelf al zoveel opgezocht over netwerken en ik kom er gewoon simpelweg niet uit. Over hardware kan je me verder alles vragen, maar dit is gewoon een volstrekt onbekend gebied voor mij.

Simpel gezegd wil ik dus van mn vaste verbinding een draadloze verbinding maken. Dus met behoud van mn vaste telefoonlijn.

Genoeg info zo? :)

• Jeffoz
JElzenaar schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:58:
Nou heb dus een Copperjet 1616-2P. Dat is een ADSL Modem/Router. In het stopcontact heb ik een soort adaptertje. Die loopt vanuit daar naar mijn modem/router. Die is op zijn beurt weer via de ethernet kabel aangesloten op mijn pc. Ook is mijn vaste telefoonlijn aangesloten op de Copperjet.

http://www.unet.nl/downlo...NET_CopperJet_1616-2P.pdf

Hier kan je eventueel de handleiding vinden wat er zoal opzit aan aansluitingen.

Ik heb verder geen netwerk. Alleen mn pc is er op aangesloten en dan mijn vaste telefoonlijn.

Wat ik nu wil, omdat ik een ipod touch krijg en je daarvoor een draadloze verbinding nodig hebt en ook voor mn eventuele PS3 in de toekomst is een draadloze Wifi verbinding.

Dus zal ik een draadloos modem/router moeten kopen dacht ik zelf. Maar is dat dan genoeg om het netwerk draadloos te maken? of heb je ook een USB adapter nodig voor een access point? Gaat dat wel werken met ADSL 2+ ? Ik wil dan een draft -N modem/router gaan kopen. Behoud ik mn snelheid dan die ik nu heb?

Dat is eigenlijk mn inrichting. Ik heb zelf al zoveel opgezocht over netwerken en ik kom er gewoon simpelweg niet uit. Over hardware kan je me verder alles vragen, maar dit is gewoon een volstrekt onbekend gebied voor mij.

Simpel gezegd wil ik dus van mn vaste verbinding een draadloze verbinding maken. Dus met behoud van mn vaste telefoonlijn.

Genoeg info zo? :)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je hebt nu een werkende setup met draad die je uit wilt breiden met iets draadloos > Accespoint kopen. Zo moeilijk is het allemaal niet.

• Jeffoz
De hamvraag overigens blijft hierin ... wat voor draadje gaat er nou precies in die "Router" die je al hebt? Een 4 aderig telefoonstekkertje OF echt een 8 aderige, wat dus zou betekenen dat je een losse modem en losse router hebt.

MAAR, als er gewoon ook een telefoonstekkertje in gaat ( en niet alleen maar een stroomsnoertje wat je hierboven zei ;) ) heb je een plaatsvervangende ModemRouter nodig met Wi-Fi functionaliteit.
[...]
Ja, als je zin hebt wel.

In mn stopcontact zit een 4 aderig stekkertje, dat loopt dan naar een splitter. Daar zit een aansluiting modem en een aansluiting phone op. Phone staat in verbinding met me telefoon. En modem kabeltje gaat richting die router/modem. En vanuit daar gaat dan weer mn ethernet kabel richting mn pc ;)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zoals ik het nú begrijp loopt je internet verbinding dus vanuit je ISRA punt (punt waar de KPN lijn binnen komt in je huis) via het 230 V~ lichtnet naar je router?

Dit kan en heet "Ethernet Over Power" (EOP). Bij het ISRA punt is dan een aparte module geïnstalleerd die ADSL 2+ signaal op het lichtnet zet binnen de groepenschakeling in je huis. Een willekeurige wireless router kan dit signaal daar niet vanaf pakken dus als als het zo is zoals ik nu begrijp kun je het beste een Wireless Access Point kopen en deze aansluiten op je door SpeedXS geleverde routertje.

Laat maar...... ik zat weer te kijken naar een "oude" post :) TS heeft gewoon normaal een telefoonlijn in z'n "routertje" zitten, wat eigenlijk een modem is ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 21-11-2007 21:08 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
wimmel_1 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:05:
Zoals ik het nú begrijp loopt je internet verbinding dus vanuit je ISRA punt (punt waar de KPN lijn binnen komt in je huis) via het 230 V~ lichtnet naar je router?

Dit kan en heet "Ethernet Over Power" (EOP). Bij het ISRA punt is dan een aparte module geïnstalleerd die ADSL 2+ signaal op het lichtnet zet binnen de groepenschakeling in je huis. Een willekeurige wireless router kan dit signaal daar niet vanaf pakken dus als als het zo is zoals ik nu begrijp kun je het beste een Wireless Access Point kopen en deze aansluiten op je door SpeedXS geleverde routertje.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan 8)7 Stopcontact is in dit geval eentje voor telefonie, geen 230. :)

• Jeffoz
Kijk daar heb ik iets aan. Ik had zelf al een aantal dingen uitgezocht, maar alles ging over normale ADSL en heel anders aangesloten als ik heb.

Dan valt het dus allemaal reuze mee :)

• Jeffoz
Ja ik zat ook ff stom te kijken eigenlijk. Dacht dat het een 230V was ook, maar het is idd zo een aansluiting. Woon net in mn 1e huisje dus ja dan weet je al die dingen nog niet echt he ;)

Maar gaat het lukken als ik een access point koop dus?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JElzenaar schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:10:
Kijk daar heb ik iets aan. Ik had zelf al een aantal dingen uitgezocht, maar alles ging over normale ADSL en heel anders aangesloten als ik heb.

Dan valt het dus allemaal reuze mee :)
Eeeuh.... Ik poste net 'iets te laat. In je vervolgpost blijkt dat je gewoon een normaal ADSL 2+ modem hebt en dat dat hele EOP verhaal niet van kracht is ;)
Die CJ 1616 kun je overigens ook gewoon aansluiten op een Wireless AP, echter heeft dat ding maar één RJ45 poort zodat je er verder geen bekabelde apparaten meer op aan kunt sluiten.

Koop een Linksys WRT54G of iets in dien aard.... en je bent er. (Een Wireless Access Point/Router, dus. Dan heb je ook nog een stuk of 4 poorten over om bekabelde apparatuur op aan te sluiten. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 21-11-2007 21:20 ]

• Jeffoz
Oke. Dan moet ik dus maar is zo een access point gaan kopen :)

• Jeffoz
Koop een Linksys WRT54G of iets in dien aard.... en je bent er. (Een Wireless Access Point/Router, dus. Dan heb je ook nog een stuk of 4 poorten over om bekabelde apparatuur op aan te sluiten. ;)
[/quote]

[/quote]

Verlies je dan geen snelheid in verhouding tot ADSL 2+ over de kabel? Ik kan natuurlijk ook gewoon mn pc via mn ethernet kabel verbonden houden :)

Ik ga wel voor de draft N dan. Toch net wat sneller :)

Heb al wat tests gelezen, maar weet nog niet echt wat nou een hele goede is. Zal wel weer ff op onderzoek uitgaan :)

Thx in ieder geval

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De G Standaard is half-duplex dus zou in theorie zo'n 27Mbit aan moeten kunnen. ADSL 2+ gaat voor zover ik weet nog maar tot 20Mbit max. Dit zou met één laptop in optimale condities dus in principe nooit een probleem mogen opleveren.

Het wordt al snel anders als je er ook bekabelde apparaten bij hangt en onderling wat filetransfers gaat doen.... 54 Mbit is dan idd te krap ;)

* Will_M heeft hier ook draft-N voor wireless en draait prima.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 20:05

IEF

Why so serious?

Om te beginnen heb je een EDIT knop voor je posts.. heeft zo weinig zin om 4 minuten na elkaar te posten. Af en toe gewoon een Quote van je eigen post ?

Maximale wat ik zo'n beetje over 802.11g haal is wel 2 MB/Sec. Je ADSL2+ zal niet gek veel hoger komen denk ik zo :)

• Jeffoz
Ben nu ff bij een webshop aan het kijken. Ik koop gewoon een Draadloos ADSL 2+ modem + router in een dan ben ik van het hele gezeur af. Snap er maar weinig van dat netwerk gebeuren helaas.

D-Link DSL-2740B Wireless N draadloze ADSL2/2+ modem en router
Linksys Wireless-N ADSL2+ Alles-in-één Internetaansluiting 300Mbps 802.11n conc

Deze kan ook nog eventueel maar dat is alleen een router. Die hang ik dan dus aan mn modem wat ik al heb.

D-Link DIR-655 Extreme N draadloos Gigabit Router, 802.11n (draft 2.0)

Dat zijn de 2 waar ik denk ik uit ga kiezen. Alleen nog mn allerlaatste vraag, Moet ik hier nu nog een accesspoint bij kopen? Of moet het nu in orde zijn?

Als ik het goed begrijp heb ik dat access point gewoon al. Moet ik alleen een lekker snelle router uitkiezen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jeffoz op 21-11-2007 22:18 ]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-03 20:35
JElzenaar schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:11:
Ben nu ff bij een webshop aan het kijken. Ik koop gewoon een Draadloos ADSL 2+ modem + router in een dan ben ik van het hele gezeur af. Snap er maar weinig van dat netwerk gebeuren helaas.

D-Link DSL-2740B Wireless N draadloze ADSL2/2+ modem en router
Linksys Wireless-N ADSL2+ Alles-in-één Internetaansluiting 300Mbps 802.11n conc

Deze kan ook nog eventueel maar dat is alleen een router. Die hang ik dan dus aan mn modem wat ik al heb.

D-Link DIR-655 Extreme N draadloos Gigabit Router, 802.11n (draft 2.0)

Dat zijn de 2 waar ik denk ik uit ga kiezen. Alleen nog mn allerlaatste vraag, Moet ik hier nu nog een accesspoint bij kopen? Of moet het nu in orde zijn?

Als ik het goed begrijp heb ik dat access point gewoon al. Moet ik alleen een lekker snelle router uitkiezen :)
;( :') ;(

Ik snap je keuze, snelste in specs en ook nog een van de eerste op deze n-draft standaard zo'n beetje. Heb eerdere aanvaringen gehad met Linksys dingetjes die vol kinderziektes zaten, desalniettemin zijn gewone 54MBit wi-fi routers VOOR jou, voldoende.

Waarom ik jou dingen afraad:
  1. Standaard komen vele Wi-Fi apparaten nog steeds met 54Mbit (G standaard) uit. N draft (let op draft) is een toekomstvisie, wat nog moet groeien en een volwaardige standaard moet worden. Je router zal 9 van de 10 keer via firmware upgrade nog wel recht te trekken zijn, CLIENTS daarintegen, je laptop, je PCMCIA kaartjes, je USB dongle NIET.
    A) MOCHTEN ze nog wat aan de standaard schaven voor de officiele release en B ) de N standaard ondersteunen ... er zijn niet voor niets nog zo weinig laptops met ingebouwde Wi-Fi zonder de n-standaard ondersteuning
  2. Als het je alleen aangaat dat je je volledige ADSL2+ bandbreedte kan gebruiken over Wi-Fi is 54Mbit voldoende. Ben je bang dat ontvangst en signaal sterkte een issue gaat zijn voor jou, kijk dan naar de mogelijkheden van de linksys WiFi access points & routers en consorten die overweg kunnen met WRT.
    (met name: dd-wrt capable routertjes ... ik ben er fan van ... we blijven immers wel tweakers hier B) en daarnaast kan je altijd antenne tweaking doen)
  3. Mochten er idd nog kinderziektes in zitten (kan, hoeft natuurlijk niet) dan weet ik niet of jij er blij mee bent of in staat bent erop los te tweaken om het te verhelpen. Het is zoals je zelf zegt "ik ben niet zo thuis in netwerken"
Hoop gebash richting jou keuze, andere kant:

Reden waarom ik het je van harte adviseer om het te kopen: de n standaard
  1. Laat ons je ervaringen ermee weten Configureren en beveiligen.
  2. Wat voor snelheden je clients daadwerkelijk halen
  3. En hoe het je bevalt :Y) (Gebruikersgemak, stabiliteit etc)
  4. Toekomstgericht ... als het werkt ... heb je volgend jaar oktober een verouderde WiFi base in een nieuw tijdperk waar het normaal is :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door LinuX-TUX op 21-11-2007 23:42 ]

• Jeffoz
Ik denk dat je gelijk hebt ja. Ik wou geen snelheidsverlies dat was mijn grootste punt. Dan kan je zoals je zegt idd beter een 54mb router halen, want die zijn natuurlijk al een tijdje op de markt en verder ontwikkeld.

Naja ik zou niet weten waarom ik een slecht signaal zou moeten krijgen. Ik woon verder maar in een 1 kamer huisje van 33m2 dus aan de afstand kan het niet liggen. Maar omdat er natuurlijk veel elektronische apparatuur staat dacht ik van misschien gaat dat toch ten kostte van het signaal.

Ik zal eens opzoek gaan naar wat tests over 54mb routers. Zal vast wel op tweakers of hardware.info te vinden zijn denk :)

D-Link Wireless 108G Gaming Router [DGL-4300]

Die kwam ik tegen. Nog wel vrij aan de prijs ook maar daar zit ik dan weer niet zo mee. Dat gaming zal meer marketing zijn maar goed. Zoveel tests kan ik even niet vinden op de bekende sites, maar ik denk dat ik daarmee toch wel goed zit.

Bedankt voor je nuttige informatie in ieder geval.

[ Voor 17% gewijzigd door Jeffoz op 22-11-2007 20:15 ]

Pagina: 1