Ook deze set reviews "ergert" mij:
reviews: Schoothondjes met tanden 3: Dell XPS M1730
reviews: Schoothondjes met tanden 1: Asus G2S
Let op, dit zijn reviews voor
GAMING notebooks. Dus niet voor allround laptops met een vleugje gaming affiniteit: dit zijn laptop gericht voor gamers en ook de review gaat uit van dit uitgangspunt.
Bij deze reviews maakte ik en Systemlord in de Asus G2S review al de volgende kritische kanttekeningen:
door systemlord:
Ik kan maar niet begrijpen dat wanneer er een review wordt gedaan onder het motto van een "game laptop" en de volgende conclusie wordt gedaan
Zwakke punten: -Prestaties voor serieuze gamers onder de maat
Dat de laptop dan toch nog een beoordeling krijgt van een 8.5
edit: dingen die ik voor mezelf moet houden verwijderd.
Door Seesar:
maar ben het wel met systemlord max eens. Een 8.5 op een test naar gaming laptop staaft niet met de conclusie. Noem het dan een gewone test waarbij gaming een onderdeel van beoordelingspunten is.
Als je nu de test lees en een rijtje laptops opnoemt met cijfers en je concludeert daaruit dat de asus 8.5 scoort, dan verwacht je dan ook dat deze niet "ondermaats" presteert.
Ik vind he tom eerlijk te zijn ook maar een halve review. Er zitten zeker goede aspecten in, maar objectief is het niet. Veel gaat over uiterlijk terwijl de specs toch echt niet bijzonder zijn. Zeker niet als opgesomde concurrenten in de PW 4 tot 500 euro goedkoper zijn.
Om eerlijk te zijn vind ik dit een van de laptops die je nooit zou moeten kopen: het biedt niets extra's en het uiterlijk is geheel persoonlijk.
Deze laptop dekt een markt die er niet is:
Te snel en duur voor office/werk/simpel spelletje, te langzaam/goedkoop voor het echte werk.
In IMO m.b.t. gaming laptop een mager 7-tje waarbij in vergelijking een Thinkpad gemiddeld een 6 zou krijgen en een laptop van 2 jaar oud een 5 of 4. Dat is realistisch want dat reflecteerd wat je krijgt als gaming laptop zijnde. Andere aspecten zijn toch helemaal niet belangrijk? Wtf heeft uiterlijk met de gaming prestaties te maken, en nogmaals ook dat is subjectief: wie is de reviewer om te bepalen dat dat lelijke logo 1 punt extra waard is? (nofi, maar uiterlijk moet in geen geval meegenomen worden).
Ook de scherm reso is achterhaalt en de batterij is helemaal om te huilen hoewel dat van ondergeschikt belang is met een gaming laptop.
IMO zitten er nogal veel gaten in en verre van objectief (en dus soms suggererend dat het gesponderd is, ik zeg niet dat he tzo is)
En je vergelijking met alienware/prijs prestatie.....als ik een echte sportwagen zoek, dan krijgt een BMW z5 toch ook geen 8.5 als een ferrari, lambo of veyron vele malen sneller is / maar ook duurder.
Prijs speelt hier nu een te grote rol want immers door de "gunstige" prijs krijgt hij een hoger cijfer; tja dan is een laptop van 2 jaar oud nog gunstiger omdat ie vast wel op low alles kan spelen en nog goedkoper is.
Prijs is niet zo heel belangrijk, zeke rniet als het een gaming laptop is en al helemaal niet als je een onderlinge vergelijking doet met andere merken. 1 laptop op zichzelf zegt niets over de prijs.
door Seesar:
en wat zou jij dan een alienware notebook in segment GAMING geven? een 9 of 10? Want moet natuurlijk wel hoger zijn dan de Asus sinds die vele malen sneller is; ook daar valt nog wat op en aan te merken........
Plus dat ik nergens rep over Crysis specifiek. Wat denk je van Act of War? Ik betwijfel met een 8600gt dat toekomstige spellen het goed zullen doen. Zeker sinds je niet kunt upgraden.
Ik vind een 8.5 veels te hoog. Een 7 was beter geweest. Een leek die op dit cijfer zou afgaan zou denken dat hij een laptop krijgt die alles op hoge reso's aankan, en dat kan deze gewoon NIET.
Om vervolgens met een review te komen van Dell (die ik destijds niet zag aankomen) die notabene slechter scoort:
Ok nu breekt mij klomp: ik heb vorige review al mijn kritiek geuit dat ik een cijfer voor de asus G2S veeels te hoog vind: deze krijgt als GAMING laptop een 8.5, maar met een flut 8600m, matige GAME prestaties en overal niet veel beter dan een normale laptop.
Ondanks dat de laptop op game prestaties beoordeelt wordt krijgt deze met 2 x 8700 en alles gaming gericht (hoge reso etc) "slechts" een 8. Lager dan de ASUS!
HOe kun je dit in godsnaam verantwoorden naar mensen die opzoek zijn naar een desktop vervanger om games te spelen (en dus deze serie reviews raadplegen)
mensen die hier dus op afgaan : een GAMING NOTEBOOK test (let op het woord gaming); zouden dus voor de Asus moeten kiezen als ze op de conclusie afgaan.
Leuk dat die prijs van de asus lager is, maar je krijgt er ook geen drol voor. Prijs is imo veelste bepalend, zeker als je in dezelfde test verschillende prijscats houdt (houdt het dan bij 1 prijs cat: 1200-1600 ofzo). Dit is zeggen dat een Mazda Mx-7 een 8.5 krijgt en een ferrari een 8 omdat de Ferrari zo duur is voor een raceauto/sport auto test: tja stop het dan niet in dezelfde test. Dit zijn bijna appels en peren vergelijken en ik blijf erbij dat die asus met zijn matige flut 8600 die binnen halr jaar uitgerangeerd is niet eens kandidaat is als gaming laptop.
Ik vind het maar een rare review/test, de kwaliteit laat zwaar te wensen over IMO.
daar komt bij dat de minpunten nogal logisch zijn: klagen over hoog benzine verbruik in sport auto is klagen over iets wat niet verbeterd kan worden; d.w.z groot en lomp, er zit dan ook een v8 in ipv een overbelaste gekietelde V4. Ik bedoel natuurlijk zijn die minpunten belangrijk, zeker als je ook voro zelfde geld en prestatie lichter/kleiner/beter kan krijgen, maar dat is niet zo. ALle laptops die volwaardig desktop vervanger zijn voor gaming zijn groot, lomp en gaan nog geen half uur met de accu mee. Dadelijk krijg je als minpunt dat de specificaties de prijs zo omhoog drijven .
Naja, het zal wel weer aan mij liggen, maar objectiviteit en consequentie is ver te zoeken; met in achtname dat dit een GAMING review is en geen office/allround laptop review.
[Reactie gewijzigd door Seesar]
De reden dat prijs in mijn ogen van ondergeschikt belang is om 3 redenen:
1. serieuze gamers hebben geld over voor een dergelijke portable systeem
2. prestatie is nou eenmaal duur. De BBG gaat voor een desktop toch ook geen 8600 gt aanraden als bestbuy omdat ie nou eenmaal goedkoper is dan een 8800 gtx of ultra en het o zo belangrijke crysis op 800x600 kan draaien???
3. er worden hier appels met peren vergelijken: een segment uit 1200 tot 1600 reeks en segment 2200 tot 2500...tja hoe kun je die laptops nou onderling gaan vergelijken; als gevolg van een set reviews.
En bekijk het vanuit dit standpunt: ik wil een serieuze vervanger voor een desktop om op te gamen. Ik ga deze reviews raadplegen en lees de conclusies; een goede conclusie is consequent en zou voldoende moeten zijn om je oordeel te kunnen vellen. Aan de hand van de conclusie kan ik dus beter met een asus rondlopen met ondermaatse prestaties voor games dan de Dell!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Super krom in mijn ogen.
Mijn suggestie:
Of splits gaming laptops in hoogbudget en laag budget of laat prijs buiten beschouwen maar maak er hoogstens een kanttekening van:
bijvoorbeeld
normale laptop met onbaord graphics voor gaming een 4
normale laptop met extra gpu, maar niet echt bijzonder (denk aan thinkpad) een 6 je (spellen kunne op lage reso's gespeeld worden
normale laptop met higherend gpu zoals een 8600 gt een 7 (hedendaagse spellen kunnen gespeeld wordne, maar van kwaliteit moet niet teveel verwacht worden)
een laptop met 8800 gt/m een 8
een laptop met 8700gt in sli/8800gt in sli een 9 : d.w.z. een 10 kan bijna nooit. een 9 is erg hoog, zeker in vergelijking met de desktops, MAAR het gaat om notebooks onderling. D.w.z. dat de koper/consument moet begrijpen dat notebooks bij lange na niet het highend van desktops kan evenaren maar dat is logisch.
Een andere vergelijking: in een review scoort een 8600gt toch ook niet hoger dan een 8800gtx voor games als aanrader omdat hij beter betaalbaar is. Zelfs bij de 8800gt wordt nog steeds de kanttekening gezet dat het veel Bang for buck is, maar dat hij bij echt presteren nog altijd stof hapt bij een 8800gtx of ultra.
[
Voor 7% gewijzigd door
Seesar op 14-12-2007 17:07
]