Zyxel P-2602R voip modem zonder nat instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.959 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopperd
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 08:00
De situatie is als volgt.
Ik ga over naar telfort waardoor ik een zyxel modem/router gekregen heb. Nu wil ik dit modem alleen gaan gebruiken om het adsl signaal door te geven naar een erachter geplaatste firewall. Tevens dien ik voip te behouden dus de router functie van het modem moet ingeschakeld blijven. Dus:

Het modem dient het publieke ip door te geven via zijn ethernetpoort naar de wanpoort van de firewall. Verder regel ik alles vanuit de firewall voor de clients.
Is dit mogelijk bij dit type Zyxel?
Wat ik heb geprobeerd is het modem 192.168.1.1 te geven en een forward te maken naar de default server (de firewall). De default server heeft 192.168.1.2, dus dit ip zet ik op de wan poort van de firewall. Vervolgens heb ik nat uitgeschakeld. Maar hier gaat het denk ik al fout. Ik wil dat de firewall het buitenadres krijgt. Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover ik weet is dat niet mogelijk.
De VoIP chip zit naast de de DSL chip waarbij deze DSL chip het publieke ip-adres moet hebben.
Een Default Rule aanmaken(alle poorten doorzetten) is ook geen optie omdat poort 5060(SIP) en willekeurig RTP poort tussen 16384 en 32767 nodig zijn voor de VoIP funcionaliteit van het apparaat.

De vraag is : waarom zou je een 2e router erachter plaatsen(met firewall en NAT funcionaliteit)?
De ZyXEL 2602R(-D) modellen beschikt namelijk al over een SPI(Stateful Packet inspection) Firewall en nog eens een 2e veiligheidslaag het NAT-onderdeel...

Een switch erachter is al voldoende of gebruik de 2e router als switch waarbij je moet letten op:
- DHCP uitgeschakeld is
- LAN kabel aansluiten vanaf de switch poorten van beide apparaten. (dus niet naar de WAN- of Internet poort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopperd
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 12:57:
Zover ik weet is dat niet mogelijk.
De VoIP chip zit naast de de DSL chip waarbij deze DSL chip het publieke ip-adres moet hebben.
Een Default Rule aanmaken(alle poorten doorzetten) is ook geen optie omdat poort 5060(SIP) en willekeurig RTP poort tussen 16384 en 32767 nodig zijn voor de VoIP funcionaliteit van het apparaat.

De vraag is : waarom zou je een 2e router erachter plaatsen(met firewall en NAT funcionaliteit)?
De ZyXEL 2602R(-D) modellen beschikt namelijk al over een SPI(Stateful Packet inspection) Firewall en nog eens een 2e veiligheidslaag het NAT-onderdeel...

Een switch erachter is al voldoende of gebruik de 2e router als switch waarbij je moet letten op:
- DHCP uitgeschakeld is
- LAN kabel aansluiten vanaf de switch poorten van beide apparaten. (dus niet naar de WAN- of Internet poort)
Ik heb een checkpoint als firewall en daar heb je meer opties op dan in de Zyxel. Dus dan moet ik nat aanzetten, hmm jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:30

IEF

Why so serious?

Het HAD gekund, ware het niet da je een 2602R hebt. Deze heeft geen WAN Backup functionaliteit.
( WAN backup -> als modem geen WAN ip heeft, een ander IP als gateway gebruiken)

Bij de H modellen of hoger kun je WAN backup instellen. Je kunt dan DSL bridgen (je eigen router/firewall) krijgt het WAN ip, en de WAN backup functie zorgt ervoor dat verkeer vanaf de ZyXEL naar je router terug gaat.

Dan kun je wel voip gebruiken, het is alleen behoorlijk omslachtig + Voip hangt dan achter NAT ipv direct op het WAN IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NAT aanzetten en een DMZ maken naar het 192.168.1.2 adres van je firewall. Hierdoor komen "alle" requests die niet volgens NAT te forwarden zijn, binnen op je firewall.

• Jopperd
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 17:45:
NAT aanzetten en een DMZ maken naar het 192.168.1.2 adres van je firewall. Hierdoor komen "alle" requests die niet volgens NAT te forwarden zijn, binnen op je firewall.
Ik snap niet wat je bedoelt. Ik heb nu een algemene forward gemaakt naar mijn firewall. Tevens staat nat aan want anders werkt het niet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan je modem als bridge gebruiken maar dan is het niet meer mogelijk de voip2pots poorten te gebruiken. Ook bij backup-wan gaat dat niet werken.

Maar niet om het een of het anders, die zyxel heeft een van de meest geavanceerde firewall's waarom zou je die niet gebruiken ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Jopperd
checkpoint _/-\o_

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Maar nu je toch checkpoint noemt, de rulebase is vrijwel gelijk van zywall.

[ Voor 54% gewijzigd door DukeBox op 23-11-2007 00:11 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
@ TS

Je beschrijft niet hoe de oude situatie was bij je vorige provider.
Dus ik moet even gissen naar je oude setup. Het volgende idee:

Kan je niet het oude modem gewoon instellen als bridge naar je firewall. Zoals dat al was.
Dan via een tweede nic (in de firewall) je ZyXel opnemen in je netwerk.
De bedoeling is dan je ZyXel te gebruiken als switch met ATA functionaliteit.
Ik weet alleen niet zeker of dat met je ZyXel model mogelijk is. Er zijn VOIP routers die dat wel
kunnen, Speedtouch 780WL bijvoorbeeld.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jopperd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:22:
[...]

Ik heb een checkpoint als firewall en daar heb je meer opties op dan in de Zyxel. Dus dan moet ik nat aanzetten, hmm jammer
Tja, je wil dat het modem Voice over IP doet zonder IP (bridged). Dat is net zoiets als autorijden op benzine zonder benzine :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Jopperd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 15:40:
[...]

Ik snap niet wat je bedoelt. Ik heb nu een algemene forward gemaakt naar mijn firewall. Tevens staat nat aan want anders werkt het niet.
Definieer "algemene forward"?

Een DMZ (bij thuisrouters/etc) zal alle inkomende (ongerouteerde pakketjes) doorsturen naar je firewall.

Dan is de naamgeving nog ongelukkig gekozen door "thuis routers". DMZ heb je eigenlijk meerdere netwerken nodig. Maar goed, thuisrouters en naamgevingen zijn sowieso "raar".

Al met al, gewoon NAT aanzetten. Alles forwarden naar je firewall, behalve de VoIP packets. Deze naar je modem versturen en klaar is kees.

• Jopperd
ik kan een default server opgeven bij forwarding. Hier heb ik de wan interface van de firewall opgegeven. Dus al het verkeer wordt doorgestuurd naar 192.168.1.2. Nat staat inderdaad aan. Dit werkt ook allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF

IEF

Why so serious?

DukeBox schreef op donderdag 22 november 2007 @ 15:44:
Je kan je modem als bridge gebruiken maar dan is het niet meer mogelijk de voip2pots poorten te gebruiken. Ook bij backup-wan gaat dat niet werken.

Maar niet om het een of het anders, die zyxel heeft een van de meest geavanceerde firewall's waarom zou je die niet gebruiken ?
WAN Backup werkt wel.. Je kunt kiezen of hij WAN backup doet voor de DSL link of een gespecificeerd IP. Bij een niet-bestaand IP zal hij dus altijd de door jou opgegeven router gebruiken.

(ofwel, modem staat in bridge, maar de voip poorten werken toch)

tried and tested..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ok, maar dan alleen i.c.m. sip.. niet meer met voip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF

IEF

Why so serious?

DukeBox schreef op maandag 03 december 2007 @ 17:34:
Ok, maar dan alleen i.c.m. sip.. niet meer met voip.
en SIP is geen voip wil je zeggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

SIP is een service die middels tcp (als handshake) een koppeling maakt met je telefoon. Over deze service kan o.a. ook een normaal tel. nummer beschikbaar worden gesteld. VoIP werkt over UDP welke continue 'luistert' of er een connectie wordt gemaakt met een ander VoIP ondersteunend apparaat, hier komt geen enkele fysieke koppeling met bijv. een tel. nr aan te pas.

Oftewel, nee, sip is geen VoIP.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 22-12-2007 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF

IEF

Why so serious?

SIP (Session Initiation Protocol) maakt een koppeling met je telefoon ?

Laten we het erop houden dat het een sessie opzet tussen twee gebruikers, translation van usernames <-> IP.

RTP handelt vervolgens de spraak/data af (over UDP ja).

Dus nee, SIP is niet 'VoIP', maar in deze context wel een onderdeel van hetgeen de TS aan de praat moet krijgen. En dat betekent zowel SIP laten registreren om sessies op te kunnen zetten, RTP routen, en het modem handelt via zn DSP de rest af op de FXS poorten :)

Dus wat je bedoelt met 'wel met SIP, maar niet met VoIP' :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat ik bedoel is dat SIP zorgt dat het modem (dynamisch) de UDP poort(en) kan openzetten omdat er afgesproken wordt over welke poorten UPD bunnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 15:59

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Dit is een beetje een kick vanuit het verleden, echter met de informatie van dit topic heb ik het werkend gekregen.

Doel: Zyxel 2602HW-D1A als bridge gebruiken en toch SIP werkend krijgen op de phone poort

Opstelling

Zyxel (bridge mode)------analoge telefoon
|
|
Asus WL-500W met DD-wrt (in WAN poort)
|
|---Vanuit Lanport 1 terug naar Zyxel modem

De Asus router krijgt hier dus het externe ip adres en doet alle routing.

Eerst de Zyxel ingesteld met de WAN backup optie. Dus active redirect naar interne IP van asus router (192.168.1.249). Bij de voip configuratie ingesteld zodat alles op ip connectie maakt, dus er zijn dan geen DNS request nodig. Vanaf dit moment werkt de SIP register en kan er gebeld worden naar buiten.

Om ook zelf gebeld te worden, dien je Siproxd te installeren van Openwrt en wat iptables toe te passen:
code:
1
2
iptables -A INPUT -m udp -p udp -i eth1 --dport 5060      -j ACCEPT
iptables -A INPUT -m udp -p udp -i eth1 --dport 7070:7089 -j ACCEPT

siproxd.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
if_inbound  = br0
if_outbound = eth1
hosts_allow_reg = 192.168.1.0/24
sip_listen_port = 5060
daemonize = 1
log_calls = 1
user = nobody
registration_file = /tmp/siproxd_registrations
autosave_registrations = 300
pid_file = /tmp/siproxd.pid
rtp_proxy_enable = 1
rtp_port_low  = 7070
rtp_port_high = 7079

Zorg ervoor dat siproxd wordt gestart bij het booten:
code:
1
/jffs/usr/sbin/siproxd -c /jffs/etc/siproxd.conf

Misschien heeft iemand er iets aan

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

En kijk.. weer een heel nuttig toppic erbij.. dat is ook een oplossing voor andere sip clients.

Volgens mij had je ook deze 2 upd ranges kunnen forwarden naar ip van je sip device (de zyxel in jouw geval):
SIP signaling: Ports 5060 (t/m 5070, voor zyxel is alleen 5060 voldoende)
RTP afhankelijk van je SIP device (tussen 1025-65535), maar voor de zyxel is dat standaard 16384 t/m 32767. Kun je bij advanced voip overigens aanpassen mits je de range kleiner wilt en/of andere poorten nodig hebt.
Indien je helemaal geen port forwards nodig hebt kun je je SIP device ook opnemen als DMZ device maar dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn.

[ Voor 112% gewijzigd door DukeBox op 22-07-2008 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de volgende gedaan zoals @Infern0 shreef maar krijg ik mijn telefonie niet aan de praat :

WAN Backup -> Backup type : ICMP
Check WAN IP Address 1 : 192.168.1.1 <--- dit is IP van mij Linksys router

In SIP gedeelte heb ik sip.telefoniedienst.nl en tel.telefoniedienst.nl vervangen met IP adressen. Vreemd is als ik dit doe ook als router niet in bridge mode is, kan ik mij niet aanmelden op SIP server. Met DNS wel.

WAN->Internet connection -> General -> Mode : Bridge

Internet doet het prima via Linksys maar zoals gezegd geen VOIP via Zyxel 2602.

Nog iets Zyxel krijg WAN IP en Linksys zijn eigen 192.168.1.1.

Wie kan mij helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2009 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 15:59

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Omdat ik de boel opnieuw moest configureren kwam ik terug bij mijn oude topic en bleek mijn (eigen) uitleg niet zo duidelijk....

Daarom hier de uitgebreide versie:

Zyxel configuratie
De backup config naar mijn router 192.168.1.249 (zyxel heeft IP 192.168.1.254)
Afbeeldingslocatie: http://rob.lensen.nu/got/zyxel_wan_backup.png

De voip instellingen, waarbij sip.tweakphone.nl vervangen is door het IP adres
Afbeeldingslocatie: http://rob.lensen.nu/got/zyxel_voip1.png
Afbeeldingslocatie: http://rob.lensen.nu/got/zyxel_voip2.png
Afbeeldingslocatie: http://rob.lensen.nu/got/zyxel_voip3.png

Op mijn router DD-WRT (OpenWRT gebaseerd)
Afbeeldingslocatie: http://rob.lensen.nu/got/ddwrt_router.png

via ipkg-opt siproxd geinstalleerd met deze config
http://rob.lensen.nu/got/siproxd.conf

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Pagina: 1