[Probleem] Een 6750 op 11 Ghz?!

Pagina: 1
Acties:

• Dee123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-01-2025
Hey medetweakers,

Zoals de titel al zegt loopt mijn Intel E6750 op 11 Ghz zoals je op het plaatje hieronder kunt zien. Dit is alleen niet de bedoeling.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~slusser/CPU-Zklein.JPG

Ik heb in het BIOS ingesteld dat de FSB 1333 Mhz is QDR. Wat het BIOS dus niet doet is deze snelheid delen door 4, zodat de uiteindelijke FSB snelheid ingesteld wordt (op 333 Mhz). Ik kan hier geen waarde onder de 533 Mhz instellen, dus 333 Mhz kan ik niet kiezen.

Wanneer ik de pc afsluit (via start -> uistchakelen -> Uitschakelen) en dan direct weer aanzet dan ziet CPU-Z eruit als de rechterkant van het plaatje. Ik verander dan niets aan de instellingen in het BIOS en toch heeft de CPU andere instellingen (dit is wanneer de FSB instellingen op auto staan).

Een verschil wat ik merk is dat, wanneer de CPU volgens de snelheden op het linkerplaatje loopt, ik een applicatie wil opstarten de CPU intensief is het verbruik van de CPU 100% is (bv in UT3). Wanneer de CPU op de snelheid van het rechterplaatje loopt is het CPU verbruik tussen de 80% en 95%.

Wat ik heb geprobeerd is:
- BIOS versies 0801 en 0805. Beide geven dit probleem.

- In het BIOS de FSB op linked gezet met een diveder erbij. Hier heb ik alle opties geprobeerd. ( 1:1, 5:4, 3:2 Sync, auto).
1:1 werkt niet omdat het geheugen dan op 1333 Mhz zou moeten werken
5:4 werkt niet omdat het geheugen dan op 1066 Mhz moet lopen
Sync, 3:2, Auto wordt de kloksnelheid 11182,8 Mhz core

- Ik heb geprobeerd om de FSB unlinked in te stellen op 800 Mhz. Dit resulteerde in een FSB van 1400 Mhz. Ook heb ik geprobeerd om de FSB op 667 Mhz of 533 Mhz te zetten maar dan start de pc niet meer op en op 1066 Mhz FSB dan zet de bios hem terug op 1333 Mhz.

- Alle mogelijke toepassingen van EIST, Nx-bit e.d. wel en niet uitgeschakeld om te kijken of het effect had op de FSB, maar niets werkte

- Gezocht op internet(google, got) naar gelijke problemen, maar niets gevonden

Ik kom er niet meer uit. Heeft 1 van jullie medetweakers nog een idee wat ik hieraan kan doen?

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Lijkt mij dus haast een rotte mobo. Zoals je zelf al zegt wil hij een QDR niet door 4 delen. Het probleem is dus niet je CPU, die lijkt goed te werken. Je moederbord heeft echter een foutje ergens zitten.

Ik zou toch eens proberen voor de zekerheid een andere 775 cpu erin te stoppen. Werkt dat ook niet dan weet je zeker dat je mobo gaar is. Hoewel als ik het zo lees dat nu toch wel het geval is.

RMA bij Asus dus. Of iig eens contact met hun opnemen..

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Schat, gooi je FSB niet nog eens naar 1333MHz en begin eens een OC FAQ door te lezen. :z
Als je mobo niet deelt door 4, dan snap je zelf toch ook wel dat je hier rekenig mee moet houden (ieder mobo geeft de echte FSB aan en ik betwijfel ook of er een mobo is die liefjes 1333 real-FSB pikt, maar dat terzijde). Op het linker plaatje zie je een FSB van 360MHz (dus eigenlijk OC'ed), daar zou ik dan gewoon genoegen mee nemen en in de tussentijd je fabrikant berichten.

Voor de rest with ^^^^^^ kan best een verrot mobo zijn

[ Voor 13% gewijzigd door Bitage op 20-11-2007 17:36 ]

• Dee123
Bitage schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:34:
Schat, gooi je FSB niet nog eens naar 1333MHz en begin eens een OC FAQ door te lezen. :z
Als je mobo niet deelt door 4, dan snap je zelf toch ook wel dat je hier rekenig mee moet houden (ieder mobo geeft de echte FSB aan en ik betwijfel ook of er een mobo is die liefjes 1333 real-FSB pikt, maar dat terzijde). Op het linker plaatje zie je een FSB van 360MHz (dus eigenlijk OC'ed), daar zou ik dan gewoon genoegen mee nemen en in de tussentijd je fabrikant berichten.

Voor de rest with ^^^^^^ kan best een verrot mobo zijn
Ik snap dat ik hem niet op 1333 Mhz. Ik heb dan wellicht OCZ Reaper 8500 geheugen maar dan nog gaan ze dat niet leuk vinden. 1066 Mhz zou wel kunnen (fabriek specs maar dan nog is het moederbord en CPU afhankelijk) maar daar werkt het ook niet op (en wil ik in deze situatie niet eens proberen).

Verder heb ik de CPU niet zelf overklokt. Dit doet het moederbord uit zichzelf wanneer ik hem op auto zet en een keer opnieuw opstart.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Dee123 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:42:
Verder heb ik de CPU niet zelf overklokt. Dit doet het moederbord uit zichzelf wanneer ik hem op auto zet en een keer opnieuw opstart.
Als je alles auto hebt dan mag het nooit zo'n FSB geven. Je moederbord is duidelijk iets anders van plan dat de makers oorspronkelijk voor ogen hadden (en jij ook toen je de boel kocht).

Ik gok dus duidelijk op een kapot moederbord. Sterker nog, ik zou je pc niet meer starten. Wie weet wat voor schade je CPU en geheugen oplopen op deze manier (immers je mobo is bezig met een overklok van 300% ofzo?).

• Dee123
Postman schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:47:
[...]

Als je alles auto hebt dan mag het nooit zo'n FSB geven. Je moederbord is duidelijk iets anders van plan dat de makers oorspronkelijk voor ogen hadden (en jij ook toen je de boel kocht).

Ik gok dus duidelijk op een kapot moederbord. Sterker nog, ik zou je pc niet meer starten. Wie weet wat voor schade je CPU en geheugen oplopen op deze manier (immers je mobo is bezig met een overklok van 300% ofzo?).
Het moederbord klokt ook zelf verder zonder dat er wat aan gedaan wordt. Het lijkt er weleens op dat de NOS (automatisch overklok functie van Asus) aanstaat en ik die niet uit kan zetten (ook al staat het uit in het BIOS).

Een voordeel is dat met een volgend moederbord ik in ieder geval weet wat de CPU en het geheugen zo een btje kan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dee123 op 20-11-2007 17:53 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik geloof dat de p5n32-e sli plus geen 1333FSB ondersteunt en dus ook geen E6750? http://www.hardware.info/...uct/ASUS_P5N32E_SLI_Plus/
Ik denk dat de proc gewoon op 11.. / 4 = 2.8ghz loopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gianni Rombios op 20-11-2007 17:58 ]

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Als het goed is moet de meest recente bios van dit bord wel 1333 fsb aankunnen, het is ook een 680i chipset dacht ik ? Aan het verhaal van de topic starter kan ik opmaken dat hij ook in de bios 1333 QDR kan kiezen.
-AzErTy- schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:02:
Even tussendoor, waarom heb je de Vcore zo hoog staan? 1.568V is echt overdreven 8)7
Een C2D op 2.8Ghz heeft echt maar 1.28V ofzo nodig hoor.
Mischien is dit ook een gevolg van het probleem. of er is iets mis met het bord of er staat een waarde in de bios helemaal verkeerd, maar die kans lijkt me klein want dat zou betekenen dat de pc daadwerkelijk met die snelheden zou booten en dat is gewoon niet mogelijk.

@ TS

Gaat het trouwens om een nieuwe pc met een frisse windows instalatie ?

[ Voor 77% gewijzigd door dutch_warrior op 20-11-2007 18:06 ]

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-04 21:14
Even tussendoor, waarom heb je de Vcore zo hoog staan? 1.568V is echt overdreven 8)7
Een C2D op 2.8Ghz heeft maar 1.28V ofzo nodig hoor.

God does not play dice

• Dee123
dutch_warrior schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:00:
Als het goed is moet de meest recente bios van dit bord wel 1333 fsb aankunnen, het is ook een 680i chipset dacht ik ? Aan het verhaal van de topic starter kan ik opmaken dat hij ook in de bios 1333 QDR kan kiezen.

[...]

Mischien is dit ook een gevolg van het probleem. of er is iets mis met het bord of er staat een waarde in de bios helemaal verkeerd, maar die kans lijkt me klein want dat zou betekenen dat de pc daadwerkelijk met die snelheden zou booten en dat is gewoon niet mogelijk.

@ TS

Gaat het trouwens om een nieuwe pc met een frisse windows instalatie ?
De chipset is een Hybride oplossing van Asus. Een 650i op de northbridge en een 570 SLI op de southbridge (AMD chip). De chipset ondersteunt 1333 Mhz processoren.

De QDR instellingen kan ik zelf in voeren. Deze gaan van 533 Mhz tot 3000 Mhz .
Het is een verse windows installatie met de nieuwste drivers voor alles. (nforce moederbord en Radeon videokaart, audigy enz.)
-AzErTy- schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:02:
Een C2D op 2.8Ghz heeft maar 1.28V ofzo nodig hoor.
De Vcore staat op auto in het BIOS. Het bepaalt zelf dat hij een Vcore van 1,5 Volt nodig heeft bij deze snelheden. Ik ga deze eens proberen lager te zetten en kijken of hij dan ook lager klokt.

EDIT:
VCore aangepast naar 1,28V en het BIOS negeert het gewoon en zet hem weer heerlijk terug op 1,5 Volt. De processor draait nu op 3100 Mhz ( uischakelen en direct aanzetten).

[ Voor 5% gewijzigd door Dee123 op 20-11-2007 18:20 ]

Pagina: 1