Sinds een aantal maanden heb ik thuis een servertje staan, hierop heb ik gentoo toen geinstalleerd. Vooral omdat ik gentoo al relatief goed kende, het gebruikte op mijn desktop en het makkelijk minimalistisch te installeren viel. Dit draait al enkele maanden redelijk goed, ook uptime zit wel goed (50+ dagen, toen crashte er een harddisk). Op zich heb ik niet te klagen over dit systeem.
Er zijn eigenlijk twee grote redenen waarom ik freebsd zou willen draaien in plaats van gentoo:
- gentoo kost veel tijd om up-to-date te houden, wat ik eigenlijk niet wil, het moet gewoon draaien.
- ik ben niet tevreden over de snelheid die ik haal over het netwerk naar mijn server toe (max zo'n 60-65mb/s).
Eerst even een lijstje van wat mijn servertje op dit moment doet:
De hardware:
Ik heb een een cf naar ide convertor gekocht, en binnenkort ga ik hiervoor een cf kaartje van 1gb kopen. De bedoeling is dan om freebsd op dat cf kaartje te zetten zodat ik de rest van die harddisks kan gebruiken voor de raid5 array. Kan het kwaad om freebsd dit cf kaartje gewoon rw te laten mounten of gaat het dan erg snel verslijten/kapot gaan ?
Zou deze hardware goed werken onder freebsd ? Met name dan die sata controller en de gbit netwerkkaart ? Ga ik erop vooruitgaan qua snelheiden als ik freebsd erop installeer (met name dan de snelheid die ik haal over het netwerk met kopieren naar server toe ? Dit is hoofdzakelijk via ftp/sftp).
Alles even samengevat in één vraag: ga ik erop vooruitgaan door freebsd 7 beta (voor zfs
) te installeren of kan ik het beter houden zoals het nu is ?
Er zijn eigenlijk twee grote redenen waarom ik freebsd zou willen draaien in plaats van gentoo:
- gentoo kost veel tijd om up-to-date te houden, wat ik eigenlijk niet wil, het moet gewoon draaien.
- ik ben niet tevreden over de snelheid die ik haal over het netwerk naar mijn server toe (max zo'n 60-65mb/s).
Eerst even een lijstje van wat mijn servertje op dit moment doet:
- het internetverkeer routeren, de internetverbinding is de ene netwerkkaart (100mbit), lan de onboard gbit nic
- een firewall door middel van iptables (wil ik ook QoS mee doen, maar nog niet toe gekomen)
- er draait een file server op (profpd) om voor het lan files te delen
- rtorrent of torrentflux (webbased) voor torrents
- hellanzb met de zussaweb interface
- backups van mijn pc
- webservertje (lighttpd + mysql)
De hardware:
Er zitten 4 samnsung T166 500Gb disks in dit servertje, met twee partities. De eerste van een tiental Gb voor de gentoo install (in raid 1). De rest van de ruimte is een raid5 array. Alles is met mdadm (linux software raid tool) gedaan. Zoals ik al eerder aangaf gaat het schrijven over netwerk naar deze server te traag naar mijn mening. Als ik op de server zelf de snelheid test (met bonnie++) kom ik ook niet boven de 85mb/s. Hier op got is een topic over raid-snelheiden meen ik me te herinneren, daar heb ik een tijdje geleden in zitten lezen. In dat topic zag ik vele posts voorbijkomen met vergelijkbare situaties met mensen die 150mb/s halen.moederbord:
product: M61PM-S2
vendor: Gigabyte Technology Co., Ltd.
processor:
product: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4800+
slot: Socket M2
size: 2500MHz
geheugen:
size: 1GB
width: 64 bits
clock: 400MHz (2.5ns)
product: MCP61 Memory Controller
vendor: nVidia Corporation
overige informatie:
product: MCP61 PCI bridge
description: Ethernet interface
product: RTL8139 Ethernet
vendor: D-Link System Inc
capacity: 100MB/s
description: Ethernet interface (gbit)
product: MCP61 Ethernet
product: MCP61 SATA Controller
description: VGA compatible controller
product: GeForce 6100 nForce 430
Ik heb een een cf naar ide convertor gekocht, en binnenkort ga ik hiervoor een cf kaartje van 1gb kopen. De bedoeling is dan om freebsd op dat cf kaartje te zetten zodat ik de rest van die harddisks kan gebruiken voor de raid5 array. Kan het kwaad om freebsd dit cf kaartje gewoon rw te laten mounten of gaat het dan erg snel verslijten/kapot gaan ?
Zou deze hardware goed werken onder freebsd ? Met name dan die sata controller en de gbit netwerkkaart ? Ga ik erop vooruitgaan qua snelheiden als ik freebsd erop installeer (met name dan de snelheid die ik haal over het netwerk met kopieren naar server toe ? Dit is hoofdzakelijk via ftp/sftp).
Alles even samengevat in één vraag: ga ik erop vooruitgaan door freebsd 7 beta (voor zfs