ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
edit; Met regedit kun je wel de namen aanpassen in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\lanmanserver\Shares
Wel van te voren testen!
[ Voor 45% gewijzigd door Herby op 20-11-2007 16:53 ]
Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε
Je zou met net share het één en ander kunnen scripten natuurlijk, maar dat is wel erg afhankelijk van in hoeverre je met share rechten bezig bent geweest.Cheetah schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 16:45:
Ik zou hier bijvoorbeeld de sharenaam "Temp" willen wijzigen in "Temp$" (met behoud van rechten).
Dit is dan wel XP, maar daarmee speelt hetzelfde 'probleem'. Wellicht dat de oplossing voor XP en Windows 2003 hetzelfde is.
Thanks alvast voor meedenken...
In principe heeft het de voorkeur om ACLs op NTFS nivo te gebruiken en de Share ACL op Everyone Full Control.
( zie ook Verschil tussen NTFS en Share permissies* )
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Helaas is dat dus juist geen optie. Sharenames moeten hetzelfde blijven vanwege andere servers (en vele gebruikers) die mappings ernaartoe hebben.Herby schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 16:50:
Niet echt een oplossing ,maar je kunt ook een mapping maken naar de share en die hernoemen.
Thanks voor de tip.edit; Met regedit kun je wel de namen aanpassen in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\lanmanserver\Shares
Het leek even de oplossing, maar blijkt helaas niet te werken. Bij aanpassen van de reg-namen onder die key wordt de daadwerkelijke sharenaam niet aangepast... en ook de mappingnaam werkt niet.
Blijkbaar houdt Windows dus toch (ook) ergens anders (in het registry?) de sharenamen bij.
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz
Dan moet je dus niet in ControlSet001 zitten, maar in CurrentControlSet ofwelHerby schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 16:50:
Niet echt een oplossing ,maar je kunt ook een mapping maken naar de share en die hernoemen.
edit; Met regedit kun je wel de namen aanpassen in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\lanmanserver\Shares
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanserver\Shares
Wel even na de wijziging je server service stoppen en opnieuw opstarten.
Helaas nooit op dat niveau. Ik ben softwareontwikkelaar met meer dan gemiddelde kennis van OS en hardware, en zodoende ben ik gebombardeerd tot degene die de migratie mag uitvoeren, gezien het veel door ons ontwikkelde applicaties treftalt-92 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:11:
Je zou met net share het één en ander kunnen scripten natuurlijk, maar dat is wel erg afhankelijk van in hoeverre je met share rechten bezig bent geweest.
Ook thanks voor de tip, maar de huidig ingestelde rechten gaan gewoon 1 op 1 over.In principe heeft het de voorkeur om ACLs op NTFS nivo te gebruiken en de Share ACL op Everyone Full Control.
( zie ook Verschil tussen NTFS en Share permissies* )
Experimenteren met een eventueel andere methode van share-permissions instellen komt later wel. Dit betreft een productie-omgeving, en ik kan niet het risico lopen dat zaken misgaan omdat rechten gewijzigd zijn...
Full Specz
Het was meer een vraag als in "welke share rechten heb je er dan op gezet", niet als in "wat ken je over share permissies en NTFS permissies"Cheetah schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:22:
[...]
Helaas nooit op dat niveau. Ik ben softwareontwikkelaar met meer dan gemiddelde kennis van OS en hardware, en zodoende ben ik gebombardeerd tot degene die de migratie mag uitvoeren, gezien het veel door ons ontwikkelde applicaties treft
Dat is eventueel een optie, alleen moet je er dan wel donders zeker van zijn dat je geen andere dependencies erop hebt zitten (shared Printers bijvoorbeeld).linksnl schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:22:
[...]
Dan moet je dus niet in ControlSet001 zitten, maar in CurrentControlSet ofwel
Als je het kan oplossen zonder services te moeten herstarten en met gebruik van de standaard tooling en commandline meukee, des te beter
[ Voor 38% gewijzigd door alt-92 op 20-11-2007 17:29 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Zojuist even getest en dit werkt inderdaadlinksnl schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:22:
Dan moet je dus niet in ControlSet001 zitten, maar in CurrentControlSet ofwel
Nu nog 1 'brutale' vraag: is er ook een mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen zonder de server service te stoppen en restarten inderdaad? Je zou toch denken dat dit zou moeten kunnen, gezien het gewoon mogelijk is om on-the-fly shares aan te maken en rechten te wijzigen. What's in a name?
Full Specz
alternativ
Je maakte me voor een moment heel gelukkig (Alternativ schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:35:
Aangezien het ook om xp gaat, kun je in computer management komen d.w.z. http://www.xs4all.nl/~grvdh/download/cmpmng.jpg daar kun je de shares wijzigen qua naam.
Van daaruit kunnen de sharenames en path's (<- ook prima) ook niet gewijzigd worden... beide velden zijn uneditable
Full Specz
Is volgens mij helaas niet mogelijk.Cheetah schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:35:
[...]
Nu nog 1 'brutale' vraag: is er ook een mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen zonder de server service te stoppen en restarten inderdaad? Je zou toch denken dat dit zou moeten kunnen, gezien het gewoon mogelijk is om on-the-fly shares aan te maken en rechten te wijzigen. What's in a name?
Ik neem aan dat bij het on-the-fly aanmaken van shares of aanpassen van de rechten de server service ook een bericht daarvan krijgt.
Bij het wijzigen van de namen in het register wordt de server service niet op de hoogte gesteld.
Heb het net op mijn computer even getest. Sharenaam in register gewijzigd en nieuwe share toegevoegd op de normale manier. Nieuwe share is wel te bereiken, maar de naam is niet gewijzigd.
Blijkbaar leest de server service niet alle register informatie steeds opnieuw als er wat gewijzigd wordt.
http://www.jsifaq.com/SF/Tips/Tip.aspx?id=3118 dan maar zoCheetah schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:43:
[...]
Je maakte me voor een moment heel gelukkig (), maar helaas...
Van daaruit kunnen de sharenames en path's (<- ook prima) ook niet gewijzigd worden... beide velden zijn uneditable
alternativ
1
2
| net share hatsieflats /d net share hatsieflats=c:\windows /grant:guest,full |
- dmv "net help share" kun je zien hoe je users er rechten op kunt geven.
- van te voren de ntfs rechten goed zetten op de nieuwe share
- met "net session" kun je een doh een sessie afbreken indien iemanden nog iets in gebruik heeft.
en iemanden die als tip geeft om zoiets triviaals via het register te doen doet er verstandig aan om zich niet binnen 100meter van mijn netwerk te begeven.
[ Voor 19% gewijzigd door PipoDeClown op 20-11-2007 18:15 ]
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
PipoDeClown schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:12:
[code]
en iemanden die als tip geeft om zoiets triviaals via het register te doen doet er verstandig aan om zich niet binnen 100meter van mijn netwerk te begeven.
Kan je niet helemaal ongelijk geven daarin.
Overigens zijn er ook genoeg VB/WMIscripts te vinden waarmee je dergelijke taken kan doen, probeer dus niet het wiel opnieuw uit te vinden maar maak gebruik van bestaande tools
Wat een onzin - TS suggereert dat er allerlei permissies op die share staan, enkel door de vraag te stellen ga ik er al van uit dat dat heel wat meer is dan twee groepjes op twee shares, het wijzigen in de registry van deze optie is dan helemaal geen gekke optie, zeker niet als je bedenkt dat een gelijksoortig iets gewoon gedocumenteerd is in de MS KB: How to Restore Share Definitions To Another Server.PipoDeClown schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:12:
[code]
Inderdaad, diverse externe (file, xcom & ftp) servers en usergroepen interfacen met de shares.elevator schreef op woensdag 21 november 2007 @ 05:52:
Wat een onzin - TS suggereert dat er allerlei permissies op die share staan
Ik moet eerlijk toegeven dat ik sowieso niet voldoende ervaring heb om te gaan scripten, en dan nog heb ik geen tijd (en omgeving) om scripts goed te testen... dergelijke scripts direct implementeren op een productieomgeving die max 1 uur offline mag zijn is uiteraard ook geen optie (teveel risico).
Het verbaast me eigenlijk dat blijkbaar niet de mogelijkheid bestaat om mijn topicvraag via een (of zelfs de standaard share) grafische interface voor elkaar te krijgen. Ik kan me herinneren in het (verdere) verleden wel gewoon shares gerenamed te hebben, maargoed.enkel door de vraag te stellen ga ik er al van uit dat dat heel wat meer is dan twee groepjes op twee shares, het wijzigen in de registry van deze optie is dan helemaal geen gekke optie, zeker niet als je bedenkt dat een gelijksoortig iets gewoon gedocumenteerd is in de MS KB: How to Restore Share Definitions To Another Server.
Gezien de shares toch offline worden gehaald, en xcom/ftp/interface scheduling wordt uitgezet, bij de change zal 't niet veel uitmaken als ik de reg-aanpassing doe en de server service daarna herstart. Dit lijkt voor 't moment de snelste en meest pragmatische oplossing... e.e.a. hoeft niet de absolute schoonheidsprijs
Iedereen, bedankt voor jullie hulp
Full Specz
Kleine kanttekening bij deze link:
Er is anders ook nog PermCopy (resource kit tool) waarmee je je share permissies kan exporteren naar je nieuwe share* The new server must have the same partition scheme as the problem server.
Nog een andere mogelijkheid is dat je met subinacl (resource kit tool) eerst een export maakt, je shares wijzigt en vervolgens een import doet.C:\WINDOWS>permcopy
Copies the permissions (ACLS) from one share to another.
PERMCOPY \\SourceServer ShareName \\DestinationServer ShareName
In alle gevallen wil je sowieso een rollback procedure en een backup hebben van de shares (en dat kan uiteraard wel een Lanmanserver registry export zijn.).
http://www.jsifaq.com/SF/Tips/Tip.aspx?id=3118 -> great minds think alikealt-92 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:34:
[...]
Kleine kanttekening bij deze link:
[...]
Er is anders ook nog PermCopy (resource kit tool) waarmee je je share permissies kan exporteren naar je nieuwe share
[...]
Nog een andere mogelijkheid is dat je met subinacl (resource kit tool) eerst een export maakt, je shares wijzigt en vervolgens een import doet.
In alle gevallen wil je sowieso een rollback procedure en een backup hebben van de shares (en dat kan uiteraard wel een Lanmanserver registry export zijn.).
alternativ
alleen quote ik wat selectiever
Dat valt toch onder eigen inzet
alternativ