Windows start pas na bezoekje in BIOS

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alt1579
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een interessant probleempje met mijn pc:
Zo af en toe, en niet met consequente intervallen maar random, wil mijn pc niet booten in Windows. Het BIOS komt netjes op, vervolgens wordt het scherm zwart waarna de boel lijkt te hangen. De fans draaien maar verder gebeurt er helemaal niets. Normaal gesproken verschijnt na een seconde of twee na het BIOS opstartscherm het Windows XP logo en start het ding door.

De workaround die blijkt te werken is als dit probleem optreed: de reset knop indrukken en bij het eerste bootscherm de DELETE knop rammelen om het BIOS te openen. Niks wijzigen, gewoon weer sluiten, de pc reboot zich opnieuw en nu start Windows weer gewoon.

De specs van mijn pc zijn:
mobo: Asus A8N-E met BIOS revisie 1011-004 (20-01-2006) volgens de Asus PC Probe.
proc: ADM Athlon 64 3700+ San Diego
geheugen: 2x512MB DC (1GB) PC3200 Kingston HyperX
video: Club3D GF 7600GT 256MB
HD: 2x Samsung Spinpoint 80GB op SATA II aansluitingen
Heb er ook nog een floppy drive, een dvd brander en een cd spelertje in zitten op twee IDE kanalen.
Dit alles in een Antec Sonata II met ingebouwde 420W voeding.

Het is niet een heel groot probleem, maar wel irritant en zeker als het mijn vrouw of mijn kids overkomt en ik niet thuis ben.

Heeft iemand een idee van wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En wat gebeurt er wanneer je niet naar de BIOS gaat nadat je hebt meoten resetten? Volgens mij gaat er gewoon iets niet goed bij het starten, maar is je "workaround" niet echt hetgeen dat dit probleem verhelpt.

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Als ik na de reset met m'n armen over elkaar blijf zitten, dan blijft ie op hetzelfde punt gewoon weer hangen. Hij wil echt pas weer doorstarten als ik een keer het BIOS heb geopend.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Misschien een beetje ver gezocht, maar ik kan me zo drie mogelijke oplossingen bedenken.

- bios resetten naar de standaard waarden (en dan uiteraard weer instellen als gewenst).
- bios update
- nieuw bios batterijtje (lijkt me onwaarschijnlijk gezien de leeftijd van je moederbord en dus batterij).

[ Voor 21% gewijzigd door job op 20-11-2007 16:27 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://hardware.mcse.ms/archive12-2005-11-256803.html

fan draait niet altijd snel genoeg?

PS, Ik heb mijn zoon op 4 jarige leeftijd al geleerd om een setting in de bios om te zetten toen de bios batterij van zijn spelltejes pc bija leeg was. niet onderschatten dus.

[ Voor 49% gewijzigd door leuk_he op 20-11-2007 16:39 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Ha Job, ik zal inderdaad eens kijken naar de mogelijkheden om het BIOS te updaten als er een nieuwe versie beschikbaar is. Ik moet wel bekennen dat ik een beetje huiverig ben voor dat soort acties, maar als er niets anders op zit dan zal ik me er toch eens aan moeten wagen.

Leuk_he, met de snelheid van mijn fans is voor zover ik weet niets mis. Ik heb er nooit foutmeldingen over gezien zoals in de link te lezen valt die je hebt meegepost, en ook de Asus pc probe (waar een waarschuwingsysteem is ingebouwd bij o.a. te trage fansnelheden) toont mij geen problemen.
Enne, als mijn jongens iets minder, ehh, ondernemend waren, dan had ik ze misschien ook wel het truukje geleerd... maar de ervaring heeft mij geleerd daar iets terughoudend in te zijn ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Asus heeft wel een tool om gewoon vanuit Windows te flashen. Daarna controleerd hij de BIOS ook nog dus een hele kleind ekans dat er wat mis gaat.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GENETX schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:15:
Asus heeft wel een tool om gewoon vanuit Windows te flashen. Daarna controleerd hij de BIOS ook nog dus een hele kleind ekans dat er wat mis gaat.
Je kan toch best met een opstartfloppy/CD/USB stick flashen hoor. In Windows is de kans dat er iets misloopt aanzienlijk groter, zeker als je computer soms niet doorstart (en er dus misschien iets mis is met de stabiliteit van je windows installatie of computer).
Pagina: 1