Migratie van Novell en Microsoft netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-02 11:56
Drie organisaties gaan zich vormen tot één facilitair bedrijf.

Organisatie A en B draaien beide op een Novell omgeving met Novell Netware 6.5. Daarnaast beschikken ze over een IBM AS400 server en enkele Windows 2003 servers. Deze twee organisaties zijn al redelijk op elkaar afgestemd wat betreft de ICT-infrastructuur. Ze zijn reeds met elkaar verbonden met behulp van een straalverbinding en maken al gebruik van flexplekken.

De derde organisatie (C) draait op een Windows omgeving met Windows 2000 en 2003 servers.

Nu is mij gevraagd (als afstudeeropdracht) om een advies te schrijven hoe deze omgevingen zo effcient mogelijk op elkaar afgestemd kan worden. Ik ben opzoek naar tips en aandachtspunten waarop ik moet letten bij het migreren van deze twee omgevingen.

Organisatie A beschikt over 140 werkplekken en 2 automatiseringsmedewerkers.
Organisatie B beschikt over 100 werkplekken en 2 automatiseringsmedewerkers.
Organisatie C beschikt over 100 werkplekken en 3 automatiseringsmedewerkers.

Er zijn dus zo'n 240 werkplekken die op een Novell omgeving (Windows XP met Novell Client) werken en 100 op een Windows omgeving.

In mijn advies moet ik uiteraard een aantal dingen opnemen zoals:
  • Voor-en nadelen van het gebruik van Microsoft/Novell (Is naar mijn mening wat betreft het beheer en functionaliteit bijna gelijk)
  • Afhankelijkheden van leveranciers
  • Kosten omscholing van automatiseringspersoneel
  • Kosten omscholing van werknemers
  • ?
Wie is er bekend met een soortgelijke situatie en kan mij wat tips geven waar ik op moet letten, etc.?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-03 13:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik denk dat je eerst duidelijk moet maken welke diensten het facilitair bedrijf moet gaan aan bieden aan de gebruikers van de verschillende vestigingen.

Vervolgens zou ik met deze gegevens en aan de hand van randvoorwaarden zoals budget, politieke beweegredenen, etc een totaaloverzicht opgestellen van hetgeen men nu wil (+ een overzicht van eisen en wensen)

Tot hoever moet je overigens gaan met je advies? Puur een globaal advies van het organisatieschema of moet je alle hardware en software ook al uitzoeken? (om maar wat te noemen)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 07:06
DeepFreeze.NL schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 15:10:
Drie organisaties gaan zich vormen tot één facilitair bedrijf.

Organisatie A en B draaien beide op een Novell omgeving met Novell Netware 6.5. Daarnaast beschikken ze over een IBM AS400 server en enkele Windows 2003 servers. Deze twee organisaties zijn al redelijk op elkaar afgestemd wat betreft de ICT-infrastructuur. Ze zijn reeds met elkaar verbonden met behulp van een straalverbinding en maken al gebruik van flexplekken.

De derde organisatie (C) draait op een Windows omgeving met Windows 2000 en 2003 servers.

Nu is mij gevraagd (als afstudeeropdracht) om een advies te schrijven hoe deze omgevingen zo effcient mogelijk op elkaar afgestemd kan worden. Ik ben opzoek naar tips en aandachtspunten waarop ik moet letten bij het migreren van deze twee omgevingen.

Organisatie A beschikt over 140 werkplekken en 2 automatiseringsmedewerkers.
Organisatie B beschikt over 100 werkplekken en 2 automatiseringsmedewerkers.
Organisatie C beschikt over 100 werkplekken en 3 automatiseringsmedewerkers.

Er zijn dus zo'n 240 werkplekken die op een Novell omgeving (Windows XP met Novell Client) werken en 100 op een Windows omgeving.

In mijn advies moet ik uiteraard een aantal dingen opnemen zoals:
  • Voor-en nadelen van het gebruik van Microsoft/Novell (Is naar mijn mening wat betreft het beheer en functionaliteit bijna gelijk)
  • Afhankelijkheden van leveranciers
  • Kosten omscholing van automatiseringspersoneel
  • Kosten omscholing van werknemers
  • ?
Wie is er bekend met een soortgelijke situatie en kan mij wat tips geven waar ik op moet letten, etc.?
als het een afstudeeropdracht op HBO niveau is, moet je een duidelijk probleem/vraagstuk op tafel hebben liggen.

Je moet je afvragen wat de directie van de onderneming van plan is, en wat de business doelen zijn.

Op basis hiervan kun je een analyse doen van de IST situatie, en de SOLL situatie definieëren, en de weg(en) hier naar toe definieëren.

Maar jij wilt blijkbaar een technisch stuk schrijven :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Grolsch schreef op woensdag 21 november 2007 @ 15:42:
Maar jij wilt blijkbaar een technisch stuk schrijven :?
Daarom moet je ook duidelijk voor ogen hebben wat je 'Target Audience' van je rapport is.
Hoger management (directienivo) heeft 0,0 behoefte aan technische info.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DeepFreeze.NL
Het adviesrapport wordt primair geschreven voor de coordinatoren van de afdelingen I&A.
De inhoud van het adviesrapport bestaat uit de verschillende aandachtspunten die met het samenvoegen tot één facilitair bedrijf naar voren komen. Voorbeelden zijn de noodzaak tot glasvezelverbindingen, het centraliseren van de serverruimtes, etc.

Van deze aandachtspunten is het mijn taak om de verschillende mogelijkheden te schetsen met daarbij de voor- en nadelen en het kostenplaatje. Het advies moet niet bindend zijn, dus ik mag er geen conclusie aan geven. Het is puur het beschrijven van de noodzaak en de verschillende opties benoemen.

Waar het mij nu om gaat is het combineren/migreren van de twee verschillende omgevingen, namelijk Novell en Windows. Ik heb namelijk totaal geen ervaring op dit gebied. Praktijk cases en dergelijke zullen me dan ook op weg kunnen helpen.

• rolands
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2023
Als het gaat om het behouden van zowel een Novell als een MS omgeving, kan ik aangeven dat het werkt. Je kunt met DirXML de NDS en AD aan elkaar knopen, althans gedeeltelijk.

Wel wil ik aangeven dat het beheertechnisch makkelijker is om een keuze te maken voor Novell of MS. Daarnaast kan ik me voorstellen dat wanneer je zit met flexwerkers, ze op de ene vestiging moeten inloggen met een Novell Client en op de andere niet, dit zou verwarring kunnen veroorzaken. Helemaal als je daarnaast ook nog zowel een Exchange als een Groupwise server gaat handhaven icm zowel GroupWise client als Outlook.

• DeepFreeze.NL
Het gaat mij niet om het behouden van of de Novell, of de Microsoft omgeving.

Er zijn namelijk drie keuzes;
  • Organisatie C gaat ook over op Novell (Meest voor de hand liggend).
  • Organisatie A & B gaan over op een Microsoft omgeving.
  • Microsoft en Novell gaan gecombineerd verder, iedere organisatie blijft dus bij zijn eigen platform.
Nu wil ik dus in kaart brengen van wat de voor- en nadelen zijn bij elk van deze keuze met daarbij de kosten die er aan verbonden zijn.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:42
DeepFreeze.NL schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 15:28:
Het gaat mij niet om het behouden van of de Novell, of de Microsoft omgeving.

Er zijn namelijk drie keuzes;
  • Organisatie C gaat ook over op Novell (Meest voor de hand liggend).
  • Organisatie A & B gaan over op een Microsoft omgeving.
  • Microsoft en Novell gaan gecombineerd verder, iedere organisatie blijft dus bij zijn eigen platform.
Nu wil ik dus in kaart brengen van wat de voor- en nadelen zijn bij elk van deze keuze met daarbij de kosten die er aan verbonden zijn.
Tsja, je begint bij de oplossing, terwijl je veel beter kunt beginnen bij het "probleem" wat moet worden opgelost. M.a.w.: wat zijn de organisatiedoelen die nagestreefd worden? Daarna de vraag: Hoe richt ik mijn architectuur/infrastructuur in zo dat die doelen nagestreefd kunnen worden? Dan heb je het nog niet over de platformleverancier gehad! Als je weet hoe het ingericht zou moeten worden (SOLL) en je hebt in kaart gebracht hoe dat nu is (IST) kun je gaan bepalen hoe je migratietraject er uit gaat zien. Veel belangrijker dan de vraag welk platform gewenst is is de vraag hoe je met informatie om gaat.
Voorbeeld: Zowel organisatie A, als B als C hebben nu hun eigen informatievoorziening. Het is aannemelijk aan dat één gezamenlijk informatiesysteem nodig is, zodat, om maar wat te noemen, personeelsgegevens op één plaats worden bijgehouden (betrouwbaarheid). Of dat nou op Novell, Microsoft of een mixed omgeving gebeurt maakt voor die constatering niet uit.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:07
Sorry. maar moest gewoon ff reageren:
Deze twee organisaties zijn al redelijk op elkaar afgestemd...
...met elkaar verbonden met behulp van een straalverbinding...
Dat lijkt me wel handig ja, dat ze op elkaar zijn afgestemd.. ;)
Pagina: 1