[PA-RISC] Debian - Kernel kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 16:50

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Goedendag,

op school hebben we een HP9000 N4000 server gekregen om mee te spelen. (url geeft aantal plaatjes ervan)
We willen deze proberen in te richten met een aantal servers voor een lanparty.

Nu hebben we een aantal feiten verzameld:
  • Het is een HPPA systeem.
  • Een van de weinige OS'sen die de HPPA architectuur ondersteunden is Debian (en Gentoo)
  • We hebben gekozen voor Debian.
Na een hoop gepruts met de GSP client, hebben we het systeem een klein beetje onder controle.
We hebben nu Debian geinstalleerd, en in principe draait het naar ons gevoel wel goed, totdat we zagen dat hij maar 1 processor gebruikt. In ons systeem zitten 6x 360MHz processoren.

We hebben al verschillende bronnen geraadpleegd, Google, en andere draadjes uit GoT.
Ik denk dus, dat we een andere kernel nodig hebben. (Correct me if i'm wrong...)
We hebben vernomen dat het er een moet zijn met SMP ondersteuning.

Na wat gegoogle zijn we hier op gekomen: linux-image-2.6.18-4-parisc64-smp
Is dit nu de kernel?
Zoja, kan ik deze dan gewoon installeren? Of moet ik dat tijdens de installatie ook al doen.
We konden tijdens de installatie namelijk niet kiezen tussen kernels.

Wie kan ons even opweg helpen met deze toch wel aardig pittige zoektocht naar een goed werkend systeem?

Alvast super bedankt!

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou de Debian install guide lezen. Maar de door jou genoemde kernel lijkt best goed. Er is wel al een 2.6.18-5 kernel met een security update. Deze kan je van security.debian.org apt-getten.

En verder kan je het gewoon proberen. Als-ie niet goed is start je gewoon de oude kernel op en kan je weer bij het systeem.

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:25
SMP ondersteuning (Symmetric Multi Processing) is inderdaad wat je nodig hebt voor meerdere processors aan te kunnen sturen. De huidige kernel zal dit dus waarschijnlijk niet aan hebben staan.

Indien je het de "debian way" wilt doen kun je inderdaad upgraden naar de meest recente SMP kernel voor jou architectuur.

Wat ook een optie is, is de kernel source te downloaden van www.kernel.org en zelf te compileren.
Je kunt er dan weer een eigen package van bakken of gewoon het niet helemaal op de "debian way" te doen.

Het is niet helemaal gemakkelijk om te doen als je het nog nooit eerder gedaan hebt maar je moet ergens beginnen. Voordeel is dat je eigenlijk niets kapot kunt maken mits je je oude kernel gewoon beschikbaar houd. Zodoende kun je altijd je oude kernel booten en dus nog bij het systeem.

I want to live forever, so far.. so good.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:08

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

pa-risc is, imho, een van de minst ondersteunde Debian architecturen. Ik zou eens lid worden van en zoeken in de archieven van de pa-risc mailing list. Het zou best eens kunnen dat smp niet werkt op dat model, en er staat me van vroeger ook iets bij dat 64-bits niet zou werken.

Ga er maar van uit dat niet veel developers (en er zijn zowiezo niet veel pa-risc developers) zulke hardware hebben, dus veel testen is lastig.

Succes,
Jurriaan

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 16:50

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Ik zal voor de netheid nog even een conclusie aan dit topic toevoegen:

We hebben veel uitgeprobeerd. En het was inderdaad toch een 64 bit systeem.
Via apt-get hebben we simpelweg linux-image-2.6.18-5-parisc64-smp geïnstalleerd.
Na een reboot, werkte hij goed.

Via top was te zien dat alle 6 processoren aangestuurd werden.

Het was dus niet zo heel moeilijk. Mijn Linux kennis was gewoon nog niet zo ver.
(Het pakketje build-essential was namelijk ook errúg nodig.)

[ Voor 4% gewijzigd door The Milkman op 07-12-2007 16:42 ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 18:29
gebruik de command "uname -v "

om je kernel versie uit te printen , gewoon even een tip

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10

deadinspace

The what goes where now?

The Milkman schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 16:41:
(Het pakketje build-essential was namelijk ook errúg nodig.)
Waarvoor had je build-essential nodig dan?
Pagina: 1