Extra router aansluiten op intranet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nederfox
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-06 14:21
Om vanuit thuis in te loggen op ons intranet, wil ik een extra router aansluiten. De netwerkstructuur staat als schetsje op http://nederfox.com/network.gif. Het intranet bevat al een aantal andere routers, daarom is het voor mij lastig en vraag ik jullie hulp.

De werkstations in lokatie Noord maken allemaal gebruik van een extern bureaublad en loggen in op de terminalserver 10.10.121.2 op lokatie Zuid. Voorbeeld: werk01 kan via de roze lijn naar de juiste bestemming. Als ik een standaard windows-pc aansluit op de switch in lokatie Noord, dan krijgt deze van DHCP server 10.10.80.1 een ip adres, net als alle werkstations. Ook het extern bureaublad naar 10.10.121.2 werkt in dit voorbeeld.

Via het internet kan ik met VPN inloggen op de Draytek. Op de Draytek staat NAT en DHCP uit, alle apparaten aan de Draytek hebben een eigen extern ip adres: 62.41.xxx.xx1 t/m 62.41.xxx.xx4 De verdere toegang is denk ik op twee manieren te regelen:

1. Van de Draytek naar de switch (rode lijn), of
2. nog een extra router er tussen (groene lijn)

Wat raden jullie aan, optie 1 of 2? En welke instellingen moet ik maken op de Draytek en/of extra router?
Of is er nog een betere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat kan je dan als je op je draytek zit. Je krijgt een ip adres neem ik aan en wat kan je wel en niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nederfox
De bedoeling is om thuis eerst een VPN verbinding op te zetten naar één van de externe ip adressen bij de draytek. Dan thuis het extern bureaublad starten, en connect naar 10.10.121.2

Vanaf de Draytek zou dus op de 1 of andere wijze een statische route naar 10.10.121.2 moeten komen. De vraag is hoe deze route het best uitgestippeld kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je zet dus gewoon op de draytek een statische route naar 10.10.121.0/24 met als next-hop het ip adres van de cisco in het segment 10.10.80.0/24. Je hebt hier geen extra hardware voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nederfox
Op die manier had ik het in eerste instantie ook uitgedacht :D
Maar volgens een kennis kon dat niet en moest die extra router er echt tussen. Vanwege mogelijke netwerkproblemen. De cisco's worden extern beheerd, en het zou vervelend zijn als ik iets "sloop"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je een Cisco sloopt door er verkeer naar toe te sturen dan vind ik dat heel erg knap. Dat gebeurt dus echt niet. Gewoon een static route configureren op die draytek (kan vast wel) en hopen dat die cisco een route heeft naar de ip reeks die gebruikt wordt voor de VPN verbindingen van de Draytek.
Pagina: 1