Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Doorgebrandde zekering 3Com modem

Pagina: 1
Acties:

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 12:41
Beste Tweakers,

Ik heb al enige tijd een 3Com router met ingebouwd modem. Nu is hier echter een tijd geleden de bliksem ingeslagen en hierdoor de externe voeding van de router doorgebrand.
Na het aansluiten van een universele voeding deed hij het weer, behalve de modem functie. Ik heb de router opengehaald en trof hier een doorgebrandde zekering aan, net achter de connector van de telefoonlijn.
Op de foto betreft het hier component RF200.
Ik ben naar een lokale elektronicawinkel gegaan en hier kreeg ik een zekering van ik meen 10mA, na het aansluiten deed het modem het weer, echter hij valt na twee minuten weer uit.
Het herstarten van de complete router verhelpt dit weer maar hij valt bijna meteen weer uit.
Ook met het direct omzeilen van de zekering, door simpelweg een ijzerdraadje ertussen te plaatsen verhelpt dit probleem niet.
Hebben jullie opties om dit probleem te verhelpen?
Of zou het kunnne liggen aan een te klein amerage van mijn universele voeding? (800mA tegen 1500mA van de originele)

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: http://www.tomfrissen.nl/3comklein.jpg

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44

RvL

Je zou het eens kunnen proberen met een zwaardere voeding inderdaad. Je universele voeding is slechts de helft van de originele. Grote kans dat hij niet genoeg prik kan leveren waardoor de spanning die de voeding levert te ver inzakt. Dat dit pas na 2 minuten gebeurd is te verklaren omdat de voeding in eerste instantie de stroom bij de gewenste spanning waarschijnlijk wel zal kunnen leveren maar hierdoor warm wordt. Als het een enigzins intelligente voeding is (met regelaar dus) zal hij door de hitte die hij produceert uitschakelen of in een beveiliging terecht komt.

Een zekering omzeilen met een stukje draad zou ik sowieso niet doen. Mocht het probleem wel veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een kortsluiting of een ander hardwaregerelateerd probleem waardoor de zekering er uit zou gaan, dan zou je apparaat met zo'n draadje lekker doorbranden.

De kans bestaat ook nog dat de hardware schade op heeft gelopen door de blikseminslag. Bliksem is niets meer en niets minder dat statische electriciteit en electronica is daar geen vriendjes mee.

Maar ik zou eerst eens een zwaardere voeding proberen, denk dat dit het wel oplost.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die zekering zit hem puur in de telefoonlijn en heeft niets te maken met de voeding, hij beschermt tegen hoge stromen van buitenaf, bij blikseminslag bijvoorbeeld. Dan gaat alleen de zekering stuk in plaats van het hele systeem.
Ik denk dat het aan je te lichte voeding ligt. Zoek een voeding met dezelfde spanning en minstens 1500mA

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00

WouterG

Dit is geen ondertitel

Niet toevallig een multimeter liggen? Anders zou je de spanning eens een tijdje in de gaten kunnen houden.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
Oef, als die piekstroom hoeg genoeg is geweest om de zekering er uit te blazen kan je er donder ( :P ) op zeggen dat er meer kaduuk is.

Repareren doe je zo.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Of zou het kunnne liggen aan een te klein amerage van mijn universele voeding? (800mA tegen 1500mA van de originele)
voila, dit lijkt mij ook wel een mooie oorzaak van je issue.

• tomtommie
ik ga morgen even een universele voeding halen bij de MM, mocht het niet werken kan hij nog altijd terug :+

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

Tarin

Just plain weird.

tomtommie schreef op donderdag 22 november 2007 @ 15:43:
ik ga morgen even een universele voeding halen bij de MM, mocht het niet werken kan hij nog altijd terug :+
Succes daarmee, laatste keer dat ik daar was viel het me nogal tegen wat ze er aan universele voedingen hadden, er kwam niets boven 1A.. Je zou ook een elektroboer kunnen proberen, die zijn meestal wat beter gesorteerd op dit gebied.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• tomtommie
MM had er ene van 1800mA, na deze aangesloten te hebben werkt alles weer perfect _/-\o_

In feite had ik het antwoord zelf al gegeven, maar daar zie je wel niet waar een post voor plaatsen goed voor is, denk je nog eens over alle handelingen na :P
Pagina: 1