- Maar je maakt wel wat mee! -
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
op de site staat dat ze in principe niet aftrekbaar zijn...gambieter schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:00:
Begin eens met navragen bij de Belastingdienst.
op de site kan zoveel staan, en probeert zoveel mogelijk verschillende gevallen te bestrijken. Ik neem aan dat je nog een telefoon hebt?Deviator79 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:01:
[...]
op de site staat dat ze in principe niet aftrekbaar zijn...
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dit zijn zakelijke ritten, dus de kosten zijn wel degelijk vrij van loonbelasting te vergoeden. Je kunt als werkgever een belastingvrije reiskostenvergoeding van 19 cent/kilometer betalen, voor woon-werk en werk-werk ritten.Deviator79 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:59:
In diverse topics lees ik dat reiskosten gemaakt met de eigen auto niet aftrekbaar zijn.
Weet iemand of de kosten die een huisarts, of in ons geval, verloskundige naar patienten/clienten
maakt wel op een of andere manier aftrekbaar zijn?
Mijn vrouw rijdt momenteel voor haar studie voor verloskundige nogal veel kilometers met onze eigen auto, en dit loopt best in de papieren.
Let op: de vrijstelling/aftrek zit in de loonbelasting, niet in de inkomstenbelasting. Dat betekent dat de werkgever moet meewerken.
Als een werknemer geen onbelaste reiskostenvergoeding ontvangt, is er geen mogelijkheid om deze belastingaftrek alsnog te genieten in de vorm van een aftrekpost IB.
Er is geen werkgever, dus dat is makkelijk.t_captain schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:54:
[...]
Dit zijn zakelijke ritten, dus de kosten zijn wel degelijk vrij van loonbelasting te vergoeden. Je kunt als werkgever een belastingvrije reiskostenvergoeding van 19 cent/kilometer betalen, voor woon-werk en werk-werk ritten.
Let op: de vrijstelling/aftrek zit in de loonbelasting, niet in de inkomstenbelasting. Dat betekent dat de werkgever moet meewerken.
Als een werknemer geen onbelaste reiskostenvergoeding ontvangt, is er geen mogelijkheid om deze belastingaftrek alsnog te genieten in de vorm van een aftrekpost IB.
Het komt er dus op neer dat deze kosten niet afrekbaar zijn.
Dat is erg jammer, want het kost behoorlijk wat.
[ Voor 3% gewijzigd door Deviator79 op 23-11-2007 14:53 ]
In dat geval kun je het nog proberen over de boeg van studiekosten.Deviator79 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 14:51:
[...]
Er is geen werkgever, dus dat is makkelijk.
Het komt er dus op neer dat deze kosten niet afrekbaar zijn.
Dat is erg jammer, want het kost behoorlijk wat.
- ik weet niet welke kosten als studiekosten mogen worden geteld. Collegegeld natuurlijk wel, maar reiskosten t.b.v. je studie? Ik weet het niet.
- om iets van je belastbaar inkomen te kunnen aftrekken, heb je wel een belastbaar inkomen nodig. Concreet: je vriendin heeft pas iets aan een aftrekpost als ze een inkomen heeft.
Verwijderd
Overigens kun je aftrekposten tussen fiscale partners onderling schuiven. Dus zijn vriendin hoeft niet per sé een eigen inkomen te hebben.
De behandelaar kan natuurlijk een vastgesteld tarief declareren. Hier zit ook een vergoeding voor de reiskosten in. Als de begeleider extra patiënten kan zien dankzij de stagiair, dan is een vergoeding voor de kosten van de stagiair niet meer dan passend.
Ik vind het vreemd dat je voor een stage kosten moet maken, die je niet vergoed krijgt, maar waar ook geen alternatieven voor bestaan.
[ Voor 7% gewijzigd door paknaald op 26-11-2007 13:00 ]
Voor een stage zou je in princiepe geen kosten moeten maken die niet vergoed worden.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Nou mijn vriendin doet ook de opleiding.paknaald schreef op maandag 26 november 2007 @ 13:00:
Als je vriendin in opleiding is, dan behandelt ze toch niet zelfstandig patiënten? Dan kan ze toch meereizen met de begeleider? Daarnaast bestaat er natuurlijk ook nog de OV-kaart voor studenten (kan inderdaad in voorkomende gevallen niet mogelijk zijn door tijdsdruk of bijv. geen aanspraak).
De behandelaar kan natuurlijk een vastgesteld tarief declareren. Hier zit ook een vergoeding voor de reiskosten in. Als de begeleider extra patiënten kan zien dankzij de stagiair, dan is een vergoeding voor de kosten van de stagiair niet meer dan passend.
Ik vind het vreemd dat je voor een stage kosten moet maken, die je niet vergoed krijgt, maar waar ook geen alternatieven voor bestaan.
Veel dames doen ook op oudere leeftijd deze opleiding. Mijn vriendin is volgende jaar 29, en krijgt geen stufi meer of lening, dus ook geen OV. Duur grapje.
Tevens een vergoeding, nou in de zorg sector zit dat er helaas niet in. Aangezien je mee loopt, en nog geen eigen verantwoordlijkheid mag nemen, krijg je dus ook geen cent. Das dus de 2de bummer.
Helaas kost het je veel geld. Het vreemde is ook dat ze verwachten dat de scholier zo flexibel mogelijk zijn, en de school is zo vast geroest als wat. Als het mijn school was geweest was ik allang pleite!
de enige voldoening die ik krijg is dat ze er onwijs blij mee is met de opleiding, maar voor de rest kost het je een bult tijd en geld.
Maar als je geen verantwoordelijkheid mag nemen dan hoef je toch ook niet alleen langs bij patienten? Dan kan je toch gewoon met de persoon waar je met mee moet meerijden?stimpyrulez schreef op maandag 26 november 2007 @ 14:01:
[...]
Tevens een vergoeding, nou in de zorg sector zit dat er helaas niet in. Aangezien je mee loopt, en nog geen eigen verantwoordlijkheid mag nemen, krijg je dus ook geen cent. Das dus de 2de bummer.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
jeps dat zou kunnen, alleen komt dat niet altijd uit (blijkbaar) en dan is een auto wel super handig.rwb schreef op maandag 26 november 2007 @ 15:31:
[...]
Maar als je geen verantwoordelijkheid mag nemen dan hoef je toch ook niet alleen langs bij patienten? Dan kan je toch gewoon met de persoon waar je met mee moet meerijden?
Hoor vooral van mijn vriendin dat het in het laatste jaar wel eens handig zou kunnen zijn.
Hee, wat leuk een 'lot' genootstimpyrulez schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:58:
[...]
jeps dat zou kunnen, alleen komt dat niet altijd uit (blijkbaar) en dan is een auto wel super handig.
Hoor vooral van mijn vriendin dat het in het laatste jaar wel eens handig zou kunnen zijn.
Mijn vriendin is 4e jaars, dus we hebben al het een en ander erop zitten.
Ze loopt nu stage bij een praktijk op 25 km afstand van ons huis, en ze moet soms meerdere malen per nacht heen en weer (Zaandijk-Volendam e.o.).
Studenten krijgen nergens een vergoeding, de school betaald zelfs de opleidingspraktijken om studenten een stageplek te bieden.
Zonder eigen auto had ze in de afgelopen jaren vaak moeten overnachten bij een praktijk om op tijd te zijn, gelukkig is dat maar een keer voorgekomen door een te grote afstand.