Blijf de error 9 (machine_check_exeption) krijgen.

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Oke.

Ik heb al een tijd een servertje. Maar ik krijg daar geen langere uptijd op dan een dag of zo en dan heb ik de error 9 (machine_check_exeption). Dit is al een tijdje (zeg een 1 jaar)

Mijn config is nu
Asus 450watt voeding
3x IDE harddisk (1x maxtor, 2x WD)
1x Sata harddisk
4400 X2 Athlon (939)
Asrock 939A8X-M
2x 512 mem
PCI videokaart (S3 gevalletje)
3com netwerkkaartje

Ik ben dus de FAQ gaan doornemen en gegoogled. En wat heb ik aan de hand daarvan gedaan
- Ik had er een raid kaartje inzitten met 2 kleine harddisks op raid (ivm data-beveiliging). Zowel de kaart als de harddisk zijn eruit gegaan (stroombesparing)
- Bij deze error is meestal de voeding verdacht (uit de FAQ), dus vervangen door een Asus 450watt
- Kabels van Sata driver vervangen
- Andere processor erin
- Andere videokaart
- Geheugen gechecked en gewisseld met andere machine

En nog krijg ik deze error. Ik kan hem ook niet reproduceren, hij lijkt at random op te treden. Soms is het bij geen enkele belasting (merkt ik het pas als ik weer inlog), soms is het als ik hem wat zwaarder belast met disk I/O. (rarren en parren).

Zelf verdenk ik de SATA combinatie tussen harddisk en controller. Maar ik kan daar niets van vinden op het i-net. Ook contact met Asrock leverde niets op, behalve de opmerking dat hun drivers eigenlijk niet zijn voor windows 2003. (en een paar tips die ik al had)

Het lijkt minder te zijn als ik de drivers eraf knikker, maar dan wil mijn sata schijf alleen in PIO mode 4 draaien en geen DMA mode. Dat ik het systeem opnieuw installeer en dan een andere schijf kies als de SATA om het systeem en het swapfile op te zetten, maar niets uit (geloof ik al 10x gedaan).

Mijn vraag is nu. Heb ik nog iets gemist wat ik doen kan. Of kan ik maar beter het systeem in de sloot flikkeren (of te wel een andere moederbord kopen?). Wordt lichtelijk wanhopig!

Edit: O'ja of ik de sata in raid draai (jbod) of als single maakt ook niets uit.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ok nu riskeer ik weer een flame
maar draai eens een linux distro, houd die het wel langer vol is het windows :P

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• teejay23
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-01 14:47
Ik heb dit van de week ook gehad toevalig ook met een 3com 3c905b, als ik de kaart eruit haal heb ik het niet meer...

Sorry dat ik geen oplossing heb maar vertel je dit, om misschien aan te geven dat het niet je SATA is maar je 3com netwerk kaart.

Succes groetjes

Tim

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:37:
ok nu riskeer ik weer een flame
maar draai eens een linux distro, houd die het wel langer vol is het windows :P
Ik zou dit graag willen. Maar mijn tijd van ontdekken, rommelen heb ik gehad en ligt achter me. Ik wil nu gewoon iets dat werkt en ik heb geen tijd om een hele linux distro uit te gaan vogelen om te kijken of ik dat net zo werkend kan krijgen als dit.

Gezien ik in windows niet de fout kan reproduceren, zie ik niet in hoe ik in linux hem hetzelfde kan laten toen om te kijken of de fout daar ook voorkomt.
Dus met dit antwoord kan ik helaas niet veel (maar zie het ook niet als een flame).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Cyberpope schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:10:
[...]

Ik zou dit graag willen. Maar mijn tijd van ontdekken, rommelen heb ik gehad en ligt achter me. Ik wil nu gewoon iets dat werkt en ik heb geen tijd om een hele linux distro uit te gaan vogelen om te kijken of ik dat net zo werkend kan krijgen als dit.

Gezien ik in windows niet de fout kan reproduceren, zie ik niet in hoe ik in linux hem hetzelfde kan laten toen om te kijken of de fout daar ook voorkomt.
Dus met dit antwoord kan ik helaas niet veel (maar zie het ook niet als een flame).
hoezo tijd en ontdekken ? nooit van een livecd gehoord ?
boot dat ding op een knoppix of een ubuntu live cd oid (of gentoo, whatever)
en laat hem eens lekker draaien..

of je installed een kale install en laat die lekker staan idlen, als ie dan crashed dan heb je iig nog je dmesg en je logs om uit te vogelen wat er gebeurd

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 23:00:
[...]

hoezo tijd en ontdekken ? nooit van een livecd gehoord ?
boot dat ding op een knoppix of een ubuntu live cd oid (of gentoo, whatever)
en laat hem eens lekker draaien..

of je installed een kale install en laat die lekker staan idlen, als ie dan crashed dan heb je iig nog je dmesg en je logs om uit te vogelen wat er gebeurd
Probleem is dat de ene keer windows ook een week loopt zonder problemen en hem dan weer 4x per dag eruit laat klappen. Een live-cd kan dus rustig ook een week geen problemen geven of wellicht langer.

Plus als linux nu geen probleem geef (wellicht door andere drivers) wat heeft mij dat dan opgeleverd? Dat mijn server moet ombouwen naar linux. Waar ik heel weinig van af weet en dus geen optie is?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Begin es met standaard troubleshooten. Zoveel mogelijk hardware uithalen, memtestje doen...

http://specs.tweak.to/16567

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
skelleniels schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:10:
Begin es met standaard troubleshooten. Zoveel mogelijk hardware uithalen, memtestje doen...
Als je leest, zie dat dit allemaal gebeurd is. Verschillende hardware vervangen en diverse memtest (met verschillend geheugen zelf). De hele faq en troubleshootguide is doorgelopen.

En dan verdenk ik dus de combinatie SATA - Moederbord.

Ergo net een ander moederbord besteld. Wat dat was het enige dat ik nog niet vervangen heb.

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

Cyberpope schreef op woensdag 21 november 2007 @ 15:12:
[...]

Als je leest, zie dat dit allemaal gebeurd is. Verschillende hardware vervangen en diverse memtest (met verschillend geheugen zelf). De hele faq en troubleshootguide is doorgelopen.

En dan verdenk ik dus de combinatie SATA - Moederbord.

Ergo net een ander moederbord besteld. Wat dat was het enige dat ik nog niet vervangen heb.
En dit dan ??? ook al geprobeert ?
teejay23 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 14:20:
Ik heb dit van de week ook gehad toevalig ook met een 3com 3c905b, als ik de kaart eruit haal heb ik het niet meer...

Sorry dat ik geen oplossing heb maar vertel je dit, om misschien aan te geven dat het niet je SATA is maar je 3com netwerk kaart.

Succes groetjes

Tim

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Nee, want die 3-com kaart is er juist ingekomen om een probleem met de on-board nic uit te sluiten. Ik verdacht de drivers (officieel ondersteund asrock geen 2003) dus heb ik een tijdje zonder alle ULI drivers gewerkt. En werkte de NIC niet en is deze nic erin gekomen. Maar dat gaf geen verlichting.

Gezien dit probleem er was voordat ik de nic erin stopte, gok ik dat hij er ook nog is al ik hem eruit haal.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Voor mensen die hierna zoeken en wellicht op dit topic uitkomen.

Met een ander moederbord draait het stabiel en heb ik deze fout niet meer gehad.
Het zit dus waarschijnlijk in of
combinatie seagate sata en Asrock (voor de sata schijf was hij veel stabieler)
combinatie Asrock en win2003 (ze garanderen de drivers niet).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Asrock icm Win2K3 is een vrij irrelevante - Asrock zelf maakt geen chips, schrijft dus ook geen drivers. Als je driverproblemen vermoedt moet je dus gewoon naar de fabrikanten van de chips zelf kijken (waarbij ULi tegenwoordig een onderdeel van nVidia is). Idem met de SATA problemen - Asrock levert alleen de lijnen van de controller chip naar de connector op het bord.

Wat wel typisch Asrock zou zijn is defecte condensatoren (ze geven zelf toe onderdelen van mindere kwaliteit te gebruiken). Maar als dit een compatibility issue is, is het onterecht Asrock er bij te slepen. Een mobo van een willekeurige andere fabrikant met dezelfde chipset/controllers zou dezelfde issues hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 02 december 2007 @ 00:21:
Asrock icm Win2K3 is een vrij irrelevante - Asrock zelf maakt geen chips, schrijft dus ook geen drivers. Als je driverproblemen vermoedt moet je dus gewoon naar de fabrikanten van de chips zelf kijken (waarbij ULi tegenwoordig een onderdeel van nVidia is). Idem met de SATA problemen - Asrock levert alleen de lijnen van de controller chip naar de connector op het bord.

Wat wel typisch Asrock zou zijn is defecte condensatoren (ze geven zelf toe onderdelen van mindere kwaliteit te gebruiken). Maar als dit een compatibility issue is, is het onterecht Asrock er bij te slepen. Een mobo van een willekeurige andere fabrikant met dezelfde chipset/controllers zou dezelfde issues hebben.
Zou kunnen. Maar dat is het antwoord wat ik van asrock zelf gekregen heb. (ze hebben wel een snel reagerende e-mail ondersteuning). Die gaven 2 dingen aan.

1) De drivers zouden niet win 2k3 goed ondersteunen.
2) Als het een Seagate drive zou zijn(ik had zelf het merk niet genoemd), zouden er bios problemen kunnen zijn bij sata. Zeker in raid (met 1 drive er maar aan), maar zelfs de laatste drivers van ULI (de chipset) herkent de sata-controller niet in win 2k3 als je hem op non-raid zet. (de letterlijke tip: Zet sata op non-raid en check de jumper op de seagate-drive, met netjes een PDFje over welke jumper het betrof, maar die stonden dus al goed)

Hierop hebben ze me een aantal tips gegeven, die helaas geen van alle werkten. Gezien ze zelf direct met deze 2 dingen kwamen, gok ik dat er wellicht wel iets van waarheid in zit.

Op dit moment zit die mobo in een andere pc, die xp draait. In die configuratie werd de sata-driver (met dezelfde driver-download) wel direct goed herkend. En daar draait hij ook goed. Echter dat is een desktop-pc nu, die maximaal een uurtje of 4 achter elkaar aanstaat. Dus weet niet of dat het verschil is.

Overigens geen lekkende condensators (zo op het oog). Daar heb ik direct naar gekeken.

Feit is, dat nu met een ander mobo en zelfs een zonder herinstallatie van windows het veel stabieler draait. Wellicht was het bord aan het overlijden (zoals jij aangeeft door mindere componenten), dan zal dat wellicht binnenkort blijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 02-12-2007 00:42 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat van de mindere componenten heb ik ook direct van Asrock zelf (hun TD is inderdaad snel en openhartig). Maar dit zou idd een BIOS issue kunnen zijn, even goed als een chipset driver issue. Enige manier om daar zeker over te zijn is om ofwel dezelfde WD HDD te gebruiken icm XP, danwel een andere type HDD te gebruiken met het bord icm 2K3. Ik heb zelf trouwens geen problemen gehad met mijn Asrock So939 bord met ULi chipset icm een WD HDD, dus ik verdenk eerder de ULi Win2K3 drivers.

Oslik blyat! Oslik!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Het was een Seagate drive, geen WD.

Pagina: 1