24V naar 24v rAC? (Rectified)

Pagina: 1
Acties:
  • 716 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Ik ben bezig een PVC klep van stroom te voorzien, alleen hij blijft niet open (hij klappert zeg maar).

Het product is te vinden op deze pagina, daar staat ook wat meer technische informatie op. Ik heb getracht de klep van stroom te voorzien met deze trafo, 24v, 750ma. Er gebeurd wel wat, maar de klep gaat niet "open", hij tikt, net of hij de verkeerde stroom krijgt.

In de tussentijd ben ik al wat verder, maar nog steeds heb ik wat hulp nodig...

Ik kreeg een reactie van het bedrijf, dat de plug bovenop de klep, die ik natuurlijk niet heb, voorzien is van een rectifier. De klep heeft dus 24v rAC nodig (rectified AC vermoed ik dan).

Ik heb dus enkel de bovengenoemde adapter. Is er een standaard plug of een simpele schakeling te maken die van genoemde 24v adapter 24v rAC maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Gewoon een bruggelijkrichter gebruiken. Dat zijn 4 diodes, een eenvoudige schakeling dus.
Die schakeling kan je trouwens in 1 component krijgen bij iedere elektronica handelaar onder dezelfde naam: bruggelijkrichter.

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/gelijkrichter.jpg

Wikipedia geeft het schematje.
Op de engelse wiki vind je wat meer uileg over de werking.

[ Voor 14% gewijzigd door flux_w42 op 20-11-2007 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-10 21:40
Je praat nu allen maar over 24V. Als ik op de pagina kijk met de gegevens van deze klep kan deze in meerder spanningen geleverd worden.

Zit er geen type plaatje/stikker op waar de gewenste spanning op staat?

En een rectifier is niks ander dan een gelijk richter.

Als je er zeker van bent dat je de juiste spanning aan bied wat gebeurt er met deze spanning als je klep bedien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Op de klep staat 24v, 50hz. Als ik 24v 720ma rechtstreeks op de klep zet, hoor ik hem klepperen/tikken, net of hij heel veel schakeld. Dit zou overeenkomen met een golfpatroon, alleen dan ontieglijk snel.

edit: misschien een stomme vraag, maar ik ben niet zo thuis in electro. de adapter, is deze dan wisselspanning (AC) en heeft de klep DC nodig? Zo ja, zou ik dan ook geen 24v DC adapter kunnen proberen?

[ Voor 33% gewijzigd door xces op 20-11-2007 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-10 19:23
Dat is precies wat het probleem zou zijn denk ik, gerectificeerde 24v AC is 24v DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Na het lezen van jouw reply ben ik even naar de electroshop hier gegaan (gelukkig in hetzelfde gebouw). Daar hadden ze een 24v DC laptop voeding. Deze schakelde de klep perfect!

Ik kan dus 2 dingen doen om het op te lossen:
- Hopen dat de leverancier van de kleppen mij de ontbrekende stekkertjes geeft, waar een bruggelijkrichter inzit. Hierdooor zou ik dan de transformators kunnen gebruiken die ik al in mijn bezit heb.
- Of een nieuwe 24v DC voeding kopen, waarmee het ook werkt.

Hmm, ff de kosten van beide opties afwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Qua kosten: gelijkrichter is vééél goedkoper dan een nieuwe transfo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:58
of zelf een brugcel van een halve euro er tussen frutten ..

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Alleen als je 24 volt gelijkricht komt daar ongeveer 34 Volt uit, dus wat wil die klep nu precies hebben? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28
Atlas schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:54:
Alleen als je 24 volt gelijkricht komt daar ongeveer 34 Volt uit, dus wat wil die klep nu precies hebben? :)
Door het gelijkrichten alleen zal de effectieve spanning niet veranderen (als we de verliezen over de diodes even verwaarlozen). Pas als we die gelijkgerichte spanning gaan stabiliseren met een elco, zal de spanning stijgen tot de piekwaarde van 34V.

De oplossing is dan ook, zoals al eerder aangeven, er een brugcel of 4 losse diodes tussen te knopen. Zodoende kun je je huidige transformator blijven gebruiken en ben je voor een paar stuivers weer op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

jeronimo schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:39:
[...]

Door het gelijkrichten alleen zal de effectieve spanning niet veranderen (als we de verliezen over de diodes even verwaarlozen). Pas als we die gelijkgerichte spanning gaan stabiliseren met een elco, zal de spanning stijgen tot de piekwaarde van 34V.
Hmm sorry ik las weer niet langer dan mijn soldeerbout lang was.
Je hebt helemaal gelijk ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
jeronimo schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:39:
[...]

De oplossing is dan ook, zoals al eerder aangeven, er een brugcel of 4 losse diodes tussen te knopen. Zodoende kun je je huidige transformator blijven gebruiken en ben je voor een paar stuivers weer op weg.
Het is nog maar de vraag of de klep dit leuk vind. Niet afvlakken betekend namelijk dat de klep niet in een stabiele stand komt waardoor er continue beweging is -> slijtage.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Kosten van een nieuwe stekker (met bruggelijkrichter) waardoor ik mijn eigen trafo's zou kunnen blijven gebruiken komen neer op 30 euro per stuk (heb er 3 nodig). dat is natuurlijk een duur grapje..

Momenteel is het idee om (of) een nieuwe trafo te kopen die 24v DC leverd, of een oplossing verzinnen waarin een bruggelijkrichter zit, en een elco(?) die zorgt dat de spanning niet boven of onder de 24v komt.. Is zoiets te bouwen?

• flux_w42

flux_w42

Dat is eenvoudig te maken met 3 componenten: Gelijkrichter, condensator en 7824 spanningsregelaar.

Bij Conrad kost de spanningsregelaar nog geen 0,6€
De gelijkrichter heb je voor minder dan 1,6€

7824 spanningsregelaar & Bruggelijkrichter

Aangezien er toch een elo winkel in je buurt is, kan je snel aan die componenten graken :)

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/brug.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door flux_w42 op 22-11-2007 11:23 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-10 14:26

RvL

Een trafo die 24v DC levert is onmogelijk. Een trafo levert namelijk altijd AC.

Waarom haal je bij de electronicawinkel op de hoek gewoon niet een bruggelijkrichter en een elco? Kost je misschien 5 euro. Let wel op het amperage wat je schakeling trekt en zorg dat je brug dit gemakkelijk aan kan. Volgens jou link trekt de klep op dc 10,5W. Dat is dan dus 10,5/24 = 0,4375A. Een brug van 1A is dan aan te raden.

De elco achter de bruggelijkrichter is om de gelijkgerichte spanning af te vlakken. Een bruggelijkrichter zonder elco maakt van de sinusvormige wisselstroom namelijk een soort van zaagtand. De elco vlakt dit af tot een net DC spanning. Vuistregel die ik meestal aanhoudt is dat ik de waarde van de elco met 2200uF verhoog per ampere die de voeding moet leveren. Als ik 0.5A moet leveren aan bijvoorbeeld de klep (volgens de link die je meegegeven hebt klopt dit, ongeveer), dan heb ik dus een elco van 1100uF nodig volgens deze vuistregel. Niet iedere waarde is precies te krijgen, pak een waarde die er het dichts bij in de buurt zit.

Zo'n bruggelijkrichter en elco is niet moeilijk aan te sluiten. Op de meeste bruggelijkrichters staan golfjes. Hier komt dus de AC spanning op die van de trafo komt. Ook staat er in veel gevallen + en - op en je raad het al, daar komt dus je positieve en negatieve DC spanning uit. De elco sluit je vervolgens tussen + en - DC aan. Let wel op de polariteit van de elco! Anders zegt hij poef en dat stinkt!

Nu weet ik niet hoe strak die 24v moet zijn en wat de marge hier op is. Als je een trafo hebt die 24V AC levert zal deze na gelijkrichten en afvlakken hoger uitvallen. Grofweg kan gezegd worden dat je AC spanning * 1.41 = afgevlakte DC spanning. In dit geval dus 24 * 1.41 = 33.84V DC.

Wat je dan nog zou kunnen doen is gebruik maken van een voltregulator, bijvoorbeeld een 7824. Deze maakt van je die 33.84V dan een nette 24V. Schema is hier te vinden. Let wel op dat je een 7824 en geen 78L24 neemt, want die laatste kan maar 250mA leveren.

Nou, als je nog vragen hebt, lees ik het wel! :)

edit:

Te laat, ben er ook te lang mee bezig geweest....

@Flux
Ik zou nog een kleine condensator (100nF) over de uitgang van de 7824 zetten. Scheelt je flink wat rimpel. Nu weet ik niet of die klep daar gevoelig voor is, maar het is wel zo netjes ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 22-11-2007 11:16 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Jezus wat een hulp zeg! Hier ben ik erg blij mee! Misschien komt het dan toch nog goed ;) Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen...

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:28
Voor je een gestabiliseerde voeding gaat bouwen zou ik toch eerst even de proef op de som nemen en nagaan of de leverancier van de klep gelijk had. M.a.w. neem je 24V trafo, hang er een brugcel achter en houd je klep dicht (of open...).

Lemming heeft gelijk dat dit geen perfecte gelijkspanning oplevert, maar wie de tijd over heeft mag eens uitrekenen wat de resulterende stroom door de belasting is zonder afvlakelco.

Mocht je toch een gestabiliseerde voeding met een 7824 willen bouwen moet je ook rekening houden met de warmteverliezen hierin. Eenvoudiger is het om dan een 18Vac trafo te nemen en dit met een brugcel gelijk te richten en met een elco af te vlakken. Je komt dan ook op je 24Vdc uit zonder overbodige verliezen.

Heb je al wel een idee hoe je de besturing gaat regelen?
Pagina: 1