Toon posts:

@home versus orange

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kennissen hebben een seizoensgebonden bedrijf, in de zomermaanden wordt er intensiever gebruikt gemaakt van netwerk en internetverbinding. Er hangen 4 computers in het netwerk, 1 computer staat sowieso altijd aan, deze verzend om de 30 seconden een webcam-capture naar de bedrijfswebsite. In de zomermaanden is er ook nog een wifi-hotspot waar klanten gebruik van kunnen maken (tegen betaling). 1 computer is prive, 1 computer is prive/werk, 1 computer is werk het hele jaar door, 1 computer is alleen werk in de zomermaanden.

Het internet gedeelte draait op ADSL Orange, 4mbit.. waar dus de 2 prive computers intensiever gebruik van maken. De 2 werk computers gebruiken internet voor het ophalen van mail en af en toe wat zoekwerk. In de zomermaanden draait de wifi hotspot ook op deze internetverbinding.
Door de verre ligging van het bedrijf tov de telefooncentrale is de snelheid niet optimaal (download 200 KB/s upload 20 KB/s). Internet is traag en valt op sommige momenten in zijn geheel weg.

Ik ben zelf al jaren tevreden @home gebruiker en heb ze de tip gegeven om een overstap naar een internetleverancier als @home te maken. Nu heeft mijn kennis dit voorgelegd bij zijn automatiseerder en deze wijst @home per direct af en wel om de volgende redenen:

Wisselende IP adressen
@home heeft in theorie een dynamisch ip-adres, maar in de praktijk komt het er op neer dat deze statisch is. Mijn ip-adres is in 8 jaar nog nooit veranderd.

Technische aansluiting
Omdat het tv-kanaal elders binnekomt dan de telefoonlijn zijn er wat technische aanpassingen nodig. Er moet een router bijkomen en wat meer kabels getrokken worden. Geen ramp.

Onstabiele lijn
Volgens de automatiseerder wordt door meerdere mensen op dezelfde lijn de snelheid teveel beinvloed. Dat kan in de praktijk inderdaad voorkomen, echter zit het bedrijf in een klein dorp waar de aanwezigheid van andere @home gebruikers te verwaarlozen is. Ik woon zelf in Groningen en heb nooit problemen gehad met een snelheid die drastisch kelderde.

Kortom 1 eigen telefoonlijn is stabieler volgens de automatiseerder

Wellicht zouden bovenstaande argumenten doorslaggevend zijn als de huidige adsl verbinding perfect werkte, echter zitten ze qua snelheid en stabiliteit nu ver beneden peil. Orange komt binnenkort met een verhoging naar 8 mbit, ondanks de snelheidsverdubbeling zal het instabiel blijven ben ik bang. Adsl extra van Orange (20 mbit) is geen optie omdat dit niet wordt aangeboden in dit dorp.

Naar mijn mening is @home wel geschikt. De automatiseerder wordt uiteraard eerder geloofd door mijn kennis, dus vandaar maar hier even wat informatie inwinnen. Zie ik wat over het hoofd, zijn er alternatieven, welke isp is de beste oplossing voor deze setting. :)

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 17:55

Wiebbe

<none />

Volgens mij was het vroeger alleen bij kabel zo dat als er 1 veel zat te uploaden de rest hier last van had. Ik weet niet precies hoe het zit met @home, maar volgens mij maken zij ook gewoon gebruik van het euroDocsis systeem net als de andere kabel providers.

Bij het oudere Com21 was het gewoon een gedeelde snelheid met de rest van de groeps/eindversterker maar bij euroDocsis is de snelheid gewoon gegarandeerd als het signaal gewoon goed op de modem binnenkomt.

Het verhaal over afstanden meerdere mensen is tegenwoordig juist meer van toepassing op ADSL 1 dan op kabel via euroDocsis :P

Bij het euroDocsis systeem wordt over het algemeen een IP adres toegekend aan het MAC adres van het aangesloten netwerk apparaat. Zo lang je dus hetzelfde apparaat aangesloten houd zal je bijna altijd wel hetzelfde ip adres houden.

Punt is dus wel dat zo'n ip adres niet gegarandeerd is, als @home een storing heeft en de DHCP reset krijg je waarschijnlijk een ander IP adres. Nou weet ik dat casema ook een zogenaamde host name heeft naast het ip adres, deze is statisch en werkt altijd goed.

Als ik mijn casema ip adres reverse dns krijg ik: 53XXXXXX.cable.casema.nl (met de X'jes wat andere getallen ;) ) en die gebruik ik kan ook gewoon om in te loggen op me RDP/Email server.

Oh noes.. No more TreinTijden :(

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Die automatiseerder redeneert vanuit zijn eigen positie.
Of zijn klant nu een goede of slechte/langzame verbinding heeft, het zal hem een zorg wezen.
Als zijn klant een andere verbinding wilt, dan moet de automatiseerder ook met de nieuwe
situatie rekening houden. Dus je ruilt iets vertrouwds in voor iets vreemds.
Overigens kloppen de argumenten van de automatiseerder niet helemaal. Dat is ouwe koek.
Wiebbe heeft het gelijk. Trouwens, er zijn oplossingen voor dynamische ip's zoals dyndns bv.

Verwijderd

Topicstarter
Wat vooral de "angst" is van de automatiseerder, dat mocht bijvoorbeeld een isp als @home vlak voor het weekend besluiten een ip-adres te wijzigen dat zij geen hulp kunnen bieden op afstand (omdat ze dan thuiswerken) Doordeweeks is het geen probleem. Ik heb niet veel server kennis, maar een ip dat verandert, is dat een eenvoudige wijziging om door te voeren binnen het netwerk?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:49
Als je bang bent voor veranderende IP's, kun je toch ook heel simpel een router kopen met DynDNS ondersteuning of iets dergelijks, waardoor hij altijd contact kan maken met een webadres.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Never change a winning team, wat dat betreft heeft de "de automatiseerder" daar gelijk ik. Alleen is de Orange lijn niet bepaalde "a winning team". Bij internet via de kabel speelt het afstandsprobleem een minder grote rol, daarom is het verstandig dat je @Home overweegt.

Wisselende IP adressen
Lekker belangrijk. Ik zie niet in waarom dit een probleem zou zijn.

Technische aansluiting
Jup, je moet het anders aansluiten inderdaad, omdat het via de kabel ipv telefoonlijn gaat. Maar zelf geef je al aan dat dit geen ramp is.

Onstabiele lijn
"Vroegah..."

Ik zou zeggen, lees dit topic eens door. Houdt hierbij wel rekening dat hier voornamelijk klagers zullen posten, want wat valt er te vertellen als gewoon alles goed gaat?

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Orange heeft inmiddels verbetering beloofd. Er wordt nieuwe hardware geleverd om zo wel optimaal de snelheid te benutten. Probleem is dat Orange alleen maar aan jaar-contracten doet, dus mocht de verbinding toch weer bagger zijn zit je er weer een jaar aan vast.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je IP is bij @home misschien wel wisselend, maar het daaraan gekoppelde domeinnaam werkt gewoon altijd (ccnummer-a.stad.provincie.home.nl) Wisselend IP is dus geen argument.

Veranderde infrastructuur hoeft helemaal geen probleem te zijn. Vanaf je modem kun je gewoon utp leggen naar de plek waar je telefoonlijn binnenkomt en daar vervang je de bestaande routermodem door een modem en klaar.

Tot slot het stabiliteits argument: Het is nu ook niet stabiel dus veel slechter zal het niet worden....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1