Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 06:42
Uit een levensverzekering hebben mijn twee broers en ik 4,5 jaar geleden een bedrag gekregen.

Nu kregen wij onlangs een aanslag hierover (uberhaupt is dat al enorm laat, maar swa), maar deze aanslag was even hoog als het bedrag wat wij uitgekeerd hebben gekregen.

Hier hebben wij dus onze boekhouder voor in moeten schakelen, en inderdaad bleek dat de belastingdienst een foutje heeft gemaakt. No problem, maar wij moeten dus wel een aardig hoog bedrag betalen aan de boekhouder omdat hij er ook aardig wat tijd in heeft gestoken.

Het ding is dus: "De belastingdienst maakt een fout, en wij moeten daarvoor boeten".

Wij hebben al geprobeerd de rechtsbijstand in te schakelen, maar toen ze vroegen tegen wie het gericht was, zeiden ze gelijk dat ze daar niet aan begonnen. 8)7

Dus nu is mijn vraag: Wie heeft er ervaring met het aansprakelijk stellen van de belasting? Of tips hoe ik dat het beste aan kan pakken?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:28

bord4kop

maximaal 100KB!

Ervaring daarmee heb ik niet sorry.

Wat je kunt doen is naar een advocaat gaan. Meestal is het 1e consult gratis (even vragen vooraf).
Geef hem het hele verhaal en laat je door hem voorlichten wat e.e.a gaat kosten mocht hij de zaak aanhangig gaan/kunnen maken.

| Security Management |

Verwijderd

Onzin. Je hebt er zelf voor gekozen om een boekhouder ervoor in te huren. De kosten zijn dan ook voor jezelf. De belastingdienst is er niet verantwoordelijk voor als jij iemand nodig hebt om je te helpen.

Case closed!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik vind het wel erg vreemd dat de rechtsbijstand je niet wilt helpen!
Zijn ze niet verplicht jou te helpen??

Money for nothin' and your chicks for free

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Je hebt al contact gehad met de Belastingdienst neem ik aan? Alleen telefonisch?

Als je de Belastingdienst kunt overtuigen dat ze een fout hebben gemaakt dan kan ik me niet voorstellen dat ze die niet willen herstellen. Maak een afspraak met de inspecteur, zet de samenvatting van je probleem op een A4 en probeer de inspecteur te overtuigen.

Naar de rechter lijkt me de laatste stap, maar ook die doet gewoon zijn werk dus als jij aannemelijk kunt maken dat de Belastingdienst fout zit is dat ook geen probleem. (wel tijd en moeite.) Daarvoor kun je inderdaad het beste een advocaat zoeken.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is de uitkering van de levensverzekering 4,5 jaar terug op een aangifte vermeldt?

Is dit niet het geval dan lijkt het erop dat de fout geheel bij jou en/of je broers ligt. Immers, de aangifte van 4,5 jaar terug lijkt me dan niet juist te zijn geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 20-11-2007 09:48 ]

ARME AOW’er

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11 02:45

Yor

Yor1313#2571

mastair schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:17:

Hier hebben wij dus onze boekhouder voor in moeten schakelen, en inderdaad bleek dat de belastingdienst een foutje heeft gemaakt. No problem, maar wij moeten dus wel een aardig hoog bedrag betalen aan de boekhouder omdat hij er ook aardig wat tijd in heeft gestoken.
Je hebt dus al een boekhouder, en die rekent je een leuke som? Neem een andere boekhouder....

http://yor.minitroopers.com

Verwijderd

Guardian Angel schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:46:
Is de uitkering van de levensverzekering 4,5 jaar terug op een aangifte vermeldt?

Is dit niet het geval dan lijkt het erop dat de fout geheel bij jou en/of je broers ligt. Immers, de aangifte van 4,5 jaar terug lijkt me dan niet juist te zijn geweest.
Je mag toch aannemen dat die boekhouder, die hopelijk iets méér heeft dan een LOI-basisdiploma financiële administratie, dat wel heeft onderzocht.

Ik denk trouwens niet dat het veel nut heeft om hier een advocaat bij te halen. De Staat, voor zover ik weet, doet het altijd via Pels Rijcken, dus je zult sowieso van goeden huize moeten komen en niet kunnen volstaan met één of andere prutadvocaat. Dit gaat je veel geld, tijd en moeite kosten.

Je eigen advocaatkosten kun je sowieso nooit verhalen en dat geldt in beginsel ook voor uren die hulppersonen, zoals deskundigen of accountants, hebben gemaakt.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:45
Als je je kosten voor juridische bijstand in een bezwaarfase vergoed wilt krijgen, moet je het verzoek daartoe indienen *voor* er op het bezwaar beslist is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Yor_13 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:51:
[...]

Je hebt dus al een boekhouder, en die rekent je een leuke som? Neem een andere boekhouder....
Hij heeft een boekhouder genomen om na de aanslag uit te zoeken hoe het nou precies zit. Die man doet gewoon z'n werk en heeft recht op een vergoeding. Dat los je niet op door van boekhouder te wisselen :)

edit: oh, er stond onze boekhouder, dacht een boekhouder. Nevermind :P

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 20-11-2007 10:38 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Als je een naheffing krijgt ben je uiteraard iets vergeten op te geven aan de belasting en ben je zelf al fout. Heb je dit bij dezelfde boekhouder laten doen? Ik zou eerder bij die boekhouder langsgaan om daarover te praten als dat zo is.

Zo nee, veel succes met belastingdienstje aanvechten. :)

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Het gaat dus alleen om de kosten van de boekhouder terug te krijgen van de Bdienst!
Ze hebben dus al aangegeven dat er een fout is gemaakt.

Money for nothin' and your chicks for free

• mastair
Guardian Angel schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:46:

Bij de uitkering van het bedrag werden wij op papier erop gewezen dat het bedrag ook aan de belastingdienst werd doorgegeven. Maar blijkbaar vind de belastingdienst het leuk om er gewoon 4,5 jaar mee te wachten en er alsnog mee te komen (en het dan nog verkeerd doen ook).
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:44:
Onzin. Je hebt er zelf voor gekozen om een boekhouder ervoor in te huren. De kosten zijn dan ook voor jezelf. De belastingdienst is er niet verantwoordelijk voor als jij iemand nodig hebt om je te helpen.

Case closed!
Of je het nu zelf doet of iemand anders het laat doen. Er zit tijd in en tijd is geld. En als het zelfs al voor boekhouder niet makkelijk is geweest, lijkt het me niet dat we er zelf uit hadden gekomen. Dat jij nou overal verstand van hebt. ;)

Verwijderd

mastair schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 13:19:
[...]

Bij de uitkering van het bedrag werden wij op papier erop gewezen dat het bedrag ook aan de belastingdienst werd doorgegeven. Maar blijkbaar vind de belastingdienst het leuk om er gewoon 4,5 jaar mee te wachten en er alsnog mee te komen (en het dan nog verkeerd doen ook).

[...]

Of je het nu zelf doet of iemand anders het laat doen. Er zit tijd in en tijd is geld. En als het zelfs al voor boekhouder niet makkelijk is geweest, lijkt het me niet dat we er zelf uit hadden gekomen. Dat jij nou overal verstand van hebt. ;)
Ja maar tijd is niet te declareren bij een instantie als de belastingdienst. En of je het kan of niet of dat iemand anders het ook moeilijk vond zijn geen wettelijke redenen om een claim in te dienen lijkt me zo.

Oh en de Bdienst heeft sowieso jaren de tijd om zaken af te handelen dus wat dat betreft...

De bdienst dekt zich tegen zowat alles in dus geef je weinig kans.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2007 13:56 ]

Verwijderd

Omdat dit soort zaken dagelijkse kost is voor mij. Je vraagt hoe je de belastingdienst moet aanpakken. Je hebt zelf de keus gemaakt om advies in te winnen. Dat is de belastingdienst op geen enkele manier aan te rekenen. Dat kan alleen in het geval van bezwaar of beroep. In dit geval is er waarschijnlijk sprake van te kwader trouw stelling. Gezien de termijn en de aard van de zaak. Dan ben je er goed vanaf gekomen, waarschijnlijk omdat niet jij of je broers de kapitaalverzekering met lijfrenteclausule (lijkt me logischer dan een levensverzekering) hebben afgesloten maar een van je ouders. Gezien de laatste jurisprudentie had je net zo makkelijk een boete van 50% kunnen krijgen (waarvan je een vooraankondiging hebt gezien). Overigens is e.e.a. in minder dan een half uur uit te zoeken en als je accountant meer dan pak 'm beet € 200 in rekening heeft gebracht, zou ik mijn rechtsbijstandverzekeraar 's vragen of je daar niet wat aan kan doen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

[...]
Bij de uitkering van het bedrag werden wij op papier erop gewezen dat het bedrag ook aan de belastingdienst werd doorgegeven.
Resteert de vraag of jullie het daarom indertijd zelf hebben opgegeven dmv een aangiftebilet.

ARME AOW’er

Verwijderd

Je had dus wel een vergoeding voor je boehouder kunnen krijgen als je eerst de aanslag had afgewacht en dan bezwaar had gemaakt. Maar dat is allemaal wettelijk geregeld en gaat niet om grote bedragen. Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij wat Jmac al heeft gemeld.

En on top of it all, ik zou de lieve Heer maar danken voor de wijze waarop de belastingdienst dit heeft aangepakt want het heeft jou en je broers naar alle waarschijnlijkheid enkele duizenden euro's bespaard. Dus als die accountant je minder heeft gekost dan € 1000 dan heb je nog steeds een behoorlijke winst. En hebben je medetweakers (middels hun braaf betaalde belasting) jouw accountant betaald.

• mastair
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 16:28:
Dan ben je er goed vanaf gekomen, waarschijnlijk omdat niet jij of je broers de kapitaalverzekering met lijfrenteclausule (lijkt me logischer dan een levensverzekering) hebben afgesloten maar een van je ouders. Gezien de laatste jurisprudentie had je net zo makkelijk een boete van 50% kunnen krijgen (waarvan je een vooraankondiging hebt gezien).
Wat bedoel je met een voorafkondiging van een boete van 50%. Kun je dit nader uitleggen?

Het bedrag was trouwens een veelvoud van de 200 euro die jij noemt, ik kan dan helaas ook niet inzien hoeveel werk er aan is geweest (ze kunnen mij alles wijsmaken).
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 16:34:
Je had dus wel een vergoeding voor je boehouder kunnen krijgen als je eerst de aanslag had afgewacht en dan bezwaar had gemaakt. Maar dat is allemaal wettelijk geregeld en gaat niet om grote bedragen. Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij wat Jmac al heeft gemeld.

En on top of it all, ik zou de lieve Heer maar danken voor de wijze waarop de belastingdienst dit heeft aangepakt want het heeft jou en je broers naar alle waarschijnlijkheid enkele duizenden euro's bespaard. Dus als die accountant je minder heeft gekost dan € 1000 dan heb je nog steeds een behoorlijke winst. En hebben je medetweakers (middels hun braaf betaalde belasting) jouw accountant betaald.
Jouw verhaal kan ik helemaal niet volgen. :/

Punt 1, we hebben de aanslag afgewacht en toen bezwaar aangemaakt.
Punt 2, ik ben niet gelovig, maar de belastingdienst heeft een fout gemaakt (dat hebben ze toegegeven). Omdat ze daar niet zelf mee komen moeten wij dat uitzoeken wat geld kost. Dus uiteindelijk is de fout rechtgezet en hebben we nu wel het juiste bedrag naar de belastingdienst overgemaakt. Maar hier is dan ook nog eens een x bedrag voor de accountant bijgekomen.

En wat mijn medetweakers er mee te maken hebben, snapt echt niemand, want wij leveren alleen maar geld op voor de staat.

[ Voor 49% gewijzigd door mastair op 20-11-2007 17:20 ]

Verwijderd

Die 50% is "normaal" in dit soort situaties. Maar ik snap er helemaal niks meer van. Je krijgt een aanslag ter grootte van het uitgekeerde bedrag, maar je hebt geen vooraankondiging gehad? Een aanslag is maximaal 52% van het uitgekeerde bedrag (+heffingsrente), dus alleen met een boete kom je aan bijna het hele uitgekeerde bedrag.

? Je hebt bezwaar gemaakt. Dan had je boekhouder natuurlijk ook om een vergoeding moeten vragen. Dat zou hij als beste moeten weten.

Hoe meer je schrijft, hoe meer vragen ik krijg. Je hebt wel bezwaar gemaakt, nog gelijk gekregen ook, maar je hebt ook moeten betalen? Meestal als je een bezwaar "wint" dan hoef je toch niet te betalen?

Hoeveel tijd je boekhouder eraan kwijt is, weet ik natuurlijk niet. Maar iemand die hier vaker mee te maken krijgt is hier niet veel tijd aan kwijt. Ik ben echt met stomheid geslagen dat je bezwaar hebt gemaakt, dat je gelijk hebt gekregen en dat je toch hebt moeten betalen. Daar snap ik niks van. En dat je boekhouder dan vergeet om de belastingdienst te vragen om een vergoeding, daar snap ik helemaal niks van.

Excuses als ik wat warrig ben. Dat is m'n aard. Als je de aanslag hebt betaald, dan hoef je natuurlijk niemand te bedanken.

[ Voor 203% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2007 17:37 ]

Verwijderd

Zo staat het op de site van de belastingdienst....... en dat zou je boekhouder moeten weten.

Vergoeding van kosten
Als de Belastingdienst bij de vaststelling van de aanslag of beschikking
een fout heeft gemaakt, kunt u een vergoeding krijgen voor de kosten
die u noodzakelijkerwijs heeft gemaakt voor uw bezwaarschrift. Het
gaat dan bijvoorbeeld om de kosten van uw professionele
vertegenwoordiger.
U moet voor deze kostenvergoeding een verzoek doen vóórdat de
Belastingdienst een beslissing op uw bezwaarschrift heeft genomen.
U kunt het verzoek dan ook het beste meteen in uw bezwaarschrift
opnemen. U krijgt dan overigens geen volledige vergoeding van uw
kosten, maar een tegemoetkoming die volgens vaste tarieven is bepaald.

• mastair
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:23:
Die 50% is "normaal" in dit soort situaties. Maar ik snap er helemaal niks meer van. Je krijgt een aanslag ter grootte van het uitgekeerde bedrag, maar je hebt geen vooraankondiging gehad? Een aanslag is maximaal 52% van het uitgekeerde bedrag (+heffingsrente), dus alleen met een boete kom je aan bijna het hele uitgekeerde bedrag.

? Je hebt bezwaar gemaakt. Dan had je boekhouder natuurlijk ook om een vergoeding moeten vragen. Dat zou hij als beste moeten weten.

Hoe meer je schrijft, hoe meer vragen ik krijg. Je hebt wel bezwaar gemaakt, nog gelijk gekregen ook, maar je hebt ook moeten betalen? Meestal als je een bezwaar "wint" dan hoef je toch niet te betalen?

Hoeveel tijd je boekhouder eraan kwijt is, weet ik natuurlijk niet. Maar iemand die hier vaker mee te maken krijgt is hier niet veel tijd aan kwijt. Ik ben echt met stomheid geslagen dat je bezwaar hebt gemaakt, dat je gelijk hebt gekregen en dat je toch hebt moeten betalen. Daar snap ik niks van. En dat je boekhouder dan vergeet om de belastingdienst te vragen om een vergoeding, daar snap ik helemaal niks van.

Excuses als ik wat warrig ben. Dat is m'n aard. Als je de aanslag hebt betaald, dan hoef je natuurlijk niemand te bedanken.
Ok, laat me het nog eens verduidelijken.

Je hebt gelijk dat de aanslag maximaal 52% kan zijn (tenminste ik geloof je op het woord). Toch betrof de aanslag 100% van het uigekeerde bedrag (eigenlijk net iets meer). Vandaar dat niemand er iets van begreep.

Uiteindelijk bleek dan ook dat de belastingdienst een fout heeft gemaakt. Of de computer van meneer belastingdienst denk ik dan. Als je er namelijk zelf over nadenkt zijn we er allemaal over eens dat je nooit 100% belasting over een ontvangen bedrag kan betalen. Zal wel met de automatisering te maken hebben hoop ik voor ze.

We hebben dan ook gelijk gekregen dat dit bedrag niet klopte, en dat het bedrag een ander (veel lager) bedrag moest zijn. Dit bedrag hebben we dan ook moeten betalen. Ik snap niet helemaal hoe jij er bij komt dat als ze je voor een verkeerd bedrag aanslaan dat je helemaal niets meer hoeft te betalen.

Hierbij kwam dan echter nog eens het bedrag voor de boekhouder die alles heeft uitgezocht.

En nu ik lees dat een verzoek om vergoeding van kosten voor het bezwaar voor de beslissing van het bezwaar moet worden ingediend, begrijp ik er niks meer van. Dit zou een accountant inderdaad toch moeten weten... :?

Hoop dat het duidelijker is.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Bij de uitkering van het bedrag werden wij op papier erop gewezen dat het bedrag ook aan de belastingdienst werd doorgegeven.
Vertaling:
HINT: Geef dit zelf ook op aan de belastingdienst bij het doen van aangifte dit jaar (of neem in ieder geval even contact met ze op als je geen aangifte doet).
Maar blijkbaar vind de belastingdienst het leuk om er gewoon 4,5 jaar mee te wachten en er alsnog mee te komen
Nee, de belastingdienst heeft jullie tot een half jaar voor de verjaringstermijn de kans gegeven er zelf mee te komen.
(en het dan nog verkeerd doen ook).
Dat is inderdaad slordig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• mastair
Freee!! schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:22:
[...]
Vertaling:
HINT: Geef dit zelf ook op aan de belastingdienst bij het doen van aangifte dit jaar (of neem in ieder geval even contact met ze op als je geen aangifte doet).

[...]
Nee, de belastingdienst heeft jullie tot een half jaar voor de verjaringstermijn de kans gegeven er zelf mee te komen.

[...]
Dat is inderdaad slordig.
Hallo? De belastingdienst wist het toch al? Dan ga je er toch niet NOG EENS zelf mee komen. Denk ik dan, want misschien heeft de accountant wel degelijk het bedrag nog een keer aangegeven (ik weet daar niet het haarfijne vanaf).

Waarom proberen mensen altijd het slechtste in anderen te zien...

[ Voor 5% gewijzigd door mastair op 20-11-2007 19:34 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Natuurlijk weet de belastingdienst het al lang, maar ze willen graag van twee kanten dezelfde gegevens ter controle (en om nog een hele hoop meer redenen), net als met je aangifte inkomstenbelasting.

EDIT:
Waarom proberen mensen altijd het slechtste in anderen te zien...
Heb ik helemaal niet zo'n behoefte aan. De Nederlands belastingdienst ook niet trouwens zolang je ze geen aanleiding geeft. Maar als ze van twee partijen dezelfde cijfers krijgen, dan hebben ze een redelijk vermoeden dat die cijfers wel kloppen (of dat er serieus fraude gepleegd wordt en daar komen ze dan snel genoeg achter).

EDIT2:
En dit is nog compleet afgezien van het feit dat je wettelijk verplicht bent zelf aangifte te (laten) doen in dit soort gevallen.

[ Voor 62% gewijzigd door Freee!! op 20-11-2007 19:43 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Beetje bij beetje wordt het me duidelijker. Ik heb al geregeld gezien dat iemand ruim 90% moest betalen van het uitgekeerde bedrag. Ook meer dan 100% is technisch heel goed mogelijk. Dat is dan een optelsom van 52% inkomstenbelasting, 50% boete daarover en +- 20% heffingsrente. Omdat het een navordering is, is het vaak zo dat als je het bezwaar wint (bijvoorbeeld omdat je het nieuwe feit kan bestrijden) de hele aanslag vervalt. Vandaar..... mijn opmerking dat ik er niks meer van begreep. Ik moet er even aan wennen dat het voor jou natuurlijk allemaal nieuw is.
Overigens, geloof ik je direct als je zegt dat de belastingdienst een fout heeft gemaakt. Maar strikt genomen is jouw aangifte niet juist geweest. Bijvoorbeeld je loongegevens zijn ook allang bekend bij de belastingdienst, maar die moet je toch echt aangeven. Doe je dat niet dan pleeg je (strikt genomen) valsheid in geschrifte..... De verwerking van de gegevens van de belastingdienst is fout, maar de eerste fout ligt in het feit dat de aangifte niet goed is gedaan.
Inmiddels heb je wel antwoord op je vraag. Je zou het alsnog kunnen proberen, maar ik geef je weinig kans.

• mastair
Hmm... Ik denk dat we dan beter bij de accountant kunnen zijn, aangezien hij wel moet weten dat de kosten worden vergoedt mits je dat bij je bezwaarschrift verzoekt.

Dat gaan we dan morgen maar eens bespreken, hoe dat zit.

In ieder geval bedankt voor de uitleg iedereen...

Pagina: 1