Accesspoint met statisch IP

Pagina: 1
Acties:
  • 595 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07-2025
Ik probeer op mijn kot (kamers voor de Nederlanders) draadloos internet te installeren, maar het wilt niet echt lukken. De situatie is als volgt: je plugt een UTP kabel in een muurcontact en in je laptop. Als instelling kies je een statisch IP adres met een bepaalde gateway en DNS server. Iedereen heeft zijn eigen IP adres, maar ik kan zonder problemen datgene van mijn buur gebruiken als zijn laptop niet aanstaat.
Het doel is om er een Accesspoint tussen te plaatsen, maar dat wil niet lukken. Ik heb de handleiding volledig doorgenomen (D-Link DWL-2000AP+) en op het forum gezocht, maar niets bruikbaars gevonden. Het probleem is volgens mij dat het AP een IP adres verwacht te krijgen van een router, met DHCP. Ik kan hem zelf wel een IP geven, maar dat is puur en alleen voor de webinterface en heeft geen invloed op mijn verbinding.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen, en of het zelfs mogelijk is met een AP?
Bedankt

• HCHRIST
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik snap je opstelling niet. Je muurcontact zit dus op het LAN van je buurman?
Je bedoelt dus eigenlijk dat je de AP als draadloze hub wilt gebruiken?

• Alfredo
Iedere kamer heeft zijn eigen aansluiting, maar de IP adressen zijn onderling verwisselbaar. Ik kan dus zowel adres .49 als .50 (dat van mijn buur) gebruiken, alleen moet alles handmatig ingesteld worden.
Ik dacht dat een access point en hub hetzelfde waren, maar daar zal ik me dan in vergissen. Wat ik gewoon wil, is het AP als een draadloze brug gebruiken tussen mijn WLAN kaart en het fysieke einde van de UTP kabel. Hopelijk is het zo duidelijker.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
De meeste routers (apparaat waar je het internet mee deelt) kunnen iets dat heet "Static DHCP".

Je stelt daar in dat bijvoorbeeld de Laptop's bedraade netwerkkaart van Sjaak met MAC adres 00:11:22:AA:BB:CC en Wireless Netwerkkaart met MAC adres 12:34:56:78:90:AB vaste IP's krijgt wanneer hij via DHCP een Automatische IP vraagt.
Dus Laptop van Sjaak krijgt altijd het IP adres 192.168.1.50 via DHCP.
Tenzij hij zelf het IP zelf handmatig gaat instellen dan kan die alles binnen de range nemen wat ongebruikt is.

• Alfredo
Vreemd, ik was ervan overtuigd dat er geen nieuwe berichten waren...

Ik kan inderdaad met DHCP werken en mijn PC een willekeurig IP geven. Of ik kan mijn AP een willekeurig IP geven, zolang dat van de PC in dezelfde range zit. Spijtig genoeg haalt dat niets uit.
Stel, ik heb een standaard modem (zonder DHCP) en krijg een statisch IP aan. Als ik daar nu een AP aanhang, hoe weet het dan welk IP te gebruiken?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je een Access Point hebt moet je die gewoon lekker aan je poort knikkeren en vervolgens daar niks mee doen. Je IP adres stel je op je laptop in.

Als 't een router is moet je 'm ofwel op bridge mode zetten en het bovenstaande doen, ofwel het IP-adres invoeren (handmatig dus) en instellen dat 'ie van wireless naar wired routeert met NAT.

Het kan wel zo zijn dat de switch waar je op aangesloten zit de MAC-adressen limiteert waarvan je gebruik mag maken. Als je schakelt van wired naar wireless of wireless via een router verandert dat namelijk. Dus dat moet je dan even laten resetten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1