Fluctuaties op het lichtnet door inschakelen van apparaten

Pagina: 1
Acties:
  • 6.837 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
Ik zit hier thuis met het probleem dat zodra er een wat zwaarder apparaat inschakeld er lichte fluctuaties optreden, wat zich uit in het wat dimmen van verlichting en de digitale tv-decoder die even blijft hangen in zijn beeld. Nu wil ik met name dat laatste tegengaan met een simpele oplossing. Het probleem zou best wel ergens in de electrische bedrading in huis kunnen zitten, maar voordat ik het lek boven heb...

Wat ik dus eigenlijk zoek is een kant-en-klare oplossing of een goed uitgewerkt zelfbouwschema om tijdelijke spanningsvallen op te vangen. Mijn eerste gedachte ging uit naar een UPS, maar dat lijkt mij een veel te lompe oplossing, die ook nog veel electrische energie gebruikt. Vervolgens kwam ik op een condensator uit, die naar mijn idee (mits in een geschikte schakeling) fluctuaties kan opvangen. De grootte van de fluctuaties bepalen dan de benodigde capaciteit naar mijn idee.

Helaas kon ik hierover niet echt iets vinden op het internet, dus stel ik nu hier maar de vraag aan jullie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Een UPS is opzich een goed idee. Het hoeft niet een loodzware kist te zijn van een apparaat, maar een kleintje om je decoder of tv mee op te vangen voldoet prima lijkt me.

Ik heb zelf op werk ook een UPS staan die een systeem inclusief 17Inch monitor voor ruim 20 minuten draaiende houden kan, probleem is alleen het gewicht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De elektriciteitsmaatschappij is verplicht je een netspanning af te leveren binnen bepaalde toleranties en variaties.

En de fabrikant van je decoder is verplicht om bepaalde toleranties in de voedingsspanning op te kunnen vangen.

Afgezien daarvan - het lichtnet geeft een wisselspanning, daarom is een condensator niet zonder meer geschikt om variaties in het lichtnet direct op te vangen. Ook niet met een simpele schakeling.

Heeft de decoder een externe netvoeding (stekkeradapter of een gewone adapter), of wordt hij direct met een snoertje uit de wandcontactdoos gevoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
joopv schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 07:48:
De elektriciteitsmaatschappij is verplicht je een netspanning af te leveren binnen bepaalde toleranties en variaties.

En de fabrikant van je decoder is verplicht om bepaalde toleranties in de voedingsspanning op te kunnen vangen.

Afgezien daarvan - het lichtnet geeft een wisselspanning, daarom is een condensator niet zonder meer geschikt om variaties in het lichtnet direct op te vangen. Ook niet met een simpele schakeling.

Heeft de decoder een externe netvoeding (stekkeradapter of een gewone adapter), of wordt hij direct met een snoertje uit de wandcontactdoos gevoed?
Hij wordt direct met een snoer gevoed, dus interne voeding.

Overigens denk ik dat het werkelijke probleem meer in de bedrading van het huis zit (huis uit '68, met hele (dubbellinks)handige vorige bewoners), dan dat de leveranciers de schuldigen zijn.

Een UPS blijft best een lomp ding, want is al gauw groter dan de digitale decoder die er achter zit. Het gaat maar om korte spanningsvallen van minder dan een seconde, dus minuten lang opvangen van het spanningsverlies is niet nodig.

Is een netfilter geschikt? Of filtert deze eigenlijk alleen maar hoogfrequente rimpels uit stroomvoorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:11

Yor

Yor1313#2571

Los van het feit dat je stroom fluctuaties hebt, zou ik eens een electricien op bezoek laten komen. Met electra moet je niet klooien, zeker niet als er 220V op staat, brandgevaar door foutieve aansluitingen zitten in een klein hoekje!

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 12:15

Roani52

R_52

Ik denk niet dat dit komt door foutieve aansluitingen. Het staat ergens in me natuurkunde boek dat het kan voorkomen bij oude bedradingen... Ons huis heeft dit probleem ook (al bij het inschakelen van 150 watt zie je een lichte fluctuatie... laat staan bij het inschakelen van mijn oude monitor van 360 Watt...)
Als de hele boel werkt, zou er opzich niets mee aan de hand moeten zijn... Ik sluit ook wel een een stopcontaktje aan, zet een stekkerblok in elkaar... maak een schakelaar voor mij halogeenlampje...
Is niet echt gevaarlijk lijkt mij, zolang je dat schakelaartje in de meterkast maar om zet is er niks aan de hand (tenzij je kleine broertjes door het huis heb lopen die per sé TV willen kijken... au...)

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het punt is dat ik niet geknoeid heb met de bedrading, ik weet behoorlijk goed wat ik doe, ik heb alleen niet de handigheid van een electricien. Nu ben ik er zojuist ook nog achter gekomen dat op een schakeldraad (van een spotje) continu een spanning staat van 82V. Nu is het spotje aangesloten met een hotelschakeling, dus ik vermoed dat daar iets heel vreemds zit (2 verschillende fases op 1 schakelaar ofzo).
Het is dus tijd om mijn vader er iets beter na te laten kijken (hij is van oorsprong electricien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:02

SA007

Moderator Tweaking
Die 82V is heel goed mogelijk hoor, dat is waarschijnlijk de draad geweest waar de spanning dan niet overheen gaat.
En 2 draden naast elkaar gaan een trafo vormen (alleen in de lengte en zonder kern) en dus krijg je een potentiaalverschil.
Overigens is dit een zeer ineffciciente trafo, die 82 kan nieteens een ledje laten branden, minste geringste valt de spanning naar nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 14:51
Multimeters zijn redelijk hoogohmig. Het zou best kunnen dat de schakeldraad langs een andere draad loopt. Als daar toevallig wel stroom doorheen loopt, krijg je op je schakeldraad ook een spanning. Probeer hem maar eens te belasten met een gloeilamp, wedden dat hij niet brand.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat stukje van mij over die 2 fases is natuurlijk onzin, want 2 fases tegelijkertijd aan, geeft doorgaans een veel te hoge spanning.
Ik ben nu aan het meten geslagen en bij 1 schakelaar ben ik nu een spanning van 110V tegengekomen, wat dus betekent dat er hier een spanning gedeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:39
Er zijn ook UPS'en zo groot als een stekkerdoos, volgens mij van APC. Heb ik geloof ik wel eens gezien in een topic hier op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:32
Wat meet je als je de multimeter in het stopcontact steekt tijdens zo'n hoge belasting? Zit je misschien aan het einde van de bewoonde wereld? (Als in boerendorpje aan het einde van een landweggetje, en dus aan het einde van het electriciteitsnet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Springuin schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:50:
Wat meet je als je de multimeter in het stopcontact steekt tijdens zo'n hoge belasting? Zit je misschien aan het einde van de bewoonde wereld? (Als in boerendorpje aan het einde van een landweggetje, en dus aan het einde van het electriciteitsnet)
Ik zit gewoon midden in een woonwijk in Eindhoven. De spanning op een stopcontact blijft continu 219V bij het inschakelen van bv de verlichting, maar de digitale decoder flipt toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 14:51
universal creations schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:54:
[...]

Ik zit gewoon midden in een woonwijk in Eindhoven. De spanning op een stopcontact blijft continu 219V bij het inschakelen van bv de verlichting, maar de digitale decoder flipt toch.
al een brakke voeding in de decoder overwogen?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Wellicht zit je met te dunne draden, en allemaal op dezelfde fase. De beste oplossing, is het volledig opnieuw aanleggen van de elektriciteit waarbij je alles weer netjes over de 3 fasen verdeelt (vooral gelet op zware verbruikers).
Een gedeeltelijke oplossing, is enkel de bedrading naar de zware belastingen aanpakken, wellicht dus de keuken en het washok een of meerdere nieuwe kringen geven.

Andere oplossingen, zoals UPS gebruiken of een extra elco toevoegen in het DC-gedeelte van de voeding van je decoder, lijken me puur symptoombestrijding die een potentieel gevaarlijke situatie in stand houden.
universal creations schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:54:
... De spanning op een stopcontact blijft continu 219V bij het inschakelen van bv de verlichting, maar de digitale decoder flipt toch.
Wellicht is je meettoestel niet snel genoeg om het inschakeleffect op te meten, daar heb je een geheugenoscilloscoop voor nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 20-11-2007 22:18 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
naftebakje schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:15:
Wellicht zit je met te dunne draden, en allemaal op dezelfde fase. De beste oplossing, is het volledig opnieuw aanleggen van de elektriciteit waarbij je alles weer netjes over de 3 fasen verdeelt (vooral gelet op zware verbruikers).
Een gedeeltelijke oplossing, is enkel de bedrading naar de zware belastingen aanpakken, wellicht dus de keuken en het washok een of meerdere nieuwe kringen geven.

Andere oplossingen, zoals UPS gebruiken of een extra elco toevoegen in het DC-gedeelte van de voeding van je decoder, lijken me puur symptoombestrijding die een potentieel gevaarlijke situatie in stand houden.

[...]
Wellicht is je meettoestel niet snel genoeg om het inschakeleffect op te meten, daar heb je een geheugenoscilloscoop voor nodig.
Voor deze reactie vreesde ik al, want er zit gewoon het 1 en ander niet helemaal goed. Overigens zitten de wasmachine en droger op hun eigen fase maar hoe het voor de rest zit, weet ik zo niet. Wordt eens tijd om binnenkort het huis maar eens in kaart te gaan brengen, zodat ik weet welke aansluitingen op welke stop en/of fase zitten. Dat de multimeter niet snel genoeg kan meten, kwam ook even in mij op. Overigens is het inschakelen van 2 lampen van 60W al voldoende om de decoder van slag te brengen, dus ik vrees dat symptoombestrijding voor deze decoder de enige oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

WouterG

Dit is geen ondertitel

Een goedkope UPS bevat een normaal netfilter zoals je die ook los kunt kopen, je hebt dus geen UPS nodig als je alleen maar een (redelijk) stabiele spanning wilt.

Accu's worden vrij lomp geschakeld in een goedkope UPS als de netspanning wegvalt. Sluit maar eens een lamp aan op een goedkope UPS, je zult altijd een verschil in lichtsterkte zien als je de stekker uit de UPS trekt. Spanning zakt vaak al snel een beetje in en tijdens omschakelen zal je ook een dipje zien als je er een scope aan hangt. Maakt niet zoveel uit want een goede voeding van bijvoorbeeld een pc kan nog best wel redelijke dipjes aan.

Beter is een true (online) UPS, deze bevat een AC/DC omvormer met daarachter weer een DC/AC omvormer. Daartussen zit de DC bus met daarop de batterijen. Krijg je altijd een superstabiele spanning op je verbruikers, kost wel redelijk wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203901

Voor je decoder: Simpel, openen en grote/zwaardere elco's over de DC voeding plaatsen. Dat zou wel kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mogelijk is niet de spanningsvariatie in het lichtnet de oorzaak, maar de hoogfrekwent stoorpuls bij het inschakelen van een apparaat.

Gaat het hier om digitale TV ontvangst (digitenne) of een UPC kabel decoder? Of nog weer een ander apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-06 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Laat me raden, je hebt digitenne?

Dan is je probleem niet je storing op het lichtnet, maar een stoorpuls door de ether (lucht) die je 2e apparaat veroorzaakt (lamp inschakelen bv). Heb je ook last als er een brommer voorbij komt rijden?

[ Voor 13% gewijzigd door sebastius op 21-11-2007 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Het is een UPC kabeldecoder dus eentje met coax-aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 20:19

TNW

Ik heb ook een dergelijk probleem. Als de koelkast op mijn kamer inschakelt (compressor start) dan kunnen lampen knipperen, en hoor ik een tik over de speakers van mijn audiosysteem. Ook zie ik even strepen in de televisie ontvangst van de videokaart.

Volgensmij trekt die koelkast gewoon heel even behoorlijk wat stroom waardoor het voltage een fraktie van een seconde inzakt. Je zou op de een of andere manier moeten voorkomen dat een bepaald apparaat opeens zoveel stroom trekt als ie start. Eenmaal draaiend hoor ik niks, ook niet als de compressor afvalt als de koelkast weer op temperatuur is.

Misschien is dit probleem met een netfilter op te lossen? Als een apparaat veel stroom opeens uit het net probeert te trekken, maar er zit een spoel tussen, dan zou het langer moeten duren voordat het apparaat de maximale stroom krijgt, aangezien er eerst een magnetisch veld in de spoel of inductor zou moeten opbouwen.

Elko's inbouwen in apparatuur is idd symptoombestrijding. Je moet dan ook elk apparaat gaan aanpakken. Dan kan je beter concentreren op het apparaat wat de ellende veroorzaakt.

Weblog | Straling!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:22
Je kunt toch gewoon van die contactdozen kopen die zo'n netstroom beveiliging ingebouwd hebben?

Dat je lampjes dimmen als er iets te zwaar wordt ingeschakeld is natuurlijk niet goed. Ik ken de situatie van je huis niet maar waarschijnlijk zit alles op 1 of 2 kringen (lampen en stopcontacten) en heb je slechts 1 fase binnenkomen. Als je enigzins wilt uitbetaald worden als het afbrand zou ik toch wel eens een elektrieker laten langskomen of als je huurt, je huisbaas aanspreken.

Je elektriciteitsleverancier kan waarschijnlijk wel zeggen of het mogelijk is en (al dan niet gratis) een 3-fasige aansluiting leveren. Daarna gewoon elektriciteit heraanleggen, waarschijnlijk heb je nog draadjes met een stoffen afscherming en bakkelieten (of geen) inbouwdozen dus kun je die beter eruit halen anders heb je binnen enkele jaren 220V op je muren (ik heb het al tegengekomen, je raakt de muur aan en je krijgt een schok). Het is relatief eenvoudig of je kunt het laten doen. Het gaat je wel tussen de 250 (materiaal) en 2500 (materiaal + aannemer) kosten maar het is beter dan 10,000 te verliezen of erger.

[ Voor 6% gewijzigd door Guru Evi op 29-11-2007 16:43 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Universal Creations
Ik heb gewoon 3-fasen die binnenkomen. Maar bijna alles zit op 1 fase. De wasmachine en droger zitten ieder op hun eigen fase. Alle bedrading is met gewone isolatie. Wel heb ik nog hier en daar bedrading met de oude kleuren (groen voor fase, grijs voor aarde en rood voor de nul), maar het meeste is met de huidige kleuren. Ik ben langzaam begonnen met problemen op te lossen. Het probleem met de decoder bleek in de coax te zitten, want dat probleem is verholpen door een kabelversterker te plaatsen voor de tv. De vreemde spanningen zijn nog niet verholpen, maar mijn vader komt binnenkort eens kijken. Ondertussen ben ik wat bedrading en lasdoppen aan het controleren op breuken en slechte contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie01
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 09:31
Als de decoder van de tv flikkerd kan dat twee redenen hebben: idd de stroom fluctuatie, maar die wordt opgevangen in de voeding zelf van de decoder (CE norm) meestal is dit echter een electrostatische puls( vonk) door de lucht zeg maar. Ook op de koelkast motor wordt zo'n vonk geproduceerd en die zijn erg slecht tegen te gaan (inductie en dergelijke) .Ook brommers met slechte ontstekingen (de piza boer op de hoek) levert soms stilstaand beeld hierbij zal een UPS niet helpen. Als je licht zwakker gaat branden als je in je huis een "zware" kan je een slechte las hebben in een van je lasdosen, of idd lange leidingen hebben waardoor er een spanningsval ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Lampie01 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:56:
Als de decoder van de tv flikkerd kan dat twee redenen hebben: idd de stroom fluctuatie, maar die wordt opgevangen in de voeding zelf van de decoder (CE norm)
CE-norm heeft hier helemaal niks mee te maken!
CE is een verplicht keurmerk en zorgt alleen voor de veiligheid van het apparaat. Dan moet je denken aan aarde/dubbele isolatie. Verder dat je je vingers niet ergens klem kunnen gaan zitten enzovoorts.

Fluctuaties opvangen van het energienet is geen veiligheidsvoorziening, dus heeft CE hier helemaal niks mee te maken.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leo_1979
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
universal creations schreef op woensdag 21 november 2007 @ 16:54:
Het is een UPC kabeldecoder dus eentje met coax-aansluiting.
Ligt niet aan de spanningen ed, heb hier exact het zelfde. ligt aan de signaal sterkte die upc afgeeft over de kabel.
daar door stopt het beeld af en toe, vreeselijk irri maar geen zak aan te doen, meet de potentie van het signaal maar eens aan het begin van de kabel. ook grapig is het internet afsluiten ed en alleen de decoder op de kabel aansluiten, dan ben je van dit fenomeen ook af. staat trouwens ook altijd spanning bij mij op de kabel, weet niet ofdat dat wel zo normaal is..... ach UPC hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Tomcat schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 22:47:
Een goedkope UPS bevat een normaal netfilter zoals je die ook los kunt kopen, je hebt dus geen UPS nodig als je alleen maar een (redelijk) stabiele spanning wilt.
[knip]
Hier wordt weer een algemeen misverstand de wereld in geholpen...
Een netfilter zorgt er alleen voor dat de sinus van het lichtnet niet te veel vervuild is; stoorpieken worden weggefilterd. Wanneer de netspanning echter inzakt, zal een filter nooit de spanning weer kunnen "opkrikken".

@TS:Ik zie twee mogelijke oorzaken:
1) Spanning zakt inderdaad teveel in --> vernieuw de bedrading in je huis (in ieder geval die tot aan de decoder)
2) Inschakelen van een apparaat genereert stoorpieken op het net waardoor je decoder van slag kan raken --> netfilter.

Alleen om uit te vinden welke van de 2 het is, lijkt me lastig. Je zou eens een netfilter moeten proberen te lenen (of kopen; die dingen kosten je de kop niet) , en kijken of het dan over is.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catalisator
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 00:07
Universal Creations schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:29:
Ik heb gewoon 3-fasen die binnenkomen. Maar bijna alles zit op 1 fase. De wasmachine en droger zitten ieder op hun eigen fase. Alle bedrading is met gewone isolatie. Wel heb ik nog hier en daar bedrading met de oude kleuren (groen voor fase, grijs voor aarde en rood voor de nul), maar het meeste is met de huidige kleuren. Ik ben langzaam begonnen met problemen op te lossen. Het probleem met de decoder bleek in de coax te zitten, want dat probleem is verholpen door een kabelversterker te plaatsen voor de tv. De vreemde spanningen zijn nog niet verholpen, maar mijn vader komt binnenkort eens kijken. Ondertussen ben ik wat bedrading en lasdoppen aan het controleren op breuken en slechte contacten.
Wacht even ... dus je hebt een 3 Fase Groepenkast met oude bedrading ?
Wie heeft dat aangesloten en goed gekeurd dan ?

Heb je 1 of 3 Hoofdzekeringen ?
1x 40 Amp of 3x 25Amp ?

Als je bij een lamp ca 80 Volt meer, dan is de NULL geschakeld i.p.v. de Fase. een goede ledlamp gaat dan nooit helemaal uit. een gloeilamp zie je niet, maar blijft ook stroom verbruiken. een situatie welke je niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
catalisator schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:58:
[...]
Als je bij een lamp ca 80 Volt meer, dan is de NULL geschakeld i.p.v. de Fase. een goede ledlamp gaat dan nooit helemaal uit. een gloeilamp zie je niet, maar blijft ook stroom verbruiken. een situatie welke je niet wilt.
Dat hoeft helemaal niet. Het is een hotelschakeling.
Door diezelfde buis loopt het andere schakeldraad die zijn 230v wissel lekker capacitief staat te koppelen met het draad wat TS meet met een hoogohmige multimeter. Die meting is compleet nutteloos. Is bijna een fantoomspanning.

Of de nul of fase schakelt maakt hierin niet uit.

@Anoniem: 37297

Als je een grote verbruiker inschakelt, heb je dan enkel een korte dip in de verlichting? Of blijft de verlichting minder fel totdat de verbruiker weer uitschakelt (bijvoorbeeld een waterkoker of oven die klaar is met verwarmen)?

De korte freeze in de beelden klinkt als het eerste.

In het eerste geval is het gewoon het inschakelgedrag van het apparaat.
In het tweede geval heb je waarschijnlijk het een en ander aan overgangsweerstanden in de installatie waar je vermogen over verliest. Als dat te groot wordt, en de verbindingen te ver opwarmen kan dit brand veroorzaken.

[ Voor 30% gewijzigd door timberleek op 06-01-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Stekker eens omdraaien.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005