[idee] Niet meer anoniem modereren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik zou graag een ideetje poneren waarover hier wat gediscussieerd kan worden. Vaak kom ik een erg gevatte post tegen op de frontpage. Ik kijk naar de score: 0. Dat komt omdat een aantal mensen die op -1 hebben gemod. Ik vraag me vaak af: "Waarom?". Er staat niets beledigends of kwetsend in, de post hoort op +1 !

Op dat moment denk ik: wat als ik nu op die "-1 ongewenst" kon klikken? Er klapt een kadertje uit waarbij de gebruikersnamen tevoorschijn komen die deze moderatie hebben toegekend. Op die manier kan je mensen aanspreken op hun moderaties. Een peer review systeem, als het ware.

Er zijn natuurlijk risico's. Mensen kunnen flame-wars ontketenen waarin ze elkaar van fanboy-gedrag beschuldigen. En misschien belast dit de tweakers.net servers ook veel te hard.

Maar toch lijkt het me interessant om hier eens over na te denken. Het kan rogue moderators leren wat ze nu precies verkeerd doen, en hoe ze moeten modereren. Fanboy-gedrag heb je vaak zelf niet door.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

offtopic:
Sowieso kunnen de admins/powermods wèl zien door wie de scores uitgedeeld worden. Notoire mismodders kunnen dan ook snel opgespoord worden, en het melden van moderaties die in jouw ogen onterecht zijn kun je altijd in het daarvoor bestemde mismoderatietopic doen :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk dat het risico wat je zelf al noemt het struikelblok zou zijn eigenlijk. Door anoniem te modereren voorkom je persoonlijke vete's en als je het niet eens bent met een moderatie kun je het melden. Als het dan terecht was hoor je het, en anders ook. :)

De mensen die echt slecht aan het modden zijn horen hopelijk nog steeds dat ze daar weleens wat aan mochten doen. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je hebt er als user zijnde totaal geen belang bij om te weten wie er welke score gemod heeft bij een bepaalde reactie. De ModBot vist de mismodders er wel uit en mensen die op een andere manier fout bezig zijn worden er wel uitgepikt door de PowerMods/FP-admins die daar ongetwijfeld leuke tools voor hebben.
Als je niet anoniem wordt, is de drempel om te modereren toch wel weer een tikje hoger en krijg je een vergrote angst om afwijkend te modereren.
Imo werkt het systeem zo prima. Moderaties komen doorgaans op de juiste score terecht, en de enkeling die dan mismod krijgt een dikke afwijking aan z'n broek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik wist niet dat PowerMod's hier al een tooltje voor hadden. Vraagje aan een powermod: gaan jullie systematisch -1 fanboy-modders even verwittigen, of gebeurt dat alleen bij echt probleemgevallen?

Het lijkt me gewoon heel erg leuk om mensen op de vingers te kunnen tikken: "Wat is hier precies aanstootgevend aan?". Zo kunnen we ook volgens mij veel van elkaar leren; je leert wat aanstootgevend is voor andere mensen, je leert wat andere mensen zo apprecieren in bepaalde posts. En je gaat minder naar eigen voorkeur, en meer naar algemene inzichten modereren.

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Parasietje schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 00:39:
Ik wist niet dat PowerMod's hier al een tooltje voor hadden. Vraagje aan een powermod: gaan jullie systematisch -1 fanboy-modders even verwittigen, of gebeurt dat alleen bij echt probleemgevallen?
Het Powermodden is uitsluitend om problemen aan te pakken. Niet om systematisch opsporings werkzaamheden te verrichten. ;)
Het lijkt me gewoon heel erg leuk om mensen op de vingers te kunnen tikken: "Wat is hier precies aanstootgevend aan?". Zo kunnen we ook volgens mij veel van elkaar leren; je leert wat aanstootgevend is voor andere mensen, je leert wat andere mensen zo apprecieren in bepaalde posts. En je gaat minder naar eigen voorkeur, en meer naar algemene inzichten modereren.
Powermods en users zijn er zeker niet voor om elkaar op de vingers te tikken. Eén van de redenen waarom het modereren juist niet openbaar te maken. Je kunt wel, wanneer je het niet eens bent met een powermoderatie, de powermod daarop aanspreken.

[ Voor 4% gewijzigd door Longbeard op 20-11-2007 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 13:29

botoo

💀 too old to die young

Alleen als er structureel verkeerd gemodereerd word zal er handmatig actie ondernomen worden maar er word niet gericht 'gejaagd', pas als een post opvallend verkeerde moderaties vertoond (zoals regelmating in het mismod topic te zien is) word er verder gekeken.

Fanboy moderators kunnen op ontnemen van modmogelijkheden rekenen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1