Nieuwe geluidskaart, met optische aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 1.294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:06
Hallo,

Ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuwe geluidskaart, momenteel heb ik een audigy 2, maar deze heeft geen optische of coaxiale uitgang, alleen de 3,5mm aansluitingen. (Dit is niet helemaal waar, ik heb de set op 2 manier aangesloten, momenteel zit er een tulp kabeltje tussen, met aan de kant van de geluidskaart een tulp naar 3,5mm geloof ik)

Ik heb wel een realtek onboard audiokaart met optisch, maar dit komt uiteraard niet in de buurt van bijv. een x-fi.

Ik zag de X-FI xtremeaudio PCI-Express.

Deze heeft een optische in en uitgang, als ik mij niet vergis.

Dit is echter een van de weinige kaart met een optische aansluiting.
MIjn speakerset is de Logitech Z-5450, deze heeft 2optische aansluitingen en een coaxiale aansluiting.

Dus opzich is de xtremeaudio wel een logische keuze, maar ik wel verschllende keren gelezen dat de xtremeaudio een soort van geupgrade audigy is? Dat het geen "echte" x-fi chip heeft?

Ik de faq van audiokaarten las ik dat het beste is om de set gewoon analoog aan te sluiten en zo de kaart het werk te laten doen?

Mocht dit het geval zijn, is het uiteraard makkelijk, dan is de gamer een goede keuze?

[ Voor 19% gewijzigd door rscheper op 19-11-2007 23:43 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
ALs dat 1 v/d weinige kaarten met een optische uitgang is die je gevonden hebt, heb je verdraaid slecht gezocht. (daar getuigt de hele post overigens van).

Als je een digitale verbinding wilt leggen tussen pc/geluidskaart en receiver/boxenset is het nog maar zeer de vraag of jouw onboard niet voeldoet. Je gebruikt dan nl. de DAC van de boxenset ipv die van je geluidskaart en in die DAC zit em vaak de kwaliteitverschil. Dus ik zou zeggen probeer het eerst eens met die onboard.

Realiseer je wel dat je met een digitale verbinding geen zaken als EAX meer kunt gebruiken....

Verwijderd

Heb zelf een el-cheapo Trust 5.1 kaartje met optische uitgang in m'n HTPC. Analoog aangesloten is het een drama, maar optisch werkt prima. Precies zo als kaajee zegt, je gebruikt dan de DAC van de Receiver/boxenset.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:56

HaterFrame

Well... Poo came out!

Met andere woorden: Koop het meest goedkope kaartje dat er is met optische uitgang, de kaart zelf doet dan niets meer aan signaal op het doorgeven na.

I am the great Cornholio!

• kaajee
MetaFrame schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 12:13:
Met andere woorden: Koop het meest goedkope kaartje dat er is met optische uitgang, de kaart zelf doet dan niets meer aan signaal op het doorgeven na.
dus, met andere woorden, zoals blijkt uit TS, gebruik je onboard want die is al voorzien van een digitale uitgang. Da's veruit het goedkoopst........... ;)

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:56

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hmm daar heb je een punt :+

* HaterFrame trekt zich weer stilletjes terug in zn hokje.

I am the great Cornholio!

• rhodes54
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-03-2022
Of je houdt je Audigy 2 en je koopt er een USB naar SP-DIF coverter bij

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:01
Alleen er is wel één probleem: veel geluidskaarten zullen alle 44.1 KHz content (praktisch alle muziek is 44.1 KHz) omzetten naar 48 KHz. Ongeacht of deze analoog of digitaal is aangesloten. Je Audigy 2 doet dit ook! Je moet dus of op zoek naar een goede kwaliteits geluidskaart waarbij het niet uitmaakt of deze het signaal omzet, of een goedkope geluidskaart die dit omzetten niet doet.

Ik denk dat je dan beter voor de tweede optie kunt gaan. Er is wel eens een topic voorbijgekomen waar zo'n heel goedkoop sweex kaartje geprezen werd. Deze geluidskaart had een bepaalde C-Media chip die dit omzetten niet deed, en dus ALLES overliet aan de boxenset.

• kaajee
rhodes54 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 15:32:
Of je houdt je Audigy 2 en je koopt er een USB naar SP-DIF coverter bij
Kan ook, maar dan lijkt me de eerder genoemde Trust el cheapo (ong. 23eu) een goedkopere (en mooiere, nl. intern) oplossing
Pagina: 1