Toon posts:

Kortsluiting door combinatie pc3200 en pc2100 geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt, een dove vrouw waar ik af en toe een beetje onderhoud aan de computer pleeg vroeg me of ik een reepje geheugen bij kon prikken welke ze bij een niet nader te noemen computerwinkel had gekocht. Toen ze het geheugen ging kopen had ze het boekje van het moederbord bij om te kunnen laten zien welk geheugen er nodig was. Zodoende ben ik ervanuit gegaan dat het juiste geheugen meegegeven was.

Het moederbord, een MSI k7t266 (http://www.msicomputer.co...etail_spec/K7T266_Pro.htm), ondersteund PC1600 en PC2100 DDR, het door de computerwinkel meegegeven geheugen is PC3200 (hier ben ik nu pas achtergekomen omdat ik er vanuit ging dat het juiste was meegegeven).

Twee bankjes waren al bezet door pc2100 (pc266) geheugen, nietsvermoedend heb ik het pc3200 erbij geprikt waarna ik de pc aansloot en er een verbrande lucht volgde. Meteen de stekker eruit gehaald maar ik denk dat het te laat is, met geen van de reepjes start de pc nog op. Mijn vragen: komt de kortsluiting door het pc3200 geheugen? Wanneer er verder geen geheugen modules inzaten en alleen het pc3200 geheugen erin was geprikt was er dan ook kortsluiting ontstaan? Zou alleen het geheugen kapot zijn of ook het moederbord? Kan ik in naam van deze mevrouw terug naar de computerwinkel om verhaal te halen en vragen of ze het kosteloos willen repareren?

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:24
pc3200 geheugen had gewoon moeten werken op de pc2100 snelheid, daar kan het dus niet aan liggen. Het kan wel zijn dat het reepje defect was bij levering en nu de geheugencontroller van het moederbord gesloopt heeft (oid)

En dat verhalen op de computerwinkel is een moeilijk geval. Als je het hen er in had laten zetten, dan zat het wel goed, maar nu zal je moeten bewijzen dat het probleem aan het reepje geheugen ligt. Dat zal je trouwens ook eerst voor jezelf duidelijk moeten hebben, misschien zat de voeding net tegen de top aan en was dat ene reepje geheugen de druppel. Zeer onwaarschijnlijk, geheugen is niet zo'n stroomvreter, maar bewijs maar eens dat het niet kan.

[ Voor 50% gewijzigd door doeternietoe op 19-11-2007 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
balen dus, ik zal dat geheugen is in mijn eigen pc zetten en kijken wat het doet

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Daar zou ik even mee uitkijken :)
Kans dat jouw PC ook mee de vernieling in gaat.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 11:37

Glewellyn

is er ook weer.

Denk daar eerst nog een keer overna.. het geheugen heeft blijkbaar al 1 moederbord naar de eeuwige rekenvelden geholpen...

edit:
sloom

[ Voor 12% gewijzigd door Glewellyn op 19-11-2007 23:36 ]

*zucht*

Verwijderd

Topicstarter
af en toe moet je een beetje risico durven nemen ;)

Geheugen zit erin en mijn pc werkt naar behoren. Het geheugen was dus in orde.
De grote vraag blijft, waar is het misgegaan..

Ik denk dat het moederbord stuk is, wanneer ik de pc nu aanzet gaan de fans in de kast wel draaien en de lampjes van het moederbord branden maar er gebeurd voor de rest niks, andere voeding helpt ook niet.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2007 00:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb precies hetzelfde moederbord 2e hands weten te bemachtigen, in eerste instantie deed de pc wederom niet veel maar na het aansluiten van een andere voeding functioneerd alles weer naar behoren inclusief het nieuwe geheugen. Ik denk toch dat de voeding de boosdoener is geweest, is dat een logische gedachte of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 13:45

Cidious

The Bloody Gent

hmmm ik wil je niet ergens van beschuldigen.. maar heb je toevallig met het plaatsen van het geheugen niet iets anders aangeraakt of een stekker half los getrokken ofzo? Het kan natuurlijk wel de voeding zijn.. maar dat dit pas gebeurd na het plaatsen van een extra reepje geheugen vind ik raar.. ik zou eerder denken aan een montage foutje ergens ofzo..

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Heeft de geheugenbank er wel recht ingezeten?