Thuis een mail servert draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 752 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:07
Hallo,

Momenteel heb ik thuis een Linksys NSLU2 als fileserver. Deze is me echter te traag. Ik wil dus van dit apparaat af en wil deze vervangen door een kleine (AMD Sempron, 1 GIG Ram, MicroATX bordje)

Wat wil ik er allemaal mee:
  • File Server (Windows Shares)
  • Print Server (Printer delen, kan ook met Windows)
  • Mail Server + webmail (Ik zit te denken aan Mercury/32 met IMAP voor de clients en RoundCube als webmail)
  • HTTP/Web server (Met Apache, dat moet ook draaien voor RoundCube webmail)
  • FTP Server (Ik zit te denken aan FileZilla)
Probleem waar ik mee zit is dat RoundCube webmail nog in een BETA stadium verkeert. Het ziet er allemaal goed uit maar de mogelijkheden zijn nog wat beperkt. Weet iemand een goed alternatief dat draait onder Windows? Ik krijgSquirrelmail en Horde niet werkend onder Windows :(

Volgende probleem is de Mailserver zelf. Ik zit dus te denken aan Mercury/32. Werkt goed, maar sommige configuratie mogelijkheden zijn wat vreemd. Weet iemand een goed, gratis of opensource alternatief? Het moet dus een imap server hebben en een smtp server die de mail doorstuurt naar de mailserver van mijn provider. Heb al gekeken naar 602 LAN suite maar die ondersteunt maar tot 5 gebruikers. Ik heb heb er dus een paar meer.

Hebben jullie nog iedeetjes?

Verwijderd

quote: flappie
Mail Server + webmail (Ik zit te denken aan Mercury/32 met IMAP voor de clients en RoundCube als webmail)
Waarom draai je dan niet Pegasusmail als client? Is van dezelfde maker. Nadelen: geen NL spellchecker en IF en een beetje steile leercurve. Verder fantastisch programma: gaat goed met IMAP om en is superlicht.

• Flappie
Thuis gebruik ik Thunderbird als IMAP client. De webmail is extra voor als ik ergens anders ben en mijn laptop niet bij me heb.

Ik heb ook nog even gekeken naar hMailServer. Deze is opensource en ziet er ook goed uit. Iemand hier ervaring mee?

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 17:00

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Misschien niet geheel on-topic maar ben je bekend met Google Apps for your Domain? (http://www.google.com/a/). Lekker de bende uit handen geven en toch alle voordelen van je eigen domein, IMAP, goeie webclient, etc. Bovendien scheelt het je schijfruimte ;)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 00:10
Kijk ook eens naar MailEnable. Zelf zou ik overigens voor SMTP een smarthost gebruiken, aangezien de meeste thuis-IP's in een blacklist zitten...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 09:30

weebl

YARR!

Heb je al gekeken of je provider dit toestaat? Bij alle KPN-providers staat afaik alleen xs4all het toe. Zou een beetje zuur zijn als je alles geregeld hebt, en er dan achter komt dat het niet gaat werken. De meeste providers blokken namelijk uitgaand de poorten die mail-servers gebruiken.

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:30
@weebl:
Uit de topicstart kan ik anders prima opmaken dat de TS de mail via de SMTP-servers van zijn ISP wil verzenden. Dit kan namelijk vrijwel altijd.

Ik vraag me alleen af of dit via de "thuisserver" gaat gebeuren, of rechtstreeks vanaf bijvoorbeeld Thunderbird naar de ISP. Beide kan natuurlijk ook (zo kan de thuisserver mail via de webinterface zenden).

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Flappie
Ik moet inderdaad gebruik maken van de smtp server van mijn provider om mails te versturen. Het ontvangen van mail doe ik doormiddel van het leeg trekken van pop boxen. De belangrijkste functionaliteit is voor mij dus IMAP en webmail. Ik weet dat Google Mail dit ook kan maar dat wil ik niet gebruiken :)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 09:30

weebl

YARR!

AndriesLouw schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 00:21:
@weebl:
Uit de topicstart kan ik anders prima opmaken dat de TS de mail via de SMTP-servers van zijn ISP wil verzenden. Dit kan namelijk vrijwel altijd.

Ik vraag me alleen af of dit via de "thuisserver" gaat gebeuren, of rechtstreeks vanaf bijvoorbeeld Thunderbird naar de ISP. Beide kan natuurlijk ook (zo kan de thuisserver mail via de webinterface zenden).
Ok, je hebt gelijk :)

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met hMailServer. open source, gebaseerd op een MySQL database, en zelfs integratie met AD enzo.

link

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:35
Als je niet perse Windows wilt gebruiken, je kunt ook een op linux gebaseerde alles-in-een distributie gebruiken.
De beste vind ik www.clarkconnect.com. Deze heeft wel een limiet voor 10 gebruikers voor de gratis versie. Ook kun je SME gebruiken (www.contribs.org) deze heeft geen limiet.
Beide hebben ze een web interface waarmee je de opties kunt instellen. Voor Clarkconnect kan alles wat je vraagt via de web interface, alleen gebruikt het horde als webmail applicatie.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03 22:28

Jiffy

God, you're ugly!

canonball schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 20:52:
Als je niet perse Windows wilt gebruiken, je kunt ook een op linux gebaseerde alles-in-een distributie gebruiken.
De beste vind ik www.clarkconnect.com. Deze heeft wel een limiet voor 10 gebruikers voor de gratis versie. Ook kun je SME gebruiken (www.contribs.org) deze heeft geen limiet.
Beide hebben ze een web interface waarmee je de opties kunt instellen. Voor Clarkconnect kan alles wat je vraagt via de web interface, alleen gebruikt het horde als webmail applicatie.
Zonder je richting een Linuxvariant te willen duwen, maar ik sluit me idd volledig aan bij Canonball. Zelf gebruik ik Clarkconnect op een oude pc en dat draait nu al een paar jaar uitstekend, zonder dat ik ook maar enige Linuxkennis bezit. De webinterface werkt prima, de mogelijkheden zijn enorm en de stabiliteit is uitstekend. Ik host er m'n eigen site op, gebruik hem als file- en mailserver (Clarkconnect gebruikt Horde voor de webmail). De server heb ik ooit geïnstalleerd en in een hoek gezet: alles gaat voor de rest remote. Of het nu updates betreft of het aanmaken van extra gebruikers. Ideaal!

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1