TeX op de Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 697 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Welke TeX gebruiken jullie? Installeren jullie mbv MacTeX.dmg/i-installer, MacPorts, Fink of wat ik ook maar vergeet.

Ik neig ertoe MacPorts te gaan gebruiken, ook omdat ik dan makkelijk enkele andere programma's kan installeren. Ook vind ik de keuze voor /opt van MacPorts goed, alleen jammer dat het geen verstopte directory is.

Hebben jullie andere tips, heb ik dingen over het hoofd gezien? Heb sinds vandaag Leopard erop gezet na even op 10.5.1 te hebben gewacht. Eerder gebruikte ik TeX via i-installer op 10.2(geloof ik), 10.3 en 10.4.

Ik wil weer gebruik maken van TeXShop en eventueel ook van LyX

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 20-11-2007 10:06 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Textmate is ook erg fijn voor latex editen..

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Ik gebruik gewoon MacTex (http://www.tug.org/mactex/) in combinatie met Lyx. Dit werkt voor mij zonder problemen onder Leopard.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik vind i-installer eigenlijk niet zo elegant/veelzijdig (wordt ook door de standaard MacTeX-distro gebruikt). Textmate lijkt me wat duur voor iets dat ik in het verleden prima met gratis software wist te doen. Zijn er nadelen bij het gebruik van MacPorts?

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik gebruik al sinds mensenheugenis de MacPorts versie, en dat werkt uitstekend vind ik. Voordeel van de MacPorts-versie is in mijn geval dat ik MacPorts voor meer software gebruik. Ik hoef nu geen apart update programma te downloaden maar kan gewoon makkelijk al m'n ports tegelijk updaten.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Kan iemand uitleggen wat TeX doet?

PSN: djmurcielago

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb al eeuwen lang de TeX in i-installer hier met TeXShop. Ideaal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Ik gebruik MacTeX. En dan in het bijzonder TeXShop. Werkt voor mij naar wens. Volgens mij is dit tegenwoordig ook zonder de i-installer.

• Iejoor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 14:21
MacTex is wat mij betreft ideaal. Ongeveer alle obscure packages die je kunt bedenken zitten erin. Inderdaad zoals eerder gezegd in combinatie met TexShop

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
MacTex + texmaker

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Murcielago schreef op maandag 19 november 2007 @ 23:34:
Kan iemand uitleggen wat TeX doet?
Naast dat google dat kan loopt er ook een groot topic in CSA:
\[Alg.] LaTeX2e

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 23:41:
Ik gebruik MacTeX. En dan in het bijzonder TeXShop. Werkt voor mij naar wens. Volgens mij is dit tegenwoordig ook zonder de i-installer.
Volgens gebruikt MacTeX altijd i-installer

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

begintmeta schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:08:
[...]

Volgens gebruikt MacTeX altijd i-installer
Dat klopt inderdaad :)

Verder is het natuurlijk gewoon een vertimmerde TeXLive-2007 met extra's :)

Zel ben ik trouwens recentelijk geswitched van TexShop naar TextMate als editor en ik moet zeggen dat dat tot nu toe prima bevalt. Een paar kleine ergernissen zijn er wel. Zo moet je bij TextMate soms "doorklikken" bij warnings (eigenlijk ook wel goed, maar soms wil ik me daar gewoon nog even niet druk over maken, en bij TexShop kan dat makkelijk, omdat daar de console en de viewer gescheiden zijn).

Verder stoort het me dat de TextMate viewer niet onthoudt welke pagina ik aan het bekijken was bij een recompile. Hij gaat telkens terug naar de eerste pagina, wat bij lange documenten soms vervelend kan zijn.

Tot nu toe wegen de nadelen echter nog wel op tegen het voordeel van het hebben van een uniforme editor, waar ik me ook bij programmeren in thuis voel :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

In plaats van de TextMate viewer kun je ook bijvoorbeeld Skim gebruiken. Die onthoudt nl. wel waar je gebleven was en laad de PDF opnieuw als deze gewijzigd is. Als je dat combineert met de package pdfsync kun je ook tussen je PDF en je tex file springen.

Ikzelf gebruik trouwens ook MacTex in combinatie met TextMate en Skim.

Het eventuele voordeel van teTeX installeren via MacPorts is dat een aantal ports een dependecy op teTeX hebben. Als je dus MacTeX al geïnstalleerd hebt, gaat MacPorts nog vrolijk teTeX binnen halen en compileren, als je bijvoorbeeld doxygen wilt installeren. Een gedeeltelijke oplossing is om macports.conf aan te passen, om het pad /usr/texbin aan de binpath toe te voegen. Dit werkt jammer genoeg niet met alle ports, omdat sommige niet genoeg hebben aan latex maar echt teTeX willen hebben.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Heb besloten TeX Live via MacPorts te gaan gebruiken, zal in deze post neerzetten hoe het werkt.

[ Voor 48% gewijzigd door begintmeta op 23-11-2007 10:26 ]

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Idem, dit vind ik een ideale combinatie. Tevens omdat texmaker ook op windows beschikbaar is en ik op mijn werk hier dan ook mee kan werken.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Als ik jouw was zou ik toch nog even 30 dagen textmate proberen. Ik kan niet meer zonder.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Gebruik nu inmiddels een tijdje TeXShop, LyX en BibDesk met texlive via MacPorts. Omdat MacPorts wat andere paden gebruikt moet je die even goed zetten, maar het werkt prima. Zo kan ik dus de meeste FOSS beheren met MacPorts, en hoef ik geen i-Installer of andere programma's te gebruiken.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
TeX Live@MacPorts werkt bij mij nog prima samen met de gebruikelijke verdachten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie wat gebruikt (en waarom)

Poll: Welke TeX distributie gebruik je op je Mac?
TeX Live @ source/Fink/MacPorts
teTeX @ source/Fink/MacPorts
Tex @ i-Installer
MacTeX
OzTeX
CMacTeX
iets anders
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=307933&layout=6&sort=prc

[Poll: Welke software gebruik je het meest bij TeX op de Mac
TeXShop
LyX
BibDesk
LaTeXiT
Excalibur
iTeXMac
Skim
TextMate
BBEdit
texmaker
Smultron
Emacs
iets anders
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=307935&layout=6&sort=prc

Tips zijn natuurlijk welkom.

• JanPaul123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07-2022
Aangezien ik een heleboel al in Eclipse doe, ook maar een plugin daarvoor gedownload. :) Werkt prima!

Verwijderd

Niet per se, aan de mac gerelateerd, maar wel aan Tex: is er ergens een soort van repository waar je professionele tex-layouts kan downloaden? Ben het nu aan het verkennen voor m'n scriptie en begin het een beetje door te krijgen. Heb alleen het idee dat je er erg mooie dingen mee kan maken, maar wil niet het wiel opnieuw uit gaan vinden. Op google nog maar weinig kunnen vinden hieromtrent.

Verwijderd

En nog een tex gerelateerde vraag: is er een manier om alle gegenereerde (aux, bbl, log etc) bestanden netjes in een andere directory te laten wegschrijven?
Pagina: 1