Toon posts:

Capture card advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In onze kerk registreren we de jeugddiensten met drie camera's die d.m.v. een (analoog) mengpaneel omgezet worden in één signaal. Deze wordt op dit moment met een gele tulpstekker verbonden met een harddisc-dvdrecorder waarop we de diensten opnemen.

De bedoeling is echter om de beelden op een DVD met menu te maken die we op de computer maken. Het is daarom erg lastig om iedere keer het videomateriaal van de harddiscrecorder af te halen en dan op de computer te zetten, daarom ben ik op zoek naar een goede capture card.

Welke adviseren jullie? Hij moet dus tulp hebben, hardwarematig capturen en een goede beeldkwaliteit hebben en voor een goede prijs/kwaliteit verhouding natuurlijk. Ook een advies wat voor specificaties de computer waar de kaart ingaat minimaal moet hebben? Kerken hebben namelijk nooit zo'n ruim budget. Alvast bedankt voor jullie suggesties!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat dacht je van een HDD/DVD recorder? Simpel, snel en goedkoop :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:32
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 22:00:
Deze wordt op dit moment met een gele tulpstekker verbonden met een harddisc-dvdrecorder waarop we de diensten opnemen.
voodooless schreef op maandag 19 november 2007 @ 22:39:
Wat dacht je van een HDD/DVD recorder? Simpel, snel en goedkoop :)
O-)

Maar goed, je zou eens kunnen kijken naar dit apparaat.
Hij kost maar rond de €50,- en doet precies wat jij wilt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Pinnacle spullen zijn over het algemeen goed, dus ik ga mee met Marco.
Zorg wel dat je een PC of laptop hebt die snel genoeg is om het allemaal bij te houden.
Een redelijk P4 systeem met 1GB RAM en een rappe SATA harddisk zou voldoende moeten zijn.
En USB2 aansluiting uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 20-11-2007 07:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Ik denk dat ik niet iets begrijp... wat is er lastig aan om de bestanden van de dvd recorder af te halen ? Volgens mij heb je al alles in huis om het te maken, een dvd recorder nl. :) Je hoeft het alleen maar te fatsoeneren op een PC, de bestanden zij als het goed is al "dvd ready" met een simpele editor kun je het op iedere pc in orde maken (bv tmpgenc dvd author).

Dus als je eens uitlegt wat er moeilijk is aan het eraf halen van de bestanden opgenomen door de dvd recorder, kunnen we je misschien helpen daarmee en hoef je helemaal nix aan te schaffen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Caveman schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:39:
Ik denk dat ik niet iets begrijp... wat is er lastig aan om de bestanden van de dvd recorder af te halen ? Volgens mij heb je al alles in huis om het te maken, een dvd recorder nl. :) Je hoeft het alleen maar te fatsoeneren op een PC, de bestanden zij als het goed is al "dvd ready" met een simpele editor kun je het op iedere pc in orde maken (bv tmpgenc dvd author).

Dus als je eens uitlegt wat er moeilijk is aan het eraf halen van de bestanden opgenomen door de dvd recorder, kunnen we je misschien helpen daarmee en hoef je helemaal nix aan te schaffen.
Kost gewoon meer tijd ;)
Extra stap die je moet maken. Eerst schijf inlezen, daarna bewerken en dan weer op een nieuwe schijf zetten.
Als je het direct in de PC kan sturen, het menu er geautomatiseerd bij kan plakken en dan een schijfje kan branden is de eerste lichting DVDtjes aan het eind van de kerkdienst al klaar ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Caveman

Caveman

whahoehaha

McKaamos schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:05:
[...]

Kost gewoon meer tijd ;)
Extra stap die je moet maken. Eerst schijf inlezen, daarna bewerken en dan weer op een nieuwe schijf zetten.
Als je het direct in de PC kan sturen, het menu er geautomatiseerd bij kan plakken en dan een schijfje kan branden is de eerste lichting DVDtjes aan het eind van de kerkdienst al klaar ;)
Dan begrijp ik het nog steeds niet.... Waarom is er dan een DVDrecorder aangeschaft, mijn dvdrecorder levert gewoon een basic menutje af, branden en klaar. De suggestie die er nu ligt is: DVDrecorder wegggooien en een pc er neer zetten. Als het al moeilijk is om een dvdrecorder te bedienen dan lijkt de optie van een pc/laptop met capture software wat ingewikkeld in mijn ogen.

Misschien kan de TS eens aangeven wat er precies fout gaat met de dvdrecoder, en misschien is dat eenvoudig op te lossen. Dan hoeft er helemaal nix nieuws aangeschaft worden.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Caveman schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:13:
[...]

<knip>
mijn dvdrecorder levert gewoon een basic menutje af, branden en klaar. De suggestie die er nu ligt is: DVDrecorder wegggooien en een pc er neer zetten. Als het al moeilijk is om een dvdrecorder te bedienen dan lijkt de optie van een pc/laptop met capture software wat ingewikkeld in mijn ogen.
Even zijdelings....en wellicht een beetje OT: ik heb inmiddels enige oude videobanden middels mijn HDD/DVD recorder gedigitaliseerd. En ik ben meer dan tevreden over de beeldkwaliteit. Echter, de menustructuur zoals door de HDD/DVD recorder wordt gemaakt, is om te huilen wat betreft creativiteit. Dus wat gebruik jij dan om DVD opnieuw te "authoren" en een nieuw menu mee te maken?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
martin2005 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:55:
[...]
......Dus wat gebruik jij dan om DVD opnieuw te "authoren" en een nieuw menu mee te maken?
zijdelings: Ik denk een willkeurig dvd authoring programma, daar zijn er vele van en bij de meeste (alle) kun je de hele menustructuur volledig naar je hand zetten, qua achtergronden, muziek, teksten, fonts etc.....

[ Voor 27% gewijzigd door kaajee op 20-11-2007 15:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:05:
[...]

Kost gewoon meer tijd ;)
Juistem, dat is precies de reden waarom we een capturecard willen.
Caveman schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:13:
[...]

Dan begrijp ik het nog steeds niet.... Waarom is er dan een DVDrecorder aangeschaft, mijn dvdrecorder levert gewoon een basic menutje af, branden en klaar. De suggestie die er nu ligt is: DVDrecorder wegggooien en een pc er neer zetten. Als het al moeilijk is om een dvdrecorder te bedienen dan lijkt de optie van een pc/laptop met capture software wat ingewikkeld in mijn ogen.

Misschien kan de TS eens aangeven wat er precies fout gaat met de dvdrecoder, en misschien is dat eenvoudig op te lossen. Dan hoeft er helemaal nix nieuws aangeschaft worden.
Zie post van McKaamos. We willen er een beetje knap DVD menu van maken en die HDD/DVD-recorder kan dat niet, alleen standaard dvdtjes. Het is erg omslachtig om die DVD bestanden eerst in te lezen in de computer enzovoort.

Maar even over de Pinnacle: ik heb zelf een Pinnacle PC-stick maar daar ben ik allerminst tevreden over. Iemand wel goede ervaring met dat Dazzle apparaat (het liefst heb ik die capturecard ook intern eigenlijk)?

• kaajee
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 15:46:
[...]
......

Maar even over de Pinnacle: ik heb zelf een Pinnacle PC-stick maar daar ben ik allerminst tevreden over. Iemand wel goede ervaring met dat Dazzle apparaat (het liefst heb ik die capturecard ook intern eigenlijk)?
Ik heb ook geen beste ervaringen met Pinnacle en vind hun support matig, komen weinig updates (voor mn. drivers) uit en dat kan op zich als de initiele goed zijn, maar dat is lang niet altijd zo.....

In principe kun je elke tv/tuner kaart hiervoor ook gebruiken, dat zijn ook gewoon capture cards en hebben naast een tuner ook (altijd) (2) externe ingangen onboardl; een s-video en composiet. Je gebruikt dan gewoon het tuner gedeelte niet.

Je kunt dan ook eens kijken naar een kaart met hardwarematige MPEG2 encoder onboard, bijv. de Hauppauge PVR serie (150 bijv.). Dan neemt ie meteen op in MPEG2 scheelt aanzienlijk in CPU load en dus eis.......

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 15:46:
[...]

Juistem, dat is precies de reden waarom we een capturecard willen.

[...]
Zie post van McKaamos. We willen er een beetje knap DVD menu van maken en die HDD/DVD-recorder kan dat niet, alleen standaard dvdtjes. Het is erg omslachtig om die DVD bestanden eerst in te lezen in de computer enzovoort.

Ok, dan is het me duidelijk. :) In dat geval zou ik gaan voor Hauppage PVR 150 oid, zoals al vermeld met hardwarematige MPEG capture. (Het is welliswaar een TVkaart, maar gek genoeg zijn de meeste tv kaarten goedkoper dan een "losse" capture kaart en ze doen het net zo goed, heb al jaren plezier van mijn Hauppage) Dat scheelt gewoon werk, de videofiles zijn dan al "DVDready" en dan kun je met de meeste author programma's vrij vlot een gelikte dvd maken. Voor snel werk gebruik ik tmpgenc dvdauthor en voor echt prof werk gebruik ik DVDlab pro.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, heel erg bedankt voor de hulp, ik ga die Hauppage eens proberen. Is dit trouwens ook een optie, of heeft iemand met deze slechte herinneringen?

http://registration.haupp...re2.asp?product=pvr500mce

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:36
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 17:14:
Okee, heel erg bedankt voor de hulp, ik ga die Hauppage eens proberen. Is dit trouwens ook een optie, of heeft iemand met deze slechte herinneringen?

http://registration.haupp...re2.asp?product=pvr500mce
Dat is dus de Hauppauge 500MCE, voor eenvoudig capturen heb je hier dus geen enkel voordeel mee.
Daarbij komt nog dat de 500MCE officieel alleen in Windows MCE ondersteund wordt.
En mocht je dan toch voor de PVR150(MCE) gaan gebruik dan indien mogenlijk een S-Video verbinding!
Dit zal echt een heel veel beter resultaat opleveren dan het gebruik van composite ("gele tulpje") signaal.
Desnoods kun je misschien die DVDrecorder gebruiken als converter om het signaal om te zetten naar S-Video.

Zie ook: SHSPVR Forum: Poor Picture Quality with PVR 150 MCE Analog Capture

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het beeldsignaal daardoor slechter? Want deze is ook geschikt voor Vista, daarom koos ik deze eigenlijk....

• kaajee
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:36:
Maar is het beeldsignaal daardoor slechter? Want deze is ook geschikt voor Vista, daarom koos ik deze eigenlijk....
De 150(MCE) is ook Vista geschikt, sterker nog; wordt zelfs aangeraden wanneer je/men een Windows Vista Media Center wil gaan bouwen/draaien/gebruiken.

Hier staan alle cards waarvoor Vista drivers beschikbaar zijn, ook de 150 (in any form)

Maar, zoals gezegd, wel de s-video INgang gebruiken, niet de composiet (gele tulp)........

[ Voor 8% gewijzigd door kaajee op 22-11-2007 15:42 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:36
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:36:
Het gebruik van S-Video zal altijd een veel beter resultaat opleveren, speciaal met de Hauppauge 150/500 kaartjes.
Onder XP valt er ook nog behoorlijk wat te tweaken met wat betreft beeldinstellingen zoals hardware Scherpte/Ruisonderdrukking.

Maar als we over een "budget oplossing" praten, wordt er een compleet nieuwe PC aangeschaft of wil men de bestaande pc (specs?) gebruiken?
Capturen met een Hardware MPEG2 kaart zoals die Hauppauge kost vrij weinig CPU belasting, zolang je maar geen MCE gaat gebruiken.
MCE is zowiezo ongeschikt om lekker video mee te gaan capturen/bewerken..
Pagina: 1