Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Autoradio + speakers inbouwen in Twingo

Pagina: 1
Acties:
  • 5.709 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:19

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Ik zat te twijfelen of ik dit topic in Audio/video/hifi moest plaatsen, of hier. Uiteindelijk maar voor hier gekozen, hoop dat dat goed is.

Maargoed, mijn vraag: Inmiddels ben ik in het bezit van een mooie renault twingo. Een mooie wagen uit 2002, met 49000km op de teller. Ik ben er helemaal tevreden mee, alleen het audio gedeelte stoort me.

Er zit momenteel een medion radio/cd speler in waarvan het display af en toe uitvalt, maar de knopverlichting en muziek wel gewoon doorgaat. Ook vind ik de radio "kermisachtig" aanvoelen. Er zitten 2 speakers in, in beide deuren. Deze combinatie maakt dat ik het geluid niet echt mooi vind klinken, dus tijd voor iets anders.

Ik heb gezien dat ik eventueel achterin nog 2 speakers zou kunnen plaatsen en voorin op het dashboard zitten ook nog twee plaatsen. Aan speakers achterin heb ik niet zo'n behoefte, dus ik ga voor een bijplaatsing van twee speakers in het dashboard. Dit moeten speakers van 10mm zijn.

Ik heb al even gekeken en er zit al een soort "blokje" waarop de speakers op aangesloten kunnen worden, ik heb echter helemaal geen idee hoe. Moet ik hiervoor gaan solderen of zijn er speciale stekkertjes te koop...? kortom ik weet het niet.

Even op een rijtje wat ik dus van plan ben:

- Nieuwe autoradio (Sony CDX 212 is momenteel de keuze)
- 2 extra speakers in het dashboard

Ik ben een leek wat betreft auto elektronica, dus ik heb geen idee wat ik hierin zelf kan doen. Ik ga ervan uit dat het vervangen van de radio een simpele klus is, wat een kwestie is van stekkertjes omwisselen. Maar al met al ben ik best wel huiverig over het werken met auto elektronica.

Mijn vragen:

- Is het mogelijk dit zelf te doen m.b.v. de installatiehandleidingen? Is dit dan ook verantwoord?
- Als ik dit door m'n dealer wil laten doen, op welke kosten moet ik dan rekenen als ik zelf de autoradio aanschaf en dat zij dan de radio+speakers inbouwen?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven!

Alvast bedankt!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ligt er niet al bedrading in je auto voor die speakers voorin? Lijkt me dat ze voor elke auto gewoon 1 kabelboom maken, die voor het meest basic model en de meest luxe uitvoering allemaal hetzelfde zijn. Ik heb in mn middenconsole ook kabels liggen voor electrische ramen, terwijl ik die helemaal niet heb.

Overigens is de CDX 212 wel een aardige radio, collega heeft em ook. Ik heb zelf de CDX 616, eigenlijk hetzelfde maar dan met USB poort erop. IIG niet al te gek duur voor wat je er mee kan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Aan het "blokje" in het compartiment waar de 10cm speakers komen zit al een kabel, dus ik ga ervan uit dat deze ook richting radio loopt.

Ik heb al het één en ander gelezen over een ISO-stekker die er als het goed is zou moeten zitten. Als ik het goed begrijp zou de bekabeling dus al tot aan dat "blokje" lopen en hoef ik ze "alleen nog maar" aan te sluiten?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even serieus, een radio aansluiten kan je prima zelf. Misschien kost het je een zaterdag, maar dan weet je het voor de volgende keer. Enneh, dit is een electronica, dit is simpele elektra.

aandachtspunten:

1. heb je de verwijderpennen van de huidige radio?
2. heb je een verloopblokje van renault naar iso nodig?
3. je zou de deurspeakers kunnen vervangen voor een compo setje (woofer in deur, tweeter bij dash).
4. plaatje bitumen achter deur en op inbouwplek doet wonderen.
5. multimeter kan handig zijn, net als tape en ampjes.

Als je de radio wil laten inbouwen, dan doen de meeste car hifi zaken dat ook voor 25-50 euro als je daar de radio koopt. Haal daar dan meteen je speakers, en maak een dealtje. Kan heus wel. Minder tweaker, maar heb je er geen omkijken naar, das ook wel eens fijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 19-11-2007 22:25 ]

Wise enough to play the fool

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Oké, bedankt voor de reactie. Ik ben er eigenlijk wel bijna van overtuigd dat het me moet lukken. Ik zet tenslotten ook PC's in elkaar!

Allereerst even een reactie op je aandachtspunten:

1. heb je de verwijderpennen van de huidige radio?
Nee, de radio is door garage "kaal" geleverd, zonder boekjes of doosje voor het frontje. Dus dit kan een probleem worden. Ik kan de radio er waarschijnlijk niet uitkrijgen met "standaard" pennen, of de pennen die bij de nieuwe radio geleverd worden?

2. heb je een verloopblokje van renault naar iso nodig?
Waarschijnlijk niet, er zit immers al een radio in die waarschijnlijk met een iso stekker is aangesloten. Anders heb ik deze verloopstekkertjes gezien voor rond de 12 euro.

3. je zou de deurspeakers kunnen vervangen voor een compo setje (woofer in deur, tweeter bij dash).
Dit lijkt mij een goed idee, ik moet nog wel even uitzoeken wat de kosten hiervan zijn, maar ik denk wel dat dat het beste resultaat levert.

4. Plaatje bitumen achter deur en op inbouwplek doet wonderen.
Volgens mij heb ik dit nog wel liggen, dus check!

5. multimeter kan handig zijn, net als tape en ampjes.
check.

Wat ik nu ga doen is een berekeningetje maken met wat ongeveer de kosten zouden zijn als ik 'm zelf inbouw en wat de kosten zouden zijn als ik het laat doen.

één puntje waarover ik twijfel, het display van de huidige radio valt momenteel soms uit. Misschien is dit een foutje ergens in de bedrading die ik zelf niet op kan lossen/ontdekken, in dat geval zou het beter zijn alles in te laten bouwen door iemand die er verstand van heeft... maar dit gewoon even een brainwave...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou het raar vinden als dat "blokje" is aangesloten op de achter-uitgangen van de radio...

Kans bestaat dus dat dat óf tweeter-voorbereiding is óf dat je twee speakers op één aansluiting gaat aansluiten, wat niet goed is voor je volume en radio...

Meet dus eerst goed door wat die kabel precies doet...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als het display uitvalt ligt dat meestal aan de radio zelf. (ka-pot dus). Er is geen draadje voor alleen het display of de display verlichting (ja mijn p77mp heeft het wel :) ).

Verder zou ik nog even in die iso aansluitingen duiken.
Ik ken auto's met:

automerkstekker > isostekker > radiomerkstekker als je begrijpt wat ik bedoel. Dan heb je dus een bult met kabels achter je radio hangen. Even nakijken dus.

Maar, daarvoor moet wel je radio eruit. Ik weet niet wat voor pennen de medion heeft (dat kan een tweaker met een medion radio wel vertellen), maar de grotere car audio winkels hebben een bak vol met verwijderpennen, daar kan je vast wel wat van lenen...

Wise enough to play the fool

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tie wrapje of satehprikker wil het ook nog weleens doen ;)

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Als ik je een tip mag geven, kijk naar een pioneer radio. Ik weet dat dit natuurlijk heel smaak afhankelijk is, maar voor mijn gevoel is de standaard ingebouwde versterker van een pioneer veel beter als die van een Sony. Ook vind ik de bediening van een pioneer beter en bij sony is me opgevallen dat je vaak de mid-tonen niet kan instellen.

Dit lijkt me een mooi alternatief voor je huidige keuze: http://www.halfords.nl/NL...tail.htm?productId=103083

Enige wat je misschien wel zou moeten doen is een radio zoeken die matcht met je dashboard kleur en dat de verlichting (ongeveer het zelfde is van kleur). Hiervoor had ik een zilvere (sony btw) radio met rode/blauwe verlichting. Dat zag er werkelijkwaar niet uit in een auto met zwart dashboard en groene verlichting.

Ik heb nu deze: Afbeeldingslocatie: http://www.tsn-cd.de/ebay/pio2920.jpg

Enne ik zou de radio zelf inbouwen. Helemaal als er al isostekkers zijn (wat haast niet anders kan) is het een fluitje van een cent. Iemand die het al vaker heeft gedaan is er met 2 minuten mee klaar.

Zoals boven mij ook al gezegd is, een compo setje is niet verkeerd. Maar je moet dan wel even kijken hoe je mooi de tweater kan weg werken.

Er zijn trouwens ook adapter ringen te koop voor jouw auto. Voorbeeldje: http://www.pimtensen.nl/s...=5&sub_id=117&cur_id=1452

Btw 10mm speakers wil je niet.

.

• Roland_EM25

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor alle reacties! in verband met het kapotte display van de radio ben ik vandaag teruggegaan naar de garage.

Ik kon even met een kop koffie wachten terwijl er naar gekeken werd. Op een gegeven moment zie ik de man langs lopen met een pioneer doos en even later komt hij terug en meld dat die er nu in zit!!
Het gaat hier (toevallig) om dezelfde radio als hierboven, de 3900 met rode verlichting. Dit past ook nog eens perfect bij mijn dashboard.

Niets meer dan lof voor de garage (auto van wijngaarden, papendrecht) mag best wel even genoemd worden vind ik.

Het geluid vind ik nu meer dan goed, wat een verschil met het blikkerige geluid van de medion radio.

Ik ben helemaal tevreden, dus sprake van zelf inbouwen is niet meer nodig! :)

Nogmaals bedankt voor de reacties...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Radio kan een hoop schelen ja... ;)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
hey akro! ik heb die ook net gehad! Oude van mijn pa, als verjaardagscadeau... 't is wel de DEH-P3600MP, maar vergelijkbaar...

@TS: doe het iig niet zoals de vorige eigenaar van mijn auto heeft gedaan: die heeft de 13 euro bespaard voor dat verloopje en de ISO stekker half los!!geknipt!!... draadjes zitten met kroonsteentjes aan elkaar... Gevolg: er is dus niet meer makkelijk een andere radio in te bouwen. Dus: radio kapot, gejat of je wilt gewoon een andere = probleem... |:(

Ik moet nu eerst de accu loshalen, omdat je niet het risico wilt lopen dat er sluiting ontstaat en dan alles weer terug gaan solderen... :( :(

U vraagt, wij antwoorden.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gewoon krimp stekkertjes gebruiken. Het makkelijkst zijn de ronde stekertjes, of de doorverbinders. In mijn BMW is ook de standaard stekker afgeknipt, en ergens ben ik er wel blij om. De BMW stekker is nogal groot en ik zou dan 2(!!!) verloop kabels nodig hebben (BMW>ISO, ISO>Pioneer), wat nooit zou hebben gepast (doet het nu al eigenlijk niet).

@TS
Dat is mooie mazzel, gratis een nieuwe radio ingebouwt. Wat betreft speakers achter, vergis je niet in de impact die dat heeft op het geluid. Als je zowel voor als achter speakers hebt zitten, wordt je auto echt gevult met geluid. Speakers achter zijn dan ook (in mijn ogen) niet voor de passagiers achterin, maar voor iedereen. Daarnaast kan je vaak achterin een grotere maat plaatsen dan voorin, waardoor de laag-weergave sterk verbeterd wordt.
10cm speakers kun je maar beter negeren. Die hebben eigenlijk geen laag-weergave en zijn daarom een vrij prijzige aanschaf in verhouding tot de toegevoegde waarde.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1