Toon posts:

Gamen vanaf externe hardeschijf

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Aangezien ik over een erg beperkte hardeschijf ruimte beschik zit ik er over te denken om een externe hardeschijf aan te schaffen aangezien ik niet zo'n held ben met zelf inbouwen en ook omdat dit goedkoper is dan er eentje in te laten bouwen.
Nu wil ik deze extra ruimte vooral gebruiken om er wat games op te zetten, nu is mijn vraag is dit mogelijk aangezien transfer over de usb lang niet zo snel is als bij een ingebouwde hardeschijf.
Het gaat hier niet om de nieuwste games (dit kan mijn systeem ook bij lange niet aan) maar gewoon om spellen als Fable, GTA:VC, guildwars etc. te spelen.

Mijn systeem:
intel p4 1,5
FX 5500
639 MB ram
20 gb hardeschijf
usb 1.1 (denk ik de grootste bottleneck)

Ik hoef niet te horen dat ik beter een nieuw systeem kan kopen want ik weet ook wel dat dit bij lange na niet het ideale game systeem is maar ik kan de bovenstaande games spelen dus daar ben ik wel tervreden mee. Ik heb echter geen zin meer om steeds een spel te deinstaleren als ik een ander spel wil spelen.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat usb1.1 is inderdaad jammer, maar je kan toch ook gewoon een pci-kaartje met usb2 poorten kopen? Voor de rest valt de snelheid dan best mee :) .

[ Voor 19% gewijzigd door Aloys op 19-11-2007 21:02 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een 7200rpm 500gb schijf en daarop gamen gaat perfect, mja ik heb wel USB2...

USB 1.1 is heel stuk trager, dus het zal hoogstwaarschijnlijk niet naar behoren werken.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 21:03 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met USB 2.0 kan het misschien nog wel aardig. Met 1.1 zou ik het echt niet doen. Als het al werkt ben je enorm lang aan het laden, en dan bedoel ik toch echt meer dan 10 min.

Een HDD inbouwen is echt helemaal niet moeilijk, als je het zelf niet kan vraag dan iemand in je omgeving die je kan helpen. Een HDD inbouwen is 5 min werk. Dan kan je alles gewoon spelen zonder gezeik met een externe HDD.

[ Voor 44% gewijzigd door PilatuS op 19-11-2007 21:02 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Aloys schreef op maandag 19 november 2007 @ 21:00:
Dat usb1.1 is inderdaad jammer, maar je kan toch ook gewoon een pci-kaartje met usb2 poorten kopen?
Als 'ie dan toch z'n PC moet openschroeven kan 'ie net zo goed een interne harddisk monteren.

@TS, het stelt geen reet voor om een extra harddisk in je PC te hangen, en het is goedkoper dan de oplossingen die je nu hebt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:54

Beugelfles

I love rusty spoons

Ik adviseer je denk ik toch om gewoon een schijf in te bouwen ;)
Je kan ook gewoon je oude schijf eruit halen, en dan op precies dezelfde plek, met dezelfde stekkers, de schijf terug zetten. Dat hoeft niet moeilijk te zijn. En anders vraag je iemand in je omgeving die er iets meer ervaring mee heeft, kost hem hooguit 5 minuten.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 22:26
USB 1.1 is echt retetraag. Ik geloof dat de overdrachtsnelheid zo'n 1,5 MB per seconde is ofzo?? USB2.0 is dan wel 60 MB/s, dus dat gaat nog aardig. Ik speel Warcraft 3 vanaf m'n iPod op school :) .

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Je haalt nooit 60 MB/s vanaf een (USB2) externe schijf, denk eerder aan 20-25 MB/s. Met FireWire is zo'n 30 MB/s mogelijk (met FireWire800 misschien meer).

Ik heb het dus niet over theoretische snelheden maar over real-world performance.

Of een interne schijf op dit verouderde moederbord net zo snel is als op een nieuwe betwijfel ik, maar zo'n 50 MB/s moet toch wel haalbaar zijn. Koop gewoon een 160 of 250 GB schijfje van een euro of 50-70. Samsung, of Western Digital. Oude schijf clonen en je kunt weer gamen. Werkt ook nog een stuk sneller dan je bestaande schijf.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Ik heb ff op wikipedia gekeken, en ik vond de volgende snelheden:

SATA = 150MB/s
SATA2 = 300MB/s
USB 1,1= 12Mb/s (is 1,5MB/s :o :o :o )
USB 2 = 480Mb/s (is 60MB/s)

Dan is USB2 toch 5 kere langzamer dan SATA2 of ik moet een gruwelijke fout gemaakt hebben...................

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 21:14:
Ik heb ff op wikipedia gekeken, en ik vond de volgende snelheden:

SATA = 150MB/s
SATA2 = 300MB/s
USB 1,1= 12Mb/s (is 1,5MB/s :o :o :o )
USB 2 = 480Mb/s (is 60MB/s)

Dan is USB2 toch 5 kere langzamer dan SATA2 of ik moet een gruwelijke fout gemaakt hebben...................
Die snelheden zijn allemaal theoretisch, in de praktijk is het een ander verhaal. Een USB 2.0 HDD haalt zo'n 25MB/s. SATA2 kan wel 300MB/s zijn maar een normale HDD doet maar 60/70MB/s.

• Bigbadkip
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik speel een hele berg van de nieuwste spellen van mijn externe HD. Deze is dan wel usb2.0 maar ik haal hier ongeveer 40 tot 45MB/s mee. Je merkt wel dat het laden langer duurt ( 30% tov intern) , maar verder is er niets aan de hand.

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 22:09

Yor

Yor1313#2571

Als je nou eens een oproep plaatst of iemand je ermee wil helpen? Een HD inbouwen is echt simpel. Of ga met je bak naar de pc winkel, zeg dat je een hd wil kopen maar alleen als ze hem gratis inbouwen. (zeur je iets over garantie en dat je zeker wil weten dat het werkt oid....)

http://yor.minitroopers.com

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Met Yor_13^
Neem je PC mee naar een computerzaak en laat de HDD daar inbouwen.
Partitioneren en formatteren ze em vast ook wel evevn voor je.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Bigbadkip schreef op maandag 19 november 2007 @ 21:21:
Ik speel een hele berg van de nieuwste spellen van mijn externe HD. Deze is dan wel usb2.0 maar ik haal hier ongeveer 40 tot 45MB/s mee. (...)
Welk merk en type externe harddisk is dat als ik vragen mag? Ben er wel in geïnteresseerd namelijk. De externe harddisks die ik ken (WD Mybook, andere WD modellen, noname modellen) waren allemaal teleurstellend traag via USB2.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1 woord: eSATA

Neem een goedkope PCI SATA kaart met externe aansluitingen (heb zelf laatst voor dit doel een Sweex geval van EUR 15 gehaald...), neem een externe SATA behuizing en klaar is kees: 150MB/s overdracht op externe schijf. Dat gezegd, zelfs en Raptor haalt niet meer dan 70MB/s, dus dat soort bandbreedte is overkill - maar liever te veel dan te weing.

En als je ook niet een PCI kaart durft in te bouwen... dan mag je je wel een beetje achter de oren gaan krabben of je hier op Gathering of Tweakers goed zit. We verwachten niet dat mensen hier gelijk alle kennis en ervaring hebben met computers, maar wel dat ze ervoor open staan om die te krijgen.

Even heel bot bekeken: die computer van je is max EUR 100 waard momenteel. Dat is minder dan de prijs van een fatsoenlijke harde schijf plus externe behuizing :o En ook al ben je spectaculair onhandig, de kans dat je werkelijk alles kapot maakt als je zelf dingen probeert aan te sluiten/in te bouwen is minimaal. Dus geen beter moment dan nu om eens wat te leren over hoe zo'n apparaat in elkaar zit ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou idd ook niet voor een externe usb-schijf gaan. USB gebruikt nogal wat processorkracht en aangezien je al een relatief langzame processor hebt ga je echt heel lange laadtijden krijgen bij de wat zwaardere spellen.

Al verschilt dat ook per spel. Misschien dat de door jou genoemde spellen niet zoveel hoeven in te laden, waardoor de snelheid van de schijf niet veel uitmaakt. Maar dat zou je eerst moeten proberen. Ik heb ook wel es geprobeerd om een paar spellen vanaf usb-schijf te spelen. Sommige spellen laadden gewoon snel, maar anderen duurden echt minutenlang.

[ Voor 44% gewijzigd door Palomar op 20-11-2007 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
@dion_b :ik kan natuurlijk heust wel een pci kaartje inbouwen of een reepje geheugen vervangen, maar hardeschijf heb ik gewoon nog nooit gedaan.

Ik ga inderdaad maar een nieuwe schijf kopen en vraag wel aan een vriend of hij mij kan helpen inbouwen.

• Bigbadkip
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
pinockio schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:25:
[...]

Welk merk en type externe harddisk is dat als ik vragen mag? Ben er wel in geïnteresseerd namelijk. De externe harddisks die ik ken (WD Mybook, andere WD modellen, noname modellen) waren allemaal teleurstellend traag via USB2.
Ik gebruik een " Sweex 3.5" Externe Behuizing USB 2.0" ( Ja, dat is echt de product naam :/ )
En ik heb daar zelfs een Samsung spinpoint 7200rpm 16mb ingedaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 16:32:
@dion_b :ik kan natuurlijk heust wel een pci kaartje inbouwen of een reepje geheugen vervangen, maar hardeschijf heb ik gewoon nog nooit gedaan.

Ik ga inderdaad maar een nieuwe schijf kopen en vraag wel aan een vriend of hij mij kan helpen inbouwen.
Is even simpel. Je zet hem in de drivebay, schroeft hem in twee/vier plaatsen vast en daarna sluit je twee kabels (sata/ide en powerconnector) aan en klaar.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:28
Hij moet ook nog dingen zoals Master/Slave instellen + schijf formatteren.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 12:33

Krizzie

Progressive Music \o/

ThinkPad schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 22:59:
Hij moet ook nog dingen zoals Master/Slave instellen + schijf formatteren.
Staat bij de meeste IDE disks standaard op Cable select, ofwel hij kiest zelf de waarde. Meestal werkt dit gewoon zonder problemen. Aangezien je windows disk waarschijnlijk de master is wordt de 2e disk automatisch de slave.

Geluidswolk

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Gewoon een normale HDD kopen. Is echt niet moeilijk hoor. Zeker niet meet tutorial.

Voor de rest, als je echt extern wilt, doe dan, zoals al gezegd, eSATA. Kaartje kost 8 euri bij Salland en je kunt er een eSATA schijf aan hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bitage op 23-11-2007 23:23 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:54
dion_b schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:43:
1 woord: eSATA

Neem een goedkope PCI SATA kaart met externe aansluitingen (heb zelf laatst voor dit doel een Sweex geval van EUR 15 gehaald...), neem een externe SATA behuizing en klaar is kees: 150MB/s overdracht op externe schijf. Dat gezegd, zelfs en Raptor haalt niet meer dan 70MB/s, dus dat soort bandbreedte is overkill - maar liever te veel dan te weing.
Weet niet wat voor raptor jij heb maar met HD Tune haalt de mijne toch echt >90...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

meer dan 90 burstrate ja, niet continuous ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1