Toon posts:

Wireless netwerk encryptie types

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met het instellen van de beveiliging voor mijn draadloze netwerk. Aan dit draadloze netwerk hangen 2 pc's 2 laptop's en mijn spelcomputer ( wii ). Ik kwam er zojuist achter dat mijn draadloze modem standaard staat ingesteld op een 64 bit wep encryptie, wat natuurlijk zeer matig is. De andere mogelijkheden van de router zijn wpa2-psk, wpa2-psk/wpa-psk, wpa2 en wpa2/wpa. Mijn vraag is eigenlijk: welke moet ik kiezen. Ik heb net even in de instellingen van mijn wii gekeken en hij ondersteund wep, wpa-psk(tkip), wpa-psk(aes) en wpa2-psk(aes).

Mijn doel is een zo veilig mogelijke encryptie toe te passen, de lengte van de sleutel is verder geen probleem.

Ik heb de faq die gepint is in dit forumdeel al doorgenomen maar hier wordt niet gesproken van wpa2.

Alvast bedankt voor de hulp,

Nils

( er is trouwens ook al een mac filter ingesteld, ik weet niet of dat nog relevant is. )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 20:39 ]

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 08:04
wpa2. Gebruikt AES als algoritme, en wordt hardwarematig toegepast (=snel)

edit: mac filter is niet nodig, bezorgt je meer kopzorgen dan wat anders.

[ Voor 34% gewijzigd door Wirehead op 19-11-2007 20:44 ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Topicstarter
zou je mij mischien kunnen uitleggen wat het verschil tussen wpa2 en wpa2-psk is?

iig bedankt voor je snelle antwoord.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Dat kun je zelf ook opzoeken, we hoeven toch niet alles voor te kauwen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten te gaan voor een wpa2 encryptie, echter wil ik dit in mijn router invoeren krijg ik dit voorgeschoteld:

Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/6696/kortex1.jpg

"Radius server secret key", is dit de sleutel die ik zelf kan kiezen die anderen moeten invoeren om in te kunnen loggen op mijn netwerk? of is dit een bepaalde sleutel die met mijn modem mee is geleverd om bepaalde administratieve handelingen uit te kunnen voeren?

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Je moet voor WPA2-PSK kiezen (PSK->Pre Shared Key). Weet je zeker dat al je WiFi apparaten WPA2 ondersteunen?

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:18
wat jij met je screenshotje hebt is enterprise versie, daarvoor moet je een authentificatie server (genaamd RADIUS) hebben, iets te geavanceerd... das voor bedrijven en pro-omgevingen.

Als je apparaten allemaal wpa2 ondersteunen, moet je kiezen voor WPA2-PSK met als algoritme AES.

PSK is preshared-key, wat betekent dat je dus gewoon een codewoordje gebruikt, en aan de hand daarvan zal de router en de pc verbinding kunnen maken met elkaar. AES is een algoritme (een bepaalde manier/structuur om tot een oplossing te komen). Zoek maar even op google...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

WPA2 ondersteunt uitsluitend AES, WPA eigenlijk ook alleen maar uitsluitend TKIP, maar er zijn fabrikanten die daar mengvormen van op de markt brengen ook (wat dan WPA AES wordt). Asus heeft dit in sommige routers bv.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1