[XP] Regelmatig BSODs en vastlopers op nieuwe PC*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Truusje26
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 09:50
Weet iemand een goed tooltje om je mobo te testen? Of een andere oplossing voor dit vage probleem?

Heb sinds anderhalve maand een nieuwe computer (Dual core E6850, 3 GHz, 2 GB geheugen, Asus P5B mobo, draait op Windows XP SP 2). Alles geïnstalleerd, oude computer ook nog aangesloten met een KVM switch ertussen, vervolgens Quik Tech Pro eroverheen gehaald om geheugen enzo te testen. Ging allemaal goed, geen fouten of rare dingen.

Vervolgens oude computer losgehaald, switch ertussen uit, en nieuwe computer aangesloten. Na ongeveer twee weken begon de ellende. Systeem was ineens erg traag, kreeg ook steeds foutmeldingen van m'n Logitech toetsenbord ("Kan de bluetooth-stapelservice niet starten", geGoogeld maar geen oplossing daarvoor kunnen vinden) en het liep voor geen meter. Dacht aan een virus, dus McAfee voor de zekerheid nog eens geupdate en de boel laten scannen, niets gevonden. Wilde vervolgens Ad-aware runnen, kreeg een foutmelding (welke weet ik niet meer) en kreeg dat programma nooit meer aan de praat. Wilde de boel repareren, maar dat ging niet omdat ik daar geen rechten voor had (terwijl mijn account het enige account op de computer is en ik gewoon alle rechten zou moeten hebben volgens het config. scherm). Ad-aware eraf gehaald, opnieuw geïnstalleerd, en toen werkte het weer. Die eroverheen gehaald, behalve wat cookies verder niets gevonden. Toen Search & destroy eroverheen gehaald, ook niets gevonden behalve cookies. Maar nog steeds een erg traag systeem.

Toen Fix it utilities geïnstalleerd en geprobeerd te draaien. Paar algemene testjes gedaan, kreeg daar ook rare foutmeldingen (zo was de prullenbak en m'n map temporary internet files bijvoorbeeld niet te vinden volgens het programma). Toen aangekomen bij het geheugen. Wil dat gaan testen, krijg meteen een blauw scherm en poef, computer spontaan in de reboot. Na de reboot nog een keer geprobeerd, weer blauw scherm en een reboot. Heb niet kunnen lezen wat er op dat blauwe scherm stond, want het ging echt in een flits weer weg.

Was dus duidelijk iets mis, dus toen Quick Tech Pro er maar weer overheen gehaald. Die vervolgens compleet vast liep bij het testen van het geheugen. Op m'n werk een andere versie van Quick Tech Pro geleend, maar ook hier weer hetzelfde probleem. Geheugenbankjes ook nog omgewisseld, maar ook dit gaf hetzelfde resultaat.

Uiteindelijk twee nieuwe geheugenbankjes op m'n werk geleend, deze in m'n computer gedaan, maar ook hier loopt Quick Tech Pro helemaal vast bij het testen. Ligt dus niet aan het geheugen lijkt mij.

Wilde net m'n mobo gaat testen, heb wat geGoogeld en wat progjes gedownload. Waaronder Sandra, maar dat werkte niet echt. Vervolgens Hot CPU gedownload en erop gezet, maar die geeft Access violation errors zodra ik wil gaan testen.

Zie nu echt door de bomen het bos niet meer en hoop dat iemand me hier kan helpen. Weet iemand een goed programma om m´n mobo te testen? Of een andere manier (misschien ergens een instelling ofzo?????) zodat ik Quick Tech Pro weer aan de gang krijg? Of is er misschien iemand die dit ook heeft meegemaakt en weet wat er aan de hand is / hoe het op te lossen is?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Memtest voor het geheugen testen, dat gebeurd buiten het besturingssysteem om. Ik heb geen idee wat Quick Tech Pro precies is, maar als Memtest foutmeldingen geeft weet je haast zeker dat het goed mis is.

Overigens: is het geheugen wel in de compatabiliteitslijst van het moederbord opgenomen?

En heb je een herinstallatie van je OS gedaan? Ik kan dat er niet helemaal uit opmaken. Aangezien het er sterk op lijkt dat je malware op je pc hebt en dat maakt het niet makkelijker om vast te stellen waar precies het probleem zit.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
Klinkt als een erg brakke Windows install... Reinstall al geprobeerd? Voor de rest ben ik helemaal niet bekend met Quick tech Pro, maar als je je mem testen wilt, kun je toch het beste Memtest86+ nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bitage op 19-11-2007 19:37 . Reden: Linkje memtest ]

• Truusje26
Bedankt voor de tip van Memtest! Heb hem gisteren avond gedownload en de hele nacht laten draaien. Hij heeft alle tests gedaan, en geen fouten gevonden.

Heb de boel nog niet geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd, hoopte eigenlijk dat het simpeler (en vooral sneller) op te lossen was.

Heb nog even de handleiding van m'n mobo doorgenomen, en het geheugen wat ik heb (Kingston, DDR2, 667, 2 GB) staat er niet tussen. Vind het alleen zo raar dat 'ie toen alles net vers geïnstalleerd was zonder problemen door alle testen heen ging, en nu gelijk vastloopt zodra íe bij het geheugen aan komt. Bij drie verschillende progjes loopt 'ie vast, terwijl Memtest86 geen fouten aangeeft. Misschien toch een rot mobo?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat voor voeding heb je eigenlijk ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• AaiGht
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 23:30
hangt indd van voeding af denk ik

• Truusje26
Euhhhh, misschien een domme vraag hoor, maar hoe kom ik erachter welke voeding ik heb? Kan ik daar ook achter komen via een of ander tooltje zodat ik de boel niet weer hoef los te koppelen en open te schroeven?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:05

Sebazzz

3dp

Nee. Gewoon je bonm bekijken of je kast openen. Noteer het merk, het totale amperage op de 12V lijnen en totale wattage.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Truusje26
Hier ben ik weer, helaas met slecht nieuws.

Ben druk aan het pielen geweest, maar helaas is het probleem nog steeds niet opgelost.

Wat heb ik intussen gedaan:

* Geheugenbankjes omgewisseld en toen getest, zelfde probleem.

* Nieuwe HDD erin, geformatteerd en alleen Windows geïnstalleerd, zelfde probleem.

* Voeding (Chieftec 500 Watt) vervangen door een andere voeding (Antec Smartpower 2.0 350 Watt), zelfde probleem.

Weet nu echt niet meer wat ik moet |:(

Wie kan me helpen dit vage probleem op te lossen?

Verwijderd

Misschien een warmteprobleem? Wat zijn je temperaturen? :)

Verwijderd

Truusje26 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 04:56:
Bedankt voor de tip van Memtest! Heb hem gisteren avond gedownload en de hele nacht laten draaien. Hij heeft alle tests gedaan, en geen fouten gevonden.

Heb de boel nog niet geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd, hoopte eigenlijk dat het simpeler (en vooral sneller) op te lossen was.

Heb nog even de handleiding van m'n mobo doorgenomen, en het geheugen wat ik heb (Kingston, DDR2, 667, 2 GB) staat er niet tussen. Vind het alleen zo raar dat 'ie toen alles net vers geïnstalleerd was zonder problemen door alle testen heen ging, en nu gelijk vastloopt zodra íe bij het geheugen aan komt. Bij drie verschillende progjes loopt 'ie vast, terwijl Memtest86 geen fouten aangeeft. Misschien toch een rot mobo?
Als memtest86 geen fouten aangeeft werkt het geheugen waarschijnlijk wel goed, alleen is het waarschijnlijk niet compitable met je moederbord!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:30
Truusje26 schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 04:56:
Formateren is toch simpeler dan elk programmatje dat maar bestaat te downloaden om dan te zien dat het niets vindt. Het lijkt mij duidelijk dat een aantal dingen OS gerelateerd zijn (zoals die vage error ivm rechten). Clean install en het zal al beter gaan op een aantal vlakken denk ik.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 18:43:
[...]

Als memtest86 geen fouten aangeeft werkt het geheugen waarschijnlijk wel goed, alleen is het waarschijnlijk niet compitable met je moederbord!
Eh, hoe kom je daar nou weer mee :?

Als het niet compatible is het het moederbord krijg je bij memtest net zo goed fouten als onder Windows. Kortom, wat dan ook het is, het geheugen is een onwaarschijnlijke kandidaat op dit moment.

Stel even voor de grap in dat hij niet moet rebooten bij een BSOD (System Properties - Advanced - Recovery), dan kun je de BSOD noteren en op zoek gaan daarna. Wie weet is er een programma of een driver die iets naars doet...

Oslik blyat! Oslik!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Kan ook door verkeerde BIOS instellingen komen. BIOS al eens gereset ? Geheugenspanning al eens aangepast ? Misschien wil je RAM wel 2.1v en loopt ie nu op 1.8v.

En heb je de FAQ in dit topic al doorgelopen ?, Oa. MemTest staat daar namelijk duidelijk in vermeld ... En wordt je PC niet te warm ? Al eens met een open kast geprobeerd ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Truusje26
We zijn inmiddels weer een paar dagen en een hoop gezucht, gesteun en gekreun verder, en helaas is de ellende nog steeds niet opgelost ;(

Heb het volgende gedaan:

* Temperatuur gechecked, computer heeft ongeveer een half uur aangestaan en is in die tijd diverse keren gereboot: CPU temp 44,5 graden, Mb temp 35 graden. Lijkt me vrij netjes, toch?

* Bios gereset, getest met QuickTech Pro, zelfde probleem (vastloper zodra 'ie de 15 min. geheugentest gaat doen). Vervolgens Fix-it utilities gedraaid, deze gaf weer een BSOD bij de system (sys10 test -> hardware config. en ging in de reboot. Vervolgens uitgezet dat 'ie niet moet rebooten bij een BSOD, nog een keer Fix-it utilities gedraaid, en de foutmelding opgeschreven: driver_irql_not_less_or_equal. Okay, moet dus een driver zijn die niet helemaal fris is.

* Aangezien ik ook nog steeds die vage foutmelding van m'n Logitech toetsenbord en muis krijg ("Fout: Kan de bluetooth stapelservice niet starten) dacht ik het probleem gevonden te hebben. Alle drivers van m'n toetsenbord en muis verwijderd, computer opnieuw opgestart, na de reboot twee registery cleaners eroverheen gehaald om de achtergebleven restjes van deze drivers weg te halen en heel hoopvol aan QuickTech Pro en daarna aan Fix-it utilities begonnen. Helaas... nog steeds hetzelfde probleem (al ben ik nu wel die bluetooth-foutmelding eindelijk kwijt!).

* Vervolgens gegoogeld om erachter te komen welke driver het dan moet zijn die problemen geeft, maar niets specifieks kunnen vinden. Toen jullie faq over BSOD's doorgespit, en de stop foutode opgeschreven:

Stop: 0x000000D1 (0xc0300088, 0x000000FF, 0x00000000, 0x050eb15d)

Vervolgens op de linkjes in jullie faq geklikt om er via de Windows knowledge base achter te komen wat het kan zijn en nog belangrijker, hoe het op te lossen is, foutmelding niet kunnen vinden. Vervolgens in de knowledge base gezocht op m'n foutmelding, ook niets kunnen vinden. Heb ook nog Gegoogeld, maar ook daar was niets te vinden.

Heb ook nog bij apparaatbeheer gekeken of daar soms rare dingen stonden (uitroeptekens enzo), maar zo te zien staat alles daar goed.

Heb overigens ook nog de andere hardware tests van Fix-it gedaan, en kreeg daar de foutmelding "failled to connect to wmi". Heb bij services in m'n Windows gekeken, en daar staat het WMI gebeuren op gestart en bij opstarttype als automatisch, moet toch goed zijn lijkt me.

Heb ook nog via de Windows Crash/Memory dumps FAQ hier dat debug progje en de symbol files gedownload en gerund, en dan komt dit eruit:

Microsoft (R) Windows Debugger Version 6.8.0004.0 X86
Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Loading Dump File [C:\WINDOWS\MEMORY.DMP]
Kernel Summary Dump File: Only kernel address space is available

Symbol search path is: C:\WINDOWS\Symbols
Executable search path is:
*** ERROR: Symbol file could not be found. Defaulted to export symbols for ntkrpamp.exe -
Windows XP Kernel Version 2600 (Service Pack 2) MP (2 procs) Free x86 compatible
Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS
Built by: 2600.xpsp_sp2_qfe.070227-2300
Kernel base = 0x804d7000 PsLoadedModuleList = 0x8055c700
Debug session time: Sun Dec 16 17:06:07.765 2007 (GMT+1)
System Uptime: 0 days 0:58:44.499
*** ERROR: Symbol file could not be found. Defaulted to export symbols for ntkrpamp.exe -
Loading Kernel Symbols
...................................................................................................................................
Loading User Symbols
PEB is paged out (Peb.Ldr = 7ffd700c). Type ".hh dbgerr001" for details
Loading unloaded module list
...............
* *
* Bugcheck Analysis *
* *

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck D1, {c0300000, ff, 0, 507b15d}

***** Kernel symbols are WRONG. Please fix symbols to do analysis.

*** ERROR: Module load completed but symbols could not be loaded for dgs.sys
*** Your debugger is not using the correct symbols ***
*** In order for this command to work properly, your symbol path ***
*** must point to .pdb files that have full type information. ***
*** Certain .pdb files (such as the public OS symbols) do not ***
*** contain the required information. Contact the group that ***
*** provided you with these symbols if you need this command to ***
*** work. ***
*** Type referenced: nt!_KPRCB ***
*** work. ***
*** Type referenced: nt!KPRCB ***
*** work. ***
*** work. ***
*** work. ***
*** work. ***
*** work. ***

Probably caused by : dgs.sys ( dgs+961 )

Followup: MachineOwner
---------

0: kd> !analyze -v
* *
* Bugcheck Analysis *
* *

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (d1)
An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an
interrupt request level (IRQL) that is too high. This is usually
caused by drivers using improper addresses.
If kernel debugger is available get stack backtrace.
Arguments:
Arg1: c0300000, memory referenced
Arg2: 000000ff, IRQL
Arg3: 00000000, value 0 = read operation, 1 = write operation
Arg4: 0507b15d, address which referenced memory

Debugging Details:
------------------

***** Kernel symbols are WRONG. Please fix symbols to do analysis.

*** work. ***
*** work. ***
*** work. ***
*** work. ***
*** work. ***
*** work. ***
*** work. ***

MODULE_NAME: dgs

FAULTING_MODULE: 804d7000 nt

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 381dc79d

READ_ADDRESS: unable to get nt!MmSpecialPoolStart
unable to get nt!MmSpecialPoolEnd
unable to get nt!MmPoolCodeStart
unable to get nt!MmPoolCodeEnd
c0300000

CURRENT_IRQL: ff

FAULTING_IP:
+507b15d
0507b15d ?? ???

DEFAULT_BUCKET_ID: WRONG_SYMBOLS

BUGCHECK_STR: 0xD1

LAST_CONTROL_TRANSFER: from 0507b15d to 80543a70

STACK_TEXT:
WARNING: Stack unwind information not available. Following frames may be wrong.
b5022b58 0507b15d badb0d00 c0300000 00000008 nt!Kei386EoiHelper+0x2834
b5022bdc baf44961 00248000 00000000 c0300000 0x507b15d
b5022bfc baf44519 00248000 88ba4e18 0000000a dgs+0x961
b5022c18 baf4441b 9c402408 88ba4e18 0000000a dgs+0x519
b5022c40 804ef163 88a04468 88edd418 806e5410 dgs+0x41b
b5022c50 8057e77e 88edd488 88e72d18 88edd418 nt!IoBuildPartialMdl+0xed
b5022c64 8057f5e1 88a04468 88edd418 88e72d18 nt!NtWriteFile+0x2a14
b5022d00 80578136 000003cc 00000000 00000000 nt!NtWriteFile+0x3877
b5022d34 805409ac 000003cc 00000000 00000000 nt!NtDeviceIoControlFile+0x2a
b5022ddc 8054546e ba52db85 88964c68 00000000 nt!KeReleaseInStackQueuedSpinLockFromDpcLevel+0xb74
b5022de0 ba52db84 88964c68 00000000 0020027f nt!KiDispatchInterrupt+0x72e
b5022de4 88964c68 00000000 0020027f 077d0000 NDIS!___PchSym_+0xc
b5022de8 00000000 0020027f 077d0000 77c1fa29 0x88964c68

STACK_COMMAND: kb

FOLLOWUP_IP:
dgs+961
baf44961 9d popfd

SYMBOL_STACK_INDEX: 2

SYMBOL_NAME: dgs+961

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

IMAGE_NAME: dgs.sys

BUCKET_ID: WRONG_SYMBOLS

---------

0: kd> lmvm dgs
start end module name
baf44000 baf44de0 dgs (no symbols)
Loaded symbol image file: dgs.sys
Image path: \??\C:\Program Files\Avanquest\Fix-It\dgs.sys
Image name: dgs.sys
Timestamp: Mon Nov 01 18:02:21 1999 (381DC79D)
CheckSum: 00002B6D
ImageSize: 00000DE0
Translations: 0000.04b0 0000.04e0 0409.04b0 0409.04e0
0: kd> lmvm nt
start end module name
804d7000 806e3000 nt (export symbols) ntkrpamp.exe
Loaded symbol image file: ntkrpamp.exe
Image path: ntkrpamp.exe
Image name: ntkrpamp.exe
Timestamp: Wed Feb 28 10:15:54 2007 (45E5484A)
CheckSum: 001EF70D
ImageSize: 0020C000
File version: 5.1.2600.3093
Product version: 5.1.2600.3093
File flags: 0 (Mask 3F)
File OS: 40004 NT Win32
File type: 1.0 App
File date: 00000000.00000000
Translations: 0413.04b0
CompanyName: Microsoft Corporation
ProductName: Besturingssysteem Microsoft® Windows®
InternalName: ntkrpamp.exe
OriginalFilename: ntkrpamp.exe
ProductVersion: 5.1.2600.3093
FileVersion: 5.1.2600.3093 (xpsp_sp2_qfe.070227-2300)
FileDescription: NT-kernel & -systeem
LegalCopyright: © Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.

Heb de hele riedel doorgelezen, maar echt wijzer word ik hier niet van. Iemand een idee welke driver er zoveel problemen geeft?

• Truusje26
Hier ben ik weer met een updateje...

Die driver irql foutmelding is helaas nog steeds niet opgelost. Heeft iemand ideeën hoe ik dit op kan lossen?

Bij het vastlopen van QuickTech Pro bij het testen van het geheugen ben ik inmiddels wel wat verder. Blijkt dat het aan m'n toetsenbord ligt (Logitech MX5000). Op advies van een collega heb ik een gewoon toetsenbord en muis (met een draadje eraan) geprobeerd, en het probleem was opgelost. Maar goed, ik heb dat dure toetsenbord en muis van Logitech natuurlijk niet voor niets gekocht, dat moet ook gewoon goed werken lijkt me. Heb de nieuwste drivers van Logitech voor XP gedownload en geïnstalleerd, helaas met weer hetzelfde probleem. Toen de hele boel er weer afgesloopt en vervolgens de drivers voor Vista eens geprobeerd in de hoop dat dat wel zou werken, helaas werkte dat ook niet :?

Wie weet er raad?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Je dump-message klopt niet, er staat alleen maar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Your debugger is not using the correct symbols ***
*** work. ***

De hele tijd.

Dus probeer het nog eens, op de Microsoft KB staat ook een tutorial. Voortaan even zelf proberen te lezen.
Ik heb deze guide gebruikt om de dmp files uit te lezen.

Overigens, het is best van belang voor ons om dit dus te weten. Als het daadwerkelijk een driver is, kunnen we deze via de dmp files achterhalen.

Is het trouwens alleen als je die progs gebruikt, of ook gewoon tijdens het internetten en dergelijken?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Madrox schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 07:24:
Wat voor voeding heb je eigenlijk ?
AaiGht schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:44:
hangt indd van voeding af denk ik
Zo zie je maar weer: Het zoveelste bewijs dat er eindelijk eens een eind moet komen aan het "Het is de voeding"-geblaat, want in de realiteit is het maar zelden de oorzaak van problemen.

Zie ook: Verwijderd in "Niveau van + onzin in "PC doet het niet"..."

Is er iemand al eens op het lumineuze idee gekomen om eens naar een volledige opsomming van alle hardware te komen ?

Dus Truusje26 zou je een compleet overzicht kunnen maken van alle hardware die je in je PC hebt zitten ? Probeer zo compleet mogelijk te zijn, denk dan aan merk/type/revisienummer moederbord, merk/hoeveelheid/type geheugen, merk/type grafische kaart, etc. Tot en met de merk/type/versie van je Dvd-schrijvers aan toe.

Probeer zo compleet mogelijk te zijn, want het zit hem soms in een klein dingetje, bijvoorbeeld een laatste BIOS-update van je moederbord in combinatie met een bepaald type geheugen, of zoiets stoms als instelling voor je grafische kaart. Probeer dus bijvoorbeeld altijd met de meest recente BIOS-versie op je moederbord te zetten voordat je met trouble-shooten begin.

Sowieso lees ik één ding niet, wat vrijwel altijd belangrijk is: Heb je je chipset-drivers geïnstalleerd, of kwam je niet eens zover dat je dat kon gaan doen ? Mijn volgorde is altijd: Windows, chipset, videokaart, dan de rest.

Ik lees dat je een Blutooth toetsenbord hebt, werkt die toevallig via zo'n USB-zendertje. Want waar ik net aan denk: In mijn BIOS moet ik USB-keyboard support aanzetten als ik een Blutooth toetsenbord gebruik met zo'n USB-zendertje. Heb je toevallig de beschikking over een "gewone" die je eventjes kunt gebruiken ? En hoe zit dat eigenlijk met die KVM-switch icm een blutooth toetsenbord ?

Goed, genoeg om mee te beginnen. Ben benieuwd of we eruit komen. Probeer die kleine algemene tips die ik hier gaf, en als die niet werken geef ons dan ajb een zo compleet mogelijk hardwareoverzicht voor in dit topic :). Als we een logische volgorde aanhouden komen we waarschijnlijk een stuk verder dan met de "stabs in the dark" die ik hier gelezen heb ...

Verwijderd

kan misschien haar bios eens updaten, moest het zo zijn dat haar geheugen niet compatibel is (alhoewel kingston en asus meestal goed samen gaan en inderdaad memtest geeft geen problemen) is het zeer goed mogelijk dat een bios update dit ver gezochte compatibiliteitsprobleem kan oplossen. EN misschien beter nog gewoon een aantal ander bugs van het moederbord er mee verdwijnen.

Verwijderd

De problemen begonnen met de KVM switch en het BluTooth keyboard:
[...]
Na ongeveer twee weken begon de ellende. Systeem was ineens erg traag, kreeg ook steeds foutmeldingen van m'n Logitech toetsenbord ("Kan de bluetooth-stapelservice niet starten", geGoogeld maar geen oplossing daarvoor kunnen vinden) en het liep voor geen meter
[...]
Dus daar ligt mijn eerste verdenking. Dus inderdaad eventjes het BIOS bekijken, eventueel updaten en de instellingen goed doorlopen. Chipsetdrivers installeren (ivm USB poorten, tenminste als het met een USB-dongle werkt). Ook kijken of de firewall(s) en/of virusscanner de Blutooth niet als netwerk opvat en dus blokkeert (de windows XP firewall is ook een verdachte dus). Die richting dus ...

Andere zaken kunnen we later bekijken, en daarom scheef ik ook dat het tijd wordt dat het gel*l over voedingen op GoT eens ophoudt. Want dit kan absoluut niets daarmee van doen hebben ....

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2007 11:47 ]

• Tjirp
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-01-2023
hmm, ik begon met lezen, toen laatste 2 posts eindelijk is goeie replys
Probeer zo compleet mogelijk te zijn, want het zit hem soms in een klein dingetje, bijvoorbeeld een laatste BIOS-update van je moederbord in combinatie met een bepaald type geheugen, of zoiets stoms als instelling voor je grafische kaart. Probeer dus bijvoorbeeld altijd met de meest recente BIOS-versie op je moederbord te zetten voordat je met trouble-shooten begin.
Ikzelf heb ook een P5b van asus, toen ik nieuw geheugen hier in wou zetten was het probleem gewoon de bios drivers, de standaard meegeleverde hierbij zijn niet goed, je kan het tooltje meegeleverd op de CD gebruiken om deze tool te installeren, deze zal volgens mij ook automatisch de updates zoeken, maar je kan zelf ook een file downloaden en aangeven die te installeren.

aan de andere kant moet ik eerlijk zijn en weet ik niet of nu een bios update doen op een systeem dat zo instabiel is het slimste idee is. wat ik zou doen als ik jou was,

Partitioneer je harde schijf, zorg er in ieder geval voor dat je een minstens 15GB vrij stukje heb, installeer hier een nieuwe versie van Windows XP op en installeer alle drivers etc etc.
als je hiermee klaar ben (zou ik persoonlijk) moet je de PC afsluiten en het geheugen eruit halen, 1 bankje overlaten, (waarom: als dit het probleem is verklein je het probleem op een vastloper ten alle tijde door maar 1 bankje te gebruiken, mijn ervaring is met de p5b dat de oude bios firmware niet goed omgaat met dual-mode). run nu het bios update tooltje.

alles goed en wel, je hebt een dual boot met 1 brakke windows, 1 goeie windows en nieuwe bios drivers.

Als dit allemaal gebeurd is, dan kan je kijken of de problemen nog steeds bestaan,zoja, heb je nu een betere positie om het probleem te vinden en op te lossen, zoals in de quote staat, zorg ervoor dat alles (dus ook je bios) up-to-date is.

• LiquidT_NL
Tjirp schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 12:00:
hmm, ik begon met lezen, toen laatste 2 posts eindelijk is goeie replys

[...]

Ikzelf heb ook een P5b van asus, toen ik nieuw geheugen hier in wou zetten was het probleem gewoon de bios drivers, de standaard meegeleverde hierbij zijn niet goed, je kan het tooltje meegeleverd op de CD gebruiken om deze tool te installeren, deze zal volgens mij ook automatisch de updates zoeken, maar je kan zelf ook een file downloaden en aangeven die te installeren.

aan de andere kant moet ik eerlijk zijn en weet ik niet of nu een bios update doen op een systeem dat zo instabiel is het slimste idee is. wat ik zou doen als ik jou was,

Partitioneer je harde schijf, zorg er in ieder geval voor dat je een minstens 15GB vrij stukje heb, installeer hier een nieuwe versie van Windows XP op en installeer alle drivers etc etc.
als je hiermee klaar ben (zou ik persoonlijk) moet je de PC afsluiten en het geheugen eruit halen, 1 bankje overlaten, (waarom: als dit het probleem is verklein je het probleem op een vastloper ten alle tijde door maar 1 bankje te gebruiken, mijn ervaring is met de p5b dat de oude bios firmware niet goed omgaat met dual-mode). run nu het bios update tooltje.

alles goed en wel, je hebt een dual boot met 1 brakke windows, 1 goeie windows en nieuwe bios drivers.
Waarvoor al die moeite voor een BIOS update? Je moederbord heeft een flash-utility, en anders heb je altijd nog de mogelijkheid om te flashen via bootfloppy, usbstick of wat voor manier dan ook.

Een extra partitie aanmaken en windows daarop gooien, terwijl de hardware nogal faalt in Windows, is nog veeeeel meer risicovol.

@TS: Post nog eens een goede report van je dmp files mbv die MS KB link die ik gaf

En heb je het probleem alleen maar tijdens het draaien van die progs, of ook als je aan het internetten bent ed? En hoelang draait de boel ongeveer stabiel als je aan het internetten bent ofzo?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat ondertussen al lang niet meer over hardware, maar over debugging van het OS.

Move PMG -> WC

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 15:14:
Dit gaat ondertussen al lang niet meer over hardware, maar over debugging van het OS.

Move PMG -> WC
Dat weten we dus nog niet zeker. Dus geen idee of deze move wel juist is :?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En al helemaal niet met een dergelijke topictitel :X :X

Truusje26 mag in het kader van accurate informatievoorziening inderdaad nog even aan de slag met
Windows Operated Systems - FAQ
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Windows XP en 2000 BSOD guide
voordat er uberhaupt iets zinnigs gezegd kan worden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

alt-92 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 16:50:
En al helemaal niet met een dergelijke topictitel :X :X

Truusje26 mag in het kader van accurate informatievoorziening inderdaad nog even aan de slag met
Windows Operated Systems - FAQ
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Windows XP en 2000 BSOD guide
voordat er uberhaupt iets zinnigs gezegd kan worden.
Pcies ;)

• Truusje26
LiquidT_NL schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 09:24:
Je dump-message klopt niet, er staat alleen maar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Your debugger is not using the correct symbols ***
*** work. ***

De hele tijd.

Dus probeer het nog eens, op de Microsoft KB staat ook een tutorial. Voortaan even zelf proberen te lezen.
Ik heb deze guide gebruikt om de dmp files uit te lezen.

Overigens, het is best van belang voor ons om dit dus te weten. Als het daadwerkelijk een driver is, kunnen we deze via de dmp files achterhalen.

Is het trouwens alleen als je die progs gebruikt, of ook gewoon tijdens het internetten en dergelijken?
Ik heb de tutorials van tevoren al zelf gelezen, diverse keren zelfs. Maar ik kom er niet uit, ook niet via Google en dit forum. Ik heb nu inmiddels alle symbols pakketjes van de Microsoft site gedownload en geïnstalleerd, heb ook nog geprobeerd om ze hier srv*c:\symbols\*http://msdl.microsoft.com/downoad/symbols vandaan te laten halen door het programma, maar ik blijf die melding krijgen dat 'ie de symbols niet kan laden (staan wel in de map C:\Windows\Symbols). Weet iemand hoe ik dit werkend krijg?

Verwijderd

Probeer eens om in je bios met de irq-settings te spelen, block er eens een paar en of verander ze een ietswat, heeft bij mij ook al eens een 'raadsel' opgelost.

Verwijderd

Truusje26 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 19:37:
[...]

Ik heb de tutorials van tevoren al zelf gelezen, diverse keren zelfs. Maar ik kom er niet uit, ook niet via Google en dit forum. Ik heb nu inmiddels alle symbols pakketjes van de Microsoft site gedownload en geïnstalleerd, heb ook nog geprobeerd om ze hier srv*c:\symbols\*http://msdl.microsoft.com/downoad/symbols vandaan te laten halen door het programma, maar ik blijf die melding krijgen dat 'ie de symbols niet kan laden (staan wel in de map C:\Windows\Symbols). Weet iemand hoe ik dit werkend krijg?
Heb je mijn antwoord al gelezen en/of tips daaruit al geprobeerd ?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik kan in ieder geval al één ding noemen wat de boel alvast op gang kan brengen:

Haal die Fix-It en QuickTest Pro zaken van je PC af.
De debug die je wél enigszins succesvol hebt kunnen laten lopen is er één van een crash juist op dat programma.
* alt-92 toch al nooit voorstander geweest van dergelijke software voor 'probleem oplossen'..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• LiquidT_NL
Welk commando typ je in godsnaam in, dat hij het niet doet? Waar heb je de symbols vandaan?
Ik gebruik deze:
http://msdl.microsoft.com...35935-SP2-slp-Symbols.exe

(mits je XP SP2 gebruikt)
Vervolgens installeren in c:\symbols

dan:
windbg -y c:\symbols -i X:\i386\ -z <zelf invoeren naar het dmp bestand>

Waarbij X de letter voor de XP CD is.

• Truusje26
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 09:40:
[...]

Heb je mijn antwoord al gelezen en/of tips daaruit al geprobeerd ?
Jazeker, ik ben nog steeds druk bezig. Niet alleen ik was overspannen door al dat gemier, maar m'n computer ook want hij was vanmorgen helemaal niet meer vooruit te branden. Zag echt door de bomen het bos niet meer en besloot eerst voor de rigoreuze oplossing te gaan: Formatteren en opnieuw installeren (kon zowiezo geen kwaad). De score tot nu toe:

* Boel geformatteerd, XP Pro geïnstalleerd, SP 2 geïnstalleerd.
* Chipset drivers geïnstalleerd
* Windows update uitgevoerd
* Vol goede moed Fix-it utilities erop gezet en aan de hardware test begonnen... Weer een BSOD met dezelfde melding (Driver_IRQL_not_less_or_equal), en zowat een zenuwinzinking.
* Met al wat minder goede moed Windbg en de symbols weer geïnstalleerd om de dump uit te kunnen lezen, GRRRR, weer die melding dat de symbolen niet correct zijn.
* Toen met Dumpchk aan de gang geweest, lukte eerst ook niet, maar uiteindelijk is het wel gelukt:

Afbeeldingslocatie: http://img507.imageshack.us/img507/3691/dump1or8.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/5606/dump2bx9.th.jpg

Mij zegt het allemaal niets, maar kunnen jullie hier iets mee?

Oh ja, nog even voor de volledigheid, dit zijn de dingen die ik nog niet gedaan heb omdat het mij het handigste leek om alles per stap te doen, dan te testen enzovoorts:
* Videokaart drivers geïnstalleerd
* Toetsenbord en muis drivers geïnstalleerd
* Virusscanner geïnstalleerd
* Firewall aangezet

Verwijderd

alt-92 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 10:12:
Ik kan in ieder geval al één ding noemen wat de boel alvast op gang kan brengen:

Haal die Fix-It en QuickTest Pro zaken van je PC af.
De debug die je wél enigszins succesvol hebt kunnen laten lopen is er één van een crash juist op dat programma.
* alt-92 toch al nooit voorstander geweest van dergelijke software voor 'probleem oplossen'..
Da's ook een goeie idd.

Maar maak je installatie eerst helemaal af; Maak zeg maak een kaal basissysteem waarop wel alle drivers zijn geïnstalleerd, maar geen enkel ander tooltje. Die tooltjes zijn vaak idd niet zo betrouwbaar.

• Truusje26
LiquidT_NL schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 12:36:
Welk commando typ je in godsnaam in, dat hij het niet doet? Waar heb je de symbols vandaan?
Ik gebruik deze:
http://msdl.microsoft.com...35935-SP2-slp-Symbols.exe

(mits je XP SP2 gebruikt)
Vervolgens installeren in c:\symbols

dan:
windbg -y c:\symbols -i X:\i386\ -z <zelf invoeren naar het dmp bestand>

Waarbij X de letter voor de XP CD is.
Heb inderdaad XP SP2 en voor de zekerheid de oude symbols eraf gehaald en "jouw" symbols geïnstalleerd. Ziet er nu niet meer zo schreeuwerig uit met al die foutmeldingen, maar toch geeft 'ie wel weer aan dat de symbolen niet geladen kunnen worden.

Hier komt 'ie:

Microsoft (R) Windows Debugger Version 6.8.0004.0 X86
Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.

Loading Dump File [C:\WINDOWS\Minidump\Mini122207-01.dmp]
Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available

Symbol search path is: C:\WINDOWS\Symbols
Executable search path is: C:\WINDOWS
Windows XP Kernel Version 2600 (Service Pack 2) MP (2 procs) Free x86 compatible
Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS
Built by: 2600.xpsp_sp2_rtm.040803-2158
Kernel base = 0x804d7000 PsLoadedModuleList = 0x8055c700
Debug session time: Sat Dec 22 08:42:48.500 2007 (GMT+1)
System Uptime: 0 days 0:05:55.226
Loading Kernel Symbols
..............................................................................................................
Loading User Symbols
Loading unloaded module list
.............
Unable to load image dgs.sys, Win32 error 0n2
*** WARNING: Unable to verify timestamp for dgs.sys
* *
* Bugcheck Analysis *
* *

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck 100000D1, {c0300000, ff, 0, 310b15d}

Probably caused by : dgs.sys ( dgs+961 )

---------

1: kd> !analyze -v
* *
* Bugcheck Analysis *
* *

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (d1)
An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an
interrupt request level (IRQL) that is too high. This is usually
caused by drivers using improper addresses.
If kernel debugger is available get stack backtrace.
Arguments:
Arg1: c0300000, memory referenced
Arg2: 000000ff, IRQL
Arg3: 00000000, value 0 = read operation, 1 = write operation
Arg4: 0310b15d, address which referenced memory

Debugging Details:
------------------

READ_ADDRESS: c0300000

CURRENT_IRQL: ff

FAULTING_IP:
+310b15d
0310b15d 8b08 mov ecx,dword ptr [eax]

PROCESS_NAME: Fix-It.exe

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1

DEFAULT_BUCKET_ID: DRIVER_FAULT

BUGCHECK_STR: 0xD1

LAST_CONTROL_TRANSFER: from baf1f961 to 0310b15d

STACK_TEXT:
WARNING: Frame IP not in any known module. Following frames may be wrong.
b90babdc baf1f961 00245000 00000000 c0300000 0x310b15d
b90babfc baf1f519 00245000 89130520 0000000a dgs+0x961
b90bac18 baf1f41b 9c402408 89130520 0000000a dgs+0x519
b90bac40 804eeeb1 8997a040 894f6df8 806e5410 dgs+0x41b
b90bac50 8057e688 894f6e68 896c0f90 894f6df8 nt!IopfCallDriver+0x31
b90bac64 8057f4eb 8997a040 894f6df8 896c0f90 nt!IopSynchronousServiceTail+0x60
b90bad00 8057804e 00000568 00000000 00000000 nt!IopXxxControlFile+0x5c5
b90bad34 8054060c 00000568 00000000 00000000 nt!NtDeviceIoControlFile+0x2a
b90bad34 7c90eb94 00000568 00000000 00000000 nt!KiFastCallEntry+0xfc
04b5f1f4 00000000 00000000 00000000 00000000 0x7c90eb94

STACK_COMMAND: kb

FOLLOWUP_IP:
dgs+961
baf1f961 ?? ???

SYMBOL_STACK_INDEX: 1

SYMBOL_NAME: dgs+961

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

MODULE_NAME: dgs

IMAGE_NAME: dgs.sys

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 381dc79d

FAILURE_BUCKET_ID: 0xD1_dgs+961

BUCKET_ID: 0xD1_dgs+961

---------

1: kd> lmvm dgs
start end module name
baf1f000 baf1fde0 dgs T (no symbols)
Image path: dgs.sys
Timestamp: Mon Nov 01 18:02:21 1999 (381DC79D)
CheckSum: 00002B6D
ImageSize: 00000DE0
Translations: 0000.04b0 0000.04e0 0409.04b0 0409.04e0

Had nog een mini-dump in die map staan, en als ik die probeer te openen krijg ik wel weer diverse keren die meldingen over de symbolen (zie mijn eerste dump file op de pagina hiervoor).

Kan Fix-It er wel afgooien, maar daarmee is al die ellende niet opgelost. Dat progje geeft juist aan dat er iets fout zit, als ik dat eraf haal en ik ga dingen veranderen enzo, dan weet ik toch ook niet of het opgelost is?

• Truusje26
Ben ik nog eventjes... Had intussen ook nog een printscreentje gemaakt van m'n IRQtjes, misschien dat er meerdere dingen op dezelfde IRQ zitten die elkaar bijten? Ben niet zo technisch en weet van de meeste dingen wel wat ze doen, maar heb geen idee of ze samen op een IRQ kunnen zitten of dat ze apart moeten:

Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/3991/irqtjesur2.th.jpg

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Truusje26 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 13:11:
[...]

Kan Fix-It er wel afgooien, maar daarmee is al die ellende niet opgelost. Dat progje geeft juist aan dat er iets fout zit, als ik dat eraf haal en ik ga dingen veranderen enzo, dan weet ik toch ook niet of het opgelost is?
Als je die debugs goed nakijkt zijn het juist die progjes die het probleem mede veroorzaken.
Image path: dgs.sys
Timestamp: Mon Nov 01 18:02:21 1999
Ook niet echt een recente datum, zal me niet verbazen als die driver niet goed om gaat met multicore en/of DEP.

Overigens: die overgebleven melding over ontbrekende Symbols is vrij duidelijk hoor :)
*** WARNING: Unable to verify timestamp for dgs.sys
dgs.sys is namelijk geen Microsoft Windows onderdeel, daar zijn dan ook geen debugging symbols voor. De enige die dat kan aanleveren is de leverancier van het software pakket :)

En shared IRQs zijn voor een moderne PC geen issue meer.

[ Voor 46% gewijzigd door alt-92 op 22-12-2007 17:37 ]

• Truusje26
Hmmm, dan zal ik dat Fix-it gebeuren er toch maar afslopen.

Ben inmiddels ook klaar met het opnieuw installeren van al m'n progjes enzo, zal het eens een paar weken aankijken in de hoop dat 'ie zo blijft lopen en dat 'ie niet weer zo gigantisch traag wordt en raar gaat doen.

Verwijderd

Truusje26 schreef op zondag 23 december 2007 @ 06:06:
[...]
zal het eens een paar weken aankijken in de hoop dat 'ie zo blijft lopen en dat 'ie niet weer zo gigantisch traag wordt en raar gaat doen.
Als je merkt dat ie trager wordt, is het waarschijnlijk de beste stap om eerst een grote opruiming te doen. De volgende zaken zijn dan van belang (in deze volgorde draaien)
- SystemCleanup
- AdAware
- Spybot S&D

En daarna natuurlijk defraggen.

Mgoed, als het zover komt kan je beter ook kijken in de hierboven genoemde FAQ's, zie ook:
alt-92 in "[XP] Regelmatig BSODs en vastlopers op n..."

• Truusje26
Bedankt voor de tips, zal het in de gaten houden voor als 'ie weer zo traag wordt.
Pagina: 1