Toon posts:

[3DsMAX] Stadion maken (35.000 stoeltjes)

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey

Ik ben met een project bezig om een stadion na te maken, probleem is alleen dat hier dus 35.000 stoeltjes in moeten komen te staan.

Wat is de beste manier om dit te doen ? ik kom op internet verschillende tutorials tegen met p-array en maxscript, maar ik kom er niet echt uit.

Iemand hier ervaring mee ? Of kan iemand mij in de juiste richting schoppen?

Verwijderd

Mss een optie om de stoeltjes te kopieren over een pad, worden ze meteen goed gedraaid.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
ik denk dat je het beter bij de graphics kunt vragen, daar zijn topics over 3d en kenners/kennis ter zake beschikbaar. (laat je topic verhuizen mbv een mod)

dit is hier webdesign of design/markup en scripting dat bedoelt is voor een browser, niet 3d-design ;)
(of scripting voor 3D-programma's)

ik kan je spijtig genoeg niet verder helpen.buiten het geven van bovenstaande tip.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:35
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 18:29:
Mss een optie om de stoeltjes te kopieren over een pad, worden ze meteen goed gedraaid.
dit is idd een goede optie waarbij je voldoende controle hebt. Je kan verschillende paden maken, stoeltjes erop zetten, en zelfs gewoon invullen hoeveel stoeltjes er over je pad staan.

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
voor het rechte stuk zou je gewoon ctrl en slepen kunnen gebruiken.. dan kun je namelijk kiezen hoevaak die hem moet kopieeren alleen is dit beetje lastig voor de bocht

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
LeVortex schreef op woensdag 21 november 2007 @ 12:34:
voor het rechte stuk zou je gewoon ctrl en slepen kunnen gebruiken.. dan kun je namelijk kiezen hoevaak die hem moet kopieeren alleen is dit beetje lastig voor de bocht
Shift.. ipv Ctrl ;)

Tutorial: And we will plant 44000 stadium chairs with 4 different materials.

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Je kan ook alles stuk voor stuk modelleren. Of in iedergeval stuk voor stuk plaatsen.
Ik bedoel, dat doen ze in het echt ook he

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
@scipionyx: ik bedoelde idd shift jah.. goede tutorial denk ik ga dee eens proberen.

@guillome: ik neem aan dat dat als grapje bedoelt is?? want 35000 stoeltjes is nogal geen werk.

Edit: typo 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door LeVortex op 21-11-2007 16:44 ]

Verwijderd

LeVortex schreef op woensdag 21 november 2007 @ 16:04:
@guillome: ik neem aan dat dat als grapje bedoelt is?? want 35000 stoeltjes is nogal geen werk.
Valt wel mee, als je steeds alles kopieert en spiegelt, hoef je maar ongeveer 15x een kopie te maken. ;)

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

ik maak nooit grappen

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:01
En dat is geen grapje? :P

3D portfolio - mijn deviantART

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 14:08
Voor de rechte stukken kan je ook gebruik maken van de array-functie. Hierdoor hebben ze mooi alemaal een gelijke afstand etc. Een set van bijv. 100 stoelen kun je ook duplicaten, dan heb je zo 35.000 stoeltjes.

Verwijderd

Veel plezier met renderen overigens :X

• AlwinB©
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Grappig dit topic, ik ben de afgelopen week toevallig bezig geweest voor me werk met een stadion na te maken in 3d ( Emirates stadium van Arsenal ).

(imageshack popups!)
http://img403.imageshack....stadionperspectivecf1.jpg

http://img519.imageshack....alstadionfrontviewxj7.jpg

Er zijn verschillende technieken om alle stoelen te plaatsen ( 60.000 in mijn geval :) ) maar ik heb het gewoon simpel gedaan. Als je namelijk ( van de bovenkant gezien ) 1 kwart maakt kan je die spiegelen horizontaal en daarna verticaal. Ik heb dus gewoon eerst 1 stoel gemaakt. Schuin naar boven gecopieerd zodat je een rij krijgt, die 12 naar rechts gecopieerd zodat je een vlak heb. De bocht moet je ze gewoon even iedere rij een stukje mee draaien. Dit vervolgens 2x gespiegeld en done. Dit was voor mij sneller dan onderzoek plegen naar nieuwe/andere techniek ( die ongetwijfeld wanneer je ze kent makkelijker zijn ). Mijn stoelen zijn overigens gewoon 2 planes aan elkaar omdat ik nooit dichterbij kom dan de render die je nu ziet.

Hopelijk heb je er iets aan. Succes!

Edit: Zie net dat ik wat steunpilaartjes ben vergeten, dat word weer een uur opnieuw renderen.

AlwinB©

[ Voor 4% gewijzigd door AlwinB© op 22-11-2007 09:45 ]

"Life is unblockable"

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2025
Philips stadion?

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Let ook goed op het detail in je stoeltjes. Krusher zegt het goed, het wordt een hel om dat te renderen. Maak ze vooral niet te gedetailleerd want 90% van de stoeltjes staat straks ver weg van je camera en is hooguit een stipje. Daar ga je geen 2 uur voor zitten wachten op de render.

Wat ik je zou aanraden is om een stoeltje met laag detail te maken en deze te verspreiden over het hele stadion. Vervolgens maak je dat stoeltje nog iets gedetailleerder en als je een geschikt camerastandpunt hebt gevonden selecteer je een hele zee stoeltjes in het nabije blikveld van je camera en die vervang je allemaal met mooie stoeltjes. (of even op invisible zetten, weet ik veel).
Kan je heel veel tijd en moeite schelen!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• AlwinB©
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

"Life is unblockable"

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Misschien iets met XRefs / Proxy doen, of met de ehh multires? level of detail ofzo, zit wel in max. Dat je makkelijk kan switchen tussen lowres en highres per gebied inderdaad :)

Verwijderd

Guillome schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 18:56:
Misschien iets met XRefs / Proxy doen, of met de ehh multires? level of detail ofzo, zit wel in max. Dat je makkelijk kan switchen tussen lowres en highres per gebied inderdaad :)
mmm koop anders de laatste 3D world eens daar stond een hele handige tut in hoe je LOD via camera range kon doen.. :)

ff kort samengevat het is een multires gekoppelt aan een expression controller via curve editor die een hogere waarde uitgeeft als een object verder van de camera af staat

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2007 22:10 ]

Pagina: 1