Vraag over (kapotte) geheugenmodule

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209330

Topicstarter
Een paar dagen geleden heb ik mijn computer proberen te upgraden met 1 GB geheugen extra. Natuurlijk eerst gekeken welk type geheugen ik moest hebben en vervolgens "Adata DDR SDRAM,1024MB, 400MHz, 1x, DDR, PC3200" gekocht.

Na het plaatsen van de geheugenmodule, kon ik Windows normaal opstarten. Helaas moest ik mijn daarna systeem handmatig uitschakelen (draadloos toetsenbord/muis werkte niet, dus ik kon niets beginnen).

Na het opnieuw aanzetten van de computer was een luide en ononderbroken toon te horen en was/is alleen op te lossen door de computer opnieuw handmatig uit te zetten. Alle mogelijke combinaties (nieuw geheugen + oud geheugen, alleen nieuw geheugen) werken helaas niet. Alleen het oude geheugen werkt. Ik weet nu helaas niet zeker of mijn computer het geheugen niet pakt, of dat de module kapot is.

Nu kan ik de module naar mijn leverancier opsturen als defect, maar wanneer dit niet zo blijkt te zijn, brengen ze testkosten in rekening. Graag wil ik daarom vooraf zelf proberen te achterhalen of de geheugenmodule kapot is.

Ik gebruik een Acer Aspire Desktop E360 waar maximaal 4 GB geheugen, verdeeld over 4 geheugenbanken, in kan. Op dit moment heb ik 2x 512 MB geinstalleerd. Het type moederbord is lastig te achterhalen (ook met het programma Everest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
En wat is nu precies je vraag? Als het Adata geheugen compatible is met die Acer, kun je het toch uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bitage schreef op maandag 19 november 2007 @ 19:14:
En wat is nu precies je vraag? Als het Adata geheugen compatible is met die Acer, kun je het toch uitsluiten?
Klinkt misschien vreemd, maar ik ben eigenlijk bang dat de module misschien niet kapot is.

Dat ding kostte 45 euro, opsturen kost een paar euro, testkosten zullen ook wel een tientje zijn en terugsturen kost ook weer een paar euro. Zodoende blijft er weinig van die 45 euro over ;) (bij een complete computer van 1000 euro is het een ander verhaal, omdat dan de verhoudingen enorm veel groter zijn)

Als ik nu zelf kan testen of de module kapot is, kan ik 'm misschien nog verkopen en compatible geheugen voor mijn Acer halen en zodoende minder schade lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37

BCC

http://www.memtest.org/#downiso

Iso downloaden, branden, booten en testen maar.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Als je pc niet wil booten met dat Adata geheugen kunnen dat 2 dingen zijn: (1) of je mobo lust het geheugen niet, of (2) je mem is brakjes.

Als je de gelegenheid hebt om het geheugen te testen, geweldig. Maar ik denk vooral dat je geheugen gewoon kapot gegaan is. je geeft zelf ook al aan dat het eerst wel werkte:
Na het plaatsen van de geheugenmodule, kon ik Windows normaal opstarten. Helaas moest ik mijn daarna systeem handmatig uitschakelen

Zou fijn zijn als hij uberhaupt kon booten :/

[ Voor 6% gewijzigd door Bitage op 20-11-2007 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb de ISO gedownload en gebrand. Eerst geprobeerd om met het huidige geheugen te testen en dat werkte uiteraard prima. Daarna alleen het nieuwe geheugen geplaatst en tot mijn verbazing werd deze ook getest door Memtest; een tijdje laten lopen en daarna het oude geheugen weer bijgeplaatst. Dit resulteerde weer in de lange piep en geforceerde herstart. Omdat het al laat was heb ik 't toen gelaten zoals het was en de computer de volgende dag pas aangezet. Nu startte 'ie zonder problemen op en geeft netjes aan dat er 2 GB intern geheugen in zit. Ik vermoed dat het plaatsen/verwissellen van het oude en nieuwe geheugen te snel is gegaan, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
Vind het wel een heel vaag verhaal, maar goed dat het nu werkt. Heb nog nooit gehoord van "te snel verwisselen" oid, volgens mij hoort het hele zooitje gewoon herkend te worden, al zit er maar 1sec tussen het verwisselen. In ieder geval mooei dat er nu geen probs meer zijn, maar als iemand anders wat wil bijschijnen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 10:22

Jimbolino

troep.com

probeer het in een andere pc, van een kennis, vriend... etc ?

dan weet je gelijk of het aan jouw pc ligt, of aan de module...

bios reset al geprobeerd ?

[ Voor 10% gewijzigd door Jimbolino op 21-11-2007 20:16 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37

BCC

Weet je zeker dat je het geheugen de keer ervoor goed geplaatst zijn? So-dimms in een laptop moeten soms best hard aangeduwd worden. Te snel maakt niets uit.
Komen beide modules samen nu door memtest heen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb Memtest niet meer gebruikt, ga er vanuit dat alles nu goed is. Tot nu toe geen foutmeldingen bij het opstarten of in Windows gekregen. Wat ik wel zeker weet is dat het geheugen goed aangedrukt was (het betreft trouwens een desktop computer).

Het is inderdaad vreemd dat het geheugen een foutmelding geeft wanneer het vlak achter elkaar gewisseld word. Tijdens het testen had ik de computer op schoot, zodoende kon ik snel achtert elkaar wisselen na het uitschakelen.

Oh ja, kreeg voordat Windows opstartte wel een melding dat er 'teveel' hardware is gewijzigd.
Er is alleen een gigabit netwerkkaart toegevoegd en 1 GB geheugen, maar of dat veel is? :)
Windows vroeg om een registratiecode, maar de ingevoerde code (staat op de sticker op de kast) werd niet geaccepteert. Vandaag pakte 'ie 'm wel... vreemd |:(

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-07 17:42
te snel wisselen maakt niet uit dat is echt uitgesloten, waar ik aan zou denken is stof in een van de sloten waar je een van de modules in hebt geplaatst. zodoende dus het contact verstorend en zorgt dus voor errors die verholpen zijn toen je ze "herplaatste" een paar dagen later.
Toch raad ik aan om memtest nog even te draaien om het echt uit te sluiten!
Pagina: 1