NAS langzaam

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een USRobotics wireless DSL router 9108 met daaraan een Iomega Home Network Storage (500 GB). Ik probeer hier een lading MP3's te taggen, maar dat schiet echt voor geen meter op. Ik vraag me daarom af of dit aan de NAS ligt. Zijn die dingen altijd zo traag of heb ik verkeerde instellingen? Of komt het gewoon doordat mijn switch max 10 mbit aan kan? Wat voor snelheid (MB/sec) kan een simpele NAS normaal halen?

Een aantal zaken:
- Zowel draadloos als met draad is ie traag (met draad wel iets minder).
- Op een andere computer gaat het net zo traag.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
Zoek maar eens met google, hoe snel 10 Mbit nou daadwerkelijkis. Misschine geeft dit wat inzicht in je traagheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Laat ik je een tip geven: 10 Mbit / 8 (bits in een byte) = 1,25 Mb / s.

En nee dat is niet veel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Oguz286 op 19-11-2007 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

buitendat had ik hier een gigabit storcenter 500gb van iomega en die is ook niet vooruit te branden. (cat 6e kabels, gigabit switch en gigabit nic.. 14mb... :( )

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar zou dit nu aan kunnen liggen dan?

Aan Iomega of aan netwerk hdd's in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Sietsy... je vertelt dat je een 10Mbit switch hebt. Hierboven wordt reeds vermeld dat de max-transfer-snelheid die je dan kan halen zo'n 1,25 MegaByte per seconde is. Per mp3 ben je dus ongeveer 3 seconden kwijt. Dit ligt dus niet aan je NAS, niet aan je PC, maar aan je switch.

Mocht het zo zijn dat het geheel nog trager is dan 1,25 MB/s dan is er iets goed mis in je netwerkje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Hubert schreef op maandag 19 november 2007 @ 19:25:
buitendat had ik hier een gigabit storcenter 500gb van iomega en die is ook niet vooruit te branden. (cat 6e kabels, gigabit switch en gigabit nic.. 14mb... :( )
Heb je je JumboFrame size wel omhoog gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
De meeste NAS systeempjes hebben een cpu erin zitten die vaak niet boven de 1 Ghz grens uitkomt. Is gewoonweg een beetje te weining.

En hou er ook rekening mee dat filesharing via windows langzamer is dan via linux. Heeft iets met het filsharing protocol te maken (Windows File sharing en Samba).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De switch is 10/100 Mbps. Betekent dit dus dat ik met 10 mbps kan schrijven? Wanneer heb je dan 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee, hij kan op 10 en 100 mbit
je hebt dus max 100 (op je netwerk)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 22:53
Mijn ervaring met willekeurige consumenten-NAS is dat ze allemaal traag zijn: 4Mb/sec en dan houd het al wel zo'n beetje op.

Netgear SC101, WD World, allemaal traag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

lammert schreef op maandag 19 november 2007 @ 19:49:
[...]

Heb je je JumboFrame size wel omhoog gezet?
had hem op de nic gelijkt gezet wat resulteerde in een nog tragere snelheid.. al met al een behoorlijke miskoop die iomega nas..

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En hoe zorg ik nu dat mijn NAS op 100mbit gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 20:24:
En hoe zorg ik nu dat mijn NAS op 100mbit gaat werken?
waaruit maak jij op dat ie op 10 mb/s werkt ? en welke snelheden meet je nu ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mijn Nas schrijft en leest met maar 1 MB/seconde. Volgens mij duidt dat er op dat ie op 10mbit werkt. Waar zou dit nu aan kunnen liggen?

De NAS werkt over USB als een trein, dus aan de hardware ligt het niet. Het kan toch ook niet aan de kabels liggen, die moeten altijd 100mbit halen (ze zijn gloednieuw).

weet iemand raad? Moet ik bepaalde instellingen van mijn router veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 12:02
Hoe staat je netwerk geconfigureerd. Staan alle netwerk adapters op auto negiotiate? of heb je bijvoorbeeld bij je NAS (of je computer) ingesteld dat hij op 10MBit moet draaien?

Je zult de volgende configuratie moeten gebruiken:

10 MBit op 10 MBit
100 MBit op 100 MBit
Auto Negiotiate op Auto Negiotiate

Half duplex op Half duplex
Full duplex op Full duplex

Dit kan zoveel schelen (al denk je dat als je op 100 MBit instelt en de andere via autonegiotiate ook op 100MBit draait dan nog werkt je netwerk erg langzaam (uit ervaring))

[ Voor 8% gewijzigd door ControlFreak op 28-11-2007 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:27:
mijn Nas schrijft en leest met maar 1 MB/seconde. Volgens mij duidt dat er op dat ie op 10mbit werkt. Waar zou dit nu aan kunnen liggen?

De NAS werkt over USB als een trein, dus aan de hardware ligt het niet. Het kan toch ook niet aan de kabels liggen, die moeten altijd 100mbit halen (ze zijn gloednieuw).

weet iemand raad? Moet ik bepaalde instellingen van mijn router veranderen?
Een NAS op usb is geen NAs, maar een externe USB disk, Zal vast en zeker wel USB2.0 zijn en dus 320 Mbps, Dat is sowieso al 3 keer sneller dat Netwerk wat 100 Mbps is. Daarbij komt dat Er intern een 20 Mhz cpu zit deze moet je disk io's omzetten naar netwerk pakketen. Vaak is dit ook een bottlenek.

En als laatste: Je veronderstelling dat "mijn Nas schrijft en leest met maar 1 MB/seconde. Volgens mij duidt dat er op dat ie op 10mbit werkt. " Slaat zijn plank totaal mis. Geeft alleen aan dat er ergens een bottleneck is waar de 10 Mbit de boven grens is.
Pagina: 1