Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CSS] Footer buiten viewport zonder scrollbar *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik beschouw mijzelf geen css newby, maar over het volgende probleem heb ik een halve middag nagedacht en ik kan niet op een oplossing komen... Ik hoop dat er een guru is die er een oplossing voor heeft!

Het is wat lastig uit te leggen. Daarom heb ik maar even snel een sample gemaakt.
Zie dit voorbeeld: (let niet op de layout en code)

http://www.exploitation.nl/temp.htm

Als je de browser kleiner maakt, dan zal de scrollbar pas zichtbaar worden op het moment dat de tekst "Dit is mijn footer" in beeld komt. De background-image zal dan al gedeeltelijk buiten de browser verdwenen zijn.

Ik moet hetzelfde in CSS hebben. De foto moet buiten de viewport van de browser kunnen gaan, zonder dat er scrollbars zichtbaar worden. Totdat de tekst van de layer in beeld komt.

Nu is het natuurlijk een oplossing om de body een background te geven die niet repeat en start op 600px in de hoogte... Maar, de tekst in de eerste TD kan groter worden dan 600px, de eerste td zal groter worden als er teveel tekst in zit. De td zou ineens 800px groot kunnen zijn (en dat mag).

Ik denk dat het simpelweg niet mogelijk is om dit puur met css te in een modern doctype gedaan te krijgen, zonder javascript...

Maar hopelijk zit ik ernaast. Heeft er iemand een idee? Mijn dank is groot...

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Er is vanalles op te verzinnen, maar ik krijg zo snel ook niets uit mijn mouw geschud om die scrollbar dan weg te laten, en dat lijkt me de clue. Ik heb even zitten stoeien met negatieve margins/padding etc.en wat backgrounds/divjes etc maar ik zie zo 1 2 3 ook geen mogelijkheid. Maar wat ik me afvraag is waarom je die scrollbar uberhaupt wil 'foppen' (en daarmee de user)

Tevens even je topictitle aangepast:

[CSS] Footer lastig probleem >> [CSS] Footer buiten viewport zonder scrollbar

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 19-11-2007 18:29 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de titel, ik vond het moeilijk te omschrijven. Maar zo is het netjes, bedankt.

Normaal gesproken ben ik altijd behoorlijk creatief in het zoeken naar oplossingen van dergelijke problemen... En zo moeilijk kan het niet zijn, lijkt me.. Maar ik ben compleet out of clues.

Verder zal ik proberen de reden uit te leggen:

Het ontwerp wat door een derde ontworpen is, vraagt om ongeveer 220px aan loze ruimte (dat uitfadende plaatje in het voorbeeld). Nu zal het geregeld voorkomen dat de tekst groter is dan de viewport; dus zal een bezoeker moet scrollen. Nou is dat niks vervelends op zich, maar het is wel vervelend als je 220px teveel scrolled, omdat je verwacht dat er "nog wat komt". Terwijl dat dus slechts opvulling is, die de site afmaakt als je alle content in 1x kan bekijken...

Ik heb nagedacht over alternatieve mogelijkheden, maar aan het ontwerp kan ik niks wijzigen, en een scrollable div of iets dergelijks is ook geen optie.

En nu kan het dus wel, maar moet ik terug naar "quirksmode" HTML 4 rendering, en/of javascript trucks uithalen en browser specifieke hacks gaan doen. Geen probleem opzich, maar dat voelt als css fanboy als een klap in het gezicht ;)