Onboard NIC (Asus P5N32E-SLI+) niet aan de gang te krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-03 12:36

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik heb me de afgelopen dagen sufgelezen maar ik heb nogsteeds de oplossing niet...

Het probleem is dat ik zojuist een nieuw systeempje gebouwd heb, werkt helemaal prima, alleen het netwerkgedeelte laat te wensen over. Ik krijg het niet voor elkaar om er een verbinding mee te maken, niet naar de router, niet naar het modem en niet rechtstreeks naar mijn laptop. In alle gevallen heb ik rekening gehouden met crossed/staight etc en ook andersom geprobeerd (je weet maar nooit).

Nou heb ik al meerdere topics doorgenomen waar mensen dit soort problemen hebben met onboard nic's, en vaak krijg je het nog werkend door andere modes te forceren (10mbit, full/half duplex etc.), maar dit mocht niet baten. Ook het zelf opgeven van een MAC adress werkt niet en het default MAC adress is ook geen 1234567blabla, maar een juist adress.

Nou heeft dit moederbord een aardige feature in het bios zitten om de verbinding van de netwerk kabel te controleren. Hier vind je ook de lengtes van de aderparen. Een UTP kabel heeft 4 paren, maar ik krijg maar van twee paren een lengte door.

Nou is het zo dat zodra ik mijn oude 3Com kaartje weer pak het gelijk werkt!, ook mijn oude pc met onboard nic (nForce2) werkt subliem op exact dezelfde verbinding met de router.

Nu heb ik een groot probleem, en dat is dat ik maar twee PCI sloten heb, gevuld met een high-end geluidskaart en een raid controller. Dus die 3Com kaart kan ik eigenlijk niet gebruiken en daar komt nog bij dat er onder Vista geen drivers voor zijn. Ik ben dus volledig aangewezen op de onboard NIC's en had verwacht dat deze wel gewoon zouden werken.

Ik ben helemaal van de kaart door dit euvel en heb er al slapeloze nachten van gehad, wie helpt mij uit de brand.

Zie ik iets over het hoofd? Kom ik onder een steen vandaan en mag een gewone CAT5 kabel tegenwoordig niet meer gebruikt worden ofzo? Please i'm dying here :P

/edit

WindowsXP 32bit en Vista 64bit allebei hetzelfde probleem, hij verzend wel pakketjes, maar er wordt niets ontvangen. Heb al 80 verschillende instellingen vernandert van de netwerkkaartjes betreffende flow control, buffer sizes en ga zo maar door. Ik snap er helemaal niets van.
Beide aansluitingen doen exact hetzelfde.

onboard NIC's worden gezien als NVIDIA nForce Networking Controller

Maar ik geloof dat het iets van Marvell is. Een andere driver heb ik nog niet kunnen vinden. Enig idee welke ik zou kunnen proberen?

[ Voor 12% gewijzigd door BruT@LysT op 19-11-2007 17:32 ]

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 12:06
Maar je schrijft nergens welke netwerkkaart in je mobo zit.

Probeer evt. eens een andere driver.

specs

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik doe even een stille gok, het werkt nog niet, maar heb zojuist wel een ingeving gekregen.

Dit moederbord is natuurlijk nogal apart, met de combinatie 650i en 570 SLI chipset. Het bord werkt gewoon prima met de nvidia nforce drivers, maar het zou zo kunnen zijn dat specifieke MCP55 drivers ontbreken, dit is een chipset voor AMD cpu's en deze chipset bevat de onboard NIC's en SATA. Misschien verkijkt het nvidia nForce installatie progje zich hierop en denkt gewoon dat ik een 680i chipset heb en installeert enkel daarvoor de drivers. Misschien wel andere NIC drivers dan die eigenlijk bij de 570i chipset horen. Vreemd is wel dat de NIC's gewoon werken zonder foutmeldingen.

Misschien is dit een eventueel logische verklaring, maar ik kan het geheel mis hebben.

Ben nu op mijn laptop even de nodige drivers aan het binnenhengelen maar dit schiet totaal niet op...

zometeen na het eten ga ik testen en heb ik meer nieuws.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-03 15:09

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ook met 680i drivers werkt dit boord prima, heb hem zelf namelijk ook ;)
nic is gewoon een nforce adapter en kan met zowel de package van de asus site alswel de drivers van nvidia voor de 680i gebruikt worden.
aller eerst moet de ts het verschil eens opzoeken tussen een IP adres, en een MAC adres. want zo te lezen verwar je deze 2 zaken. ik hoop dat je iedergeval wel cat5e kabels hebt? ik zou daar eens mee beginnen indien je nog cat5 gebruikt.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik verwar geen MAC en IP, weet dondersgoed wat het verschil is :)

Maar het werkt onderhand nogsteeds niet, dus ik snap er niets van. Heb nu echter wel de nieuwste Vista 64bit drivers geinstalleerd.

Waar ik over zit te dubben is die CAT5e kabel want dat heb ik ook in het FAQ topic gelezen, maar is dit dan ZOO anders dat deze NIC niet met 100mbit zou kunnen werken met cat5 net als alle andere netwerkkaartjes? Is toch van de zotte zou je zeggen dat deze nieuwe nic's ineens een andere kabel nodig hebben om uberhaupt te functioneren. Ook maak ik uit de FAQ op dat deze 'e' variant juist voor Gb netwerk is bedoelt, en niet zozeer voor 10/100mbit netwerkjes, dan zou mijn CAT5 kabel toch gewoon moeten werken? Zoniet, wat kan hier de exacte reden voor zijn, vanuit technisch oogpunt.

Overigens, waar maak je uit op dat ik MAC en IP door elkaar haal?
Waarschijnlijk doel je op het 1234567blabla, ik zal het even nader toelichten

Het bleek zo te zijn (zelf geen last van) dat sommige nForce borden met onboard NIC's geen eigen MAC adres hebben, maar een fake adres in de vorm van 12 34 56 78 AB ofzoiets. En DAT was de reden waarom deze NIC's alleen maar pakketjes versturen en niets ontvangen. Nou hoopte ik dat dat ook mijn probleem was, maar mijn NIC's hebben gewoon een logisch MAC adress.

[ Voor 41% gewijzigd door BruT@LysT op 19-11-2007 20:07 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Net even een gigabit 5e kabel getest, werkt net zogoed niet
Alleen versturen, niet ontvangen.

Omg, en u heeft hetzelfde mobo en het werkt zonder problemen? Dan wordt dit zeer waarschijnlijk een RMA'tje

Dan moet ik toch weer die pech hebben, maar er moeten toch ook anderen zijn waarbij die NIC's niet werken. Ik kan onmogelijk de enige zijn.

[ Voor 91% gewijzigd door BruT@LysT op 19-11-2007 21:22 ]

Verwijderd

Dit is wellicht een dom antwoord, maar staat onboard lan bij de onboard pheriphals in de bios ingeschakeld? Dit is namelijk iets wat ik gister nog over het hoofd heb gezien wat voor de nodige frustratie zorgde ;)

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
en dit is toch wat vreemd, maar misschien hoort het wel zo. Iemand die dit kan bevestigen?

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/1145/bioscq0.th.jpg

LAN1 zit de kabel aan, in dit geval Cat5e van 20 meter, en je ziet de lengtes bij 4-5 en 7-8, maar niet bij 1-2 3-6, misschien wel logisch, maar toch wat apart, zeker gezien deze nogal fluctueert.
In de screen staat ie op 'Normal, length N/A' , maar deze zie je soms even veranderen naar 'Open' en lengtes van 180meter enzo. LAN2 doet overigens precies hetzelfde.

In mijn ogen is het net alsof de NIC's gewoon half werken en daarmee gewoonweg niet goed zijn, maar waar haal ik die zekerheid zo snel vandaan. Ik ga niet zomaar iets RMA sturen en iets terug krijgen wat netzogoed niet werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door BruT@LysT op 19-11-2007 21:02 ]

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:44:
Dit is wellicht een dom antwoord, maar staat onboard lan bij de onboard pheriphals in de bios ingeschakeld? Dit is namelijk iets wat ik gister nog over het hoofd heb gezien wat voor de nodige frustratie zorgde ;)
hehe, jah hij staat weldegelijk aan, anders zou windows het netwerkdevice ook niet eens vinden en installeren ;)

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ik ga tijdelijk maar even een wireless usb dongle halen, kan ik in elk geval gebruikmaken van internet, dit is geen doen zo...

Hopelijk krijg ik in de loop van de dagen nog een interessant berichtje wat mij verder helpt. Ondertussen houd ik het er maar op dat mijn onboard netwerk kapot is. DOA zullen we maar zeggen :)
Pagina: 1