Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:02
Hoezo beginnersfout? In ieder geval.
Gister op mijn 2e partitie (partitie 1 bevat WinXP) ubuntu geinstalleerd. Ik denk dat ik tijdens het manueel creeren van de partities een nieuwe primaire partitie heb aangemaakt. In ieder geval,
Ubuntu werkt nu als een trein _/-\o_ maar Windows is in geen velden of wegen te bekennen.

Niet zo heel erg, maar zo nu en dan een spelletje AoEIII mag ik nog wel eens doen.
Wat zijn mijn opties?

1) terughalen van windows XP partitie, of althans de mogelijkheid van booten
2) herinstall van XP op 1e partitie, maar ben ik dan niet Linux kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Staat ie niet in de boatloader als Microsoft Windows of Other Operating System?
Dan heb je waarschijnlijk per ongeluk je XP gewist. Probeer een Live CD te starten van Ubuntu en installeer gparted via Synaptic (Systeem -> Beheer -> Synaptic Pakketbeheer). Dat kan, want het is toch een ramdisk. Start hierna gparted via Systeem -> Beheer -> Partitiebewerker. Als je meerdere harde schijven hebt zal je rechtsboven even je juiste HDD moeten selecteren.

Zie je de XP partitie in de lijst, en als NTFS? Oke mooi. Je XP is niet weg.
Zie je je eerste partitie maar niet als NTFS? Dat wordt dan een probleem omdat je NTFS tabel corrupt is.
Zie je gewoon één grote partitie? Dan heb je Ubuntu je schijf laten overschrijven :+ In dat geval moet je de Ubuntu partitie resizen en achteraan je schijf zetten (rechts, in gparted) want XP wilt altijd de eerste partitie hebben. Je moet dan daarna op de lege ruimte in de XP setup een partitie maken en XP installeren. Hierna moet je Super GRUB Boot Disk downloaden, en die booten zodat ie je GRUB terug installeert.

Succes!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:31

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
3) Je grub aanpassen.

Na een standaard installatie van Ubuntu met de live cd wordt windows automatisch onderaan in de grub gezet. Daarmee wordt het (volgens mij) de 4e opstartoptie die je krijgt. Als dat niet zo is kun je oa hier eens kijken. Onder Ik wil Windows als eerste keuze in het opstartmenu van Grub staat hoe de code er ongeveer uit zou moeten zien.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Thanks! Vanavond gelijk even proberen (niet vergeten dit uit te printen ;))

[ Voor 24% gewijzigd door Red devil op 19-11-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Niet zo heel erg, maar zo nu en dan een spelletje AoEIII mag ik nog wel eens doen.
Wat zijn mijn opties?
Of virtualbox installeren
Click in het menu: add/remove en type "vm" of "virtualbox" (weet niet of hij er zo instaat) in de searchbox. Even installeren en klaar voor stap 2.

Nu kun je gewoon je windows (98, 2000, Xp, Vista(?)) installeren.

Alle functionaliteiten zijn er (netwerk, internet, etc.) net alsof je gewoon windows draait!

Enige is dat je geen "native" drivers kan gebruiken, bijv. je videocard, maar hoeft geen probleem te zijn. Ik draai gewoon 1024x1280 op mn 2e scherm voor mn MS windows only programma 's.
Echt zware spellen draaien misschien niet, maar das een kwestie van trial & error!

Succes!

[ Voor 14% gewijzigd door bord4kop op 19-11-2007 16:16 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
bord4kop schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:14:
[...]

Enige is dat je geen "native" drivers kan gebruiken, bijv. je videocard, maar hoeft geen probleem te zijn. Ik draai gewoon 1024x1280 op mn 2e scherm voor mn MS windows only programma 's.
Echt zware spellen draaien misschien niet, maar das een kwestie van trial & error!

Succes!
Thanks! Lekkere tip. Alleen ben ik bang dat AOE3 niet happy wordt ;)
Ik mag het graag @ native resolutie (1400*1050) draaien met lage settings, en soms loopt het al beetje langzaam.

M.b.t het aan de praat krijgen van XP, ik zal mijn vorderingen even posten voor later:

1) NTFS partitie staat er nog in de fdisk output en gparted:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Disk /dev/hda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x892b0284

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hda1               2        5099    40949685    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda2   *        5100        5161      498015   82  Linux swap / Solaris
/dev/hda3            5162        9729    36692460   83  Linux
/dev/hda5   *           2        5099    40949653+   7  HPFS/NTFS

Afbeeldingslocatie: http://129.125.132.179/gparted.png

Dat lijkt positief toch?

2) Heb het volgende aan /boot/grub/menu.lst toegevoegd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
title        Microsoft Windows XP Professional hd0,4
root        (hd0,4)
savedefault
makeactive
chainloader    +1

title        Microsoft Windows XP Professional hd0,5
root        (hd0,5)
savedefault
makeactive
chainloader    +1

Helaas geeft de 1e optie een Error 12 Invalid device requested en de 2e (beetje a la trial er error) een Error 22 no such partition

Ik lees dat ik wat moet gaan prutsen met map, omdat windows perse op 1e HD en 1e partitie wil? Of heeft iemand betere ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:21

sus

is druk :+

toch niet helemaal in orde, je XP-partitie is geen primaire partitie meer, maar een logisch station in de uitgebreide partitie. Daar kan, bij mijn weten, XP niet van booten. Deze zal je eerst moeten converteren naar een primaire partitie, en dan toevoegen in Grub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
sus schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:12:
toch niet helemaal in orde, je XP-partitie is geen primaire partitie meer, maar een logisch station in de uitgebreide partitie. Daar kan, bij mijn weten, XP niet van booten. Deze zal je eerst moeten converteren naar een primaire partitie, en dan toevoegen in Grub.
Mmmm misschien kan ik het volgende doen?

1) backup volledige windows partitie op linux schijf (misschien dat het past met wat compressie, andere op externe USB schijf)
2) delete de hda5 en verwijder hda1 (extended) en maak nieuwe primaire partitie.
3) backup van 1) terugzetten.

Het is vast niet zo simpel als het lijkt, als iemand het kan afknallen/aanvullen, graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:31

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
1) backup gaat niet lukken, alleen een ghost, anders staan sommige bestanden niet op de goede plek.
2) Voor de rest moeten er ook wel tooltjes zijn om die dynamische partitie weer primair te maken, maar dat kan ik zo gauw niet vinden.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Picard
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 11:25
Red devil schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:28:
[...]

2) delete de hda5 en verwijder resize hda1 (extended) en maak nieuwe primaire partitie.
3) backup van 1) terugzetten.

[...]
Als je je linux installatie wilt houden, zou ik adviseren hda1 niet te verwijderen...

Je zou voor de backup eventueel PartImage of Clonezilla kunnen gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door Alex Picard op 20-11-2007 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Alex Picard schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:06:
[...]

Als je je linux installatie wilt houden, zou ik adviseren hda1 niet te verwijderen...

Je zou voor de backup eventueel PartImage of Clonezilla kunnen gebruiken
Thanks, maar ik zit er aan te denken om Linux opnieuw te installeren. Ben enorm aan het prutsen met compiz. Ik ga proberen eerst de windows partitie te clonen (met ghost of bovengenoemde progjes), vervolgens de boel opnieuw partitioneren, zodat ik de windows ghost op de 1e prim partitie kan zetten.
Vervolgens installeer ik ubuntu opnieuw. Meeste zaakjes weet ik nu toch sneller te vinden, wil alleen dat compiz nu goed aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een optie met een kans op succes lijkt om Windows XP opnieuw te installeren met voorafgaande verwijdering van alle partities tijdens de installatieprocedure. En de volgende stap is om Ubuntu opnieuw te installeren naast de installatie van Windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:17:
Een optie met een kans op succes lijkt om Windows XP opnieuw te installeren met voorafgaande verwijdering van alle partities tijdens de installatieprocedure. En de volgende stap is om Ubuntu opnieuw te installeren naast de installatie van Windows XP.
Bedankt, ik heb het probleem al die tijd laten liggen maar kan nu eindelijk dit weekend aan de slag!
Pagina: 1