XP installeren S3 toshiba met sata schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 3.516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tuglio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 10:02
Heb een tectra s3 overgenomen een hele tijd geleden. Omdat nu mijn eigen laoptop kapot is gegaan (Gevallen en beeldscherm kapot) moet ik toch maar weer proberen om deze notebook aan de praat te krijgen.

Windows direct installeren werkt niet omdat ik een melding krijg de de harddisk niet gevonden word.
Nu heb ik op verschillende pagina's een sata/raid driver gedownload en deze op een floppy gezet.
Het gaat om een externe usb floppydriver van nec.

Wanneer ik de xp cd erin doe en ik op f6 klik kan ik de drivers laden van de floppy, maar uiteindelijk werkt setup toch niet omdat hij alsnog geen hd kan vinden.

Drivers slipstreamen gaat me echt niet lukken dus daar wil ik al helemaal vanaf stappen.

In de bios van de Toshiba staat de Current State van de Raid array op JBOD.
Ik wilde proberen om deze op 1raid-0 te krijgen en dan alsnog proberen of het installeren wel lukt.

Als ik naaar execute creation ga, krijg ik in de bios de volgende meededeling:

Warning: If you change RAD array, you need to install OS again.
Are you sure? All data o nthe HDD(s) will be destroyed.
Do you really want to do this?
If "YES", please type the key string which is written in manual.

De hd die erin is is nieuw en ik zou het dus niet erg vinden om opnieuw te installeren. (dat probeer ik zoizo de heletijd).

De handleiding heb ik niet.

Klacht lijkt beetje op http://209.167.114.38/sup...t/tsbs/all/-TSB001272.htm en heb deze stapjes op de voet gevolgd maar toch kom ik niet in setup.
Driver heb ik gedownload bij :
http://driverscollection.com/?H=Tecra%20S3&By=Toshiba

Hellup.thx

• Tuglio
Ik ben nu een stukje verder.

Via de bios is het toch gelukt om de hd op 1raid-0 te zetten.

Gekozen voor F6 en de raid drivers die ik op de flop heb gezet geladen.
Ik heb gekozen voor de "Toshiba raid driver for xp"
Daarna krijg ik de melding:

Setup zal ondersteuning voor deze hardware voor massa-opslag installeren.
Toshiba raid driver for xp

Ik klik op enter om door te gaan en zie de computer bestanden laden.

Daarna kom ik in het installatie scherm en zie ik mijn hd staan.

Ik maak 2 partities aan.
Kies voor installatie op C:
en kies formatteren als NTFS-bestandssysteem.

Vervolgens zie ik dat setup bezig is met formatteren, alleen gaat dat 10000x sneller dan normaal

Daarna ie ik dat setup sommige bestanden niet kan kopieren.
Dit zijn bestanden die op de floppy zitten:
KR10I.sys
KR10I.inf
Virtual.inf
KR10I.cat

Als ik kies voor bestanden overslaan krijg ik na de installatie een blauw scherm :(
Wat moet ik doen om toch alles werkend te krijgen.?

• Tuglio
Ik had nog een xp cd met mass storage drivers of iets dergerlijks.
Formatteren gaat weer lekker langzaam dus heb er vertrouwen in :)

jullie horen het wel

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Heb een Toshiba Tecra S3 en wil een nieuwe installatie van XP uitvoeren. Diskette met een raid drivers van Toshiba resulteren nog steeds in het niet herkennen van de harddisk bij de Windows installatie. Wat moet ik doen om die #^#$%^ harddisk te zien te krijgen??? Diverse malen het BIOS ingegaan, dingen gewijzigd, teruggezet, anders ingesteld...

Ik snap er geen raid van...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2007 09:58 ]

Verwijderd

na wat gevogel en gevroet het toch voor elkaar gekregen. Zo zie je maar de aanhouder wint! :)

• Midiman45
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-05-2022
Starcom, ik ben toch heel benieuwd met welk gevogel jij die SATA drive aan de praat heb gekregen.
Ook ik heb precies het zelfde probleem.
Opstarten Windows XP installatie met F6
Raid SATA driver selecteren van floppy
Schijf formateren.
Software copieren naar HD maar kan dan de SATA drivers niet vinden.
Drivers dan maar even skippen en dan bij het opstarten van XP een Blauw scherm.

Hoe krijg ik die (^%#%@ drivers op die HD zodat hij netjes kan opstarten......

Verwijderd

Ik heb op dit moment dezelfde probleem, is er iemand met een duidelijke oplossing voor deze kwestie??

Verwijderd

Probeer dit programmatje eens:
http://www.nliteos.com/
voor win XP en
http://www.vlite.net/
voor windows vista.

Met dit progje kan je servicepacks en drivers toevoegen aan een windows installatie-cd. Had hetzelfde probleem maar heb nu een custom cd gemaakt met alleen mijn drivers in zodat alle hardware ook al geinstalleerd is samen met windows.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 december 2007 @ 23:57:
Probeer dit programmatje eens:
http://www.nliteos.com/
voor win XP en
http://www.vlite.net/
voor windows vista.

Met dit progje kan je servicepacks en drivers toevoegen aan een windows installatie-cd. Had hetzelfde probleem maar heb nu een custom cd gemaakt met alleen mijn drivers in zodat alle hardware ook al geinstalleerd is samen met windows.
Mijn dank voor jouw informatie, alleen ben ik alsnog weer tegen die probleem aangelopen. Bij het laden van drivers (voor de installtie) krijg ik de melding dat de vaste schijf alsnog niet gevonden is.

Zijn er andere optoies?

Verwijderd

Ik liep zelf ook tegen het probleem aan dat ik bij een tecra s3 geen xp kon installeren. Na veel gezoek en een usb floppy drive, de juiste raid driver en zat worden van het op F6 drukken heb ik eindelijk de oplossing.

Gebruik een Toshiba USB Floppy Drive!

Start de installatie > Druk op F6 en laadt de driver > Kies je partitie > Hierna wordt de installatie gestart zonder dat er een foutmelding komt dat de driver alsnog een keer moet worden geladen.

Het probleem is dus gewoon dat de Toshiba laptop met xp installatie alleen werkt met een toshiba USB Floppy Drive. Mijn eerste optie was een freecom drive.

Succes

• YeroonL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12 14:04
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 09:37:
Ik liep zelf ook tegen het probleem aan dat ik bij een tecra s3 geen xp kon installeren. Na veel gezoek en een usb floppy drive, de juiste raid driver en zat worden van het op F6 drukken heb ik eindelijk de oplossing.

Gebruik een Toshiba USB Floppy Drive!

Start de installatie > Druk op F6 en laadt de driver > Kies je partitie > Hierna wordt de installatie gestart zonder dat er een foutmelding komt dat de driver alsnog een keer moet worden geladen.

Het probleem is dus gewoon dat de Toshiba laptop met xp installatie alleen werkt met een toshiba USB Floppy Drive. Mijn eerste optie was een freecom drive.

Succes
hmmm, maar wij hebben ook een USB-floppy-drive waarvan wij ogenschijnlijk prima bestanden kunnen lezen, toch herkend winXP de hardeschijf niet.
Welke drivers heb jij gebruikt mrjumper?

• YeroonL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12 14:04
Installatie van Windows XP vanaf een installatie cdrom op Toshiba Tecra S3 verloopt als volgt:

1. start laptop op met ESC ingedrukt, je komt nu in het BIOS
2. op pagina 1 stel je de opstart volgorde zo in dat je vanaf CD kunt booten.
3. op pagina 3 van de BIOS controleer je of de harddiskcontroller ingesteld staat op 1RAID-0.

ZONIET: (dan staat ie dus op JBOD) dan moet je dit aanpassen door het volgende te doen:
- selecteer 1RAID-0.
- druk op SPATIE
---> er verschijnt nu een melding dat de inhoud van de hardeschijf verloren zal gaan!
- druk ter bevestiging de volgende toetsen in: 1, 2, 3, 4 + ENTER
- sla de wijzigingen op met END
- bevestig dat je wilt opslaan.
- je laptop moet herstarten.

4. Je Tecra S3 staat nu ingesteld op 1RAID-0, hierop kan windows XP vanaf een standaard installatie CD geinstalleerd worden mits je de juiste RAID drivers kunt aanleveren.

!! Aangezien veel USB floppy drives compatibiliteits problemen geven met deze Toshiba Tecra S3, maken we in dit voorbeeld GEEN gebruik van F6/driver disk.

5. we maken dus gebruik van een geslip-streamde Windows XP CD met daarin opgenomen de Toshiba RAID drivers (deze zijn te downloaden vanaf de Toshiba support site.)

je hebt dus nodig:
- nlite
- toshiba RAID drivers voor tecra S3
- originele Windows XP ISO of CDROM
Hiermee maak je een nieuwe installatie CDROM waarin de Toshiba RAID drivers zijn verwerkt.

Hierna kun je de Toshiba gewoon via deze gesliptreamde CDROM installeren.
Vervolgens zul je van de Toshiba site nog wel alle ontbrekende device drivers moeten downloaden en toevoegen om van de welbekende vraagtekens af te komen.

NOOT: De reden dat veel mensen eindeloos lopen te klooien met deze laptop is vrij simpel; ze denken in de BIOS 1RAID-0 in te stellen, maar bevestigen deze dus niet met de genoemde toetsen 1,2,3,4 + ENTER. je wijzigt dan in feite niets, instelling blijft JBOD. Hiermee werkt de installatie van Windows XP niet. Met JBOD schijn je trouwens wel de recovery disk van Toshiba te kunnen gebruiken als je die hebt.

[ Voor 92% gewijzigd door YeroonL op 10-12-2008 02:09 . Reden: voorgaande oplossing blijkt onjuist ]

• erik030
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-06 22:08
Het installeren van een nieuwe harde schijf levert mij ook problemen op bij een Toshiba S3.
Ik loop vast in de bios. Na het wijzigen van de instelling van de harde schijf naar 1RAID-0 en het invoeren van "1,2,3,4, enter" lijkt er helemaal niets te gebeuren. Het bios menu zit vast, de harde schijf verricht geen activiteit (hoorbaar of lampje dat signalen geeft). Als ik de volgende keer bios open staat de harde schijf ook gewoon nog als JBOD ingesteld.
Groet, Erik

• erik030
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-06 22:08
erik030 schreef op zondag 30 mei 2010 @ 13:45:
Het installeren van een nieuwe harde schijf levert mij ook problemen op bij een Toshiba S3.
Ik loop vast in de bios. Na het wijzigen van de instelling van de harde schijf naar 1RAID-0 en het invoeren van "1,2,3,4, enter" lijkt er helemaal niets te gebeuren. Het bios menu zit vast, de harde schijf verricht geen activiteit (hoorbaar of lampje dat signalen geeft). Als ik de volgende keer bios open staat de harde schijf ook gewoon nog als JBOD ingesteld.
Groet, Erik
Het is inmiddels wel gelukt. Via Nlite heb ik een nieuwe Windows installatie-CD gemaakt met de Toshiba RAID-Drivers. De eerste keer werkte deze niet en liep ik in de Windows Setup nog tegen de foutmelding aan dat er geen harde schijf aanwezig was. Na de reboot kon ik in de bios opeens de harde schijf instellingen wel (blijvend) wijzigingen in 1RAID-0. Op dit moment draait de Windows Setup, waarbij ik tot op heden geen problemen meer heb ondervonden.
Pagina: 1