Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[lease] i30 of grande punto

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 10:02
Beste mensen,

Om direct met de deur in husit te vallen... ik kan vanaf 1 december een auto leasen :) hij wordt zowieso meegenomen naar januari... beetje jammer maar goed... na enkele weken (maanden......) zowat 'continue' bezig geweest te zijn met uitzoeken van auto's, bekijken, proefritten, ervaringen mond op mond enz. kwam mijn persoonlijke voorkeur uit op deze auto's:

- Kia Cee'd sporty wagon,
- Skoda Fabia
- Hyundai I30
- Fiat Bravo
- Fiat Grande Punto 3deurs

Waarom niet een ander merk?
De seat kwam niet in aanmerking (alleen de leon mooi en die was te duur), renault is niets voor mij, citroën hetzelfde, ford (alleen de focus, ghia uitvoering.. te duur :(), volvo te duur, toyota (te duur, de auris 1.4 D4Df SOL, is nog steeds een beetje een twijfelgeval), alfa te duur...

Al de auto's zijn uiteraard het nieuwste model. Het gaat om een diesel, 4 jaar, op 40k/j (lease bedrag is acceptabel tussen de 600 en 640 excl brandstof) en consumenten prijs tot € 23.000)

Wat ik van deze auto's vind:

- Kia cee'd sporty wagon is een mooie 'grote' auto.. met name groot... te groot... ik ben 22 en nog niet toe aan een gezin O-)

- Skoda Fabia, harstikke leuke auto klein degelijk duits mooi strak van binnen, kortom een mooie make over voor de Fabia! alleen helaas teveel 'wind' geruis vanaf 80 / 90 km/h

- Met vlag en winpel staat de Fiat Bravo met alle punten op nr.1 bij mij gewoon super model strak mooi van binnen en buiten! alleen ja... toch TE duur voor mij

Deze 3 vallen af...

De twee auto's die overblijven zijn:

- Hyundai 1.6 CRDi HP Dynamic
- Grande Punto 1.3 multijet edizone cool 90

De grande punto heeft evenveel luxe dat de Hyundai standaard op de dynamic heeft. (lederen stuur, getinte ramen, cruise control, airco, enz.)
Het bedrag wat ik dan kwijt ben komt ongeveer op hetzelfde neer, het verschil is maar een paar euries .. kortom verwaarloosbaar... Het enigste verschil is dat de Hyundai geen licht metalen velgen heeft, maar dat maakt voor mij niet uit!

Mijn ervaring met de I30 is dat de 115 pk genoeg trekkracht heeft om vlot door te trekken, je mist wel de 6de versnelling maar ondanks dat is het een stille auto tot de 140 !! je kan normaal blijven praten en de standaard muziek installatie is van prima kwaliteit en de leuke add-on, usb + aux ingang! Het stuurwerk is prima je hebt goed contact met de weg en goed zicht om je heen. De stoelen zitten goed na een uur gereden te hebben had ik nergens last van of ergernissen, ik vond de stoelen oké. Beide voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar er zijn genoeg en ruime opbergvakjes. Het midden console ziet er goed uit en het blauwe licht spreekt aan en is rustiggevend. Overal vind ik hem gewoon goed voor het geld wat ik er voor neer zou moeten leggen!

De punto heb ik alleen naast gezeten (tevens de meest luxe uitvoering, wat tevens TE duur voor mij is voor een punto...) vond ik het een luiddruchtige auto als ik hem vergelijk met de hyundai. De Punto ziet er wel heel erg mooi uit van binnen ruimte voor de benen alleen ik vind wel dat je vrij dicht tegen elkaar aan zit. Stoelen zitten oké en de airco is geen overbodige luxe in deze auto. De blue & me is geweldig maar iets wat ik niet gebruik... de 6 bak is erg mooi maar nog vind ik hem te luiddruchtig. Het stuur werk kan ik helaas nog niets over zeggen (proefrit moet ik zelf nog maken) Het geluid vind ik slecht boven de 100 km/h je moet hem vrij luid zetten om nog wat 'normaal' te kunnen luisteren en kunnen genieten. Het middenconsole ziet er oké uit. Kortom de indruk is oké, sportief en is italiaans wat mij aanspreekt! maar ja ik zit er wel 4 jaar aanvast.

Mijn vraag aan jullie is wat zijn de ervaringen en/of feedback over de Grande punto 1.3 edizone cool (en/of of algemene indruk van de Punto) en van de (als er al mensen zijn die de I30 uberhaubt al hebben) I30.

Alvast bedankt en hopelijk kunnen jullie mij informatie geven waarop ik een besluit kan nemen op 1 december!

Thijs

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:31
Zoalsjou zo lees zou ik voor de i30 gaan. Rijd zelf een GP (1.4 16v Benzine, Sport = Luxe :9 ) en vindt het een heerlijke wagen (op z'n motor na ... maar goed, daar is nu de T-Jet voor), maar weet niet of de 1.3 diesel dezelfde is als in de Fiat Idea (denk het wel) en dat vond ik ook helemaal niets. Net een bestelbus, zeer irritant, zou die motor zeker niet willen!

Maar je hebt nog geen proefrit gemaakt in de GP, zou dat eerst eens doen, misschien ben je dan snel klaar :) (ik zelf bijvoorbeeld vond de standaard stoelen in de GP 3x niets, dus het was voor mij de Sport of niet). Maar tot 23.000 ... zit dan de GP 120/130 mtjd niet bijna binnen bereik (23.500)? Zit bij 'ons' op ongeveer 640 ex brandstof (jammer dat de brandstof hem zo duur maakt) ... die is luxe en wil wel lopen >:)

www.grandepuntoclub.nl voor veel gebruikersinfo trouwens!

Vind zelf overigens die Sporty Wagon er best aardig uit zien, zoveel groter als de i30 zal hij toch niet zijn? Went ook wel snel denk ik (en kwa overzicht is een 3 deurs GP veel beroerder als ik het zo bekijk :P)

[ Voor 22% gewijzigd door Speedy op 19-11-2007 15:48 ]

Flickr | Lego collectie

• PsychoHellDude
Zo! Snelle reactie :)
Van de sporty wagon, het is een prachtmodel om te zien en van binnen ook wel aardig. Maar als je dan er eenmaal in zit en je voelt wat aan is het allemaal brakkie wakkie plastic en de stoelen zitten te hard en ook niet lekker.. leer is dan een must maar dat hoef ik niet... Vind stof prettiger zitten! of half om half dat is ook nog te doen ;) Het geluid in de KIA is subliem! en de navigatie is super snel en oké. Het sturen gaat TE licht.. het sturen is echt pink werk... en geeft op hogere snelheden een onveilig gevoel... Hij is wel lekker pittig en dat ligt mij wel. Middenconsole is ook goed.

Leuk detail is dat de i30 uit dezelfde garage komt en minus de mankementen van de cee'd :) dus ook de zitting is echt aanzienelijk beter in de i30 dan de cee'd, wegligging, stuur dus (zelfde stuur als de cee'd je op de foto's kijkt:)) en zo zijn er nog meer punten die verbeterd zijn (nog wel een leuk detail positief voor de hyundai metalen deurhendels ipv plastic :)

Maar idd een proefrit zal alles uitmaken! En dan zal het misschien idd (waar ik al bang voor was) de meest luxe uitvoering zijn die mij toch het meest aanspreekt. Maar zoals ik zei de punto heeft wel uitstraling :) i30 ook... :-o

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

PsychoHellDude schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:20:
Mijn ervaring met de I30 is dat de 115 pk genoeg trekkracht heeft om vlot door te trekken, je mist wel de 6de versnelling maar ondanks dat is het een stille auto tot de 140 !!
De Autoweek van deze week deelt jouw mening niet, die missen wel een 6de versnelling. Maar je hebt er dus al in gereden?
Oeps, beter lezen. De Autoweek vindt de auto wel herrie maken door het gebrek aan de 6de versnelling.

[ Voor 11% gewijzigd door ajhaverkamp op 19-11-2007 16:08 ]

This footer is intentionally left blank

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:31
Leer vind ik ook niet echt wat, ziet er wel mooi uit, maar of te koud of te warm als je net in stapt :)
Wat ik zo lees van de i30 (en C'eed) is dat hij echt een stap voorwaarts is op alle vlakken, nu ook leuk om te rijden inderdaad.
Maar idd een proefrit zal alles uitmaken! En dan zal het misschien idd (waar ik al bang voor was) de meest luxe uitvoering zijn die mij toch het meest aanspreekt. Maar zoals ik zei de punto heeft wel uitstraling i30 ook... :-o
Wat betreft uitstraling ... een Italiaan vs. een Koreaan ... hoe goed ze ook worden aan kwaliteit en betrouwbaarheid, dat is een gelopen race ;)

Flickr | Lego collectie

• PsychoHellDude
ajhaverkamp schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:07:
[...]

Oeps, beter lezen. De Autoweek vindt de auto wel herrie maken door het gebrek aan de 6de versnelling.
Als je het vergelijkt met een alfa of volvo ja dan maakt deze in verhouding ook herrie. De herrie vind ik het minst in de prijsklasse waar ik in gereden heb. Als er een 6bak in zat dan was het een ander verhaal geweest ;)

• PsychoHellDude
[TAG]Speedy schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:08:
[...]
Wat betreft uitstraling ... een Italiaan vs. een Koreaan ... hoe goed ze ook worden aan kwaliteit en betrouwbaarheid, dat is een gelopen race ;)
Klopt, de italiaan ligt je of niet, ik vind de italiaanse auto's die nu op de markt zijn gekomen (zie make over) echt geweldig! maar als je dan naar de prijs ziet.

Ik vind de i30 een goede sportieve uitstraling hebben en pittig genoeg met het aantal paardenkrachten wat er in zit.

Maar ik heb nog niet echt concrete/ praktische punten gehoord welke goed of juist slecht zijn en waarom. Punten die ik misschien totaal over het hoofd heb gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door PsychoHellDude op 19-11-2007 17:59 ]

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik denk dat als je je keuze naar 2 auto's terug gebracht hebt, dat een proefrit je een heleboel gaat vertellen. Ik denk dan dat je vrij vlot weet welke het wordt :)

.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:25

SeatRider

Hips don't lie

PsychoHellDude schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:20:
- Met vlag en winpel staat de Fiat Bravo met alle punten op nr.1 bij mij gewoon super model strak mooi van binnen en buiten! alleen ja... toch TE duur voor mij
Als ie zo duidelijk op nummer 1 staat voor jou zou ik toch nogmaals overwegen deze toch te leasen en zelf het verschil betalen. Stel dat deze 50 euro boven budget is, dan heb je dus dat als eigen bijdrage, maar die mag je weer in mindering brengen op je fiscale bijtelling, hetgeen je dus netto maar de helft kost. En bij de eerstvolgende salarisonderhandelingen praat je die bijdrage er weer af :).

Je moet er toch weer 4 jaar in rijden, en dan kan ie maar beter 100% naar wens zijn, is mijn opvatting.

...sprak de gek en reed verder in zijn Skoda Fabia :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• PsychoHellDude
SeatRider schreef op maandag 19 november 2007 @ 18:07:
[...]

Als ie zo duidelijk op nummer 1 staat voor jou zou ik toch nogmaals overwegen deze toch te leasen en zelf het verschil betalen. Stel dat deze 50 euro boven budget is, dan heb je dus dat als eigen bijdrage, maar die mag je weer in mindering brengen op je fiscale bijtelling, hetgeen je dus netto maar de helft kost. En bij de eerstvolgende salarisonderhandelingen praat je die bijdrage er weer af :).

Je moet er toch weer 4 jaar in rijden, en dan kan ie maar beter 100% naar wens zijn, is mijn opvatting.

...sprak de gek en reed verder in zijn Skoda Fabia :)
Daar heb je een punt in, waar ik ook over nagedacht heb. Vanaf nu volgend jaar staat het huis uit ook op de planning en dan kan ik elke euro wel gebruiken die ik kan besparen :) Ik heb nog tot december om te beslissen.

Maar... ik weet dat het bij een ander topic van toepassing is [beetje offtopic] Ik heb bij drie dealers drie verschillende verhalen gehoord over de bijtelling. De één was gewoon totaal verkeerd die wist er niks van. De ander zei dat ik de 25 % BPM moest rekenen over de nettocatalogus incl. btw. Als dit het geval was, dan was aanvraag voor de bravo edizone prima al bij de leverancier :9~ maar helaas.. de volgende zei dat het ging over de consumenten catalogus prijs... oftewel duur..... [/beetje offtopic]

de fabia is een geweldige auto ;)

• Wijnands
  • Laatst online: 16-11 20:28
Het is heel simpel. Vanaf volgend jaar moet je 25% van de fiscale catalogusprijs bij je inkomen optellen. Hier ga je loonbelasting over betalen (32%, 42% of waar je ook in valt). Wat is die prijs? In principe de adviesprijs van de auto. Dingen die de dealer monteert vallen er meestal niet onder. Een paar weken na levering krijg je van je leasemaatschappij die prijs door.

Een traditie bij leaseauto's is trouwens extra's regelen bij de dealer.Afhankelijk van de auto, dealer en eventuele afspraken die je werkgever/leasemaatschappij heeft gemaakt kan dit varieren van een modelauto tot een leuke set accesoires voor weinig.
Auto's in deze klasse moet een eenvoudige radio of een setje dakdragers ofzo best te doen zijn. Aarzel ook niet om te shoppen bij een paar dealers.

Als je volgend jaar het huis uit wilt en je weet niet zeker hoe dat met je financien gaat, zijn er bij jullie geen voorraad auto's die nog het contract af moeten maken? Dat kan ook wel 's interessant zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Wijnands op 19-11-2007 20:26 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• PsychoHellDude
Hmm 25% van de fiscale catalogusprijs... dat is toch de normale consumentenprijs ? ik val onder de 42 %
klopt de cruise control die ik dan in de i30 wil hebben valt buiten de bpm om. omdat dit een onderdeel is wat niet in de fabriek gedaan wordt.
Als je volgend jaar het huis uit wilt en je weet niet zeker hoe dat met je financien gaat, zijn er bij jullie geen voorraad auto's die nog het contract af moeten maken? Dat kan ook wel 's interessant zijn.
als ik het standaard bedrag een auto ga leasen ben ik zowieso rond de 180 / 190 euro kwijt aan bijtelling, vanuit dit oogpunt vindt ik max 240 / 250 netto betalen een mooi bedrag. zit je in principe ene paar tientjes boven het bedrag uit en je hebt een beste auto voor dat geld. Maar als je idd de salaris verhoging van het volgende jaar erbij pakt, ja dan valt het wel weer mee! Maar als je ziet wat je daar voor hebt.. abonnement voor de tv, internet, bellen en een leuke auto :)

[ Voor 58% gewijzigd door PsychoHellDude op 19-11-2007 20:31 ]

• Wijnands
PsychoHellDude schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:27:
Hmm 25% van de fiscale catalogusprijs... dat is toch de normale consumentenprijs ?
Ga daar maar van uit ja, als het lager uitpakt is het mooi meegenomen.

Bij ons hebben ze de regel dat als je onder de norm least je de helft terug krijgt van het verschil. Er zijn mensen die geen geld in auto's willen steken en die rijden dingen als een C1 of C2. Soms gaan mensen weg of krijgen gezinsuitbreiding en dan zoeken die auto's een nieuw baasje.

Speaking of which.. volgend jaar, dikke kans dat hele schone auto's maar 14% bijtelling krijgen, daarom zit ik zelf hard aan een Toyota Prius te denken.

• PsychoHellDude
klopt de prius en de honda civic hybride komen volgend jaar in aanmerking van de 14% regeling.

ok, dan is dat ook weer duidelijker. vaak dat vele woorden hetzelfde betekenen ondanks dat mensen anders erover denken....

hmm dat is idd ook interessant, maar dan heb je toch een auto die toch wat anders is wat je zelf zou willen. nu heb ik de kans om zelf iets samen te stellen :) dat heeft opzich toch wel wat voor de eerste auto O-)

[ Voor 16% gewijzigd door PsychoHellDude op 19-11-2007 20:40 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:50
Cruisecontrol NIET af fabriek? Eng hoor. Lijkt mij in elk geval niks. Bijtelling is gewoon wat er in het boekje staat als adviesprijs voor de consument. Alles wat de dealer erop zet valt er in principe niet onder. Kwalitatief is dat echter niet met alles aan te raden, maar zo zijn er mensen die er daarom achteraf pas lederen bekleding in laten zetten. Financieel moet je ook een sommetje meenemen, meeste achteraf gemonteerde zaken betaal je uiteindelijk 100% uit eigen zak. De leasemaatschappij deelt jouw accessoire door het aantal maanden looptijd en dat mag jij dokken. Dus na 4 jaar is de accessoire NIET van jou en je hebt hem wel betaald. Cadeautjes van je dealer vallen daar niet onder, MITS ze niet op papier staan. Zie daar het verschil. Daarom heb ik uiteindelijk voor een luxer model gekozen, dat was simpelweg goedkoper.
Shoppen lijkt lucratief, bedenk echter dat elke dealer reeds zwaar uitgemolken is door de leasemij. Zelfs op onderhoud is de marge erg laag. Het verschilt van merk tot merk, dealer tot dealer, en werkgever tot werkgever, dus het is altijd te proberen, maar na heeel lang zeiken en zeuren kreeg ik uiteindelijk mijn trekhaak 100 euro goedkoper. Ik heb zelfs in het systeem meegekeken wat ze nu uiteindelijk op mij verdienden, dat was 550 euro, trek daar die 100 euro vanaf, 2 proefritten, dus ik snap het op zich wel. (Gaat overigens om een wagen van 30k)

Overigens, bij ons krijg je het budget wat je overhoudt gewoon netjes uitbetaald als je onder het budget blijft. En ga je fietsen, dan krijg je gewoon alles uitbetaald. (Bruto uiteraard)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Wijnands
Het is wat je er voor over hebt. Staan overigens ook een paar normale auto's op de lijst zolang het maar minder dan 110gr co2 is.

• PsychoHellDude
Als het goed is is de cruise niet af fabriek. maar dat kan ik mis hebben.
maar dit gaat een beetje een andere kant op waar ik op doelde.

goede en minder goede punten van de i30 en de grande punto :)

• Wijnands
OK...

Punto, paar collega's die 'm hebben zijn best tevreden en nemen de kraakjes en de bezoekjes aan de garage voor lief. i30 is nog zo nieuw, heb er nog helemaal niets over gehoord.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mistraller schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:52:
Cruisecontrol NIET af fabriek? Eng hoor. Lijkt mij in elk geval niks.
Omdat?

OT: waarom geen C'eed hatchback eigenlijk?

• PsychoHellDude
De cee'd is automatisch afgevallen omdat ik de cee'd sportywagon gereden heb. (ook in de cee'd zelf gezeten, geen proefrit, onnodig imo) uitgebreidere reden, stoelen te hard en zaten niet lekker, te hoog en 'slecht' plastic gehalte, stuurt te soepel (pink werk), verder wel mooie auto qua looks enz. de i30 heeft hetzelfde onderstel en heeft de slechte punten ruimschoots verbeterd

Ja ik denk ook dat het moeilijk is om voor- en nadelen/ ervaringen te krijgen omdat de i30 nog te nieuw is.

• Wijnands
Dan ga ik ook 's bij Hyundai kijken. Ik vond de sporty wagon namelijk best leuk. Geinig interieur, reed al behoorlijk lekker ook.

• PsychoHellDude
Bij deze heb ik de keus gemaakt voor de hyundai i 30 !

Kreeg te horen dat er ook een business versie is die prijs lager is en incl. parkeer sensoren, 16" lichtmetalen velgen en climate control! lease wel wat hoger maar dat maakt niet uit :)

me feels so happy als de i30 voor de deur staat !!! :9 8) :D :9~ O+

Pagina: 1