Nieuwe laptop: zonder XP

Pagina: 1
Acties:
  • 1.457 views sinds 30-01-2008

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:09
Ik wil een nieuwe laptop kopen maar overal zit Vista op/bij en dit wil ik niet. Ik heb er een tijdje mee gewerkt en ik vind het een crime.

Zodoende vind ik het ook vrij zinloos om te betalen voor Vista maar als ik bij wat winkels kijk zit er vrijwel overal Vista bij.

Wat moet ik nu doen: doorzoeken tot ik een laptop vind zonder Vista of gewoon kopen en dan direct Vista er af gooien? Of weet er mogelijk iemand een goede winkel waar ze nog veel keuze hebben aan laptops zonder besturingssysteem of met XP?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Op de Tweakers.net Pricewatch kan je gericht zoeken. Hierbij jouw zoekvraag :)

Daar staat alles netjes gefilterd op Windows XP (Home, Professional en Media Center) :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• MiKeZZa
Ok, bedankt voor het deels beantwoorden van mijn vraag.

Maar de vraag: wat is handiger: alle laptops meenemen in mijn overweging en dan Vista verwijderen of gewoon alleen de laptops met XP meenemen in de overweging blijft staan!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 16:30
merken zoals bijv. Zepto kun je kopen zonder os.

Verder lijkt het mij geen probleem om Vista er af te gooien, volgens bij betaal je tegen woordig toch geen grote bedragen extra voor zo'n Vista oem.

Flickr!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 23:01

lier

MikroTik nerd

Let wel even qua hardware/drivers op goede ondersteuning van de hardware leverancier voor Windows XP.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Ik zou zelf alle laptops in overweging nemen. Vista eraf gooien en XP installeren is in principe een kleine moeite, en mocht je later alsnog naar Vista over willen stappen op je laptop (misschien na SP1), dan hoef je het niet nog eens apart aan te schaffen, aangezien je dan (waarschijnlijk) een OEM dvd nog van je laptop hebt.

• MiKeZZa
Ik denk idd dat ik maar moet gaan voor een laptop met vista aangezien vrijwel alles uit de pricewatch niet meer leverbaar is.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:08
Let er wel op dat de meeste laptops tegenwoordig een SATA harde schijf hebben. Daarom moet bij installatie van XP sata/chipsetdrivers geïnstalleerd moeten worden. Deze zullen in de XP-installatie geslipstreamd moeten worden of gebruik gemaakt moeten worden van een USB-floppy.

• MiKeZZa
Wat bedoel je met geslipstreamd?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:18

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

MiKeZZa schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:07:
Ik denk idd dat ik maar moet gaan voor een laptop met vista aangezien vrijwel alles uit de pricewatch niet meer leverbaar is.
Maar dat is toch helemaal niet waar 8)7. Ik zie zat laptops die men verkoopt met Windows XP en die gewoon leverbaar zijn.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 15:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Merken als Zepto, Ahtec, XXOD, etc leveren vaak hun lapjes zonder OS. Je krijgt er wel een driver CD mbij, zodat je gewoon kan installeren. Slipstreamen heb ik bij die dingen nog nooit hoeven doen.

• lier

lier

MikroTik nerd

MiKeZZa schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:26:
Wat bedoel je met geslipstreamd?
Daarvoor bestaat een zoekfunctie...
Maar dat is toch helemaal niet waar . Ik zie zat laptops die men verkoopt met Windows XP en die gewoon leverbaar zijn.
En wat zijn zijn wensen/eisen van de laptop ?

Verwijderd

Alternate heeft leuke laptops staan zonder OS. Neem bijvoorbeeld de Alternate 15W14 Performance. Best een leuk laptopje. Zeker eens het bekijken waard.

Verder blijft het natuurlijk belachelijk dat je bijna gedwongen wordt om Vista te nemen. Succes met de zoektocht. :)

Verwijderd

HP laptops kan je vaak kopen met freedos (zowiezo de HPflex)

je kan ook zoeken op GoT naar "linux laptops" oid, vaak wordt er dan eigenlijk hetzelfde besproken:

een laptop zonder windows licentie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 15:34 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:33:Verder blijft het natuurlijk belachelijk dat je bijna gedwongen wordt om Vista te nemen. Succes met de zoektocht. :)
Klopt niet helemaal, je hoeft namelijk Windows niet af te nemen...Zou trouwens wettelijk gezien ook niet mogen, aangezien het dan om koppelverkoop gaat.

Verwijderd

lier schreef op maandag 19 november 2007 @ 15:35:
[...]

Klopt niet helemaal, je hoeft namelijk Windows niet af te nemen...Zou trouwens wettelijk gezien ook niet mogen, aangezien het dan om koppelverkoop gaat.
Niet helemaal? Ik kan dus een willekeurige computerwinkel binnen stappen om een laptop met Windows Vista te kopen om vervolgens de licensie van Vista in te ruilen tegen een Windows XP (of zelfs Linux) licensie. Mocht dit het geval zijn, dan neem ik mijn woorden terug.

Echter ik vrees, mocht ik dit willen, dat ik dan gewoon € 119,-- extra moet betalen voor een nieuwe Windows XP oem versie. Je wordt dus gedwongen, aangezien 95% van de laptops met Vista worden geleverd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 15:46 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

..en vervolgens mag je hopen dat er uberhaupt XP drivers voor bestaan. Dat moet je dus echt eerst uitzoeken voor je een Vista laptop neemt zonder licentie.

• MiKeZZa
Maar Microsoft legt die toco's Vista wel op....

Dat is wat mij irriteert.

Die alternate laptops zijn mij te prijzig.

Maar goed, ik kom er wel uit, ik pak 'gewoon' een vista laptop en gooi die direct helemaal leeg.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Niet eigenwijs doen, eerst even nadenken... search op GoT eens op het installeren van XP op een Vista laptop, dan zal je zien dat dat meer problemen oplevert dan je lief is.

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 17:06
MiKeZZa schreef op maandag 19 november 2007 @ 14:49:
Ik wil een nieuwe laptop kopen maar overal zit Vista op/bij en dit wil ik niet. Ik heb er een tijdje mee gewerkt en ik vind het een crime.

Zodoende vind ik het ook vrij zinloos om te betalen voor Vista maar als ik bij wat winkels kijk zit er vrijwel overal Vista bij.

Wat moet ik nu doen: doorzoeken tot ik een laptop vind zonder Vista of gewoon kopen en dan direct Vista er af gooien? Of weet er mogelijk iemand een goede winkel waar ze nog veel keuze hebben aan laptops zonder besturingssysteem of met XP?
Mag ik misschien vragen wat je zo vervelend vind aan Vista?
kijk, als je een beperkt budget hebt en je bent op zoek naar een low-end laptop dan kan ik me voorstellen dat je geen vista wilt omdat het gewoon te zwaar is voor de 'instap-laptops' (ik spreek uit ervaring)

Maar een krachtige laptop kan gemakkelijk vista draaien en als je windows trouw blijft zal je toch een keer overstappen op vista. (...of de opvolger, die waarschijnlijk mee op vista dan op xp zal lijken)

...less is more

• MiKeZZa
Het betreft een laptop die voornamelijk gebruikt gaat worden door niet ervaren computeraars die dolgelukkig zijn met het feit dat ze XP goed begrijpen dus dat is reden 1.

Reden 2 is dat ik Vista niet lekker vind werken, het heeft niets te maken met wennen want zowel Windows 98 als XP had ik snel door en was ik happy mee maar ik vind Vista gewoon waardeloos in hoe het werkt (reden 2) en zoals je aangeeft is het vrij zwaar voor een 'goedkope' laptop die dus sloom zal worden (reden 3).

Daarnaast al meer gezeik gehad met het aanslingeren van bepaalde programmas/drivers onder vista bij verschillende mensen dan alle xp problemen bij elkaar, dat is reden 4.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:08

Thandor

SilverStreak

Zie het CSL Beleid en CSL FAQ - Ik wil een nieuwe laptop kopen, welke? :). Dit soort topics zijn niet gewenst op GoT en gaan derhalve dus op slot. Dit is gewoon een kwestie van goed zoeken :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.