Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Rare HTML tekens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een klant bouw ik een website; hier heb ik een probleem met wat rare HTML tekens. Alle aparte tekens (trema's, ampersand, etc) worden weergegeven als een �. Niet helemaal de bedoeling, ik heb de doctype al op orde gebracht, met <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html" charset="utf-8" />.

Ik loop hier even op vast, heeft er iemand nog een idee?

(voorbeeld: http://www.natuurlijknoor...ng-en-uitgaan/uitgaan.asp)

Alvast bedankt!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Gebruik tekenentiteiten voor je speciale karakters, dus
code:
1
&eacute;
voor é enz. Daar waar je
code:
1
&amp;
voor een ampersand gebruikt gaat het wel goed (zie je menu) (Fx 2.0 hier)

Rail Away!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je die problemen krijgt dan heb je de doctype nog niet op orde. De content is waarschijnlijk helemaal geen UTF-8, maar heeft waarschijnlijk een andere encoding.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Dat meta-element met content type en character encoding is ook overbodig als je server die gegevens al netjes in de HTTP-headers meestuurt. Sterker: het kan zijn dat deze twee juist conflicteren. Dus kijk even met een HTTP-monitor naar wat de server zoal verstuurt.

En uiteraard moet de hele keten, van content tot aan de browser, wel dezelfde encoding gebruiken.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Fuzzillogic schreef op maandag 19 november 2007 @ 13:45:
Dat meta-element met content type en character encoding is ook overbodig als je server die gegevens al netjes in de HTTP-headers meestuurt. Sterker: het kan zijn dat deze twee juist conflicteren. Dus kijk even met een HTTP-monitor naar wat de server zoal verstuurt.

En uiteraard moet de hele keten, van content tot aan de browser, wel dezelfde encoding gebruiken.
Geen "conflict":

Connection: close
Date: Mon, 19 Nov 2007 13:02:29 GMT
Server: Microsoft-IIS/6.0
MicrosoftOfficeWebServer: 5.0_Pub
X-Powered-By: ASP.NET
Content-Length: 8997
Content-Type: text/html
Cache-Control: private

200 OK

D'r wordt namelijk helemaal geen encoding opgegeven :+

Desalniettemin gaat het wél goed met de encoding als je die op ISO-8859-1 zet. Ergo: Geen UTF-8 gebruiken, maar de correcte ;)

Wel vreemd eigenlijk, want was UTF-8 ook niet redelijk backwards compatible met die extended ASCII-meuQ?

Het gebruikte teken op de pagina is overigens 0xE9, wat onder ISO/IEC 8859-1 inderdaad de "é" is.

[ Voor 4% gewijzigd door Osiris op 19-11-2007 14:10 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Dan wordt er ergens in de schakel ISO-8859-1 gebruikt, die schakel moet nog naar UTF-8 en klaar is Wexz :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm een hoop jibberish voor deze front-ender. Ga jullie reacties even rustig met mijn collega doorkijken en kijken of we achter een oplossing komen! Bedankt!

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
Pagina: 1